دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داستان آش بی بی سه شنبه : سبزی آش بی بی سه شنبه چیست ؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شاید تا به حال نام آش بی بی سه شنبه را شنیده باشید. این آش یکی از غذاهای محلی اراک است که طعم بسیار خوبی دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با سبزی مخصوص این آش و طرز تهیه آن آشنا کنیم.

داستان آش بی بی سه شنبه

آش بی بی سه شنبه یکی از آش‌ های رایج در شهر اراک است که بیشتر جنبه نذری دارد و در سر سفره بی‌ بی سه‌ شنبه می‌گذارند و حاجت می گیرند. سفره بی‌ بی سه‌شنبه سفره‌ ای فقیرانه است که وسایل را از هفت خانه که فاطمه نام در آن ها باشد تهیه می‌کنند.

این سفره برای گرفتن حاجات مهم نذر می‌شود. برگزاری آن به این ترتیب است که سه سه‌شنبه می‌باید این سفره پهن شود. دو عدد آن قبل از برآوردن شدن حاجت و سومی بعد از برآورده شدن پهن می‌شود.

با آردی که از خانه‌ های یاد شده گرفته‌ اند حلوای کم رنگی پخته شده و در بشقاب می‌گذارند. در کنار آن بشقاب‌ها که در سفره گذاشته می‌شود مقداری هم نان گذاشته می‌شود. بر سر این سفره دعایی مانند دعای توسل خوانده می‌ شود.

داستان آش بی بی سه شنبه/آش بی بی سه شنبه چیست

سبزی آش بی بی سه شنبه شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی آش بی بی سه شنبه: تره

خوردن تره بعد از غذا مانع از ترش شدن آن شده و از ترشی معده جلوگیری می کند. ملین و برطرف کننده قولنج است. اگر با عسل خورده شود، برای رفع، کلیه عوارض مربوط به سردی غذا موثر می باشد و پخته آن با عسل برای رفع درد سینه مفید است.

سوخت و ساز بدن را تامین می کند و همچنین موجب زیاد شدن شیر مادران شیرده می شود. برای مبتلایان به سو هاضمه، درد مفاصل، نقرس، تصلب شرایین، چربی خون، سنگ کلیه توصیه می شود.

2. سبزی آش بی بی سه شنبه: جعفری

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

بدن ما برای تبدیل هموسیستئین به سیستئین به ویتامین B۹ نیاز دارد. هموسیستئین نوعی اسید آمینه‌ است که در خون یافت می‌شود. هموسیستئین مولکولی است که وجود کنترل‌ نشده‌ آن خطر بالقوه‌ ای برای رگ‌ های خونی است و منجر به حملات قلبی و سکته‌ های مغزی می‌شود.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

3. سبزی آش بی بی سه شنبه: گشنیز

یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌ برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

4. سبزی آش بی بی سه شنبه: اسفناج

با مصرف اسفناج، می توانید یبوست را فراموش کنید. زیرا اسفناج فیبر و آب زیادی دارد و کارکرد دستگاه گوارش را تنظیم می کند. اسفناج شامل هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است که هر دو دارای اثرات مفیدی بر روی بدن هستند.

در حالی که فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می کند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از غذا می شود.

کالری اسفناج : 100 گرم اسفناج پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

طرز تهیه آش بی بی سه شنبه/دستور پخت آش بی بی سه شنبه

طرز تهیه آش بی بی سه شنبه

روش پخت آش بی بی سه شنبه عبارت است از:

مواد لازم جهت تهیه آش بی بی سه شنبه:

  • سبزی آش: ۱ کیلو گرم
  • عدس: ۱ پیمانه
  • نخود: ۲ /۱ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی: ۲ /۱ پیمانه
  • رشته آش: ۲۰۰ گرم
  • پیازداغ: ۲ قاشق سوپخوری
  • سیرداغ: ۱ قاشق سوپخوری
  • نعناداغ: برای تزئین
  • نمک و فلفل و ادویه: به مقدار لازم
  • کشک: ۱ پیمانه
  • کوفته ریزه: ۲۰۰ گرم

دستور پخت آش بی بی سه شنبه:

نخود و لوبیا را از ۱۲ ساعت قبل خیس کنید. سپس با مقداری آب و نمک روی حرارت قرار دهید تا نیم‌پز شود. بعد عدس را اضافه کنید. پس از پخت کامل حبوبات سبزی آش را اضافه نمایید.

بعد از ۳۰ دقیقه پیاز داغ را به همراه ادویه و فلفل در روغن تفت دهید و به آش بیافزایید. پس از آن کوفته ریزه ها را اضافه کنید و مدتی صبر کنید تا آش لعابدار شود.

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت رشته آش را بیفزایید. و بعد از ۱۵ دقیقه آش را در ظرف کشیده و روی آن را با کشک و نعنا داغ تزئین کنید.

آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی

طرز تهیه آش عدس و انار غذای محلی شهرکرد

دستور پخت آش میوه اردبیلی غذای سنتی و اصیل

دستور پخت آش بلغور شیر خراسان خوشمزه و مقوی

سبزیِ آش دوغ : طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits