دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۳ خاصیت باورنکردنی مصرف نارنگی در فصل زمستان
13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نارنگی خواص بسیار زیادی دارد. مصرف نارنگی بدلیل خواص دارویی آن در فصل زمستان توصیه میشود. در ادامه 23 فایده نارنگی را به شما خواهیم گفت.

برخی از خواص و فواید نارنگی عبارتند از: کاهش التهابات، کاهش خطر سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از قلب، تنظیم فشار خون، حفظ سلامت چشم ها، جلوگیری از دیابت، بهبود زخم ها، بهبود هضم، کاهش خطر پوکی استخوان، جلوگیری از پیری زودرس پوست، بهبود سلامت سنتز دی ان ای و تقویت رشد مو میباشد. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

فواید دارویی و درمانی نارنگی برای سلامتی

1. کاهش التهابات

نارنگی بخاطر ویتامین آ زیادی که دارد به بدن در کاهش التهابات کمک زیادی میکند. نارنگی همچنین ویتامین سی زیادی هم دارد و ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است. این آنتی اکسیدان ها در مبارزه با التهابات و بیماری ها نقش اساسی دارند.

2. کاهش خطر ابتلا به سرطان

اثبات شده است که نارنگی میتواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد. نارنگی دارای فیتو-کامپوند هایی میباشد به عنوان عوامل ضد سرطان شناخته شده است. همانطور که در مورد قبلی گفته شد، نارنگی آنتی اکسیدان های زیادی دارد و این آنتی اکسیدان ها عامل اصلی مبارزه با رادیکال های آزاد میباشند. رادیکال های آزاد هستند که باعث بوجود آمدن سرطان میگردند.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

نارنگی مانند بسیاری از دیگر مرکبات دارای ترکیبی به نام بیوفلاونوئید میباشد. این ماده بطور موثر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها و عوامل خطرناک میشود.

4. محافظت از قلب

نارنگی با محافظت از قلب در برابر التهابات و رادیکال های آزاد به سلامت قلب کمک میکند. رادیکال های آزاد حاصل از فعالیت های بدن است و مقدار نرمال آن ها نمیتواند خطرساز باشد اما زمانی که تعداد آن ها بیش از حد نرمال بشود مشکل ساز میگردد.

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است و به وفور در نارنگی وجود دارد. به همین دلیل نارنگی علاوه بر مبارزه با رادیکال های آزاد به گردش بهتر خون در بدن نیز جلوگیری کرده و گردش بهتر خون از بیماری هایی همچون واریس نیز پیشگیری میکند.

از خواص دیگر آنتی اکسیدان ها میتوان به جلوگیری از افزایش کلسترول بد خون اشاره کرد.

5. تنظیم فشار خون

نارنگی بدلیل داشتن عنصر پتاسیم در کنترل فشار خون نقش موثری دارد. پتاسیم مثل سدیم (نمک) یک الکترولیت است و تعادل میزان الکترولیت ها در بدن حیاتی میباشد. پتاسیم همچنین به اتساع عروق نیز کمک شایانی میکند.

6. حفظ سلامت چشم ها

برای اینکه چشم های سالمی داشته باشید باید غذا هایی که کاروتنوئید و دیگر آنتی اکسیدان ها را دارند مصرف کنید. نارنگی هم ویتامین سی و هم ویتامین آ که نوعی کاروتنوئید میباشد را دارد. ویتامین آ در جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا که یک بیماری چشم است ضروری میباشد. مصرف نارنگی از کوری تدریجی نیز پیشگیری میکند.

7. پیشگیری از دیابت

نارنگی بطور مستقیم از دیابت پیشگیری نمیکند اما به شکل غیر مستقیم و با و افزایش اکسیده شدن چربی ها به این امر کمک میکند. یکی از عوامل اصلی بوجود آمدن بیماری دیابت چاقی است، به همین دلیل و با کاهش میزان چربی بدن، احتمال اختلال هورمون انسولین کاهش پیدا کرده و خطر دیابت نیز کمتر میشود.

نارنگی ، خواص نارنگی ، فواید نارنگی ، فایده دارویی نارنگی ، خواص درمانی نارنگی

8. تسریع بهبود زخم ها

نارنگی بدلیل ویتامین سی بسیاری که دارد در سریع تر شدن روند بهبود زخم ها بسیار موثر است. این ویتامین در سنتز شدن کلاژن در بدن نقش مهمی دارد. کلاژن یک ماده بنیادی در ساختار مفاصل، پوست و بسیاری از بافت های دیگر است. افزایش کلاژن نیز منجر به بیشتر شدن بهبود زخم و ریکاوری بهتر میگردد.

9. بهبود هضم غذا

نارنگی دارای فیبر غذایی زیادی میباشد که به هضم بهتر غذا و کارکرد صحیح سیستم گوارش کمک میکند. همین موضوع از بیماری هایی همچون یبوست جلوگیری میکند. البته به غیر از فیبر نارنگی دارای آنزیمی مخصوص هضم غذا نیز میباشد.

زمانی که پوست نارنگی را میکنید و بو و رایحه ای که میدهد باعث افزایش بزاق دهانتان میشود میتواند تاثیر این آنزیم بر هضم بهتر غذا را احساس کنید.

10. کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

از دیگر فواید نارنگی جلوگیری از تضعیف استخوان ها و دچار شدن به بیماری پوکی استخوان است. نارنگی دارای مقدار مناسبی پتاسیم، کلسیم و منیزیم میباشد. همه این مواد معدنی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارند. داشتن اسکلت و استخوان های سالم یکی از مهم ترین فاکتور های سلامتی مخصوصا در سنین بالا تر میباشد.

11. جلوگیری از پیری زودرس پوست

نارنگی یک راهکار خانگی عالی در مبارزه با پیری زودرس پوست و زوال آن میباشد چراکه دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین سی است. همانطور که قبلا اشاره شد، ویتامین سی در تولید کلاژن تاثیر گذار است و کلاژن نیز یکی از مهم ترین مواد موجود در ساختار بسیاری از بافت همچون پوست میباشد.

مصرف مداوم نارنگی باعث بهبود خط های صورت و زیبایی پوست شما میشود.

12. کمک به سلامت سنتز دی ان ای

دی ان ای مهم ترین ساختار سلولی بدن است هویت ما را میسازد. فردی که هستیم بدلیل کد های منحصر بفرد دی ان ای ما است. دی ان ای یک نقشه جامع از تمامی بدن ما دارد و زمانی که سلول ها میخواهند بازسازی بشوند بر مبنای همین نقشه اینکار را انجام میدهند. در ان ای در معرض خطراتی هم قرار دارد. مهم ترین خطری که دی ان ای را تهدید میکند، جهش دی ان ای است.

نارنگی بدلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد در پیشگیری از جهش دی ان ای و بیماری هایی همچون سرطان جلوگیری میکند.

13. تقویت رشد مو

نارنگی به شکل بسیار موثری به سلامت و رشد بهتر مو ها کمک میکند. ویتامین آ موجود در نارنگی در مرطوب سازی مو ها بسیار موثر است. ویتامین سی موجود در نارنگی باعث جذب بهتر عنصر آهن از غذایی که میخوریم میشود. آهن برای رشد مو ها الزامی است. ویتامین ب12 موجود در نارنگی از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری و فولیکولها را در فاز رشد نگه میدارد.

14. بهبود عملکرد شناختی

چندین ماده موجود در نارنگی مانند پتاسیم، فولات و تعداد بسیاری از آنتی اکسیدان ها موجب شده است که این میوه خواص بسیاری برای سیستم عصبی داشته باشد. فولات یکی از عوامل پیشگیری از زوال عقل کاهش عملکرد شناختی است. پتاسیم نیز موجب بهبود جریان خون به مغز شده و باعث بهبود عملکرد های مغزی همچون تمرکز و تقویت فعالیت های عصبی میشود.

نارنگی ، خواص نارنگی ، فواید نارنگی ، فایده دارویی نارنگی ، خواص درمانی نارنگی

15. برای مادران باردار مفید است.

نارنگی منبع خوبی از فولات است. فولات عامل ضروری تشکیل و رشد سلامت لوله عصبی و گلبول های قرمز در جنین است. کمبود فولیک اسید در مادران باردار میتواند منجر به تولد کودکانی که دچار کمبود وزن و یا نقص لوله عصبی هستند بشود.

16. مبارزه با عفونت ها

همانطور که اشاره کردیم نارنگی دارای مقدار زیادی ویتامین سی است . یک عدد نارنگی میتواند 53 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کند. ویتامین سی با تقویت سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری زا و عفونت ها مبارزه کرده و از بدن محافظت میکند.

17. محدود کردن جذب کلسترول در بدن

نارنگی دارای فیبر هایی همچون "پستین" و "همی سلولز" است که جذب کلسترول در بدن را محدود کرده و از بیماری هایی همچون چاقی جلوگیری میکند.

18. درمان گَندخونی

گندخونی یک عفونت بسیار سخت است. عامل ایجاد این عفونت باکتری استافیلوکوک اورئوس میباشد. این بیماری باعث ایجاد زخم های قرمز، ورم، چرک و درد شدید میشود. اگر این بیماری خیلی زود درمان نشود، عفونت را از طریق خون به سراسر بدن منتقل میکند.

روغن نارنگی یک ضد عفونی کننده بسیار قوی است که عفونت ها و باکتری هایی همچون استافیلوکوک اورئوس را از بین میبرد.

19. بهبود تقسیم سلولی

سیتوفیلکتیک عاملی است که تولید سلول ها، تقسیم سلولی و رشد سلول های جدید را بهبود میدهد. رشد و نمو بهتر سلول ها نه تنها به رشد بهتر بدن شما کمک میکند بلکه در جبران استهلاک بدن نیز موثر است. روغن نارنگی یک سیتوفیلکتیک قوی و موثر است.

20. سم زدای طبیعی

روغن نارنگی در پاکسازی و سم زدایی عملکرد بسیار خوبی دارد. این روغن به بدن در دفع اوریک اسید اضافه، نمک اضافه، آلودگی ها و دفع آب از طریق سیستم ادراری کمک میکند.

21. آرام بخش

روغن نارنگی دارای خواص آرامش بخش میباشد. این روغن باعث بهبود التهابات و کاهش بیش فعالی، بهبود سیستم گوارش و تقویت فعالیت های سیستم عصبی میشود. روغن نارنگی تب را پایین میاورد و با استرس، اضطراب و افسردگی مبارزه میکند. خواص آرام بخش نارنگی در درمان بیخوابی نیز فوق العاده موثر است.

نارنگی ، خواص نارنگی ، فواید نارنگی ، فایده دارویی نارنگی ، خواص درمانی نارنگی

22. ضد اسپاسم های عضلانی

اسپاسم ها انواع مختلفی داشته و برخی اوقات میتوانند بسیار شدید باشند. اسپاسم میتواند منجر به مشکلات تنفسی، گوارشی و عصبی همچون اسهال، وبا و حتی اختلالات عصبی بشود. روغن نارنگی یک ضد اسپاسم قوی است و با این مشکل بخوبی میتواند مقابله کند.

23. تقویت کننده فعالیت های زیستی

روغن نارنگی فعالیت های متابولیکی را تحریک کرده، هضم را بهبود داده و فرایند جذب مواد غذایی توسط کبد و روده ها بهینه میکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits