دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۸ راهکار درمان خانگی سرماخوردگی + معرفی روش هایی که جواب نمیدهد
42
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان سرماخوردگی با روش های خانگی امکان پذیر است. اگر میخواهید روش های درمان سریع سرماخوردگی را بدانید این مقاله را از دست ندهید. روش های خانگی درمان سرماخوردگی کاملا موثر هستند.

مجله دلگرم | مریض بودن و کسالت هرگز احساس خوبی ندارد و هیچکس دوست ندارد چنین شرایطی داشته باشد. احساس همزمان بدن درد، تب و لرز، حالت تهوع و... میتواند حسابی کلافه تان کند.

خبر خوب این است که راه های خانگی بسیاری برای درمان سرماخوردگی وجود دارد. البته توجه داشته باشید که روش های درمانی خانگی ممکن است در همه شرایط کارایی نداشته باشد و اگر سرماخوردگی شما پیشرفت کرده باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائمی همچون مشکلات تنفسی، ضربان قلب بالا، غش کردن داشته و یا موارد خطرناک دیگری را مشاهده کردید، هرچه سریعتر باید خود را به پزشک برسانید.

در ادامه 28 راه درمان سرماخوردگی در خانه را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. آب و مایعات زیادی بنوشید.

آب، آبمیوه و یا آبلیمو ولرم باعث میشود تا بدن کم آب نبوده و بهبود وضعیت عمومی شما در دوران سرماخوردگی کمک میکند. از نوشیدنی های الکلی، قهوه و نوشابه بپرهیزید چراکه این نوشیدنی ها نه تنها کم آبی بدن را جبران نمیکنند بلکه مضرات بسیار دیگری نیز دارند.

2. استراحت کنید.

استراحت کردن در زمان سرماخوردگی بسیار مهم است. استراحت یکی از مهم ترین کار هایی است که در دوره نقاهت باید انجام دهید. انجام کار های سنگین میتواند سرماخوردگی شما را تشدید کرده و دوره بیماری را طولانی تر کند.

3. آب نمک قرقره کنید.

گلودرد یکی از شایع ترین علائم سرماخوردگی است و یکی از راهکار های قدیمی درمان گلودرد هم آب نمک قرقره کردن است. سعی کنید روزی چند مرتبه آب نمک قرقره کنید تا گلودرد تان بهبود یابد.

4. شستشوی بینی

تخلیه کردن بینی زمانی که پر شده است ابتدایی ترین راهکار است اما شما میتوانید برای بهبودی هرچه سریعتر، با سرم آب نمک بینی خود را بشویید. میتوانید این سرم ها را با اسپری مخصوصی که همراه آن است از داروخانه ها تهیه کرده و طبق دستور العمل موجود در جعبه دارو بینی خود را تمیز کنید.

5. درد را کاهش دهید.

به کودکتان 6 ماهه و یا جوان تر میتوانید استامینوفن بدهید اما به کودکانی که 6 ماهه و یا بزرگ تر هستند میتوانید علاوه بر استامینوفن، ایبوپروفن هم بدهید. برای اطلاع از دوز مناسب برای کودکتان به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به سن و وزن او، دوز مناسب مصرف دارو را به شما بگوید. بزرگسالان نیز میتوانند علاوه بر استامینوفن و ایبوپروفن، آسپرین نیز مصرف کنند.

6. نوشیدنی های و مواد غذایی گرم

در همه جای دنیا، مصرف انواع نوشیدنی ها و غذا هایی همچون سوپ داغ برای درمان سرماخوردگی توصیه میشود. در موارد بعدی توضیحات دقیق تری درباره نوشیدنی ها و غذایی که برای درمان سرماخوردگی مفید است آمده است.

7. هوای مرطوب

اگر برایتان امکان پذیر است یک دستگاه رطوبت ساز تهیه و در منزل قرار دهید تا از خشک شدن هوا در فصل زمستان جلوگیری بشود. آب دستگاه های رطوبت ساز باید هر روزه تعویض شده و همچنین طبق دستوری که در دفترچه راهنمای دستگاه آمده و در زمان های معین، باید محفظه دستگاه را تمیز کنید.

8. دارو های بدون نسخه مصرف کنید.

البته منظورمان از دارو های بدون نسخه، دارو های خطرناک نیست بلکه منظور دارو هایی همچون قرص های سرماخوردگی، آسپرین و یا خلط آور است. اگر در مصرف این دارو ها زیاده روی نشود و در زمان معین از آن ها استفاده کنید، سرماخوردگی شما خیلی سریعتر بهبود پیدا خواهد کرد.

9. ویتامین سی

مصرف ویتامین سی پس از مریض شدن شاید خیلی تاثیر گذار نباشد اما اگر در فصل زمستان بطور مداوم میوه هایی مثل پرتقال و لیمو که سرشار از ویتامین سی میباشند را مصرف کنید، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شده و از بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی جلوگیری میکند.

10. روی

سال های بسیاری است که درباره تاثیر استفاده از مکمل روی (زینک) بر درمان سرماخوردگی صحبت شده است اما همچنان نمیتوان نظر قطعی داد. برخی تحقیقات علمی نشان داده اند که روی ممکن است به درمان سرماخوردگی کمک کند اما بررسی های دیگری نیز وجود دارد که ادعایی بر خلاف آنچه ذکر شد را دارند.

11. بخور صورت

بخور صورت برای باز شدن بینی و سرحال شدن بسیار عالی است. میتوانید با استفاده از یک حوله و یا پارچه و یک کتری حاوی آبجوش بخور کنید و یا اگر دستگاه بخور دارید نیز میتوانید از قطره های مخصوص که در عطر های مختلفی مثل اوکالیپتوس موجود هست استفاده کنید.

حمام آب گرم هم یک راهکار بسیار عالی دیگر برای درمان هرچه سریعتر سرماخوردگی است.

12. خود را گرم نگه دارید.

همانطور که در موارد قبلی ذکر کردیم، استراحت کردن در زمانیکه سرماخورده اید بسیار مهم است چراکه اینکار باعث میشود بدن تمام انرژی خود را صرف مبارزه با عوامل بیماری زا کند اما اگر هنگام استراحت و بطور کلی در فصل زمستان خود را گرم نگه دارید، روند بهبودی شما خیلی سریعتر خواهد شد.

13. کیسه آبگرم

یک کیسه آب گرم از داروخانه بخرید، آن را با آب جوش پر کنید و بر روی سینه خود قرار دهید. هر بار به مدت چند دقیقه و چند مرتبه در روز (مخصوصا قبل از خواب) اینکار را انجام دهید.

14. یک بالشت بزرگ تر زیر سر خود قرار دهید.

زمان سرماخوردگی و مخصوصا هنگام خواب نفس کشیدن ممکن است خیلی سخت بشود. پیشنهاد میشود زمان خواب از 2 عدد بالشت و یا بالشت بزرگ تر استفاده کرده و آن را در زاویه ای قرار دهید که گردن تان را اذیت نکند. با استفاده از این روش نفس کشیدن راحت تر خواهد شد.

15. از ضماد استفاده کنید.

اندکی ضماد (مرهم) به قسمت پایینی سوراخ های بینی بزنید. اینکار باعث میشود تا مجاری تنفسی باز شد و همچنین زخم ها و التهابات این ناحیه را از بین میبرد.

16. از سفر های هوایی پرهیز کنید.

زمان سرماخوردگی، سیستم تنفسی یکی از قسمت هایی است که بیش از دیگر اندام های بدن دچار مشکل میشود. سفر های هوایی نیز همیشه باعث فشار بیشتر بر سیستم تنفسی و ریه ها میشود. پرواز با آنفلونزا و یا سرماخوردگی بدلیل تغییرات فشار هوا میتواند بطور موقتی به گوش و حلق و بینی شما آسیب برساند.

اگر کار مهمی دارید و حتما باید سفر هوایی داشته باشید، حتما از یک داروی ضد احتقان استفاده کنید. جویدن آدامس نیز میتواند کمی به کم شدن اثرات فشار هوا کمک کند.

17. غذاهای ضد عفونی کننده بخورید.

در ادامه لیست برخی مواد غذایی که خاصیت ضد عفونی کننده داشته و میتوانند به بهبود سرماخوردگی کمک کنند آمده است:

  • موز و برنج : برای درمان مشکلات گوارشی همچون اسهال
  • مواد غذایی حاوی ویتامین سی همچون انواع میوهجات
  • مصرف انواع توت ها مخصوصا بلوبری : بلوبری بطور طبیعی دارای آسپرین بوده و به همین دلیل میتواند در کاهش تب و همچنین تسکین درد موثر باشد.
  • هویج : چراکه دارای بتاکاروتن است.
  • فلفل چیلی : فلفل تند میتواند به باز شدن سینوس ها و از بین رفته خلط ریه ها کمک کند.
  • خردل و ترب کوهی نیز در درمان خلط موثر هستند.
  • پیاز دارای موادی است که به بدن در مبارزه با برونشیت و دیگر عفونت ها کمک میکند.
  • چای سیاه و چای سبز دارای موادی است به نام کاتچین. این ماده دارای خاصیت ضد باکتری و ضد اسهال است.
  • عسل : مصرف روزانه 1 قاشق مربا خوری عسل میتواند گلودرد و خلط را بهبود دهد.

18. سوپ بخورید.

مصرف انواع سوپ داغ برای درمان سرماخوردگی فوق العاده مفید است. در میان انواع سوپ، سعی کنید آن هایی را بخورید که آبکی تر هستند. حتما سوپ را داغ کنید.

19. چای زنجبیل

زنجبیل دارای موادی است به نام جینجرول. این مواد مسکن و ضد التهاب بوده و با انواع میکروب ها و ویروس ها مبارزه میکند. نوشیدن چای زنجبیل در روز های سرد زمستان علاوه بر خواصی که دارد، فوق العاده لذت بخش خواهد بود.

20. روغن اوکالیپتوس

روغن اکالیپتوس خواص بسیار زیادی دارد و بدلیل داشتن ماده ای به نام سینئول میتواند با انواع ویروس ها، باکتری و قارچ ها مبارزه کند.

21. سیر بخورید.

سیر دارای ماده است به نام آلیسیک که خواص ضد میکروبی دارد. اگر از بوی سیر خوشتان نمیاید میتوانید از مکمل غذایی سیر استفاده کنید.

22. سرخارگل

آمریکایی های بومی از بیش از 400 سال پیش از سرخارگل برای درمان عفونت استفاده میکردند. سرخارگل دارای فلاونوئید های زیادی میباشد. این مواد در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارند و میتوانند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند.

23. پروبیوتیک مصرف کنید.

پروبیوتیک ها در واقع باکتری های مفیدی هستند که روده انسان قرار دارند. این باکتری ها به حفظ سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند.

24. بهداشت فردی را رعایت کنید.

رعایت بهداشت شخصی هنگامیکه سرماخورده اید بسیار مهم است. سعی کنید در این مواقع در اماکن عمومی همچون مدرسه و یا محل کار حضور پیدا نکنید.

هنگام سرفه و عطسه کردن دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و بلافاصله دستمال را در سطل زباله بیندازید. همچنین چندین مرتبه در طول روز و همینطور قبل از غذا خوردن حتما دست های خود را بطور کامل با آب و صابون بشویید.

اگر هنگام عطسه و یا سرفه دستمال ندارید، از قسمت داخلی آرنج خود استفاده کنید.

25. پونه کوهی

پزشکان توصیه کرده اند که یکی از بهترین روش های طبیعی درمان سرفه های شدید، مصرف پونه کوهی (مرزنجوش) میباشد چراکه این گیاه دارای موادی است که با آنفلونزا مبارزه کرده و همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

میتوانید 2 عدد کپسول پونه کوهی را همراه با غذا مصرف کنید و یا اگر پونه خشک شده دارید میتوانید با دم کردن آن در آب جوش، چای پونه تهیه کنید. اگر طعم چای برای ذائقه شما خیلی تلخ است، میتوانید 1 قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. روزی 2 فنجان چای پونه کوهی بنوشید تا هرچه سریعتر از شر سرفه های عذاب دهنده راحت شوید.

26. دارچین

دارچین کاربردی بسیار بیشتر از طعم دادن به مواد غذایی دارد. این گیاه شگفت انگیز خواص بسیاری دارد که میتوان از آن ها در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. از جمله خواص دارچین میتوان به ویژگی های ضد درد و ضد قارچ آن اشاره کرد. برخی از پزشکان طب سنتی از دارچین برای درمان برونشیت استفاده میکنند.

اگر سرماخوردید و میخواهید که هرچه سریعتر عفونت ها را درمان کنید یکی از بهترین راه نوشیدن چای دارچین است.

27. جوز هندی

یکی از بدترین علائم سرماخوردگی، بی حالی است و این ممکن است بقدری شدید باشد که در اوج خستگی نتوانید بخوابید. اگر شما هم در حال تجربه چنین شرایطی هستید، میتوانید روی غذای خود جوز هندی بپاشید و از خواص آن بهرمند شوید. جوز هندی دارای تریپتوفان است. این ماده یک عامل خواب آور میباشد.

28. رزماری

رزماری خواص ضد ویروس و ضد باکتری بسیار قوی دارد. میتوانید از عصاره رزماری برای بخور استفاده کنید. اگر رزماری تازه دارید، چند تکه از آن را در یک ظرف آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید که خنک بشود. آب رزماری بدست آمده را تا زمانیکه سرماخوردگی بطور کامل بهبود یابد، روزی سه مرتبه بنوشید. اگر رزماری خشک شده دارید نیز میتوانید با ریختن یک پیمانه از آن در آب جوش، چای رزماری تهیه کرده و میل کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits