دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با خواص و ارزش غذایی کلم بروکلی آشنا شوید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلم بروکلی یکی از انواع کلم هاست که بسیاری از افراد از خواص بینظیر آن آگاهی ندارند. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص کلم بروکلی را شرح نماییم. تا انتها با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد کلم بروکلی

کلم بروکلی از انواع سبزی‌ها و متعلق به خانواده کلم است. قدمت محبوبیت و استفاده روز افزون از بروکلی در ایران به چند سال قبل باز می‌گردد. این سبزی مقوی دارای خواص سلامتی فراوانی برای انسان است که باعث می‌شود، نتوان به راحتی از آن غافل شد.

کالری و ارزش غذایی کلم بروکلی

هر 100 گرم کلم بروکلی حاوی 35 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری۳۵
پروتئین۱.۱۸ گرم
چربی کل۰ گرم
کربوهیدرات۴.۷۱ گرم
فیبر۲.۴ گرم
شکر۲.۳۵ گرم
کلسیم ۲۴ میلی گرم
سدیم۲۴ میلی گرم
ویتامین C۳۵.۳ میلی گرم

کلم/کلم بروکلی/کالری کلم/کالری کلم بروکلی/کالری بروکلی/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم بروکلی/ارزش غذایی بروکلی/خواص کلم/خواص کلم بروکلی/خواص بروکلی

بیشتر بخوانید:

کالری کلم قرمز : 100 گرم کلم قرمز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کلم/کلم بروکلی/کالری کلم/کالری کلم بروکلی/کالری بروکلی/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم بروکلی/ارزش غذایی بروکلی/خواص کلم/خواص کلم بروکلی/خواص بروکلی

خواص کلم بروکلی

1. خواص کلم بروکلی در سم زدایی

بدن ما روزانه با مواد شیمیایی و طبیعی زیادی پر و خالی می‌شود. ورود و خروج این مواد به بدن همراه با تجمع مواد سمی در بدن همراه است. افزایش سموم در بدن باعث بروز برخی از مشکلات ثانویه می‌شود که از جمله آن‌ها آسیب به کبد است.

خوشبختانه شما می‌توانید با استفاده از مصرف مواد غذایی سالم‌ تر میزان سموم در بدن را کاهش دهید. یکی از خواص کلم بروکلی در این است که می‌ تواند سموم در بدن و کبد را به شکل محلول در آب خارج کند.

کلم بروکلی دارای مقدار زیادی ویتامین ث، سولفور و امینو اسیدهای خاصی است که در بدن شروع به سم زدایی از اندام‌های مختلف می‌کنند. مطالعات نشان داده است که خواص کلم بروکلی باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد و سمومی همانند اسید اوریک از بدن شما خداحافظی کنند.

به این ترتیب شما شاهد پاک‌ سازی خون و همچنین به تبع آن اندام‌ها خواهید بود.

2. کلم بروکلی حاوی مواد زیست فعال

یکی از خواص کلم بروکلی این است که دارای ترکیبات زیست فعال متعددی در خود است که در تحقیقات به عنوان کاهش دهنده التهاب در اندام‌ های مختلف شناخته شده است.

نظریه‌ های متفاوتی در مورد کارکرد این مواد زیست فعال وجود دارد که از همکاری مشترک آن‌ها در بدن پرده برمی‌دارد این در حالی است که برخی از این مواد به صورت تنها نیز اثربخش هستند.

کائمفرول یکی از همین مواد زیست فعال است که در کلم بروکلی به میزان زیادی وجود دارد. کائمفرول دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده و فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن است.

مطالعات آزمایشگاهی از اثربخشی فوق‌ العاده این ماده حاکی است. همچنین در مطالعات انجام شده روی افراد سیگاری مشخص شده است که خوردن بروکلی، موجب کم شدن التهاب‌های ناشی از مصرف سیگار در بدن می‌شود.

3. خواص کلم بروکلی در سلامت پوست

برای اینکه پوست سالم‌ تر داشته باشید نیاز است که مواد مغذی لازم برای آن را تأمین کنید. از جمله مهم‌ ترین مواد مغذی برای سلامتی پوست می‌توان به آنتی اکسیدان های قوی مانند بتاکاروتن و ویتامین ث، ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای، ویتامین آ، ویتامین ک، اسیدهای چرب امگا سه و همچنین امینو اسیدها و فولات اشاره کرد.

از جمله خواص کلم بروکلی در این است که مقدار زیادی از مواد یاد شده را با درصد بسیار مناسب در خود دارد. این مواد هر کدام به گونه‌ای از پوست شما محافظت می‌کنند.

بنابراین می‌توان به سادگی گفت که یکی از خواص کلم بروکلی به دلیل وجود ویتامین ای کافی، کمک کردن به درخشش پوست یا یکی دیگر از خواص کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین ث کاهش دادن لک‌ های صورت است.

بیشتر بخوانید:

کالری کاهو : 100 گرم کاهو چقدر کالری دارد ؟

کالری آووکادو : 100 گرم آووکادو چقدر کالری دارد ؟

4. کلم بروکلی ضد سرطان طبیعی

یکی از خواص کلم بروکلی این است که دارای ترکیبات مختلفی در خود هستند که از بروز مشکلات متعدد برای سلول‌های بدن و رشد سلول‌های آسیب دیده در آن جلوگیری می‌کنند. رشد سلول معیوب در بدن موجب پدید آمدن سرطان می‌شود.

5. خواص بروکلی در سلامت چشم

به طور جزئی خواص آنتی اکسیدانی کلم بروکلی را تشریح کردیم اما باید بدانید که یکی از مهم‌ترین خواص کلم بروکلی محافظت از چشم با استفاده از مواد انتی اکسیدانی است.

زاکسانتین، بتاکاروتن، ویتامین آ و همچنین فسفر و دیگر ویتامین‌ها جزئی از ساختار تشکیل دهنده کلم بروکلی هستند. این مواد مغذی همگی برای تأمین سلامتی چشم به شدت لازم و ضروری هستند.

6. کلم بروکلی و کاهش قند خون

خوردن کلم بروکلی به بیماران دیابتی کمک می‌کند تا میزان قند خون بدن خود را کنترل کنند. اگرچه هنوز در مورد مکانیسم دقیق اثربخشی بروکلی اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما می‌ توان این خواص را به آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در آن نسبت داد.

7. افزایش سلامت قلب با کلم بروکلی

مطالعات زیادی مختلف نشان می‌دهد یکی از خواص کلم بروکلی این است که بر روی کاهش بیماری‌ های قلبی موثر است. خوردن کلم بروکلی موجب کاهش سطح کلسترول مضر در بدن می‌ شود که در نهایت سلامتی قلب و عروق را به بار می‌آورد.

افزایش کلسترول مفید برای بدن هم‌ زمان با کاهش کلسترول مضر به وجود می‌آید که در افزایش سلامتی عروق بی‌تأثیر نیست.

علاوه بر کاهش چربی مضر در بدن، وجود آنتی اکسیدان های فراوان، موجب کاهش التهاب در رگ‌ها و ماهیچه‌ های قلب می‌شود که در نهایت از بروز حمله قلبی به شدت پیشگیری می‌ شود. خوردن آنتی اکسیدان کافی از تنبلی و خطرات واکنش‌های اکسیداتیو در ماهیچه‌های قلب به میزان زیادی جلوگیری می‌کند.

8. کلم بروکلی اکسیر جوانی

ویتامنی C آنتی اکسیدانی است که در تمام محصولات و سبزیجات تازه یافت می شود. خوردن ویتامین C به کاهش آسیب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، کاهش چین و چروک و بهبود کلی بافت پوست کمک می کند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که مرکبات بیشتر نیاز آن ها به این ویتامین را تامین می کند اما آیا می دانید که یک فنجان کلم بروکلی تا 81 میلی گرم ویتامین C دارد. همچنین ویتامین A و ویتامین E که هر دو در حفظ سلامت پوست حیاتی هستند هم در کلم بروکلی موجود است.

کلم/کلم بروکلی/کالری کلم/کالری کلم بروکلی/کالری بروکلی/ارزش غذایی کلم/ارزش غذایی کلم بروکلی/ارزش غذایی بروکلی/خواص کلم/خواص کلم بروکلی/خواص بروکلی

بیشتر بخوانید:

کالری لوبیا سبز : 100 گرم لوبیا سبز چقدر کالری دارد ؟

کالری جوانه گندم : 100 گرم جوانه گندم چقدر کالری دارد ؟

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

کالری هویج : 100 گرم هویج چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits