دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین زمان برای ورزش صبح است یا عصر؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ورزش کردن در صبح بهتر است یا عصر : اینکه بهترین زمان برای ورزش کردن صبح است یا عصر بستگی به هدف شما از ورزش دارد هر کدام از این زمان ها فواید منحصربفرد خود را دارد و تاثیرات متفاوتی را روی بدن می گذارد.

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه موقع است؟

فواید ورزش صبحگاهی

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه آپالاچیان در کارولینای شمالی انجام شده است، ورزش صبحگاهی موجب کاهش فشار خون و بهبود خواب شبانه می‌شود. در این پژوهش، تأثیر ورزش روی فشار خون توسط دکتر اِسکات کولییِر (Scott Collier) و همکارانش بررسی شد.

پژوهشگران سطح فشار خون و الگوی خواب عده‌ای از مردان و زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله را برای مدتی زیر نظر گرفتند. این عده می‌بایست سه وعده‌ی ۳۰ دقیقه‌ای در هفته در سه زمان‌ِ ۷ صبح، ۱ بعد از ظهر و ۷ غروب تمرینات ورزشی ملایم انجام می‌دادند.

پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که ورزش ۷ صبح در مقایسه با ورزش ۱ بعد از ظهر و ۷ غروب در کاهش فشار خون و بهبود خواب مؤثرتر است. نتایج پژوهش فوق حاکی از کاهش ۱۰ درصدی فشار خون عده‌ای بود که در ساعات اولیه‌ی صبح ورزش کرده بودند.

مشاهده شد که این کاهش فشار خون در طول روز دوام داشته است. این دسته از شرکت‌کنندگان در پژوهش علاوه بر خواب طولانی‌تر و چرخه‌ی خواب باکیفیت‌تر در شب، ۲۵ درصد اُفت فشار خون شبانه داشتند.

سازوکارهای فیزیولوژیکی مولد این تغییرات هنوز شناخته شده نیست، با این حال پژوهشگران به خوبی می‌دانند که چنانچه به کاهش فشار خون احتیاج دارید یا می‌خواهید کیفیت خواب‌تان را بهبود ببخشید، احتمالا ۷ صبح زمان مناسب‌تری برای ورزش کردن شماست.

پس اگر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید، به فشار خون بالا دچار هستید یا از اختلالات خواب رنج می‌برید، خودتان را به ورزش صبحگاهی منظم عادت دهید. البته، ناگفته نماند که ورزش بعد از ساعات کاری نیز فواید متفاوت دیگری دارد که در ادامه مرور می‌کنیم.

فواید ورزش بعد از ساعات کاری

بر اساس پژوهشی که در مرکز تحقیقات دانشگاه شیکاگو انجام شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که بعد از ساعات کاری ورزش می‌کنند در مقایسه با کسانی که ورزش صبحگاهی را انتخاب کرده‌اند، تناسب اندام بهتری دارند. در این پژوهش، ۴۰ مرد سالمِ ۲۰ تا ۳۰ ساله به پنج گروه تقسیم شدند.

چهار گروه در یکی از زمان‌های صبح، بعد از ظهر و غروب تمرینات ورزشی سنگین انجام دادند و گروه پنجم در هیچ فعالیت ورزشی شرکت نکردند. پژوهشگران سپس از همگی شرکت‌کنندگان در پژوهش نمونه‌ی خون گرفتند تا سطح هورمون‌های کورتیزول (cortisol) و تیروتروپین (thyrotropin) خون‌شان را بسنجند.

نتایج نشان داد سطح این دو هورمونی که از غدد درون‌ریز ترشح می‌شوند در عده‌ای که هنگام غروب یا اواخر شب ورزش کرده بودند به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. همچنین مشاهده شد که گلوکز خون این افراد اُفت کرد.

به گفته‌ی دکتر اورفو باکستون (Orfeu Buxton)، پژوهشگر ارشد این مطالعه، افزایش کورتیزول و تیروتروپین و کاهش گلوکز یعنی اینکه سوخت‌وساز بدن به خوبی با تمرینات ورزشی منظم سازگار شده است. از این رو، شاید بد نباشد که زمان ورزش کردن‌تان را از اول صبح به بعد از ساعات کاری تغییر دهید.


بهترین زمان ورزش چه موقعیست؟ورزش صبح یا عصر؟

ورزش صبح

بهتر برای ساخت عضله :

کلید ساخت و تعمیر عضلات تستوسترون است از آنجایی که تستوسترون در حدود 8 صبح به اوج تولید خودش می رسد و در طول روز کاهش می یابد، بهترین زمان برای ساخت عضلاتتان، تمرین در صبح است.

بهتر برای کاهش چربی :

ورزش کردن زود هنگام و قبل از اینکه بدن شما فرصتی برای پردازش هر نوع غذایی داشته باشد، حالت سوزاندن چربی بدن را فعال خواهد کرد و از سلول های چربی به عنوان انرژی برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.

تقویت خلق و خو :

ورزش باعث افزایش سطح سروتونین می شود. با تمرین در صبح، می توانید خلق و خو خود را به طور قابل توجهی برای بقیه روزتان بهبود ببخشید.

اجتناب از جمعیت و استفاده از فضای خلوت :

هیچ چیز بدتر از ورود به ورزشگاه و خالی پیدا کردن وسیله مورد نظرتان نیست. با ورزش کردن در زمان طلوع خورشید، آزادی بیشتری برای حرکت در اطراف سالن، بدون هیچ مزاحمتی خواهید داشت. این زمان ورزش کردن برایتان عالی است اگر شما تازه وارد هستید و اعتماد به نفس اینکه در جلو جمعیت تمرین کنید را ندارید.

افزایش انرژی :

خوب بودن در اولین چیزی که در روز انجام می دهید، می تواند سطح انرژی شما را برای بقیه روز افزایش دهد.

خواب بهتر :

طبق مطالعه ای که در سال 2011، محققان بهداشت در دانشگاه دولتی آپالاچیان دانجام دادند، ممکن است ورزش در صبح شانس شما را برای یک خوابیدن خوب در شب بهبود ببخشد.

چیزی ساده برای تبدیل به یک روال - وسوسه در صبح خیلی کمتر است. اگر تمایل دارید همیشه به ساعت های خوش بله بگویید و تمرین خود را انجام دهید و از راه قبلیتان بیرون بیایید این روش به شما این امکان را می دهد که در راه خود بیشتر قدم بگذارید.

اثر عادت سالم دومینو وار:

روز خود را با تمرینی که باعث تاثیر رویتان خواهد شد، شروع کنید، اثری که من دوست دارم آن را اثر عادت سالم دومینو بنامم. هر تصمیم گیری که تمرین کردن شما را دنبال می کند یک هوشیاری و آگاهی خواهد بود به طور مثال:

کاهش خطر آسیب دیدگی :

ورزشکاران عصرانه دارای خطر کمتری برای آسیب دیدگی هستند و 20٪ انعطاف پذیری بیشتری دارند.با ورزش کردن در عصر، شما به بدن خود اجازه می دهید تا در طی روز به طور طبیعی گرم شود.


ورزش در بعد از ظهر

دکمه چرت زدن را فشار دهید :

با تمرین کردنتان در اواخر روز، صبح ها بیشتر آرام خواهید بود پس بروید و دکمه چرت زدن را فشار دهید.

عجله کمتر و فرصت بیشتر :

اغلب مشکلات تمرینات صبحگاهی، محدودیت زمانی آنهاست. اگر به دلیل محدودیت زمانی به طور مداوم تمرینات خود را کاهش می دهید، این امر می تواند استرس آفرین و به تنهایی و برای رسیدن به اهداف تناسب اندام شما مضر باشد. اگر این مورد برایتان مسئله است، بعد از کارتان به باشگاه بروید به این ترتیب شما می توانید بدون نیاز به نگاه کردن و مراقب ساعت و زمان بودن، از تمرین خود لذت ببرید.

نتیجه

جان تروئِر (John Trower)، یکی از مدیران فنی واحد تربیت‌بدنی دانشگاه کِنتاکی می‌گوید که ورزشکاران حرفه‌ایِ این مجموعه صبح‌ها آموزش فنی می‌بینند و بین ساعت ۴ تا ۶ عصر می‌باید تمرینات ورزشی سنگین انجام دهند. تروئر تأکید می‌کند که این نسخه به درد همه‌ جور آدمی نمی‌خورد، چون بعضی از ما صبح‌ها و بعضی دیگر در اواخر روز پرانرژی‌تر هستیم.

پس اینکه چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است دقیقا به انتخاب شخصی خود فرد بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه ساعت خاصی از برنامه‌ی پرمشغله‌ی روزمره‌ی‌تان را به ورزش کردن اختصاص دهید، ابتدا با خودتان فکر کنید که هدف‌تان از ورزش کردن چیست.

چنانچه به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید سلامت قلب‌تان را افزایش دهید و خواب شبانه‌ی باکیفیت‌تری داشته باشید، ورزش صبحگاهی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال تناسب اندام بهتر و دوری از بیماری‌های مرتبط با گلوکز بالا مثل دیابت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به ورزش بعد از ساعات کاری در هنگام غروب فکر کنید.

همچنین بخوانید:

لاغر شوید و چربی سوزی بیشتر انجام دهید با دویدن.

گیاهان دارویی چربی سوز(لاغر کننده)در طب سنتی

آشنایی با ۱۰ نوشیدنی چربی سوز عالی + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits