دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کافئین و تاثیر آن بر بدن و مغز انسان

۱۰ تاثیر کافئین بر روی مغز و بدن انسان

کافئین و تاثیر آن بر بدن و مغز انسان
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کافئین چه تاثیری بر مغز و بدن دارد؟ کافئین چای قهوه - بسیاری از افراد نمی‌توانند روز خود را بدون مصرف مواد کافئین‌دار شروع کنند.علاوه بر فواید کافئین ، مصرف کافئین در طول روز اگر به اندازه نباشد عوارض بسیار بدی روی بدن می گذارد که ممکن است منجر به...

از فواید و مضرات مصرف کافئین چه میدانید؟

افرادی که در حال حاضر در سراسر دنیا کافئین را در انواع و اشکال مختلف مصرف می نمایند و حتی کسانی که روزانه چندین فنجان قهوه، چای و یا انواع نوشیدنی های گازدار را می نوشند نیز احتمالا از این مطلب که این ماده مشهورترین ماده روان گردان دنیاست بی خبر هستند.خواه این ماده داخل فنجانی قهوه یا چای بوده و یا در شکلات و نوشابه ها، اثری ملایم بر روی محرک های اعصاب بدن ما گذاشته و زندگی روزمره را برای ما آسان تر می نماید.

مصرف در حد مجاز و معمول کافئین اثرات بسیار مثبتی روی مغز و بدن ما انسان ها دارد. شواهد موجود بیان کننده کمک کافئین به تقویت حافظه، افزایش تحرک بدنی و بالا بردن تمرکز است. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین را برای افراد بالغ بی خطر دانسته اگرچه زنان باردار می باید مصرف روزانه خود را تا 200 میلی گرم کاهش دهند. مطابق گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان یک فنجان قهوه دارای 100 الی 200 میلی گرم و یک فنجان چای تا حداکثر 70 میلی گرم و همچنین نوشابه های گازدار کمتر از 50 میلی گرم کافین دارند.

مصرف کافئین خوب است یا بد؟

اگر شما هم برای بیدار شدن از خواب و شروع یک روز کاری، به مصرف کافئین احتیاج دارید و آن را تنها راه حل می دانید، بدانید که شما تنها فردی نیستید که این عادت را دارد.کافئین باعث کاهش خستگی شده، هوشیاری و بیداری را افزایش می دهد و تمرکز را نیز بهبود می بخشد اما همان طور که مصرف کافی آن فوایدی در بر دارد، افراط در مصرف آن می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کنداستفاده بیش از اندازه از این ماده جان افراد را به خطر انداخته و برای مدت زمان بسیار طولانی این ماده از بدن شخص دفع نخواهد شد.

تأثیرات کافئین بر بدن شما چیست؟

اثرات مفید کافئین

۱- طبق بررسی ‌های پژوهشگران دانشگاه بارسلون مصرف همزمان کافئین و قند می ‌تواند برای حافظه و حواس شما مفید باشد. در واقع مغز این افراد به انرژی کمتری برای به یادآوری امور نیاز دارد.

۲- بنا بر گفته محققان آمریکایی به نظر می رسد که کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می ‌دهد. اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی‌ کنند، بیشتر است. مصرف قهوه فاقد کافئین تاثیر واضحی نداشت.

۳- مصرف کافئین می ‌تواند قدرت و تحمل عضلات را در فعالیت‌ های ورزشی افزایش دهد. مصرف کافئین روی گیرنده‌ های عضلات اسکلتی اثر گذاشته و به طور موقت انرژی را افزایش می ‌دهد.

۴- بین مصرف کافئین و بروز بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد، به عبارتی دیگر، کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون پیشگیری می ‌کند.

۵- مصرف مقدار متعادل کافئین، اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌ دهد.

۶- کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می ‌کند.

تأثیرات کافئین بر بدن شما چیست؟

اثرات مضر کافئین

  1. کارشناسان از کافئین به عنوان یک تیغ دو لبه نام می برند زیرا از یک سو می تواند بر خلق وخوی افراد اثر مثبتی بر جای گذارد و خستگی را از او دور سازد، اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند.
  2. مصرف عادی کافئین(۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم) اعتیاد نمی آورد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف زیاد آن، تحمل فرد را نسبت به اثرات این ماده، بالا می برد.
  3. مصرف کافئین تحریک پذیری فرد را افزایش می دهد و گاهی باعث می شود که فرد رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد.
  4. مصرف پیوسته و زیاد کافئین موجب کندی واکنش ‌فرد می ‌شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits