دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیابت چیست؟ راهکار های درمان دیابت کدامند؟
14
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دیابت از جمله شایعترین بیماریهای متابولیک محسوب می شود كه در آن مقدار ترشح انسولین کمتر از میزان لازم برای طبیعی نگهداشتن قند خون است.اگر در دوبار آزمایش قند خون ناشتای کسی بیشتر یا مساوی 126 باشد می گوییم فرد دیابت دارد.

با ما در مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید

دیابت یا به تعبیر ابن سینا، بیماری خون شیرین درست بر خلاف نامش می تواند زندگی را به کام هرکسی تلخ کند و زندگی کردن برای فردی که دچار دیابت است سخت و دشوار باشد. اما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که اگر اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید مهارت مهار کردن دیابت را یاد بگیرید خواهید دید که زندگی کردن با دیابت هم می تواند راحت باشد.

همیشه هر مشکلی از یک ناهمانگی و اختلال به وجود می آید، دیابت هم از اختلال در سوخت و ساز و قند خون بدن ایجاد می شود یعنی این که یا انسولین در بدن وجود ندارد، یا اگر وجود دارد به اندازه کافی نیست و یا این که سلول ها در برابر این انسولین مقاومت نشان می دهند.

تشخیص دیابت

تشخیص دیابت را می توان به دو نوع تقسیم کرد،

  1. دیابتی که از طریق قند ناشتا تشخیص داده می شود
  2. دیابتی که از طریق قند بعد از غذا تشخیص داده می شود.

اگر در دوبار آزمایش قند خون ناشتای کسی بیشتر یا مساوی 126 باشد می گوییم فرد دیابت دارد.

اگر قند خون تصادفی فرد بیشتر یا مساوی 200 باشد نیز می گوییم که دیابت دارند.

انواع دیابت

  1. دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع یک
  2. دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت نوع دو

اخیرا محققین دو نوع دیگر هم به آن اضافه کردند و معتقدند که دیابت چهار نوع است.

  • نوع سوم دیابت دوره بارداری است، این مورد شامل بانوانی است که در دوره بارداری قند خونشان بالا می رود و پس از بارداری معمولا پایین می آید. این افراد قبل و بعد از بارداری معمولا دیابت ندارند.
  • نوع چهارم، دیابت ثانویه است، دیابت ثانویه یعنی یک عاملی باعث شده است که دیابت به وجود بیاید. اکثرا داروها عامل این دیابت هستند، به این خاطر که قند خون را از روش های مختلف بالا می برند.

چه کسانی در معرض دیابت هستند؟

کسی که شکمش را عمل کرده و لوزالمعده اش را برداشته اند یا این که غده ای در لوز المعده اش باشد، در معرض دیابت است، زیرا این مورد می تواند باعث از بین رفتن سلول هایی بشود که باعث ترشح انسولین می شوند. چون این دیابت علت خاصی دارد به آن دیابت ثانویه می گویند، یعنی اگر علت برطرف شود به احتمال زیاد دیابت هم برطرف می شود.

درمان دیابت

فرد زمانی دیابت نوع 1 دارد که نیاز به انسولین داشت باشد، به این علت که بدنش انسولین ترشح نمی کند و ذخیره انسولین بدن کاملا از بین رفته است پس بیمار مجبور است که انسولین تزریق کند تا قند خونش پایین بیاید. این ها معمولا افرادی هستند که لاغرند. علائمشان با پرخوری، پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن شروع می شود و خیلی زود هم قابل تشخیص است.

دیابت چیست؟ راهکار های درمان دیابت کدامند؟

دیابت نوع 2 وابسته به انسولین نیست و با قرص، انسولین و کاهش وزن کنترل می شود و فعالیت ورزشی نیز در بهبود آن موثر است.

خیلی از ما در اطرافمان افرادی را می شناسیم که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند و از زندگی لذت نمی برند و زندگی عادیشان دچار مشکلات بسیار زیادی شده است اما می خواهیم این را به شما بگوییم که پزشکان زیادی معتقدند که می توان دیابت را کنترل کرد و فرد را به زندگی عادی باز گرداند تا بتواند سال های سال در کنار دیابت کنترل شده زندگی کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits