دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رازهایی برای لاغری و کاهش وزن سریع
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
باید بدانید که مصرف هر ماده غذایی زمان خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و لاغر شوید باید زمان غذا خوردن خودتان را تغییر دهید

بهترین زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع

آیا شما هم همیشه در آرزوی کاهش وزن سریع هستید؟ اما بلافاصله بعد از احساس گرسنگی، به سراغ یخچال می‌روید و خوراکی‌های دلخواهتان را میل می‌کنید و بعدازاین حرکت چاق‌کننده، توقع دارید لاغر شوید؟! باید بدانید که مصرف هر ماده غذایی زمان خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و لاغر شوید، این مقاله از دلگرم را تا انتها بخوانید تا با رعایت نکات زیر، غذاهای موردعلاقه‌تان را در بهترین وقت ممکن میل کنید.


1 – شکلات تلخ

زمان صبحانه: اینکه در ساعات ابتدایی صبح، به‌عنوان صبحانه شکلات تلخ بخورید، باعث می‌شود تا آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدنتان تأمین‌شده و در کنار کاهش وزن سریع، سلامت قلبی‌تان نیز تضمین گردد.
زمان میان وعده: اگر در طول روز، بیش‌ازحد شکلات تلخ بخورید، قطعاً بدنتان این میزان اضافه را به‌صورت چربی انباشته خواهد کرد. بهتر است روزی بیشتر از ۲۵ گرم شکلات تلخ میل نکنید.


2- گوشت

زمان ناهار: گوشت منبع بسیار غنی از آهن بوده و برای اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها حرف اول را می‌زند. با مصرف گوشت، احتمال گرفتگی عضلات و ابتلا به بیماری‌ها به حداقل خواهد رسید.
زمان شام: برای هضم گوشت، حداقل به ۵ ساعت زمان نیاز دارید. خوردن مواد غذایی دیرهضم مانند گوشت قبل از خواب، سیستم گوارشتان را حسابی به‌زحمت خواهد انداخت.

رژیم لاغری


3- پرتقال

زمان میان وعده: پرتقال، به علت دارا بودن ویتامین C، سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش و سوخت‌وساز بدن و نیز کاهش وزن سریع خواهد شد.
زمان صبحانه: خوردن پرتقال با شکم خالی و بلافاصله بعد از بیدار شدن، باعث می‌شود تا بدن از خود واکنش نشان داده و معده حساس شود. همچنین احتمال اینکه دچار التهاب معده شوید نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.


4- آجیل

زمان ناهار: خوردن یک مشت پر آجیل خام (۳۰ گرم) تمام نیاز بدنتان برای اسیدهای چرب امگا ۳ را برطرف خواهد نمود. از خواص دیگر آن می‌توان به نرمال‌شدنِ فشارخون و بهبود عملکرد شش‌ها اشاره کرد.
زمان شام: خوردن آجیل در وعده شام، به علت چربی و کالری بالا، باعث اضافه‌وزن خواهد شد.


5 – ماکارونی

زمان صبحانه و ناهار: ماکارونی، سرشار از فیبر بوده و به پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن از توکسین‌ها کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین شاخص گلیسمی ماکارونی، ۴۰ بوده که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را به حداقل خواهد رساند.
زمان شام: معمولاً ماکارونی همراه با مایع ماکارونی سرو می‌شود؛ که حاوی مقدار زیادی گوشت یا سویا است. بنابراین یک بشقاب ماکارونی، دارای مقدار زیادی کالری است. پیشنهاد می‌شود که چنین غذاهایی را در ساعات انتهایی شب میل نکنید و بیشتر به سراغ غذاهای کم‌کالری بروید.


6 – گوجه‌فرنگی

زمان صبحانه: اسیدهای طبیعی موجود در گوجه‌فرنگی باعث آسان‌تر شدن فرایند هضم غذا و بهبود عملکرد معده و پانکراس خواهد شد.
زمان شام: گوجه‌فرنگی سرشار از اسید اگزالیک است. خوردن گوجه‌فرنگی در ساعات انتهایی شب، باعث جمع شدن آب در بدن شده و درنتیجه دچار تورم و التهاب خواهید شد.


7 – سیب‌زمینی

زمان صبحانه: خوردن سیب‌زمینی به علت دارا بودن نشاسته، باعث کاهش سطح کلسترول خون خواهد شد؛ همچنین با خوردن سیب‌زمینی به‌عنوان ماده غذایی در صبحانه تمامی مواد معدنی موردنیازتان تأمین خواهد شد.
زمان شام و ناهار: کالری سیب‌زمینی حدوداً دو تا سه برابر دیگر سبزی‌ها است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که از خوردن سیب‌زمینی در وعده غذایی شام صرف‌نظر کنید.


8 – موز

زمان ناهار: موز سرشار از فیبر است؛ به همین علت به هضم غذا کمک کرده و از ریفلاکس معده جلوگیری خواهد کرد.
زمان شام: خوردن موز در هنگام شام می‌تواند به‌کلی سیستم گوارشتان را دچار مشکل کند و منجر به تولید مخاط بیش‌ازحد در دستگاه گوارشی شود.

کاهش وزن


9 – سیب

زمان صبحانه: مصرف تفاله سیب به عملکرد بهتر روده‌ها کمک نموده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش خواهد داد.
زمان شام: خوردن سیب در زمان شام باعث افزایش اسید معده شده و در آخر شب برای خوابیدن دچار مشکل خواهید شد؛ زیرا هضم پکتین سیب (تفاله سیب) معده‌تان را به‌زحمت خواهد انداخت. حالا تصور کنید که بلافاصله قبل از خواب، سیب میل کنید.


10 – پنیر

زمان صبحانه: اگر در خوردن پنیر زیاده‌روی نکنید (در حد متوسط) مانع نفخ و افزایش وزن خواهد شد.
زمان شام: هضم پنیر کمی سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. خوردن پنیر به‌عنوان شام، باعث می‌شود تا معده شما به هم بریزد و نتوانید شامتان را به‌راحتی هضم کنید.


11- شکر

زمان صبحانه: بهتر است شکر را در ساعات ابتدایی روز میل کنید؛ زیرا شکر پرکالری بوده و می‌توانید کالری‌های اضافه را در طول روز بسوزانید.
زمان شام: خوردن شکر باعث می‌شود تا مجراهای گوارشی‌تان حساس شده و دچار اختلالات خواب شوید. همچنین مصرف زیاد شکر در ساعات انتهایی شب، بدون شک منجر به چاقی نیز خواهد شد.


12 – برنج

زمان ناهار: برنج سرشار از کربوهیدرات است و مصرف آن در وعده ناهار باعث می‌شود تا ساعات انتهایی روز هم انرژی داشته باشید و به همه کارهایتان برسید.
زمان شام: خوردن برنج در وعده شام باعث می‌شود تا دچار اضافه‌وزن و چاقی شوید.


سخن آخر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، زمانِ خوردن غذاها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و تأثیر فراوانی بر روی فرایند لاغری‌تان خواهد داشت. بنابراین بهتر است موارد بالا را مدنظر قرار دهید و در طول دوره رژیم غذایی خود، از آن‌ها پیروی کنید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits