دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۰ خاصیت باورنکردنی کلم بروکسل
24
زمان مطالعه: 10 دقیقه
کلم بروکسل خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد و میتواند به بهبود بسیاری از بیماری ها کمک کند.

اگر دقت کرده باشید کلم بروکسل شباهت زیادی به کلم معمولی داشته و تنها از لحاظ ابعادی کوچک تر است. دلیل این مسئله آن است که هر دو کلم از یک خانواده هستند. گل کلم و کلم بروکلی نیز از همین خانواده سبزیجات میباشند. بیش از 110 نوع کلم بروکسل وجود دارد که برخی بصورت طبیعی و برخی بصورت گلخانه ای پرورش داده میشود.

کلم بروکسل خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد و میتواند به بهبود بسیاری از بیماری ها کمک کند. در ادامه 30 تا از فایده های کلم بروکسل را برای شما آورده ایم. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

فواید کلم بروکسل چیست؟

1. سرشار از ویتامین

نکته ای مهمی که باید بدانید این است که کلم بروکسل برای کودکان در سنین رشد بسیار عالی است. اما بقیه گروه های سنی هم میتوانند از خواص بی نظیر آن بهرمند شوند. یکی از فایده های کلم بروکسل ویتامین های زیادی که دارد است.

2. حاوی آنتی اکسیدان

کلم بروکسل سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از تجزیه و نابودی سلول ها در اندام های بدن جلوگیری میکنند. نقش اصلی آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد عامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی همچون سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و... است.

3. کنترل فشار خون

مصرف کلم بروکسل میتواند فشار خون را کاهش دهد چراکه دارای مقدار زیادی پتاسیم است و همین امر موجب دفع نمک اضافی از بدن میشود. افزایش میزان نمک در بدن و خون عامل اصلی بیماری فشار خون است.

4. دارای خواص ضد التهاب

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن از عوامل اصلی ایجاد سرطان است. کلم بروکسل یک ضد التهاب طبیعی است. وجود گلوکوزینولات در کلم بروکسل باعث تنظیم فعالیت های ضد التهابی در بدن میشود. کلم بروکسل سرشار از ویتامین کا و امگا 3 است که از مهم ترین عوامل مقابله با التهابات میباشند.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

5. سرشار از مس

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در کلم بروکسل مس است. کمبود مس در بدن موجب مشکلاتی همچون نواقص مادرزادی، پوکی استخوان، کم خونی، کمبود گلبول های سفید خون، مشکلات تیروئیدی، کلسترول بالا و... میشود.

به دلایلی که گفته شد، اهمیت مصرف اندازه مناسب عنصر مس در کودکان بیشتر است.

6. بهبود سریعتر جراحات

یکی از مهم ترین مواد موجود در کلم بروکسل ویتامین کا است که دقیقا به اندازه دیگر ویتامین ها همچون ویتامین سی یا ویتامین ب اهمیت دارد. ویتامین کا با تنظیم و تقویت فعالیت پلاکت های خون به انعقاد و لخته شدن بهتر خون پس از وقوع زخم ها و جراحات کمک میکند.

ویتامین کا به عنوان یک رقیق کننده خون نیز بشمار میرود. پوکی استخوان، مشکلات مرتبط با انعقاد خون و خونریزی شدید بدلیل کمبود ویتامین کا در بدن است.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

شاید فکر میکنید که ویتامین سی تنها در مرکبات وجود دارد اما باید بدانید که کلم بروکسل هم میزان زیادی ویتامین سی دارد. ویتامین سی بدلیل آنتی اکسیدان های بسیاری که دارد برای سیستم ایمنی بدن فوق العاده است.

این آنتی اکسیدان ها با مقابله با رادیکال های آزاد به سلامت شما کمک شایانی میکنند. اگر مقدار کافی ویتامین سی در بدن وجود داشته باشد، مقاومت در برابر بیماری ها افزایش پیدا میکند و براحتی مریض نخواهید شد.

8. بهبود سیستم گوارش

کلم بروکسل میتواند تا 20 درصد نیاز روزانه شما به فیبر غذایی را تامین کند. فیبر ها برای سلامت سیستم گوارش و هضم درست مواد غذایی نقش اساسی و بنیادی دارند. فیبر ها باعث نرمی مدفوع و دفع راحت تر آن میشود.

از فواید دیگر فیبر غذایی میتوان به پیشگیری از یبوست، متعادل نگه داشتن سطح قند خون و داشتن احساس سیر بودن اشاره کرد که این مورد از پر خوری و چاق شدن جلوگیری میکند.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

9. کاهش خطر دیابت نوع 2

میدونستید که کلم بروکسل میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همانطور که قبلا گفته شد کلم بروکسل حاوی مقادیر زیادی ویتامین کا است. این ویتامین حساسی بدن به انسولین را بالا میبرد. از دیگر فواید کلم بروکسل برای بیماران دیابتی میتوان به کنترل فعالیت های متابولیک بدن اشاره کرد.

10. محافظت از دی ان ای

محققان شواهدی یافته اند که حاکی از اثرات مواد موجود در کلم بروکسل در محافظت و بهبود شرایط دی ان ای میباشد. همچنین مواد محتوی کلم بروکسل از دی ان ای سلول های گلبول سفید خون نیز محافظت میکنند.

11. کاهش استرس

شاید باور نکنید اما حقیقت دارد. کلم بروکسل میتواند استرس را کاهش دهد چراکه دارای ویتامین های زیادی همچون ویتامین سی است. این ویتامین در کاهش فشار خون نیز نقش اساسی دارد. افزایش فشار خون یکی از عوامل ایجاد استرس است. بنابراین دفعه بعد که احساس کردید استرس دارید، بجای خوردن دارو های شیمیایی ابتدا جایگزین های گیاهی مثل کلم بروکسل را امتحان کنید.

12. مبارزه با سرطان

گلوکوزینولات موجود در کلم بروکسل عامل اصلی مبارزه با سرطان است. سبزیجاتی همچون کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و... بدلیل داشتن خواص ضد سرطانی همیشه محبوب بوده اند. مصرف مداوم انواع کلم ها از جمله کلم بروکسل میتواند از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری کند.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

13. سرشار از منگنز

منگنز فلزی است که به وفور در کلم بروکسل یافت میشود. این ماد معدنی در بدن انسان در کلیه ها، کبد، پانکراس و استخوان ها وجود دارد. رژیم های غذایی گیاهی معمولا از منگنز غنی است.

منگنز در رشد صحیح سیستم عصبی، تشکیل بافت همبند و استخوان ها و همچنین عملکرد صحیح هورمون های جنسی تاثیر گذار است.

موجود بودن مقدار کافی منگنز در بدن از آرتروز، پوکی استخوان، سندرم قاعدگی، صرع، دیابت و بسیاری بیماری های دیگر جلوگیری میکند.

14. جذب بهتر آهن در بدن

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، کلم بروکسل حاوی مس میباشد. مس به جذب بهتر آهن در بدن کمک میکند. آهن نیز یکی از مهم ترین عناصر سازنده بدن انسان است که کمبود آن میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.

15. سم زدای طبیعی

از دیگر محتویات کلم بروکسل سولفور است که برای سلامت عمومی بدن مفید میباشد. سولفور به بدن در دفع مواد زائد کمک شایانی میکند. گلوکوزینولات موجود در کلم بروکسل هم در سم زدایی موثر است.

16. بهبود آرتروز

کلم بروکسل به کاهش علائم آرتروز کمک میکند. آرتروز زمانی اتفاق می افتد که مفاصل دچار التهاب میشوند. این التهابات مفاصل موجب ایجاد درد و ورم در مفاصل میشود.

از آنجایی که کلم بروکسل دارای عوامل ضد التهابی میباشد مصرف مداوم آن میتواند برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید بوده و درد مفاصل را کاهش دهد.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

17. حفظ سلامت مو و چشم

مصرف مداوم کلم بروکسل از تحلیل رفتن رنگدانه های چشم ها و مو ها جلوگیری میکند. این امر بدلیل مقادیر زیاد مس موجود در کلم بروکسل است.

عدم کمبود مس در بدن از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری و بینایی و سلامت چشم را مخصوصا در دوران کهن سالی حفظ میکند.

مس همچنین در ساختار کلاژن و الاستین وجود دارد. این دو ماده در حفظ سلامت پوست نقش اساسی ایفا میکنند.

18. بازسازی بافت ها

اگر دوست دارید پوستی درخشان و زیبا داشته باشید، خوردن کلم بروکسل میتواند راهکاری عالی برای شما باشد. کلم بروکسل دارای ویتامین سی است که به بدن در بازسازی بافت های آسیب دیده کمک میکند.

19. ارتقاء سلامت استخوان ها

کلم بروکسل برای داشتن یک اسکلت سالم فوق العاده است. مهم نیست که در چه سنی هستید، ویتامین کا موجود در کلم بروکسل به سالم ماندن استخوان های شما کمک خواهد کرد.

اگر علاوه بر ویتامین کا، ویتامین د کافی در بدنتان وجود داشته باشد، تراکم استخوانی تان نیز بخوبی بهبود پیدا میکند. زمانیکه این دو ویتامین در کنار یکدیگر وجود داشته باشند میتوانند تعادل کلسیم در بدن را نیز حفظ کنند.

20. افزایش گلبول های قرمز

کلم بروکسل دارای ویتامین ب6 و پیریدوکسین است. ویتامین ب6 از خانواده ویتامین های محلول در آب است که در تشکیل گلبول های قرمز موثر میباشد. کمبود گلبول های قرمز در خون مشکلات و بیماری های بسیار زیادی را بوجود میاورد.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

21. کاهش کلسترول خون

کلم بروکسل نه تنها به گردش بهتر خون کمک میکند، بلکه در کاهش کلسترول نیز موثر است. اگر کلم بروکسل را بصورت بخار پز شده بخورید، این ویژگی اش تقویت میشود.

22. مفید برای دوران بارداری

از دیگر محتویات کلم بروکسل فولات است. فولات شکلی از ویتامین ب است که در تشکیل سلول های خونی و رشد کودک نقش اساسی دارد. عدم وجود میزان کافی فولیک اسید در بدن مادر باردار باعث کمبود تولید خون مورد نیاز جنین جهت رشد میشود.

فولیک اسید همچنین از وقوع نواقص مادرزادی جلوگیری میکند. مصرف میزان کافی فولیک اسید میتواند از زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

23. حفظ سلامت سیستم عصبی

کلم بروکسل دارای پتاسیم است که یک عامل حیاتی برای حفظ سلامت سیستم عصبی میباشد. پتاسیم همچنین به بدن در سنتز پروتئین، کنترل واکنش های بیوشیمیایی، بهبود متابولیسم، ساخت ماهیچه و رشد کمک کرده و نقش بنیادی در این فعالیت ها دارد.

سدیم و پتاسیم در انتقال پالس های عصبی در سراسر بدن و ایجاد انقباضات در ماهیچه ها تاثیر گذار هستند و به سلامت قلب کمک میکنند.

24. مبارزه با باکتری ها

مس موجود در کلم بروکسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است. مقدار کافی مس در بدن باعث تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با انواع بیماری ها از جمله بیماری هایی که ریشه باکتریایی و میکروبی دارند میشود.

کلم بروکسل ، خواص کلم بروکسل ، فواید کلم بروکسل

25. کمک به ترشح هورمون ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که در غده پینه آل ترشح میشود. این غده در مرکز مغز قرار دارد. ملاتونین باعث رخ دادن قاعدگی در خانم ها میشود. ملاتونین برای بدن خواص زیادی دارد؛ باعث تقویت سیستم ایمنی شده و همچنین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی میباشد.

نکته جالب این است که ملاتونین معمولا در اواخر روز ترشح میشود و باعث میشود که احساس خستگی کنید. تاثیرات این هورمون تا 12 ساعت باقی میماند (یعنی زمانیکه چرخه خواب تان تکمیل شود) اگر در طول روز به اندازه کافی با نور طبیعی در تماس نباشید و یا شب محیط تان خیلی نورانی باشد، چرخه خواب شما بهم میریزد.

همچنین گفته میشود ملاتونین ممکن است بتواند از سرطان سینه جلوگیری کند.

26. محتوی چربی بسیار کم

اکثر سبزیجات دارای ویتامین زیاد و چربی کم هستند. 100 گرم کلم بروکسل حدود 0.3 گرم چربی دارد. کلم بروکسل سدیم (نمک) کمی هم دارد. استفاده از مواد غذایی کم چرب به معنای کاهش خطر بیماری های قلبی و تصلب شرایین است.

27. پیشگیری از هلیکوباکتر پیلوری

هرچقدر مصرف سبزیجات بیشتر شود، خطر ابتلا به بیماری های جدی مثل سرطان کاهش پیدا میکند. هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری خطرناک است. این باکتری میتواند به بافت اندام های شکمی شده آسیب زده و باعث زخم معده بشود. این باکتری مسری است و حتی ممکن است در مراحل حاد منجر به سرطان معده بشود.

کلم بروکسل دارای سولفورفان است که از معده در برابر این باکتری محافظت میکند.

28. کلم بروکسل و گلا-پروتئین ها

کلم بروکسل حاوی 218.87 میکروگرم ویتامین کا به ازای هر فنجان (پخته) است. ویتامین کا حداقل بر 16 نوع گلا-پروتئین موجود در بدن اثر میگذارد.

این پروتئین ها استخوان ها را سالم نگه داشته و از نابود شدن کلسیم جلوگیری میکند. گلا-پروتئین ها از کلسیفیکاسیون در رگ ها نیز جلوگیری میکنند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (24 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits