دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارزش غذایی شلیل : شلیل چه خواصی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شلیل یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار است که در این مطلب قصد داریم درمورد کالری و ارزش غذایی آن صحبت نموده و خواص آن را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد شلیل

شلیل یک میوه خوشمزه از خانواده گل سرخیان است، همچون آلو و هلو. در حقیقت، شلیل شبیه به هلو بوده، اما پوست این میوه ها همانند هلو پرز ندارد. شلیل در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند که آن ها را میوه هایی با هسته های سخت یا میوه آلویی می نامند، زیرا این میوه ها هسته های سختی دارند.

نام علمی این میوه پرونوس پرسیکا است که درختان این میوه عمر کوتاهی داشته و ارتفاع آن ها متوسط ​​است. برگ این میوه ها بزرگ، براق و سبز روشن و دندانه دندانه است. میوه نازک و خوشبو شلیل زرد پررنگ یا سفید شیری است و پوست میوه صورتی، قرمز، سفید یا زرد است.

کالری و ارزش غذایی شلیل

هر نصف فنجان شلیل (69 گرم) حاوی 33 کالری می باشد.
مقدار69 گرم
کالری30
کالری از چربی0
کل چربی0 گرم
کلسترول0 گرم
سدیم0 گرم
کل کربوهیدرات7 گرم
فیبر1 گرم
قند5 گرم
پروتئین1 گرم
کلسیم0 درصد
آهن2 درصد

شلیل/کالری شلیل/ارزش غذایی شلیل/کالری میوه/ارزش غذایی میوه/خواص شلیل/خواص میوه/فواید شلیل/فواید میوه

بیشتر بخوانید:

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

شلیل/کالری شلیل/ارزش غذایی شلیل/کالری میوه/ارزش غذایی میوه/خواص شلیل/خواص میوه/فواید شلیل/فواید میوه

خواص شلیل

1. شلیل آنتی اکسیدان قوی

شلیل ها قدرت آنتی اکسیدان فوق العاده ای داشته و میزان پلی فنول، ویتامین C و کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن و کریپتوکسانتین در پوست میوه بالاست. این آنتی اکسیدان های محافظ باعث فعالیت های آزاد رادیکال شده و به خنثی سازی اثرات مضر مولکول های آزاد اکسیژن کمک می کنند.

2. شلیل به هضم غذا کمک می کند

به دلیل فیبر غذایی و ماهیت قلیایی، شلیل برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش مناسب می باشد. فیبر موجود در شلیل آب را جذب کرده، حجم مواد غذایی را افزایش داده، فعالیت روده را تنظیم کرده و از مشکلاتی مانند ورم معده، یبوست و زخم معده جلوگیری می کند.

3. شلیل ضد دیابت

مصرف کامل میوه شلیل سطح قند خون بدن را کاهش داده و به درمان دیابت کمک می کند. فیبر این میوه ها جذب قند را در جریان خون کاهش می دهد.

4. خواص شلیل در کاهش وزن و لاغری

شلیل با جلوگیری از اتصال سموم به دیواره های روده بزرگ و خارج کردن عناصر مضر از بدن سم زدایی را تسریع می بخشد که باعث کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی می شود.

مطالعات نشان داده است که میوه هایی با هسته های سخت مانند شلیل حاوی ترکیبات زیست فعال مانند: آنتوسیانین ها، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات کوئرستین هستند که با بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت و ناراحتی قلبی مبارزه می کنند.

مطالعه 2012 که توسط دکتر لوئیس سیسنروس- زوالوس، محقق علوم غذایی در انجمن شیمی آمریکا در فیلادلفیا انجام شد این موضوع را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کالری، ارزش غذایی و خواص شگفت انگیز خربزه

دانستنی های طلایی درمورد کالری مورد نیاز بدن

5. شلیل موجب جلوگیری از کم خونی می شود

کم خونی کمبود گلبول های قرمز خون است. آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول های قرمز است. اگرچه شلیل آهن خون را تامین نمی کند، اما منبع غنی از ویتامین C است که باعث افزایش جذب آهن در بدن می شود. بنابراین، با گنجاندن شلیل در رژیم غذایی از کم خونی جلوگیری کنید.

6. شلیل ضد سرطان است

شلیل حاوی اسید کلروژنیک است که به جلوگیری از تومورهای مختلف و سرطان مانند سرطان روده بزرگ کمک می کند. اسید کلروژنیک دارای خواص بازدارنده است که مانع تکثیر سلول های سرطانی روده بزرگ می شود.

مطالعه دکتر مارگارت رایت از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو شواهد کیفی در مورد نقش بتا کاروتن موجود در گل سرخیان (سیب، هلو، شلیل، آلو، گلابی و توت فرنگی) در محافظت در برابر سرطان ریه نشان می دهد.

7. شلیل موجب بهبود بینایی می شود

شلیل حاوی لوتئین هست که با توجه به تحقیقات مجله investigative ophthalmology & visual science، ماده مغذی مهم است که به سلامت چشم و کاهش خطر دژنراسیون ماکولا ناشی از پیری کمک می کند.

مطالعات مختلفی نشان داده اند که لوتئین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید است. علاوه بر این، بتا کاروتن موجود در میوه، سنتز ویتامین A را بیشتر کرده، به حفظ بینایی کمک کرده و مانع از کوری و رمد چشم می شود.

8. شلیل موجب جلوگیری از هیپوکالمی می شود

هیپوکالمی کمبود پتاسیم در بدن است که سلامت عضلانی را کاهش داده و عامل آریتمی قلب است. شلیل حاوی پتاسیم است که برای عملکرد عصبی و سلولی و عضلات ضروری است. پتاسیم موجود در میوه هایی با هسته های سخت مانند شلیل به سنتز پروتئین، تعادل الکترولیت، استفاده بهینه از کربوهیدرات ها و فرآیندهای متابولیک کمک می کند.

9. شلیل و بهبود سلامت قلبی

مصرف منظم میوه هایی با هسته های سخت مانند شلیل به حفظ سلامت قلبی و عروقی به دلیل وجود آنتی اکسیدان های مفید برای قلب کمک می کند. گزارش پژوهشی سالانه 2008 که توسط دکتر دیوید بایرن از کالیفرنیا منتشر شد این موضوع را تایید کرده است.

اسید کلروژنیک و آنتوسیانین موجود در شلیل عامل بازدارنده اکسیداسیون کلسترول با چگالی بالاست (نوع بد)، و از سفت شدن رگ ها جلوگیری کرده و باعث گردش مناسب خون می شود. فلاونوئیدهای موجود در شلیل مانع از افزایش تجمع پلاکت ها و کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز می شوند.

10. شلیل و تقویت ایمنی بدن

افزودن شفت هایی مانند شلیل به مکانیسم دفاعی ایمنی بدن کمک می کند. فراوانی آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C، روی و سایر اجزای فنولی در این میوه با سنتز آنتی بادی ها باعث افزایش توانایی بدن در مبارزه با عفونت های مختلف می شود.

این عوامل خطر و شدت بیماری هایی مانند مالاریا و سرماخوردگی را کاهش داده و بهبود زخم ها و بیماری های دیگر را تسریع می کنند.

شلیل/کالری شلیل/ارزش غذایی شلیل/کالری میوه/ارزش غذایی میوه/خواص شلیل/خواص میوه/فواید شلیل/فواید میوه

بیشتر بخوانید:

کالری جوانه گندم : 100 گرم جوانه گندم چقدر کالری دارد ؟

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

کالری زرشک : 100 گرم زرشک چقدر کالری دارد ؟

کالری لوبیا عربی : 100 گرم لوبیا عربی چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits