دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با بتاکاروتن و خواص آن آشنا شوید
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مزایای شگفت انگیز بتاکاروتن عبارتند از: ترویج حاملگی سالم، حفظ سلامت پوست، کمک به محافظت از بینایی، بهبود سلامت تنفس، کاهش خطر ابتلا به قلب، کمک به جلوگیری از سرطان، کمک به بهبود سلامت مغز، کمک به جلوگیری از دیابت، و کمک به پیشگیری از شوره سر و سایر...

بتاکاروتن چیست؟

بتا کاروتن ، از خانواده کاروتنوئیدها است. بتاکاروتن ها در غذاها و سبزیجات فراوان است.

در اینجا به 13 خاصیت عجیب بتاکاروتن اشاره می کنیم :

1 -برای بارداری مفید است :

ویتامین A مواد مغذی بسیار مهمی در دوران بارداری هستند.ویتامین A به منظور رشد سالم مغز و ریه جنین توصیه می شود . بهترین راه برای دریافت بتا کاروتن مصرف غذاهای گیاهی بیشتر است.

2 - باعث شادابی پوست میشود :

به خاطر اثرات مفید آن بر پوست، به عنوان مرطوب کننده پوست شناخته شده است. همچنین می تواند به کاهش آفتاب سوختگی و سوزش پوست کمک کند. اگر چه آن را نمی توان جایگزین اثرات کرم ضد آفتاب دانست اما می تواند دربرابر اثرات مضر آفتاب سوختگی موثر باشد.

3- تقویت بینایی :

با گذشت زمان بینایی به دلیل فرآیند اکسیداسیون ما کم می شود و میزان نوری را که به چشم می آید کاهش می یابد.. این وضعیت مربوط به سن می تواند در نهایت منجر به نابینایی شود.بتاکاروتن و خانواده آن مربوط به کاروتنوئید ها می توانند به طور قابل توجهی به کاهش میزان این ناهنجاری ها کمک کنند. بتا کاروتن که در ترکیب با مواد مغذی مدرن مانند روی، ویتامین C و ویتامین E مورد استفاده قرار می گیرد، بهترین دارو برای سلامت چشم است.

4 - بهبود سلامت تنفسی :

بتا کاروتن می تواند به طور قابل توجهی عملکرد ریه را بهبود بخشد و به کاهش علائم بیماری تنفسی مانند آسم کمک کند. افرادی که میوه ها و سبزیجات مصرف می کنند بتاکاروتن و بیوفلاوونویدها ،میزان ترشح موکوس در ریه ها را کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش حملات آسم، تنگی نفس و خس خس میشود.

5 - کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی :

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که رژیم های غذایی با ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E و C و بتاکاروتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. پلاک های آترواسکلروز در در رگ های خون راکاهش داده و خطر سکته های مغزی یا حملات قلبی را افزایش می دهند.

6 - به جلوگیری از سرطان کمک می کند :

آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل اصلی در پیشگیری از سرطان موثر است به دلیل توانایی آنها در کاهش آسیب اکسیداتیو و سرکوب جهش ناخواسته سلول ها می تواند راهی برای جلوگیری از سرطان باشد. حتی در موارد پیش سرطانی، بتا کاروتن نشان داد که رشد سلولها را کند می کند.

7 - بتاکاروتن مفید برای مغز :

بیماری آلزایمر و پارکینسون ممکن است در بسیاری افراد پیش بیایید به ویژه هنگامی که همراه با آسیب اکسیداتیو همراه باشد. بتا کاروتن به کاهش آسیب اکسیداتیو در مغز کمک می کندو به شما کمک می کند تا بیشتر عملکرد شناختی خود را حفظ کنید و همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید.

بتاکاروتن چیست و خواص بی نظیر آن

8 -مفید برای دیابت :

دیابت نوع II اغلب ناشی از عادت سبک زندگی، همراه با اختلال عملکرد انسولین و بدتر شدن حساسیت به انسولین است ، بتا کاروتن باعث کاهش حساسیت بدن بیماران به کربوهیدرات است.پس سعی کنید از میوه جات و سبزیجاتی مثل هویج در بشقاب غذایی استفاده کنید.

9 - به پیشگیری از شوره سر و شادابی مو کمک می کند :

کمبود بتا کاروتن و ویتامین A در رژیم غذایی ممکن است موجب خشکی پوست سر شده و احتمال ابتلا به شوره سررا افزایش دهد. کمبود بتاکاروتن همچنین می تواند موهای خشک و بی روح رادرمان کند. بتاکاروتن را به می توانید به طور موضعی نیز روی سر بگذارید.

10 - کاهش علائم اسکلرودرمی را کاهش می دهد :

اسکلرودرمی وضعیت پوستی است ناشی از مشکل خود ایمنی است که باعث سخت شدن پوست می شود یکی از عوارض این بیماری این است که سطح ویتامین A کاهش می یابد اگر چه بتا کاروتن این مشکل را درمان نمی کند، ولی می تواند برای کاهش التهابات مزمن مرتبط با این بیماری موثر باشد و وضعیت کلی پوست خشک و سخت را بهبود بخشد.

11 - جوش و آکنه را کاهش می دهد :

آکنه یک بیماری پوستی آزار دهنده است که میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان گرفتار آن میشوند. به خصوص در هنگام بلوغ. مطالعات نشان داده است که ویتامین A در کاهش شیوع آکنه با کاهش تولید عصاره چربی بسیار موثر است.

12 - درمان لوکوپلاکیای دهانی :

Leukoplakia دهانی معمولا در افراد سیگاری، ظاهر می شود،.در واقع تکه های کوچک و سفیدمانندی هستند که در دهان به وجود می آیند.اگرچه آن ها خوش خیم هستند ولی بهتر است برای کاهش ابتلا به سرطان سعی شود در وعده های غذایی از بتاکاروتن استفاده شود.

13 - باعث افزایش دید در شب می شود :

افرادی که نمی توانند در شب دید مناسبی داشته باشند سعی کنند با مصرف منظم ویتامین آ و یا غذاهای غنی از بتاکاروتن این مشکل را حل کنند..

divider

بیشتر بخوانید :

12 خاصیت شگفت انگیز عسل و دارچین

11 خاصیت عجیب روغن شوید

آشنایی با 11 خاصیت باور نکردنی شاه توت

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits