دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵۱ خاصیت حیرت انگیز موز برای سلامتی
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
موز خواص بیشماری دارد و بسیار خوشمزه است. مصرف مداوم موز میتواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

برخی از خواص موز عبارتند از: کمک به کاهش وزن، درمان اختلالات روده، بهبود یبوست، درمان اسهال خونی، کم خونی، سل، آرتروز، قولنج و اختلالات ادراری و کلیوی.

موز همچنین میتواند در درمان درد و سوزش دوران قاعدگی موثر باشد. مصرف موز باعث کاهش فشار خون، محافظت از قلب، تقویت متابولیسم و سیستم ایمنی بدن، کاهش انواع جوش های پوستی، حفظ سلامت چشم ها، تقویت استخوان ها و سم زدایی بدن میشود.

در ادامه 51 مورد از فواید موز را برای شما آورده ایم.

خواص موز ، فواید موز ، خواص دارویی موز، فواید درمانی مو

1. کاهش فشار خون

پتاسیم نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد. موز نیز دارای مقادیر زیادی پتاسیم میباشد و به همین دلیل میتواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

2. درمان بیماری آسم

موز میتواند از سرفه در کودکان جلوگیری کرده و به همین ترتیب از برخی از علائم بیماری آسم نیز جلوگیری کند.

3. درمان یبوست

موز دارای مقدار بسیار زیادی فیبر غذایی میباشد. این فیبر ها نقش بسیار پر رنگی در سلامت سیستم گوارش و درمان مشکلاتی همچون یبوست دارند.

4. پیشگیری از سرطان روده بزرگ

همانطور که در مورد قبلی نیز اشاره شد، موز بدلیل فیبر بالایی که دارد مدفوع را نرم کرده و به آسان تر شدن حرکت روده ها کمک شایانی میکند. همین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده میشود.

5. درمان دیابت

پستین ماده ای در برخی میوه ها همچون موز است که تحمل سطح گلوکز در بدن افراد دیابتی را افزایش میدهد. فیبر موجود در موز نیز در درمان دیابت نوع 1 و نوع 2 موثر است.

6. بهبود خلق و خو

آمینو اسید تریپتوفان و آنتی اکسیدان هایی همچون دوپامین که در موز وجود دارد نقش موثری در بهبود خلق و خو و حالات روحی و همچنین جلوگیری از کاهش حافظه میشود.

7. درمان کم خونی

موز حاوی آهن زیادی میباشد و همین منابع غنی آهن موجب بهبود و درمانی کم خونی میگردد.

8. کمک به کاهش وزن

موز بطور کلی کالری کمی دارد، سرشار از فیبر غذایی است (که باعث میشود مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید) و هیچگونه چربی نیز ندارد. همه ای این دلایل باعث میشود که موز در کاهش وزن به شما کمک زیادی بکند.

9. تقویت استخوان ها

فروکتوليگوساکاريد پروبیوتیکی است که در دستگاه گوارشی قرار دارد و جذب مواد معدنی توسط بدن را تقویت میکند. همین امر باعث افزایش جذب کلسیم در بدن شده و به تقویت استخوان ها منجر میشود.

10. دارای خواص ضد التهاب

طبق تحقیقات علمی معتبری که انجام گرفته، موز بطور ذاتی دارای موادی است که التهابات را کاهش میدهد. کاهش التهابات باعث کاهش ورم و کاهش علائم و درمان بیماری هایی همچون آرتروز و قولنج میشود.

خواص موز ، فواید موز ، خواص دارویی موز، فواید درمانی مو

11. تقویت بینایی چشم

موز دارای کاتنوئید، انواع آنتی اکسیدان ها و انوع مواد معدنی میباشد. این موارد میتواند از انواع بیماری های چشمی همچون دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، شب کوری و کوری تدریجی پیشگیری کند.

12. درمان هموروئید

مدت های طولانی است که از موز برای درمان بیماری هموروئید استفاده میشود چراکه مو دارای فیبر غذایی زیادی بوده و باعث میشود مدفوع راحت تر دفع شود.

13. درمان زخم معده

بنابر نتیجه ای که از یک مطالعه علمی حاصل شده است، "مهار کننده های پروتئاز" موجود در موز میتواند از رشد باکتری های مضری که باعث زخم معده میشوند جلوگیری کند.

14. پیشگیری از اختلالات کلیوی

پتاسیم و انواع آنتی اکسیدان های موجود در موز میتواند باعث نرم شدن سنگ کلیه و خروج آن توسط ادرار از بدن بشود.

15. درمان مشکلات دوران قاعدگی

بطور سنتی از موز به عنوان یک ماده غذایی کاهش دهنده مشکلات دوران قاعدگی استفاده شده است. گل موز پخته شده میتواند درد و خونریزی عادت ماهیانه را کاهش دهد.

16. سرشار از ویتامین ب6

ویتامین ب6 موجود در موز براحتی هضم شده و یک عدد از این میوه میتواند یک چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین ب6 را تامین کند.

17. سرشار از ویتامین سی

شاید موز به اندازه پرتقال ویتامین سی نداشته باشد اما یک عدد از آن میتواند 10 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را تامین کند.

18. حاوی مقادیر زیادی منگنر

یک عدد موز 13 درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین میکند. منگنز به بدن در ساخت کلاژن کمک کرده و بدین ترتیب از پوست در برابر رادیکال های آزاد و دیگر مواد مضر محافظت میکند.

19. منبع غنی از پتاسیم

پتاسیم موجود در یک عدد موز هم میتواند حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین کند. پتاسیم به حفظ سلامت قلب و کاهش فشار خون کمک میکند.

20. بهبود هضم غذا و گوارش

میتوانید 10 تا 12 درصد میزان فیبر غذایی مورد نیاز بدن خود را با مصرف یک عدد موز تامین کنید. فیبر غذایی یکی از مهم ترین مواد برای تقویت سیستم گوارشی و تسهیل هضم غذا است.

خواص موز ، فواید موز ، خواص دارویی موز، فواید درمانی مو

21. افزایش انرژی

موز دارای سه نوع قند طبیعی است: ساکارز، فروکتوز و گلوکز. به همین دلیل موز بدون داشتن هیچگونه چربی، میتواند انرژی بدن را افزایش دهد.

22. محافظت از قلب در برابر بیماری ها

موز بدلیل پتاسیم زیادی که دارد به سیستم گردش خون کمک میکند که اکسیژن بیشتری به مغز برساند. همین امر باعث میشود تا ضربان قلب بهتر تنظیم شده، فشار خون کاهش یافته و سطح آب بدن تنظیم شود.

23. مبارزه با حالت تهوع صبحگاهی

موز دارای ویتامین ب6 است. این ویتامین خواص آرام کننده و مسکن دارد و به همین دلیل در درمان حالت تهوع صبحگاهی مادران باردار بسیار موثر است.

24. موثر در رفع خماری

مواد غنی محتوی موز باعث میشود ویتامین های از دست رفته بدن به سرعت جایگزین شده و بدین ترتیب خماری را میتواند خیلی سریع برطرف کنید.

25. از بین بردن خارش

پوست موز به طرز شگفت انگیزی میتواند خارش نیش پشه را درمان کند. گفته میشود که مالیدن قسمت داخلی پوست موز بر روی محل نیش پشه ها میتواند خارش و التهاب را کاهش دهد.

26. کمک به عضله سازی

یکی از مواد معدنی ضروری برای رشد بهتر ماهیچه ها منیزیم است. موز سرشار از این فلز میباشد و به همین دلیل میتواند به عضله سازی هرچه بهتر کمک کند.

27. کمک به ریکاوری بهتر پس از تمرینات ورزشی

همانطور که در موارد قبلی اشاره کردیم، موز دارای پتاسیم زیادی است، پتاسیم نیز یک الکترولیت بوده و این مواد به ریکاوری بهتر عضلات کمک شایانی میکنند.

28. کاهش استرس و اضطراب

موز علاوه بر دارا بودن ویتامین ب9، دارای تریپتوفان نیز میباشد. این ماده یکی از مهم ترین محرک های ترشح سروتونین در مغز است. سروتونین یکی از مهم ترین مواد شیمایی مغزی است که باعث کاهش استرس و اضطراب میگردد.

29. افزایش کیفیت خواب

این خاصیت موز هم بدلیل تریپتوفان است که باعث هورمون سروتونین میشود. سروتونین علاوه بر کاهش اضطراب و استرس، در تنظیم خواب نیز تاثیر بسیاری دارد.

30. کاهش نفخ شکم

موز با افزایش باکتری های مفید روده و داشتن منابع غنی پتاسیم از نفخ شکم جلوگیری میکند.

خواص موز ، فواید موز ، خواص دارویی موز، فواید درمانی مو

31. کاهش قند خون

مصرف موز با غذاهای پر پروتئین و دارای چربی های سالم باعث میشود جذب قند توسط خون کاهش یابد.

32. کاهش احساس گرسنگی

این خاصیت موز نیز بدلیل توانایی آن در تنظیم و ثابت نگه داشتن سطح قند خون است. اگر در میان وعده ها موز مصرف کنید احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت و همین امر در کاهش وزن نیز موثر است.

33. کاهش کلسترول بد خون

مصرف برخی از مواد غذایی همچون فست فود ها باعث وارد شدن چربی های ترانس به بدن شما شده و کلسترول بد را افزایش میدهد. موز دارای فیتوسترول است که باعث کاهش چربی خون میشود.

34. تقویت سیستم ایمنی بدن

موز ویتامین آ ندارد اما همچنان میتواند از کاهش ویتامین آ بدن جلوگیری کند چراکه دارای سه نوع کارتنوئید است که بدن میتواند از کارتنوئید ها را به ویتامین آ تبدیل کند. ویتامین آ نیز یک ماده حیاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد.

35. پاکسازی بدن از سموم

از آنجایی که موز سرشار از پستین است، در سم زدایی بدن فوق العاده موثر میباشد. پستین به بدن کمک میکند آلودگی های موجود در خون را از طریق ادرار دفع بشود.

36. بهبود عملکرد های مغزی

ویتامین ب6 موجود در موز باعث بهبود مهارت های شناختی و تقویت حافظه میشود. منیزیم (که یکی دیگر از مواد معدنی موجود در موز است) نیز در بهبود ارتباط الکتریکی سلول های عصبی نقش بسیار موثری دارد.

37. سفید کننده دندان ها

پتاسیم، منیزیم و منگنز موجود در پوست کاملا رسیده موز میتواند دندان ها را سفید کند. چند تکه پوست موز برداشته و قسمت داخلی آن را به دندان های خود کشیده، 10 دقیقه صبر کنید و مسواک بزنید.

38. مبارزه با سرطان

موز دارای ماده است به نام TNF. این ماده ی عامل ضد سرطان است و با سلول های غیرطبیعی موجود در بدن مبارزه میکند. موز هرچقدر قهوه ای تر باشد (رسیده تر باشد) دارای TNF بیشتری است.

39. کمک به کاهش میل به سیگار کشیدن

در خون افراد سیگاری نیکوتین وجود دارد و همین مسئله باعث میشود که این افراد همچنان میل به سیگار کشیدن داشته باشند. منیزیم و پتاسیم موجود در موز نیکوتین خون را کاهش داده و بدین ترتیب میل به سیگار کشیدن را کاهش میدهد.

40. کاهش تب

تعریق، اسهال و استفراغ از علائم شایع تب است. این علائم باعث خروج پتاسیم از بدن شده و بدن را ضعیف میکند. همانطور که در موارد قبلی چندین بار اشاره کردیم، موز سرشار از پتاسیم بوده و با جایگزین کردن الکترولیت های از دست رفته بدن باعث افزایش سرعت ریکاوری و بهبود میشود.

خواص موز ، فواید موز ، خواص دارویی موز، فواید درمانی مو

41. درمان بیخوابی

پتاسیم و منیزیم موجود در موز باعث ریلکس شدن عضلات و بهبود خواب و درمان بیخوابی میشود. همچنین تریپتوفان های محتوی موز نیز نقش موثری در تنظیم چرخه خواب ایفا میکند.

42. مرطوب سازی پوست

ویتامین های موجود در موز به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کرده و از خشک شدن پوست جلوگیری میکند.

43. درخشندگی پوست

ویتامین سی محتوی موز باعث میشود که همیشه پوستی شاداب و درخشان داشته باشید.

44. جلوگیری از پیری زودرس پوست

مواد معدنی و ویتامین های موجود در موز باعث جلوگیری از ایجاد خط و خطوط در پوست و جلوگیری از پیری زودرس میشود.

45. جوانسازی و زیبایی پوست پا ها

خواص مرطوب کننده موز میتواند در رفع ترک پا ها نیز موثر باشد. پوست دو عدد موز را له کرده و به پاهای تمیز و شسته شده بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد شسته و خشک کنید.

46. درمان چشمان باد کرده

مواد مغذی موجود در موز به تسکین رگ های خونی زیر چشم کمک کرده و باعث کم شدن باد کردن پوست در این ناحیه میشود. نصف موز را له کرده و بر روی محل ملتهب قرار دهید. پس از 15 تا 20 دقیقه صورت خود را با آب سر بشویید.

47. کمک به لایه برداری پوست

استفاده از ماسک موز باعث میشود سلول های مرده پوست جدا شده و عمل لایه برداری انجام بشود. همچنین در شادابی و جوانسازی پوست نیز موثر است.

48. درمان آکنه

پوست موز میتواند آکنه را درمان کند. یک تکه پوست موز را برداشته و قسمت داخلی آن را در محل مورد نظر ماساژ داده و اینکار را به مدت 5 دقیقه و یا تا زمانیکه رنگ پوست موز قهوه ای شود ادامه دهید.

49. بهبود سلامت مو ها

موز دارای فولیک اسید است که به درخشندگی مو ها کمک میکند و همچنین باعث حفظ رطوبت مو میشود. مواد معدنی موجود در موز (همچون پتاسیم) نیز در حفظ سلامت مو ها موثر است.

50. سرشار از آنتی اکسیدان ها

موز دارای چندین نوع آنتی اکسیدان میباشد. آنتی اکسیدان ها از آسیب ها زدن رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری کرده و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری میکند.

51. جلوگیری از مقاومت به انسولین

موز منبع غنی از نشاسته مقاوم میباشد. نشاسته مقاوم نیز از مقاوم شدن بدن به انسولین پیشگیری میکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits