دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید استفاده از کمپرس(کیسه) آب گرم
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فواید استفاده از کمپرس(کیسه) آب گرم:کیسه آب گرم/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید کمپرس آب گرم آشنا شوید.

کیسه آب گرم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید کمپرس آب گرم آشنا شوید.

فواید استفاده از کمپرس آب گرم

اسپاسم یا گرفتگی عضلات (Cramps) عبارتست از انقباضات غیرارادی، ناگهانی، ممتد و معمولا دردناک عضلات. غالبا برای درمان این عارضه از سوی افراد متخصص و غیر متخصص، کمپرس آب سرد یا گرم توصیه می شود. اما هر کدام از این موارد، مزایا و معایبی را در بردارند که دانستن آنها برای عموم و خصوصا ورزشکاران بی فایده نخواهد بود.در همین خصوص گفت و گویی با دکتر"ماری جانسون " متخصص طب ورزشی و پزشک تیم والیبال استرالیا صورت گرفته که می خوانید: -به عنوان اولین سوال، چرا گرفتگی عضلات به وجود می آید ؟


عارضه گرفتن عضلات یا اسپاسم ناگهانی آنها، عموما در ورزشکاران و افرادی دیده می شود که بیش از توان عضلات خود از آنها کار می کشند . از دیگر دلایل گرفتگی عضلات، می توان به کم آبی بدن، گرم نکردن بدن پیش از تمرین، به هم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت های بدن، مصرف برخی داروها و الکل، حاملگی، اختلالات عصبی و نارسایی کلیه ها اشاره کرد.

 فواید استفاده از کیسه آب گرم

3 عملکرد کیسه آب گرم

  1. ايجاد حس آسايش و راحتي
  2. ايجاد گرمايي ملايم و مطبوع به صورت موضعي
  3. التيام درد

 فواید استفاده از کیسه آب گرم

فراهم كردن گرما


با توجه به اين نكته كه هزينه ي انرژي روز به روز در سراسر دنيا و همچنين ايران در حال بالا رفتن است افراد به دنبال راه حلي براي گرم نگاه داشتن خود در طول زمستان با صرف كمترين ميزان انرژي و هزينه هستند. استفاده از اين كيسه هاي آب گرم در روز و بخصوص در طول شب به دليل سرماي بيشتر براي هر يك از افراد خانواده هم منجر به كاهش مصرف انرژي برق و يا گاز در منزل شده و هم گرماي مطبوعي را براي افراد فراهم مي كند.

كيسه هاي آب گرم معمولا مجهز به كاور هاي خزدار و يا پوشش هايي هستند كه گرماي آب جوش را ملايم تر كرده و سطح تماسي نرم تر و دلپذير تر براي كاربر فراهم مي كند. اين محصول براي شرايطي كه همه افراد ساكن در منزل احساس گرما كرده و فقط يك نفر احساس سرما مي كند نيز گزينه ي بسيار مناسبي مي باشد از طرفي در پيك نيك ها و گردش هاي خارج از منزل استفاده از اين كيسه ها براي گرم نگاه داشتن بدن در هواي سرد ايده آل مي باشد.

كاهش درد

 فواید استفاده از کیسه آب گرم

كمردرد معمولا مشكل شايعي است كه در بين طيف وسيعي از مردم رواج دارد. اكثر افراد معمولا كمر درد را حتي براي يكبار در زندگي خود تجربه كرده آيند. براي تسكين اين گونه دردهاي موضعي معمولا گرما و حرارت پيشنهاد مي شود چراكه گرما التيام بخش دردهاي موضعي ماهيچه اي و عضلاني مي باشد. بنابراين استفاده از كيسه هاي آب گرم با توجه به قابليت انعطاف و خم پذير بودنشان بر روي موضع درد كه مي تواند كمر و يا شكم باشد موثر مي باشد.

همچنين فرد مي تواند كيسه ي آبگرم را روي تخت گذاشته و روي آن دراز كشد تا گرما و حرارت مطلوب به بافت مورد نظر برسد. با توجه به ساختار داخلي اين كيسه هاي مي توان به عنوان كمپرس آب سرد هم از آن ها استفاده نمود به اين صورت كه مخلوط آب سرد و يخ در داخل كيسه ريخته و از آن استفاده نمود. كمپرس آب سرد معمولا براي التيام ضربه هاي ناگهاني و حاد بكار مي رود و سريع محل ضربه ديده را آرام مي سازد.

 فواید استفاده از کیسه آب گرم

شما به عنوان یک پزشک تیم، آیا برای درمان گرفتگی عضلات، کمپرس کردن را توصیه می کنید ؟


کمپرس آب سرد و گرم، هر کدام روش استفاده خاص، و شرایط ویژه ای از وضعیت جسمانی را می طلبند و در صورت استفاده از آنها، بدون آگاهی و بدون توصیه متخصص نمی توان نتیجه دلخواه را کسب کرد. برای مثال کمپرس آب داغ موجب رسیدن خون بیشتر به موضع آسیب دیده کاهش اسپاسم و گرفتگی و کاهش التهاب می شود. در مقابل، کمپرس یخ با بی حس ساختن موضع، درد آن را کاهش می دهد و کاهش خونریزی را نیز، به دنبال دارد.

عموما برای گرفتگی عضلات از کمپرس یخ استفاده می شود، در ضمن اگر موضع، زخمی نیز باشد و یا فرد ورزشکار، بلافاصله نیاز به استفاده از عضو مورد نظر را داشته باشد نیز، کمپرس یخ کارساز خواهد بود.
همچنین زمانی که عضلات بازو و یا کتف گرفته باشد، و سن شخص مورد نظر کمتر از ۴۰ سال باشد می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد.

آیا روش خاصی برای استفاده از کمپرس آب گرم و یخ وجود دارد ؟

بله . قبل از هر چیز باید دانست که هرگز یخ مستقیما روی موضع قرار نمی گیرد بلکه قطعات کوچک یخ درون کیسه پلاستیکی ریخته شده و مقداری آب نیز به آن اضافه می شود. راه دیگر این است که یک حوله کوچک را با آب سرد مرطوب کرده سپس آن را تا کرده و درون یک کیسه پلاستیکی قرار می دهند. این کیسه ۲۰ دقیقه درون فریزر و سپس روی موضع قرار می گیرد.

دقت کنید هرگز چه کمپرس آب سرد و چه آب گرم بیش از ۲۰ دقیقه روی عضو باقی نماند. در ضمن از ماساژ دادن عضو مورد نظر بلافاصله بعد از کمپرس باید خودداری کرد.

 فواید استفاده از کیسه آب گرم

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits