دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فولات و همه آنچه که باید در مورد آن بدانید !
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فولات و اسید فولیک هر دو شکل ویتامین B9 هستند که برای بدن ضروری می باشند. با این حال، فولات طبیعی B9 است که از انواع غذاها به دست می آید.

Folate چیست؟

زمانی که نام فولات را می شنوید ناخوداگاه فکر می کنید همان اسید فولیک است اما این دو تفاوت هایی با هم دارند که بهتر است درباره آنها بیشتر بدانید..

فولات و اسید فولیک هر دو شکل ویتامین B9 هستند که برای بدن ضروری می باشند. با این حال، فولات طبیعی B9 است که از انواع غذاها به دست می آید.

از سوی دیگر، اسید فولیک یک نسخه مصنوعی است دقیقا مشابه فولات نیست. صرفنظر از این، مهم است که در رژیم غذایی برخی از فرم های B9 را دریافت کنید، اگر چه فولات می تواند گزینه بهتری باشد.

مصرف فولات برای سلامتی و عملکرد مطلوب بدن شما ضروری است.

divider

تفاوت فولات و اسید فولیک :

فولات:

به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات متعدد، و دیگر غذاها وجود دارد. سمی نیست، زیرا مقدار بیش از حد آن از بدن خارج می شود .به طور موثر به یک متابولیت به نام tetrahydrofolate تبدیل می شود که هوموسیستئین خطرناک را به متیونین مفید تبدیل می کند.

اسید فولیک:

این ماده به طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می شود. اثرات مفید این ماده برای بدن کمتر از فولات است .

divider

خاصیت عالی فولات :


1. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی :

بیماری قلبی یک اختلال پیچیده است که متغیرها و عواملی متعددی را شامل می شود. در میان این علل، سطح بالایی از پروتئین شناخته شده به عنوان هموسیستئین است که باعث می شود رگ های خونی در برابر تغییرات انعطاف پذیر و مقاوم باشد.

این می تواند فشار خون بالا را بدتر کند و خطر بیماری عروق کرونر یا سکته های رحم را به طور قابل توجهی افزایش دهد. فولات به متابولیت تتراهیدروفلوات تبدیل می شود که هموسیستئین را به پروتئین متیونین مفید تبدیل می کند. متیونین، در مقایسه با هموسیستین، به سلامت قلب کمک می کند.

2. بهبود عملکرد مغز :

فولات نقش مهمی در رشد طبیعی مغز حتی از ابتدای خلقت ما در رحم دارد.. افراد با سطوح پایین خون فولات نشان دادند که ارتباط قوی با علائم افسردگی، صرع، کاهش شناختی و حتی شرایط روانی وجود دارد. بر روی بخشی از مغز که حافظه و یادگیری را تقویت می کند نیز تاثیر می گذارد و باعث عملکرد ضعیف مغز می شود.

یک بار دیگر این اثرات نامطلوب را می توان به هموسیستئین پروتئینی نسبت داد که اثرات سمی و التهابی نورون ها را در مغز ایجاد می کند و می تواند به پیشرفت بیماری هایی مانند دیابت نوع یک، مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کند.

3. بهبود حال روحی و جلوگیری از افسردگی :

مهمترین انتقال دهنده های عصبی که سبب روحیه و انگیزه ما هستند، دوپامین و سروتونین هستند که سطح آنها ممکن است به علت ترکیبی از عوامل خارجی و فردی تغییر کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، نتیجه اغلب برخی از تظاهرات بیماری افسردگی، یا از دست دادن انگیزه و لذت بردن از زندگی است.

یکی از این علل، سطوح پایین فولات است، زیرا این ویتامین در تولید سنتز هر دو سروتونین و دوپامین نقش دارد. افزایش مصرف فولات نه تنها تولید را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود که گیرنده های سروتونین در مغز افزایش یابد و از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی جلوگیری کند.

مصرف فولات با کاهش آسیب اکسیداتیو به سلولهای مغز همراه است و عملکرد مغز را بهبود می بخشد، به خصوص به این معنی که شما سنین یا زمانی که اختلال خفیف در حال حاضر مشهود است.

4. دارای خواص ضد پیری است :

حفظ عملکرد ذهنی ما برای کاهش سرعت زایمان زودرس مهم است، اما فولات خیلی بیشتر از اینها اثر دارد. همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو بر بدن می شود که می تواند پیری سریع را به همراه داشته باشد..

5 .رشد جنین :

بارداری یک معجزه واقعی است. تصور اینکه شما می توانید یک انسان دیگری را به وجود بیاورید شگفت انگیز است. خوشبختانه، مصرف فولات در این مدت بسیار سودمند است، و احتمال عوارض لوله عصبی را کاهش می دهد که شامل نقص هایی مانند اسپینا بیفیدا می شود.

علاوه بر این، اگر به طور منظم قبل از تخمک گذاری مصرف شود، بسیاری از خطرات دیگر نیز به حداقل می رسد، از جمله نقص هایی مانند شکاف لب ها، نقص های قلب و موارد دیگر. فولات همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که به مدت کامل (کاهش خطر زایمان زودرس) و وزن تولد جنین را افزایش می دهد.

خواص فولات

6. خطر ابتلا به سرطان :

به منظور ایجاد چرخه ابتلا به سرطان، باید چیزی ایجاد شود که موجب می شود سلول تک (یا خوشه ای کوچک از سلول ها) بدون توقف شروع به رشد کند. اغلب آسیب ناخواسته به DNA منجر به نقص در ژن می شود که می تواند جهش های غیرطبیعی سلولی را ایجاد کند.

در این صورت به جای اسید فولیک، باید ترجیحا فولات مصرف کنید. علاوه بر این، اگر تغییرات پیش سرطانی قبلا رخ داده باشد، بهتر است از فولا استفاده شود، زیرا ممکن است حتی در مواردی سرطان را تسریع کند. به نظر می رسد یک اثر مرتبط با دوز داشته باشد، بنابراین فقط از آن استفاده نکنید.

7. فولات باعث افزایش سلامت کبد می شود :

کبد به طور روزانه سموم متعدد را تجزیه کرده و از بین می برد و در این فرایند ممکن است آسیب دیده شود. این شرایط به دلیل مصرف الکل افزایش می یابد، زمانی که آسیب اکسیداتیو افزایش می یابد سطح آنتی اکسیدان های قوی گلوتاتیون و متیونین کم می شود. فولات سطح سلامت این دو آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد و سم زدایی کبد را آسان تر می کند.

8. برای بهبود بیماری کلیوی مفید است :

مصرف فولات در ترکیب با درمان های دیگر برای بیماری کلیه، پیشرفت بیماری را کاهش می دهد و اثرات آن بر اندام هایی مانند قلب را کاهش می دهد.

9. فولات می تواند سلامت استخوان را حفظ کند :

اگر چه چهار عنصر کلسیم ، روی، منیزیم و ویتامین D می تواند تا حد قابل ملاحظه ای در استحکام و سلامت نقش داشته باشند، بسیاری از مردم فولات را مهم و ضروری برای سلامت استخوان نمی دانند. با این حال، کمبود آن با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی مرتبط است.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن :

به طور معمول، همانطور که سن سلول T-cell را کاهش می دهد، به همین دلیل ایمنی ضعیف می شود. ، در حالی که افرادی که به طور فعال فولات مصرف می کنند مقاومت در برابر بیماری ها را افزایش می دهد. این نیز می تواند به توانایی های ضد اکسیدان فولات که باعث کاهش فشار سیستم ایمنی بدن می شود مرتبط باشد.

11. باروری را افزایش می دهد :

نواقص مربوط به باروری در هر دو جنس ممکن است رخ دهد، اما خوشبختانه فولات میتواند کمک کننده باشد. در زنان، مصرف فولات با افزایش میزان لقاح همراه است،مصرف این باده باعث جلوگیری از سقط جنین شود . در مردان، مصرف مشترک فولات با روی باعث افزایش بیش از 70٪ میزان اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی می شود. حتی شکل اسپرم را طبیعی کرده و از احتمال وقوع نقص مادرزادی جلوگیری می کند.

divider

بیشتر بخوانید :

نقش و اهمیت فولات و فولیک اسید در دوران بارداری

عوارض کمبود اسید فولیک

فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟

خواص و فواید فولات (ویتامین B9) و بهترين منابع غذایی دارای فولات

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits