دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از ارزش غذایی و خواص گشنیز و تخم گشنیز بدانید !
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گشنیز یکی از انواع سبزیجات است که به گونه های مختلف استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص گشنیز و تخم گشنیز را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد گشنیز

گشنیز گیاهی است که به‌ طور گسترده در جهان به‌ عنوان ادویه و چاشنی یا برای تزئین بشقاب غذا از آن استفاده می‌ شود. نام علمی آن، کوریاندروم ساتیوُم ال (Coriandrum sativum L) است. برگ‌ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به‌ صورت خام یا خشک‌ شده در آشپزی استفاده می‌ شوند.

کالری و ارزش غذایی گشنیز

کالری و ارزش غذایی گشنیز پخته

هر 100 گرم گشنیز پخته شده حاوی 30 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری30
کربوهیدرات4.81 گرم
پروتئین2.79 گرم
چربی0.68 گرم
آب89.36 گرم
فیبر3.67 گرم
قند1.14 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی گشنیز خام

هر 100 گرم گشنیز خام حاوی 23 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری23
کربوهیدرات3.67 گرم
پروتئین2.13 گرم
چربی0.52 گرم
آب92.21 گرم
فیبر 2.80 گرم
قند 0.87 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی گشنیز خشک شده (ادویه)

هر 100 گرم گشنیز خشک شده حاوی 279 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری279
کربوهیدرات52.10 گرم
پروتئین21.93 گرم
چربی4.78 گرم
آب7.30 گرم
فیبر10.40 گرم
قند7.27 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی دانه گشنیز

هر 100 گرم تخم گشنیز حاوی 298 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری298
کربوهیدرات54.99 گرم
پروتئین12.37 گرم
چربی17.77 گرم
آب8.86 گرم
فیبر 41.90 گرم
قند0.00 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

گشنیز/تخم گشنیز/گشنیز پخته/گشنیزخشک شده/گشنیز خام/کالری گشنیز/کالری گشنیز پخته/ کالری گشنیز خام/کالری تخم گشنیز/ارزش غذایی گشنیز/ارزش غذایی گشنیز خام/ارزش غذایی گشنیز پخته/ارزش غذایی گشنیز خشک شده/خواص گشنیز/خواص تخم گشنیز

بیشتر بخوانید:

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کالری فلفل قرمز : فلفل قرمز خام و ادویه آن چقدر کالری دارد ؟

گشنیز/تخم گشنیز/گشنیز پخته/گشنیزخشک شده/گشنیز خام/کالری گشنیز/کالری گشنیز پخته/ کالری گشنیز خام/کالری تخم گشنیز/ارزش غذایی گشنیز/ارزش غذایی گشنیز خام/ارزش غذایی گشنیز پخته/ارزش غذایی گشنیز خشک شده/خواص گشنیز/خواص تخم گشنیز

خواص گشنیز

1. کاهش التهابات پوستی با گشنیز

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ ها را کاهش می‌دهند.

گشنیز همچنین تا حدودی برای سایر تورم‌ ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.

2. کاهش کلسترول با گشنیز

اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ ها می‌شوند.

سطح بالای LDL در خون می‌ تواند منجر به مسائل جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌ تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجود آمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.

3. خواص گشنیز در درمان اسهال

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.

خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.

4. خواص گشنیز در تنظیم فشار خون

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

گشنیز اثر متقابل این یون‌ ها را بهبود می‌ بخشد و فشار را در رگ‌ های خونی کاهش می‌ دهد، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌ یابد.

بیشتر بخوانید:

کالری کاهو : 100 گرم کاهو چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم پیچ : 100 گرم کلم پیچ چقدر کالری دارد ؟

5. خواص گشنیز در درمان زخم‌ های دهان

سیترنلول، که جزیی از روغن‌ های اسانسی موجود در گشنیز است، ضدعفونی کننده‌ ای عالی است. مواد دیگر موجود در گشنیز نیز دارای خواص ضد‌میکروبی و درمانی‌ ای هستند که از بدتر شدن زخم‌ های دهان جلوگیری می‌کنند.

آن ها روند بهبود زخم‌ ها را تسریع و از بوی بد دهان جلوگیری می‌ کنند. گرچه گشنیز در محصولات اصلی به کار نمی‌ رود، ولی در انواع خمیر‌دندان‌ های طبیعی، به عنوان یک ترکیب ضد قارچ، از آن استفاده می‌شود. در واقع قبل از اختراع خمیر دندان، مردم برای از بین رفتن بوی بد دهان، تخم گشنیز می‌ جویدند !

6. جلوگیری از کم خونی با گشنیز

یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌ برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.

7. گشنیز ضد آلرژی است

تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌ تواند آلرژی‌ های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌ دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.

ما باید در برابر واکنش‌های آلرژیک از خود محافظت کنیم و چون از ابتدا نمی‌دانیم به چه چیزهایی حساسیت داریم، بهتر است پیشگیری کنیم.

8. خواص گشنیز در بهبود سلامت استخوان

از خواص گشنیز، داشتن منبع سرشاری از کلسیم است که برای کسانی که به سلامت استخوان‌ شان اهمیت می‌دهند ارزشمند است. کلسیم و دیگر ترکیبات موجود در گشنیز موجب رشد و دوام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

افزودن حتی مقدار کمی گشنیز به رژیم غذایی، می‌تواند سال‌ها استخوان‌ های شما را محکم و سلامت نگه دارد. کلسیم بیشتر در مرکز برگ‌ های گشنیز وجود دارد، پس اگر سلامت استخوان‌ تان برایتان مهم است، این قسمت را هدف بگیرید !

گشنیز/تخم گشنیز/گشنیز پخته/گشنیزخشک شده/گشنیز خام/کالری گشنیز/کالری گشنیز پخته/ کالری گشنیز خام/کالری تخم گشنیز/ارزش غذایی گشنیز/ارزش غذایی گشنیز خام/ارزش غذایی گشنیز پخته/ارزش غذایی گشنیز خشک شده/خواص گشنیز/خواص تخم گشنیز

بیشتر بخوانید:

کالری کلم بروکسل : یک پیمانه کلم بروکسل چقدر کالری دارد ؟

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کالری فلفل دلمه ای سبز

کالری لبو : 100 گرم لبو پخته و خام چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits