دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم غذایی مخصوص افرادی که کبد چرب دارند
16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کبد چرب با رژیم غذایی مناسب بطور کامل درمان میشود. رژیم کبد چرب عموما غذا های چرب را از برنامه غذایی شما حذف میکند. در ادامه بهترین رژیم غذایی مخصوص کبد چرب را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | بیماری کبد چرب 2 نوع کلی دارد. نوع اول کبد چرب الکلی است و نوع دوم کبد چرب غیر الکلی میباشد. کبد چرب هم در کشور خودمان و هم در جوامع غربی به مشکلی همه گیر تبدیل شده و اغلب افراد در برهه ای از زندگی خود به این بیماری دچار میشوند.

کبد چرب غیر الکلی معمولا در افراد چاق و یا آن هایی که فعالیت فیزیکی چندانی ندارند مشاهده میشود. همچنین افرادی که اغلب غذا های کنسرو شده و دارای مواد نگهدارنده مصرف میکنند نیز در خطر ابتلا به این بیماری میباشند.

یکی از اصلی ترین روش های درمان کبد چرب – بدون توجه به نوع آن – رعایت رژیم غذایی صحیح است. در یک بدن سالم، کبد سموم بدن را تصفیه کرده و صفرا تولید میکند. بیماری کبد چرب، عملکرد کبد را مختل کرده و اجازه نمیدهد که این عضو بسیار مهم بدن انسان آنطور که باید به فعالیت خود ادامه دهد.

بطور کلی رژیم غذایی مناسب افرادی که دارای کبد چرب هستند شامل موارد زیر میباشد:

یک رژیم کم چربی و کم کالری به شما در کاهش وزن و در نتیجه بهبود بیماری کبد چرب کمک زیادی میکند. اگر کبد چرب دارید و چاق هستید، باید حداقل 10 درصد وزن خود را کاهش دهید.

در ادامه 12 ماده غذایی و نوشیدنی که برای درمان کبد چرب مفید هستند را به شما معرفی میکنیم.

غذا های مفید برای کبد چرب

1. قهوه

مطالعات نشان داده است که در بین افراد مبتلا به کبد چرب، بافت کبد آن هایی که قهوه مینوشند نسبت به افرادی که اصلا قهوه مصرف نمیکنند دچار آسیب کمتری شده است. کافئین میتواند از سطوح غیرعادی آنزیم کبدی در افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند و یا مستعد ابتلا به آن میباشند جلوگیری کند.

2. سبزیجات

در تحقیقات علمی مشخص شده است که کلم بروکلی میتواند از انباشته شدن چربی در کبد جلوگیری کند. مصرف بیشتر سبزیجات تازه مثل اسفناج، کلم بروکسل، کاهو و... بطور کلی در کاهش وزن نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

3. توفو

در یک مطالعه علمی دیگر محققان دریافته اند غذا هایی مثل توفو که پروتئین سویا دارند میتواند در کاهش انباشتگی چربی در بافت کبد موثر باشد. توفو علاوه بر کم چرب بودن دارای پروتئین زیادی نیز میباشد.

4. ماهی

ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا دارای امگا3 زیادی میباشند. امگا3 میتواند سطوح چربی کبد را کاهش داده و التهابات را نیز بهبود ببخشد.

5. اوت میل

غذا هایی مانند اوت میل بدلیل داشتن کربوهیدرات های بسیار و غلات کامل انرژی بسیار زیادی دارند. این غذا فیبر بسیاری نیز دارد و به همین دلیل به شما در کاهش وزن نیز کمک میکنند.

6. گردو

همانطور که چند سطر قبل به آن اشاره کردیم امگا3 برای کبد بسیار مفید است. گردو نیز دارای مقدار زیادی امگا3 میباشد. مطالعات نشان داده است در بین افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند، آن هایی که بطور مداوم گردو میخورند، خیلی سریعتر بهبود پیدا میکنند.

7. آووکادو

آووکادو علاوه بر اینکه دارای چربی های مفید بسیاری میباشد، حاوی مواد شیمیایی است که میتواند آسیب دیدن بافت کبدی را کند تر کند. آووکادو دارای فیبر غذایی زیادی نیز میباشد و به همین دلیل به کنترل و کاهش وزن نیز کمک میکند.

8. شیر و سایر لبنیات

شیر و سایر لبنیات مثل ماست و پنیر میتواند به مرور زمان میزان آسیب کبدی را کاهش دهد.

9. تخم آفتاب گردان

تخم آفتاب گردان سرشار از ویتامین ای میباشد. این ویتامین میتواند از آسیب رسیدن به بافت های کبد جلوگیری کند.

10. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از امگا3 میباشد و برای پخت و پز یکی از بهترین روغن ها بشمار میرود. مطالعات نشان داده است که روغن زیتون میتواند میزان آنزیم کبدی را کاهش داده و همچنین در کاهش وزن نیز موثر است.

11. سیر

سیر نه تنها یک ادویه فوق العاده خوشبو است و طعم و عطری استثنایی به غذا میدهد، بلکه به کاهش وزن نیز کمک زیادی میکند.

12. چای سبز

بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف چای سبز میتواند جذب چربی در بدن را کاهش دهد و از انباشتگی چربی در بافت های کبد جلوگیری کند. چای سبز همچنین در بهبود کیفیت خواب و کاهش کلسترول نیز موثر است.

6 ماده غذایی مضر برای کبد چرب

اگر کبد چرب دارید و میخواهید آن را درمان کنید و از بدتر شدن وضعیت خود جلوگیری کنید باید از مصرف برخی غذا ها، مخصوصا غذاهایی که چربی زیادی داشته و باعث اضافه وزن میشوند بپرهیزید.

در ادامه 6 ماده غذایی را نام برده ایم که باید آن ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

1. شکر

از خوراکی هایی مثل آبنبات، شیرینی، نوشابه و آبمیوه که شکر زیادی دارند باید بپرهیزید. مصرف زیاد شکر باعث افزایش سطح قند خون شده و همین امر موجب افزایش چربی در بافت کبد میگردد.

2. غذا های سرخ کردنی

انواع غذا های سرخ کردنی مثل کوکو، کتلت و سیب زمینی سرخ شده دارای چربی و کالری زیادی میباشند و به همین دلیل به کبد آسیب میرسانند.

3. نوشیدنی های الکلی

یکی از انواع بیماری کبد چرب، کبد چرب الکلی میباشد و همانطور که از نام آن پیداست، دلیل اصلی این بیماری مصرف نوشیدنی های الکلی است. بنابراین سعی کنید مصرف نوشیدنی های الکی را کم کرده و به مرور قطع کنید.

4. نمک

مصرف بیش از حد نمک باعث میشود آب اضافه در بدن باقی بماند. در طول روز نهایتا میتوانید 1500 میلی گرم نمک مصرف کنید.

5. نان سفید، برنج و پاستا

منظور از نان سفید، نانی است که با استفاده از آرد فرآوری شده تهیه گردیده است. آرد فرآوری شده هم فیبر غذایی ندارد و به همین دلیل بر اثر استفاده از این مواد غذایی، قند خون میتواند به سرعت افزایش پیدا کند.

6. گوشت قرمز

گوشت گاو، کالباس، سوسیس و... دارای چربی های اشباع شده بسیاری هستند و این چربی ها برای همه مخصوصا کسانی که بیماری کبد چرب دارند کاملا مضر است.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits