دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی دقیق با ۱۷ روش خانگی آبرسانی (هیدراتاسیون) پوست
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خشکی پوست یکی از مشکلات پوستی است که اغلب ما با آن درگیریم. برای برطرف کردن خشکی و آبرسانی به پوست، لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های صنعتی زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که برخی از آنها به‌اندازه‌ی کافی مؤثر نیستند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با...

آبرسانی پوست چیست ؟

روش های خانگی هیدراتاسیون (آبرسانی) پوست

تقریبا همه افراد در طول عمر خود در معرض خشکی پوست قرار می گیرند. خشکی پوست اغلب روی صورت، گونه ها، اطراف شکم، دست، پا و سینه دیده می شود. معمولا در طول زمستان که رطوبت کمتری وجود دارد، آبرسانی و هیدراتاسیون پوست لازم می شود. اگر پوست به شدت خشک شود، پوسته پوسته شده و ترک می خورد. درمان های خانگی هیدراتاسیون پوست می تواند علائم خشکی پوست را کاهش دهد. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل خشکی پوست (دهیدارته شدن پوست)

محیط به شدت در خشکی پوست نقش دارد، از جمله میزان رطوبت، سردی، آلودگی و قرار گرفتن در معرض آفتاب که هر یک تاثیر گذارند. سبک زندگی و عادات بهداشتی هر فرد نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. صابون های ناملایم و استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی می تواند میزان هیدراتاسیون پوست را تحت تاثیر قرار دهد. مواد شیمیایی موجود در محصولات پاکسازی پوست می توانند چربی طبیعی و ضروری پوست را کاهش دهند و موجب خشکی پوست شوند، همچنین شستشوی بیش از حد پوست در خشکی آن موثر است. علل دیگر خشکی پوست عبارتند از:

  1. غدد چربی در پوست ممکن است چربی کمتر تولید کند.
  2. مشکلات پوستی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس می تواند باعث دهیدراته (خشک شدن) پوست شوند.
  3. با کمبود ویتامین ها (مانند ویتامین E، A یا B )، پوست خشک می شود.

راهکارهای خانگی آبرسانی پوست

راهکارهای خانگی آبرسانی پوست

پوست خشک جذابیتی ندارد، زیرا درخشش پوست از بین می رود و دیگر نشانه های آزار دهنده از جمله تحریک و خارش پوست بروز می کند. برای هیدراتاسیون پوست داروهای خانگی زیر را را امتحان کنید.

1. آب معدنی برای آبرسانی پوست

برخی افراد ادعا می کنند که با شستن صورتشان با آب معدنی به جای آب لوله کشی، آب رسانی پوست بهتر می شود.

2. بادام زمینی و شیر

دو تا پنج قاشق غذاخوری بادام زمینی خام و شیر به اندازه کافی را با هم مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. سپس¼ قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. خمیر را روی صورت بگذارید و اجازه دهید روی صورت خشک شود. سپس هنگام شستشوی صورت از آب سرد استفاده کنید.

3. غوطه ور شدن در آب ولرم

بر طبق نظر متخصصین امراض پوستی، یکی از بهترین راههای بازگشت رطوبت به پوست، غوطه ور شدن در آب ولرم است. بنابراین وان حمام خود را با آب ولرم پر کنید و 15 دقیقه در آن غوطه ور شوید. سپس از مرطوب کننده مناسب برای حفظ رطوبت بدن استفاده کنید. دقت کنید که آب گرم استفاده نکنید ، زیرا چربی طبیعی پوست را کاهش می دهد و باعث خشکی بیشتر پوست می شود.

4. استحمام کمتر

اگر از درد مزمن خشکی پوست رنج می برید، کمتر استحمام کنید و از آب سرد استفاده کنید، چون آب گرم باعث کاهش چربی طبیعی بدن می شود در نتیجه پوست خشک می شود.

5. روغن نباتی (روغن گیاهی)

روغن های گیاهی (مانند روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، و حتی روغن خارجی کریسکو) یک روش ارزان برای چرب کردن پوست خشک می باشد.

6. ژل پترولیوم یا وازلین

از ژل پترولیوم یا وازلین ، به عنوان مرطوب کننده پوست خشک استفاده کنید.

7. آبرسانی پوست با روغن معدنی

روغن معدنی کمک می کند تا پوست را آبرسانی کنید.

8. آبرسانی پوست با بلغور جو دوسر

جو دوسر دارای خواصی است که پوست را تسکین می دهد. دو فنجان بلغور جو دو سر غلیظ (که به صورت پودر خرد شده) به یک وان پر از آب ولرم اضافه کنید. شما همچنین می توانید بلغور جو دوسر پخته شده را با عسل مخلوط کنید تا یک مرطوب کننده برای صورتتان بسازید.

9. دستگاه رطوبت ساز

در فصل زمستان پوست خشک می شود. گرمای بیش از حد منزل و بخاری سطح رطوبت خانه را به 10٪ یا کمتر کاهش می دهد اما بدن برای حفظ رطوبت پوست به 30 تا 40 درصد رطوبت نیاز دارد. در فصل زمستان ، توصیه می شود یک دستگاه رطوبت ساز کوچکی نزدیک تخت تان قرار دهید. همچنین برای نگه داشتن رطوبت هوا درب وپنجره ها را ببندید

10. آب

هر روز هفت تا هشت لیوان آب بنوشید تا پوستتان هیدراته شود.

11. محدود کردن مصرف الکل و کافئین

از آنجا که نوشیدنی های الکلی و کافئین دار آب بدن را کاهش می دهند، توصیه می شود مصرف این نوشیدنی ها را محدود کنید تا هیدراتاسیون پوست بهتر شود و رطوبت پوست تامین شود

12. زرده تخم مرغ

با یک قاشق چای خوری زرده تخم مرغ، یک تا دو قاشق چای خوری پودر شیر و یک قاشق چای خوری عسل، خمیری درست کنید. این ترکیب می تواند خشکی پوست صورت و گردن را درمان کند. خمیر را در ناحیه آسیب دیده پوست بمالید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت خشک شود. سپس با آب سرد صورتتان را بشویید.

13. آبرسانی پوست با سیب

پتاسیم و تانن موجود در سیب ها می توانند چهره شما را هیدراته و با طراوت نگه دارد. سیب همچنین می تواند لکه های خشک روی پوست را برطرف کند و سبب درخشندگی طبیعی آن شود. دو تا سه سیب را خرد کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست بمالید. هنگام شستشو، از آب سرد استفاده کنید.

14. آبرسانی پوست با خیار

ترکیبات موجود در خیار نه تنها صورت را خنک می کند، بلکه همچنین آب بدن را تامین می کند و می تواند خشکی پوست را کاهش دهد.

15. بادام برای آبرسانی پوست

روغن بادام با تغذیه پوست باعث نرمی و کاهش خشکی پوست می شود.

16. لیمو و آووکادو

از خواص شفا دهنده لیمو استفاده کنید. با مخلوط یک قاشق چای خوری عصاره لیمو با یک قاشق چایخوری آووکادو، یک داروی موثر پوستی بسازید. مخلوط را روی صورت بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 تا 20 دقیقه روی صورت خشک شود. این درمان خانگی و خشکی را از بین می برد.

17. آلوئه ورا

یک برگ گیاه آلوئه ورا را برش دهید و روی پوست ماساژ دهید آلوئه ورا خشکی پوست را برطرف می کند و به پوست شادابی و طراوت می بخشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین آبرسان پوست که باعث طراوت و شادابی پوست میشود

ماسک و گیاهان مفید برای آب رسانی به پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits