دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت سیستم ایمنی بدن: ۱۵ روش خانگی برای تقویت سیستم ایمنی
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها باید به قوی کردن سیستم ایمنی بدن بیاندیشید. در ادامه مقاله 15 روش قوی تر کردن سیستم ایمنی را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | مصرف انواع بخصوصی از مواد غذایی و خوراکی ها میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک زیادی داشته باشد. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا و آلرژی های زمستانه هستید، اولین قدمی که میتوانید در این راستا بردارید این است که به میوه فروشی محل خود سری بزنید.

در ادامه 15 مورد از مواد غذایی و کار هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند را برای شما آورده ایم.

1. مصرف مرکبات

در زمان سرماخوردگی اغلب افراد به ویتامین سی روی میاورند چراکه این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. ویتامین سی تولید گلبول های سفید را در بدن افزایش میدهد. برخی از میوه های محبوب خانواده مرکبات عبارتند از:

از آنجایی که بدن ویتامین سی را تولید و یا ذخیره نمیکند، باید هر روز مواد غذایی که حاوی این ویتامین میباشند را مصرف کنید. تقریبا همه مرکبات سرشار از مقدار زیادی ویتامین سی میباشند بنابراین سعی کنید حتما مرکبات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

2. فلفل دلمه ای قرمز

اگر فکر میکنید که مرکبات بیش از هر ماده غذایی دیگری ویتامین سی دارند، سخت در اشتباه هستید چراکه فلفل دلمه ای قرمز حداقل 2 برابر هر مرکبات دیگری دارای ویتامین سی میباشد. فلفل دلمه ای قرمز دارای بتاکاروتن نیز میباشد. این فلفل علاوه بر کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامت پوست و چشم ها نیز کمک شایانی میکند.

3. کلم بروکلی

کلم بروکلی میزان بسیار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارد و حاوی ویتامین های A، B و E میباشد و همچنین آنتی اکسیدان ها و فیبر غذایی زیادی نیز دارد. کلم بروکلی یکی از بهترین سبزیجاتی است که میتوانید در برنامه غذایی تان بگنجانید. اگر میخواهید از همه خواص و مواد مفید محتوی کلم بروکلی بهرمند شوید، خیلی کم آن را بپزید و یا خام بخورید.

4. سیر

سیر در همه جای دنیا یافت شده و در دستور تهیه بسیاری از غذا ها نیز وجود دارد. سیر طعم فوق العاده ای به غذا میدهد و برای حفظ سلامتی نیز بسیار مفید است. حتی اولین تمدن های بشر نیز از اهمیت و خواص شگفت انگیز سیر اطلاع داشتند. سیر به کاهش فشار خون کمک کرده و از سخت شدن رگ های خونی جلوگیری میکند. خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن سیر به دلی داشتن ترکیبات سولفور دار مثل آلیسین است.

5. زنجبیل

زنجبیل نیز یکی دیگر از گیاهانی میباشد که اغلب مردم پس از مریض شدن به سراغ آن میروند. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی زیادی میباشد و به همین دلیل میتواند گلودرد و یا سایر بیماری های التهابی را از بین ببرد. زنجبیل به کاهش حالت تهوع نیز کمک میکند. از دیگر فواید زنجبیل میتوان به کاهش درد های مزمن و کاهش کلسترول خون اشاره کرد.

6. اسفناج

اسفناج علاوه بر داشتن مقدار زیادی ویتامین سی، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن بسیاری نیز دارد. این محتویات اسفناج باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها میشود. درست مثل کلم بروکلی، اگر میخواهید از تمام خواص اسفناج بهرمند شوید باید آن را خام بخورید. اگر میخواهید اسفناج خام دوست ندارید، میتوانید آن را بپزید اما باید خیلی کم پخته شود.

7. ماست

سعی کنید ماستی بخرید که دارای باکتری های مفید زنده و فعال باشد، مثل ماست یونانی. این باکتری ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی میکنند. همیشه ماست ساده بخورید و از مصرف ماست های طعم دارد که دارای اسانس های مصنوعی و شیرینی هستند بپرهیزید. برخی از انواع ماست های غنی شده با ویتامین د نیز وجود دارد که دارای خواص بیشتری هستند.

8. بادام

زمانیکه بحث مقابله با بیماری ها میشود، ویتامین ای یک پله پایین تر از ویتامین سی قرار میگیرد اما این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی تنها در حضور چربی میتواند جذب بدن شود. بطور کلی مغزیجات دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی میباشند و از این رو برای سلامتی بسیار مفید هستند. یک فنجان بادام میتواند تقریبا تمام نیاز روزانه بدن به ویتامین ای را تامین کند.

9. زردچوبه

زردچوبه اغلب به عنوان یک عطر دهنده و ادویه استفاده میشود. اما آیا میدانستید که این گیاه شگفت انگیز خواص ضد التهابی زیادی دارد و میتواند آرتروز و آرتریت روماتوئید را درمان کند؟ میزان بالای کورکومین موجود در زرد چوبه (که باعث رنگ متمایز این ادویه شده) میتواند به کاهش آسیب های ماهیچه ای کمک کند.

10. چای سبز

هم چای سیاه و هم چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید میباشد. البته چای سبز دارای آنتی اکسیدان های دیگری نیز میباشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. فرایندی که چای سبز برای تبدیل شدن به چای سیاه طی میکند، باعث میشود که بسیاری از آنتی اکسیدان های آن را از بین ببرد و دقیقا به همین علت است که میگویند که چای سبز خواص بسیار بیشتری نسب به چای سیاه دارد. چای سبز نوعی آمینو اسید به نام ال تینین نیز دارد که به با مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زا به بدن کمک میکند.

11. پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه های سرشار از ویتامین سی است. یک عدد پاپایا بیش از 2 برابر نیاز روزانه بدن انسان به ویتامین سی را تامین میکند. پاپایا همچنین دارای آنزیمی به نام پاپایین است که دارای خواص ضد التهابی میباشد.

پاپایا همچنین دارای مقادیر مناسبی پتاسیم، ویتامین های گروه ب و فولات میباشد. همه ی این مواد برای سلامت بدن حائز اهمیت زیادی است.

12. کیوی

درست مثل پاپایا، کیوی نیز دارای مواد مغزی زیادی همچون پتاسیم، ویتامین کا و ویتامین سی میباشد. ویتامین سی گلبول های سفید خون را در برابر عفونت ها تقویت میکند. همچنین سایر مواد معدنی و ویتامین های موجود در کیوی نیز میتواند به سلامت بدن کمک زیادی داشته باشد.

13. مرغ و بوقلمون

هنگام مریضی همیشه یکی از توصیه ها سوپ خوردن است. سوپ مرغ نیز یکی از بهترین گزینه هاست. سوپ مرغ میتواند به درمان سریعتر سرماخوردگی کمک کرده و بدن را در برابر انواع مریضی ها و عوامل بیماری زا مقاوم میکند. مرغ و همچنین بوقلمون دارای ویتامین ب6 میباشند و میزان 3 اونس گوشت مرغ و یا گوشت بوقلمون میتواند حدود نیمی از نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین کند.

ویتامین ب6 برای کارکرد صحیح بسیاری از بخش های بدن ضروری است و نقشی حیاتی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد.

14. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منیزیم، ویتامین ب6 و ویتامین ای میباشد. یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان میتواند 82 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ای را تامین کند.

ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قوی میباشد و برای حفظ کارایی سیستم ایمنی بدن ضروری است. آووکادو و سبزیجات برگ سبز نیز دارای مقادیر بالایی ویتامین ای میباشند.

15. صدف داران

هنگام بحث درباره تقویت سیستم ایمنی بدن، شاید صدف داران (مثل خرچنگ، لابستر و...) اولین غذایی نباشند که به ذهن میرسد اما گوشت بسیاری از این آبزیان دارای مقدار بسیاری روی میباشد. به روی به اندازه دیگر مواد معدنی و ویتامین ها توجه نمیشود اما بدن انسان برای عملکرد صحیح به این ماده نیاز دارد.

برخی از انواع صدف داران که حاوی مقدار زیادی روی میباشند عبارتند از:

  • خرچنگ
  • حلزون
  • لابستر
  • صدف دریایی

توجه داشته باشید که روی نباید بیش از نیاز بدن مصرف شود. میزان روی مورد نیاز مردان بالغ روزانه 11 میلی گرم است و برای خانم ها این مقدار 8 میلی گرم میباشد. مقدار زیاد و بیش از حد روی در بدن میتواند کارکرد سیستم ایمنی را با اختلال مواجه سازد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits