دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و خواص شگفت انگیز روغن بره موم برای سلامت بدن

روغن بره موم : خواص درمانی اثبات شده روغن بره موم برای سلامت بدن

فواید و خواص شگفت انگیز روغن بره موم برای سلامت بدن
5
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فواید دارویی و درمانی روغن بره موم : بره‌ موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع...

خواص بی نظیر روغن بره موم عسل

بره موم (Bee glue) ماده چسبناکی است که زنبور برای جلوگیری از ورود سرما در اطراف کند و عسل جمع آوری می‌کند. خواص ضد سرطانی از جمله خواص روغن بره موم است.

  1. ضد باکتریایی
  2. ضد بو
  3. ضد عرق
  4. ضد پوست اندازی
  5. ضد شوره سر
  6. ضد میکروبی
  7. ترمیم دهنده
  8. ضد تحریک

بره موم حاوی حدود 50 درصد صمغ یا رزین گیاهان، 30 درصد موم 10 درصد اسیدهای چرب ضروری، 5 درصد گرد گل و 5 درصد دیگر آن از ترکیبات آلی، ویتامینها و عناص معدنی مانند: نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.


روش تولید بره موم به وسیله ی زنبور

زنبور ابتدا تکه های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می دهد و در نهایت به وسیله ی آرواره ها و به کمک پاها حبه ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می نماید.

مصرف بره موم در کندو زنبور عسل

بره موم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماریها در کندو محسوب می شود. بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالا می تواند نقش ضد عفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نماید.

همچنین پر کردن شکافها، تنگ کردن سوراخهای تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی ها، جلا دادن و ضد عفونی کردن جدار داخلی کندو و قابها، محکم کردن محل اتصال قابهای عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره موم است.

خواص پزشکی روغن بره موم

این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.

روغن بره موم

کاربردهای امروزی از روغن بره موم

کاربرد آرایشی روغن بره موم

کاربردهای پوستی و آرایشی امروزه متداولترین مصارف برای بره موم و عصاره های آن می باشند. اثرات آن روی ترمیم و نوسازی بافت کاملاً بررسی گردیده است. بره موم همراه با خواص باکتری کشی و قارچ کشی خود، فوائد بسیاری در کاربردهای مختلف در مواد آرایشی فراهم می آورد.

بسیاری از ویژگیهای مفید بره موم (پروپولیس) شامل : فعالیتهای ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد جوش سر وصورت، ضد التهاب و ضد اکسیداسیون به علاوه ترمیم زخمها، تحریک جریان خون و مخاط و اثرات بی‌حسی موضعی آن می‌باشند. سمیت کم و سازگاری خوب آن با پوست نشان داده شده است.

ولی بایستی در نظر داشت که جزئی عکس‌العملهای حساسیت‌زاد را دارا می‌باشد.بره موم اصولا به عنوان یک عامل ضد بو و پاک‌کننده پوست استفاده می‌شود. البته به عنوان یک نگاهدارنده و محافظت کننده هم کاربرد دارد.

  • عامل مشابه sebum و ضد پوست اندازی و شوره سر
  • شامپوها و لوسیونهای مو
  • عامل ضد میکروبی و ترمیم‌دهنده
  • فرآورده‌های پس از اصلاح صورت
  • عامل ضد تحریک و ضد باکتری
  • ضد جوش صورت
  • عامل پاک کننده
  • دهان شویها و خمیر دندانها

همچنین بخوانید:

عسل بره موم

بره موم چیست ؟ خواص بی نظیر کپسول بره موم کدامند ؟

روغن موم

موارد مصرف دارویی روغن بره موم برای سلامتی بدن

بره موم


درمان بیماری های گوش، حلق، بینی و دستگاه تنفسی با بره موم

بطور کلی هر فردی پس از استفاده از داروهای OTC، به این اندیشه کرده است که چطور می‌توان ورم لوزه، سینوزیت یا رینوفارنژیت و برونشیت را بصورت طبیعی شفا کرد. یکتا از گزینه‌های نیرومند برای این موارد، استفاده از بره موم است بره موم به عنوان مونث ای مهم در بهبود مرض ها شناخته شود.

در این مقاله از دلگرم به برسی ماهیت بره موم و شفا طبیعی بیماری ها گوناگون می پردازیم.

بیماری‌های گوش، گلو و بینی و دستگاه تنفسی جزو مشکلات همیشگی ما هستند. بسیاری از دانشمندان و درمانگران، اثرات بره موم در این زمینه‌ها را رسیدگی کرده‌اند. احتمالاً مهم‌ترین تحقیقات در این مورد، توسط مارکوچی، آساوُوا، شکندروف-ایوانوف، تیچونوف و کریسان سپریدن شده‌اند.

  • التهاب مزمن و حاد گوش داخلی
  • زکام حاد رایج، التهاب مزمن و حاد مجاری تنفسی فوقانی
  • سینوزیت
  • لارینژیت (التهاب حنجره)
  • تونیسیلیت (عفونت‌های لوزه)
  • سل ریوی (گاهی اوقات در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌ها یا دیگر داروهای ضد سل)
  • آسم برونشی (نایژه‌ای)

بره موم

بره موم و درمان طبیعی بیماری‌های گوش، حلق و بینی و دستگاه تنفسی

۲۶۰ نفر از کارگران یک کارخانه فولاد که از برونشیت رنج می‌بردند، به مدت ۲۴ روز با به کارگیری روش‌های مختلف از جمله تنظیم موضعی و سیستمی سیستم ایمنی تن و شفا موضعی بوسیله یک افشره اتانولی بره موم (EEP) تو یک محل نمک فیزیولوژیکی تحت درمان قرار گرفتند. بهترین نتایج در بیمارانی حاصل شد که از راه استنشاق EEP بهبود می‌شدند.

کریسن و همکارانش تحقیقی را با استفاده از یک افشره آبی بره موم (نیوکریسول) برای رویارویی با بیماری‌های التهابی مزمن مجراهای تنفسی فوقانی در کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی در درازا فصل سرمای سال‌های ۱۹۹۴-۱۹۹۵ اتمام دادند.

در این تحقیق، نتایج احسان حاصل شد: تعداد علائم حاد و مزمن تفریق یافت و کاهش یا رفع اثرات گیاهی ویروسی-میکروبی در مجراهای فوقانی تماشا شد. نویسندگان این پژوهش نتیجه‌گیری کردند که افشره بره موم، داروی کمکی مناسبی برای درمان بیماری‌های حلق و بینی است. این دارو مقرون‌به صرفه بوده و بدست مریض به نکویی بردباری شده بود.

عفونت گوش برآمده از قارچ آسپرژیلوس، که معمولاً به دلیل سطح پایین ایمنی تن رخ می‌دهد، بوسیله تنتور ۳۰ درصد بره موم بصورت پایین درمان شد: یک قاشق چای خوری تنتور و ۱۰ میلی‌لیتر آب نمک داخل یک بطری حقیر با یکدیگر آمیخته شدند و سپس درب بطری بسته شده و به مدت چند دقیقه تا زمانی که به دمای بدن برسد، داخل آب گرم پیمان داده شد.

این درهم به شدت لزرش دیتا شده و هر شب پیش از خواب، ۱۰ قطره از آن با استفاده از یک پیپت تو هر گوش چکانده شد تا در طول شب عمل نماید. یک قطعه گاز استریل تو هر گوش پیمان داده شد الی از تراوش گوش ممانعت کند.

این شیوه درمان به مدت ۱۰ روز سپریدن شد و در ۱۰ روز بعدی، روش درمانی متفاوتی بکار رفت: ۱ قاشق چای خوری تنتور بره موم با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط شده و با دمای بدن گرم شد، و سپس بصورت سه بار در روز و هر بار ۳ قطره از آن تو هر گوش چکانده شد.

ایمنی تن نیز با به کارگیری یک رژیم خام‌خواری و میزان خواب بیشتر، افزایش یافت. در تحقیقی بر روی بره موم، ۱۴۲ مریض شرکت کردند. این افراد به دو گروه بخش شدند: گروه A با ۱۰۴ عضو (۸۰ بزرگسال و ۲۱ کودک) مبتلا به بیماری حلق و بینی (نازوفارینژیت) و گروه B با ۵۰ عضو (۱۷ بزرگسال و ۲۱ کودک) مبتلا به رینوفارینژیت.

در گروه A، ۲۱۷ مریض مشکلات مشترک با یکدیگر (عوارض مربوط به گوش درد، سرماخوردگی توبوتیمپانیک، التهاب زبان) و نیز برونشیت آسمی مزمن، آمفیزم، خارش فارینژال، سستی عصبی، نابسامانی غدد درون‌ریز عصبی، از خود اثر دادند. گروه B حائز پایه عفونی، آلرژیک یا دشواری ها پیوسته (گوش درد، گرفتگی بینی، ورم لوزه فارنژولارنژیال، مشکلات نای و نایژه، لغزش پره بینی) بودند.

درمان موضعی بوسیله بره موم، بصورت استنشاق بوسیله پروپلینت (محلول روغنی بره موم)، پماد پروپورینول و اسپری دارای نسبتی از پروپورال (بره موم لیوفیلیزه شده) اتمام شد. این بهبود به مدت یک ماه بصورت ۲ یا ۳ بار در روز انجام شد. دیگر محصولات کندو (تنتور بره موم، دوشاب بره موم، عسل و غیره) نیز به قصد تقویت سیستم ایمنی تن مصرف شدند.

التهاب غشای مخاطی نای و نایژه و غشای مخاطی فارنژولارنژیال با به کارگیری پروپوسپت (کپسول‌های بره موم) از راه پوشش‌دهی گلو بوسیله مخلوطی از بره موم و ژل رویال درون عسل، و بوسیله اسپری‌های پروپوسپت یا ORL-1 بهبود شدند.

نتایج این تحقیق مطلوب بودند و شفا زیادی را از همان روزهای اولیه بهبود نشان دادند. این نتایج عبارتند از:

  • ۷۲ درصد بیماران نتایج زیاد نکوداشتن داشتند
  • ۲۵ درصد بیماران نتایج متوسط داشتند
  • ۳ درصد بیماران عدم تغییر در وضعیت خویش را گزارش کردند

تحقیقات بر روی انسان از قبل اتمام شده‌اند، و شکل‌های مصرف پایین را برای بهبود مشکلات گوش، گلو و بینی توصیه می‌کنند:

  • استنشاق افشانه در ترکیب با EEP (عصاره اتانولی بره موم)، مصرف در موارد ابتلا به سرماخوردگی عمومی حاد، التهاب حاد و مزمن مجراهای تنفسی فوقانی، سینوزیت، آسم برونشیتی.
  • تامپون و شستشو بوسیله عصاره‌های بره موم برای التهاب گوش داخلی
  • اسپری استنشاقی، به کارگیری پمادهای بره موم برای موارد ابتلا به ورم لوزه

روغن بره موم

نحوه مصرف بره موم

  1. استنشاق بره موم بصورت ۳ تا ۵ بار در روز
  2. قطره (۱۰ الی ۱۵ قطره بره موم ۲۰ درصد، ۳ بار در روز)
  3. قرص (۴ الی ۶ بار در روز، قرص در بر گیرنده ۵۰ میلی گرم بره موم)
  4. کرم و پماد در بر گیرنده ۵ الی ۱۰ درصد بره موم
  5. مصرف در کودکان: نصف دوزهای بیان شده در بالا
نکته: بهترین روش جذب افشره بره موم (قطره) ترکیب آن با عسل به نسبت ۱:۳ است: یک قاشق چای خوری بره موم با ۳ قاشق چای خوری عسل.

پیشنهادات طب سنتی برای بهبود طبیعی بیماری ها با بره موم

  • برای مبارزه با آنفلوآنزا و عفونت‌های دستگاه تنفسی و گلو: ۴۰ قطره داخل ۲۰۰ میلیگرم آب گرم، بصورت دو بار در روز؛ یا در ترکیب با عسل.
  • سل ریوی بوسیله ۳۰ قطره بصورت ۳ بار در روز شفا می‌شود. همچنین طریق استنشاقی نیز با استفاده از ۱۰۰ قطره تنتور بره موم داخل یک لیتر آب داغ، بصورت دو بار در هفته سپریدن می‌شود.
  • سیستم ایمنی بدن، نقش بسیار مهمی را در تمام انواع بیماری‌های گوش، حلق و بینی و دستگاه تنفسی ایفا می‌کند. تغییر ناپذیر شده است که تمام محصولات کندو، دارای ویژگان تحریک سیستم ایمنی هستند و کمک مهمی به تقویت سیستم دفاعی بدن ما می‌کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits