دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شگفت انگیز روغن گزنه
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن گزنه اکسیرحیات برای تقویت رشد مو و رفع کم مویی بسیار مؤثر است. روغن گزنه می‌تواند با تحریك ریشه‌های مو علاوه بر بهبود رویش موهای شما حتی ریشه موهای از دست رفته شما را تحریك كند و آنها را به رویش مجدد وا دارد.

خواص شگفت انگیز روغن گزنه

خواص گزنه برای سلامتی و پوست و مو واقعا شگفت انگیز است. گزنه دوپایه یا گزنه معمولی به دلیل محبوبیتی که در فرهنگ عامیانه در سراسر جهان دارد، به عنوان یکی از داروهایی که در”طب سنتی” به کار می‌رود، شناخته شده‌است.

هرچند این گیاه اغلب به عنوان یک علف هرز ریشه‌کن می‌شود. این کار مایه‌ی تاسف است زیرا گزنه فواید فراوانی برای سلامتی دارد! اما، قبل از این‌که درباره خواص روغن گزنه بدانید، به طور خلاصه با این گیاه جادویی آشنا خواهید شد.

برگ گزنه چیست؟

این گیاه در طول تابستان به بیش‌ترین میزان ممکن یعنی در حدود ۱ تا ۲ متر رشد می‌کند و ساقه‌ی زیرزمینی و ساقه‌ی رونده‌ای به رنگ زرد روشن دارد. این گیاه دارای موهای بسیار نازک و ریز در اطراف ساقه و برگ‌هایش است که در صورت لمس آنها درد و گزش زیادی احساس می‌کنید. اما برگ گزنه صرف نظر از درد و گزشی که دارد، پر از مواد مغذی است و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی وضعیت سلامتی شما داشته باشد.

گزنه معمولا در حیاط و باغ ها رشد می کند، اما آیا می دانستید که این علف هرز می تواند مزایای زیادی برای بدن شما داشته باشد؟ در واقع، گزنه یک گیاه طبی محبوب در بسیاری از نقاط جهان است.

روغن گزنه یا عصاره گزنه از یک گیاه چند ساله خزنده از خانواده گیاهی Urticaceae است.

گزنه ، همچنین به عنوان گزنه کپور، گداخته سفید یا برگ شیطان، بومی اوراسیا است، اما در حال حاضر در سراسر ایالات متحده و دیگر بخش هایی از جهان به صورت وحشی رشد می کند که آن را می توان در مناطق معتدل، از ژاپن تا کوه های آند یافت.

گزنه را می توان با ریشه های زرد آن، گل های سبز کوچک و برگ های تخم مرغی، ارغوانی و دندانی شناسایی کرد که با موهای ناخوشایند پوشانده می شوند که می توانند پوست را در اثر تماس سوراخ کنند.

گیاه می تواند به اندازه ۱٫۲ متر رشد کند.گزنه دارای سابقه طولانی در استفاده از مواد غذایی و دارو است حتی گفته می شود که الیاف آن برای ساخت پارچه استفاده می شود. با این حال، آن را لمس نکنید پرز هایی در سراسر گیاه پراکنده شده که اسید فسفریک، هیستامین و استیل کولین، مواد شیمیایی دارد که می توانند درد و سوزش هنگام تماس با پوست ایجاد شوند.

استفاده های روغن گزنه :

  • گزنه برای بیش از ۲۰۰۰ سال استفاده شده است تا انواع خونریزی داخلی و خارجی را متوقف کند. بسیاری از شفاخانه ها آن را تصفیه کننده خون خوب دانسته اند.
  • گلودرد را می توان به عنوان یک چای مصرف کرد تا برای جلوگیری از احتقان مخاط، سوزش پوست، اسهال و احتباس آب استفاده شود.

از سوی دیگر، شما می توانید روغن گزنه را با استفاده از:

اضافه کردن روغن گزنه به شامپو و سایر محصولات مو

روغن گزنه نه تنها باعث رشد موها می شود، بلکه می تواند شرایط پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر را نیز از بین ببرد . روغن را روی موهای خود ماساژ و بعد روز بعد از آن شستشو دهید.

مخلوط کردن آن با یک روغن حامل امن و ماساژ آن بر روی پوست شما: استفاده موضعی از روغن گزنه ممکن است به کاهش نیش حشرات، اگزما و آبله مرغان کمک کند.

مصرف روغن گزنه در قالب کپسول

روغن گزنه، وقتی که به صورت خوراکی مصرف می شود، ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند. همچنین می تواند مسائل مربوط به پروستات، رینیت آلرژیک و آلرژی را کاهش دهد.

دیگر فواید روغن گزنه

گزنه یک درمان گیاهی مفید است و یکی از بهترین مواد مغذی طبیعی محسوب می شود، زیرا حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی است و این مسئله آن را یک تونیک تمام عیار می کند. همچنین دارای ضد التهابی، ضد آسم، آنتی هیستامین، ضد انعقاد و ضد فشار خون که این اثرات مفید را می توان به روغن انتقال داد.

افرادی که از اختلالات مرتبط با التهاب مانند رماتیسم، آرتریت و پوکی استخوان رنج می برند ممکن است از روغن گزنه بهره ببرند .همچنین در کمک به بهبود سایش پوست و سوختگی مناسب است .

روغن گزنه به سیستم هاضمه کمک میکند

معروف است که گزنه غدد گوارشی را تحریک می‌کند و به درمان سوء هاضمه و مشکلات گاز معده کمک می‌کند.

روغن گزنه برای جلوگیری از التهاب لثه مفید است

شستشوی دهان با آب گزنه تاثیر ضد باکتری دارد و مانع از ژنژیویت (التهاب لثه) و سایر بیماری‌های دهان و لثه می‌شود.

روغن گزنه منبع غنی از آنتی اکسیدان است

برگ گزنه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها است بنابراین خواص ضد تومور دارد و به درمان بیماری‌های نئوپلاسم کمک می‌کند.

روغن گزنه درمان خوبی بر ای بیماری قند است

این گیاه برای درمان بیماری قند بسیار مفید است بدین منظور می توانید روزی سه فنجانچای گزنه را میل کنید تا قند خونتان تنظیم شود.

روغن گزنه مشکلات مربوط به مثانه را درمان می کند

برای سمزدایی مثانه، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ مثانه که مشکل بسیار فراگیری است می‌توانید برگ گزنه را به همراه ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید تا مشکلات مربوط به مثانه تان حل شود.

روغن گزنه از مشکلات پیش از قاعدگی برای بانوان جلوگیری می کند

اغلب بانوان قبل از دوران قاعدگی دچار مشکلات جسمی و روحی زیادی می‌شوند و برای برطرف کردن این قبیل مشکلات سلامتی می‌توانند از چای گزنه استفاده کنند.

روغن گزنه بیماری بواسیر را درمان می کند

جوشانده گل گزنه سفید در درمان بواسیر بسیار کاربرد دارد. برای این منظور یک قاشق سوپخورى گل خشک گزنه سفید را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزى دو الى سه فنجان مصرف کنید.

روغن گزنه برای افزایش شیر زنان شیرده مناسب است

گیاه گزنه فواید بسیار زیادی برای بانوان مخصوصا مادران شیر ده دارد زیرا ترشح شیر را در آنان زیاد می کند.

روغن گزنه پاک کننده خلط سینه و ریه است

گزنه برای درمان احتقان، سرفه، برونشیت و خلط سینه و ریه عالی است و برای سایر بیماری‌های قلبی عروقی مزمن مفید است.

سایر خواص روغن گزنه

به غیر از مزایای ذکر شده در بالا، گزنه مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد:

  • گزنه برای سیستم غدد درون‌ریز مفید است.
  • برگ گزنه در درمان اختلالات عصبی مانند سیاتیک و نورالژی مفید است.
  • همچنین به عنوان داروی مقوی بهاره نیز شناخته می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد.
  • چای گزنه جهت تسکین عفونت‌های دهان و گلو برای غرغره کردن استفاده می‌شود.
  • این گیاه برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گفته‌ می‌شود که این گیاه کرم‌ها و انگل‌های روده‌ را می‌کشد.
  • برگ گزنه همچنین ایمنی را بهبود می‌بخشد و به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی دمنوش گزنه

خواص دارویی و درمانی عرق گزنه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits