دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟

خواص بی نظیر روغن میوه نسترن (رزهیپ) که تا به حال نمی دانستید!

روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2
زمان مطالعه: 14 دقیقه
میوه نسترن یا رزهیپ : روغن میوه نسترن یا رزهیپ از دانه‌های میوه بوته نسترن به دست می‌آید.

میوه نسترن یا رزهیپ چیست؟

روغن میوه نسترن یا رزهیپ از دانه‌های میوه بوته نسترن به دست می‌آید. گیاه نسترن با نام علمی rosa cannina گیاهی بوته‌ای ست که در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود. برخلاف روغن رز که از گلبرگهای گل سرخ گرفته می‌شود، روغن نسترن از میوه و دانه‌های گیاه رز به دست می‌آید.

میوه‌های گیاه پس از گل دهی بوجود می‌آیند. این روغن در طب سنتی بخاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی فنولی، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های A، C و E مورد استفاده بوده است. خواص ضد التهاب روغن میوه نسترن در محصولات مراقبت از پوست، ارزشمند هستند و ممکن است برای مقابله با پیری و صدمه به پوست موثر باشند.

هیپ‌ها میوه‌های گیاهان رز هستند. وقتی که بذرها بالغ می‌شوند، متورم می‌شوند و لایه‌ای به نام پریکارپ دور آنها شکل می‌گیرد. همچنین از هیپ‌ها در چای‌ها و مرباها که معمولا از داگ رز بدست می‌آیند، استفاده می‌شود.

به گفته الیزابت جدس بروس متخصص پوست در تگزاس، روغن میوه نسترن بصورت دستی از میوه‌های خراشیده شده گیاهان رز وحشی با استفاده از روش کمپرس سرد به دست می‌آیند.

این فرایند به حفظ مواد مغذی روغن کمک می‌کند که حاوی چند نوع ویتامین، آنتی اکسیدان و اسیدهای چربی ست که برای محصولات مراقبت از پوست، ایده‌آل هستند. اخیرا تحقیقات روی فواید پوستی روغن میوه نسترن کم است و عمده تحقیقات روی حیوانات است و تحقیقات انسانی شامل پودر میوه نسترن است

نه روغن آن اما از آنجایی که فواید جداگانه مواد تشکیل دهنده روغن میوه نسترن (همانند ویتامین‌های A و C) بارها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، فرض بر این است که روغن میوه نسترن هم خواص مشابهی داشته باشد.

روغن میوه نسترن

فواید روغن میوه نسترن

از گذشته‌های دور روغن میوه نسترن بخاطر خواص ارزشمند درمانی که بخاطر ویتامین‌های تغذیه کننده پوست و اسیدهای چرب ضروری است، مورد استفاده و توجه بوده است.

این ماده همچنین حاوی فنول‌هایی ست که خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. روغن نسترن اغلب به عنوان یک روغن حامل برای اسانس‌های روغنی استفاده می‌شود که برای استفاده مستقیم روی پوست محدودیت دارند

ویتامین C برای کلاژن

تولید کلاژن در پوست بطور طبیعی سن شما و چروک‌های مربوط به آن را کاهش می‌دهد. ویتامین C به بازسازی سلولی کمک می‌کند و برای سنتز کلاژن ضروری است. رزهیپ بالاترین میزان ویتامین C را نسبت به سایر میوه‌ها یا سبزیجات تامین می‌کند.

یک تحقیق بالینی منتشر شده در مجله درماتولوژی تشخیصی و بالینی در سال ۲۰۱۵ از یک محلول ویتامین C با غلظت ۵ درصد همراه با روغن میوه نسترن برای ارزیابی نقش ویتامین C به عنوان یک ماده ضد پیری زیست پذیر، استفاده کردند.

پژوهشگران دریافتند که ترکیب ویتامین C به میزان زیادی بر درمان پوست بوسیله تحریک تولید کلاژن پس از ۶۰ روز استفاده موضعی داشته است. این تحقیق نتیجه گرفت که ویتامین C در روغن میوه نسترن یک درمان جوان کننده موثر بدون عوارض جانبی است.

آبرسانی پوست با روغن میوه نسترن

آبرسانی برای تامین نرمی و لطافت پوست ضروری است. کمبود آب می‌تواند در آب وهوای سخت یا با افزایش سن، مشکل ایجاد کند.پوست مسن کمتر قابلیت نگهداری رطوبت را دارد و خشکی پوست ممکن است موجب خارش، پوسته شدن، چروک و اگزما شود.روغن رزهیپ حاوی اسیدهای چرب سالمی از جمله لینولئیک اسید و لینولنیک اسید است.

اسیدهای چرب کمک می‌کنند تا دیواره‌های سلولی با قدرت نگه داشته شوند بنابراین آب از دست نمی‌دهند. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در روغن میوه نسترن گزینه عالی برای آبرسانی پوست خشک و خارش‌دار هستند. پوست نیز به آسانی روغن جذب می‌کند که اجازه می‌دهد آنتی اکسیدان‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند. کاربرد موضعی اسیدهای چرب اشباع نشده می‌تواند نقش حیاتی در ظاهر طبیعی پوست و عملکرد آن ایفا کند.

تحقیقی منتشر شده در مجله بین المللی خواص غذایی در ۲۰۱۴ نشان داد که روغن میوه گل سرخ منبع خوبی از مواد مغذی گیاهی و چند زنجیره‌ایهای اشباع نشده است که خواص آنتی اکسیدانی نشان می‌دهند.در پژوهشی انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که میوه نسترن چندین خاصیت ضد پیری از جمله قابلیت مرطوب کردن پوست را دارد.

پژوهشگران پی بردند که شرکت کنندگانی که پودر میوه نسترن را به صورت خوراکی مصرف کردند بهبود قابل توجهی در رطوبت کلی پوست‌شان داشتند. شما نیز با استفاده موضعی از روغن آن می‌توانید از این فواید بهره بگیرید. روغن میوه نسترن یک روغن خشک و غیر چرب است. این ماده یک مرطوب کنده طبیعی بسیار خوب برای انواع پوستهاست.

روغن میوه نسترن

لایه برداری و روشن کردن پوست

روغن میوه گل سرخ حاوی ویتامین ث نیز هست که یک ماده تحریک کننده کلاژن است که به سفتی پوست و پیشگیری از خطوط ریز کمک می‌کند. ویتامین ث همچنین اثر روشن کنندگی پوست را نیز دارد.

لایه برداری طبیعی با روغن میوه نسترن می‌تواند به کاهش خستگی پوست کمک کند و پوستی درخشان و براق برای شما به جای بگذارد. این بخاطر ویتامین A و C است. ویتامین A یا رتینول تجدید سلولهای پوستی را تحریک می‌کند. ویتامین C نیز به بازسازی سلولی کمک می‌کند که موجب تقویت درخشش کلی پوست می‌شود.

کمک به تشکیل کلاژن

کلاژن واحد سازنده پوست است. این ماده برای انعطاف پذیری و سفتی پوست ضروی است. پوست بدن به طور طبیعی با افزایش سن، کلاژن کمتری می‌سازد. روغن رزهیپ سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که هر دوی آنها برای تولید کلاژن ضروری هستند.

رزهیپ نیز از آنزیم MMP-1 که آنزیم تجزیه کننده کلاژن در بدن است، ممانعت به عمل می‌آورد. پژوهش‌ها نیز از این فواید حمایت می‌ند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۵، پژوهشگران دریافتند که شرکت کنندگانی که پودر میوه نسترن را به صورت خوراکی دریافت کردند افزایش قابل توجهی در انعطاف پذیری پوست، نشان دادند.

کمک به کاهش التهاب

میوه نسترن سرشار از پلی فنل و آنتوسیانین است که به کاهش التهاب کمک می‌کنند. همچنین حاوی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهاب شناخته شده است. به این خاطر روغن میوه نسترن ممکن است به کاهش التهاب ناشی از مشکلات زیر کمک می‌کند:

فواید رتینول بدست آمده از ویتامین A

روغن میوه گل سرخ سرشار از ویتامین A است. این ویتامین حاوی ترکیبات غیر اشباع از جمله رتینول، رتینال، رتینوئیک اسید و کاروتنوئیدها پیش ماده ویتامین A است. رتینول ماده اصلی بسیاری از محصولات ضد پیری بدون نسخه است که اثر بالقوه‌ای روی پوست به هنگام تبدیل به رتینالدئید و بعدا رتینوئیک اسید دارد.

رتینوئیک اسید ژنها را تنظیم می‌ند و بر فرایندهای سلولی هم در نواحی بیرونی و هم خارجی پوست اثر دارد. آنتونی یانگ جراح پلاستیک و کارشناس زیبایی می‌گوید: روغن میوه نسترن سرشار از ویتامین A است که می‌تواند به کاهش علائم پیری پوست از جمله خطوط ریز و ضخیم شدن لایه داخلی پوست، ایجاد حس سفتی و گرفتگی پوست می‌شود.

کاهش اثرات پیری ناشی از آفتاب با روغن میوه نسترن

صدمه به سلولهای پوست بوسیله اشعه ماورابنفش آفتاب بیشتر می‌شود که به عنوان پیری ناشی از آفتاب شناخته می‌شود و منجر به ویژگی‌های ناخوشایندی مانند تغییر رنگ ناهمسان و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست می‌شود. خواص رزهیپ نه تنها ضد التهاب است بلکه به کاهش این نشانه‌های پیری پوست، کمک می‌کند اما ممکن است مانع از تولید زیاد ملانین شود که مسئول رنگدانه روی پوست است.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ بر روی پودر میوه نسترن نشان دهنده کاهش چشمگیر در ظاهر خطوط ریز اطراف چشم به عنوان پا کلاغی، پس از هشت هفته درمان بود. شکرت کنندگان در این تحقیق پودر آن را به صورت خوراکی مصرف کردند.

در سال ۲۰۱۷، تحقیقی در مجله بین المللی علوم ملکولی منتشر شد که اثرات خواص متفاوت میوه نسترن را مقایسه کرده بود. پژوهشگران دریافتند که بعضی از ترکیبات در روغن میوه نسترن ممکن است از التهاب ناشی از اشعه ماورابنفش و صدمه، جلوگیری کند.

پژوهشگران بخصوص تعیین کردند که روغن میوه نسترن قادر به بازدارندگی و کاهش میزان ملانین در سلولهای ملانوم حیوانی است. این تحقیق نتیجه گرفت که ماده آنتی اکسیدان و اسید چرب، مشارکت کنندگان اصلی برای قابلیت میوه نسترن برای افزایش طول عمر سلول و پیشگیری از صدمه به غشای سلولی هستند.

روغن میوه نسترن

کاهش اسکار پوستی

روغن میوه گل سرخ نه تنها بخاطر اثرات ضد پیری‌اش شناخته شده است بلکه بخاطر بهبود اسکار پوستی نیز شناخته شده است از جمله اسکارهای ناشی از زخم، جراحی، لکه‌ها و آکنه.

در سال ۲۰۱۵، مجله علم پوست و زیبایی و کاربردها، نتایج یک پژوهشی گسترده را که روغفن رزهیپ بهبود دهنده تغییر رنگ، قرمزی و بازسازی سلولها در اسکارهای پوست قبل از جراحی است، منتشر کرد. این گروه پژوهشی روغن میوه نسترن را دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته استعمال کردند که کاهش زیادی در اسکار نسبت به گروه کنترل ایجاد شد.

پیشگیری از ترک پوستی

کرمهای بسیاری در بازار وجود دارند که زنان باردار برای کاهش و پیشگیری از ترکهای پوستی روی شکم استفاده می‌کنند. افزودن روغن میوه گل سرخ به آنها طبق تحقیق اثر قابل توجهی دارد.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۲ که در مجله علم زیبایی منتشر شد نشان داد که زنانی که از کرم ضد ترک حاوی روغن میوه نسترن به هنگام بارداری استفاده کردند، کمتر دچار ترک پوستی شدند و آنهایی که پس از پیدایش ترکها از آن استفاده کردند، افزایش بیشتری در ترکها ایجاد نشد و یا شدیدتر نشدند.

تقویت سیستم ایمنی

روغن میوه نسترن سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب اشباع نشده همانند لینولئیک اسید است که برای پیشگیری از تجزیه غشای سلولی در پوست، ضروری هستند. سلولهای سالم و قوی به عنوان سدی در برابر تهاجم باکتریها به پوست که منجر به عفونت و جوش می‌شود، عمل می‌کنند.

چه در تحقیقات حیوانی و چه انسانی، پودر میوه نسترن برای تقویت استحکام و دوام سلولهای پوستی، اثر داشته است. پودر رزهیپ نیز برای کاهش MMP-a که آنزیم تجزیه کننده ساختارهای سلولی همانند کلاژن است، اثر دارد.

روش استفاده از روغن میوه نسترن

روغن میوه نسترن برخلاف تصور اغلب ما از روغن‌ها، روغنی خشک است که به آسانی جذب پوست می‌شود. این روغن رنگی نارنجی دارد که بخاطر رنگ خود میوه نسترن است البته پس از شستن هیچ رنگی روی صورت شما باقی نخواهد ماند.

استفاده از این روغن معمولا برای انواع پوست بی خطر است اما بهتر است که قبل از استفاده یک تست پوستی برای آن انجام دهید برای این کار طبق ترتیب زیر عمل کنید:

  1. مقداری از روغن میوه نسترن را روی بازو یا ساعد بمالید.
  2. روی آن را با باند یا گاز بپوشانید.
  3. بعد از ۲۴ ساعت این ناحیه را برای وجود هرگونه نشانه‌ای از تحریک بررسی کنید.
  4. اگر پوست قرمز یا ملتهب است نباید از این روغن استفاده کنید. در صورتی که قرمزی پوست پایدار بود به پزشک مراجعه کنید.
  5. اگر هیچ علامتی از تحریک پوستی مشاهده نشود استفاده از آن بی خطر است.

وقتی که تست پوستی را انجام دادید می‌توانید از روغن میوه نسترن حداکثر دو بار در روز استفاده کنید. اگر پوست خیلی حساسی دارید یک روز در میان بهتر است. این روغن را می‌توان به تنهایی استفاده کرد یا اینکه چند قطره از آن را به روغن حامل یا مرطوب کننده مورد علاقه‌تان اضافه کنید. روغن میوه نسترن خیلی زود خراب می‌شود بنابراین آن را در جایی سرد و تاریک نگه دارید. بهترین راه نگهداری آن در یخچال است.

برای اینکه بهترین استفاده از روغن را ببرید توصیه می‌شود که توجه کنید که روی بطری روغن خالص ارگانیک با کمپرس سرد، درج شده باشد. در صورتی که روغن به صورت کمپرس سرد تهیه شده باشد ویتامین‌ها و سایر ترکیبات مهم آن حفظ می‌شوند.

روغن میوه نسترن را از کجا بخریم

خب شما نمی‌توانید برای تهیه این روغن به عطاری‌های معمولی مراجعه کنید. در حال حاضر طبق تحقیق من تنها یک شرکت ایرانی به نام نارین گل روغن میوه نسترن ۵۰ میلی‌گرمی را به صورت ارگانیک و خالص و به شیوه کمپرس سرد ارائه می‌کند. خوبی این سایت این است که شما می‌توانید یک نمونه ۵ میلی‌گرمی را با قیمتی ارزان تهیه کنید و در صورتی که مشکلی برای پوست‌تان به وجود نیاورد نمونه با حجم اصلی را خریداری کنید.

در صورتی که مایل به خرید با حجم بالاتر و یا خرید از خارج از کشور باشید می‌توانید به سایتهای ایرانی که کالاهای موجود در سایت آمازون را به فروش می‌رسانند همانند سایت مالتینا، مراجعه کنید. روغن‌های ارائه شده در آمازون معمولا بالای ۱۰۰ میلی‌لیتر هستند و قیمت آن در مقایسه با سایت نارین گل چندان بالا نیست اما برای دریافت آن باید ۱۵ تا ۲۰ روز کاری صبر کنید.

بنابراین در صورتی که قصد خرید از خارج دارید این موضوع را هم در نظر داشته باشید و سعی کنید در ماه‌های سرد سال اقدام به سفارش کنید. موقع خرید هم به برچسبهای گفته شده یعنی ارگانیک، خالص و کمپرس سرد، توجه کنید. همچنین به حجم و قیمت، همزمان توجه کنید. روغن میوه نسترن از برند Radha جزو نمونه‌های خوب اما با قیمتی مناسب است که به شما پیشنهاد می‌شود.

روغن میوه نسترن

عوارض جانبی میوه نسترن یا رزهیپ

  • استفاده موضعی از روغن میوه نسترن معمولا موجب عوارض جانبی نمی‌شود اگرچه واکنش آلرژیک احتمال دارد بوجود آید. واکنش‌های حساسیت‌زا ممکن است ملایم تا شدید باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • جوش یا کهیر
  • مشکل در تنفس یا ناراحتی قفسه سینه
  • نبض سریع، خس خس یا احتقان
  • سرگیجه
  • چشمان آبدار و قرمز
  • تهوع
  • استفراغ
  • آنافیلاکسی

سخن پایانی

روغن میوه نسترن که با نام روغن رزهیپ یا میوه گل سرخ هم شناخته می‌شود، تاریخچه طولانی به عنوان روشی درمانی و فرآورده زیبایی دارد. این ماده سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروی است که بخاطر قابلیت‌شان برای تغذیه پوست، ارزشمند هستند.

تحقیقات دانشمندان نشان دهنده وعده‌هایی از جانب روغن رزهیپ برای هر کسی است که به دنبال کاهش علائم پیری، از بین بردن اسکار یا بهبود مراقبت روزانه پوستی خود است.

استفاده از این ماده ارزشمند نه تنها راحت است بله برای همه نوع پوست هم بی خطر در نظر گرفته شده است. توجه کنید که بخشی از تحقیقات انجام شده با استفاده از میوه نسترن انجام شده است نه خود روغن.

همچنین بخوانید:

فواید استفاده از روغن گزنه : موثر در تقویت رشد مو و سلامت پوست

۶ خاصیت شگفت انگیز روغن مورینگا برای سلامت پوست ، مو و بدن

روغن براهمی چیست؟ فواید و عوارض جانبی مصرف روغن براهمی

روغن بره موم

تاثیر شگفت انگیز روغن هسته زردآلو برای سلامت بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits