دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سبزی کلم پلو شیرازی چیست ؟ نکاتی مهم برای پخت کلم پلو شیرازی
25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کلم پلو شیرازی یکی از غذاهای اصیل شیراز است که در مهمانی ها و مجالس سرو می شود. این غذا همراه با سبزی خاص و گوشت قلقلی پخته می شود. با ما همراه باشید تا شما را با سبزی کلم پلو شیرازی و طرز تهیه آن آشنا نماییم.

سبزی کلم پلو شیرازی

سبزی کلم پلو شیرازی موضوع مورد بحث ماست. کلم پلو یکی از معروف‌ ترین و لذیذترین غذاهای شیرازی است که در دیگر نقاط ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. همان طور که از نام این غذا نیز برمی‌آید، ماده اولیه این غذا کلم است. البته کلم در بیشتر غذاهای شیرازی یافت می‌شود.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی/سبزی کلم پلو شیرازی

سبزی کلم پلو شیرازی شامل چه سبزی هایی است ؟

1. سبزی کلم پلو شیرازی: ترخون

ترخون یکی از گیاهان معطر پر استفاده در صنایع غذایی می باشد و این گیاه بطور گسترده در صنعت تولید مواد اولیه آشپزی و همچنین کنسروسازی کاربرد دارد. ترخون بدلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از قدیم الایام به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده است و سبب کاهش فشارخون هم می شود.

طرز پخت کلم پلو شیرازی/دستور پخت کلم پلو شیرازی

2. سبزی کلم پلو شیرازی: تره

یکی از سبزی های کلم پلو شیرازی تره است. تره محرک، ادرار آور و قاعده آور است و گرفتگی های کبدی را باز می کند، قصب الریه را پاک می کند، خونریزی ها به خصوص خون بواسیر را قطع می کند، کمر را تقویت و نیروی جنسی را زیاد می کند، دستگاه گوارش را تقویت و روماتیسم را درمان می کند، سبب ریزش اشک چشم می شود.

۷ خاصیت تره | خوردن تره برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است

سبزی کلم پلو شیرازی چیا هست

3. سبزی کلم پلو شیرازی: جعفری

جعفری در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ادراری و حتی دیابت و بیماری‌های پوستی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید بینظیر این سبزی به خاطر داشتن آنتی‌ اکسیدان‌های فلائونیدی، روغن‌های ضروری مثل میریستیسین و آپیول و مواد مغذی مختلف مثل ویتامین‌های C ،A ،k است.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

سبزی کلم پلو شیرازی چیست

4. سبزی کلم پلو شیرازی: ریحان

مصرف ریحان در تسکین سردرد و میگرن و نیز در درمان سرفه و تنگی نفس موثر است. طبیعت این گیاه گرم و خشک می باشد و خواص درمانی آن مقوی، محرک و بادشکن است و به هاضمه کمک می کند، علاوه بر این تب بر، آرام کننده و ضد اسپاسم است.

ریحان باعث رفع بوی بد ناشی ازخوردن سیر و پیاز می شود. همچنین زخم های دهان را از بین برده و کندی دندان را برطرف می کند.

سبزی برای کلم پلو شیرازی

5. سبزی کلم پلو شیرازی: شوید

شوید گیاهی خواب آور است، منبع عالی کلسیم است، ناخن را برای تقویت در دانه های آسیاب شده شوید که با کمی آب مخلوط شده است، قرار دهید.

جویدن دانه شوید، بوی بد دهان را برطرف می کند، مصرف ماست با مقداری شوید ناراحتی گوارشی را برطرف می کند، روغن شوید، گرفتگی عضلانی و روده را درمان می کند.

سبزیجات معطر کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی:

  • برنج ۴ پیمانه
  • پیاز درشت ۱ عدد
  • سبزی کلم پلو 500 گرم
  • کلم سفید متوسط ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش به اندازه کافی
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

با این مقدار مواد، می‌ توانید برای چهار نفر کلم پلو تهیه کنید. در صورتی که می‌ خواهید مقدار بیشتر یا کمتری کلم پلو تهیه کنید، اندازه مواد را تغییر بدهید.

مراحل تهیه کلم پلو شیرازی:

برای تهیه کلم پلو شیرازی ابتدا سبزی را پاک کرده و بشویید و در خردکن بریزید یا روی تخته، ریز خرد کنید. سپس کلم‌ ها را بشویید و روی تخته آشپزخانه به صورت رشته‌ ای خرد کنید.

در تابه کمی روغن ریخته و روی حرارت بگذارید و کلم‌ های خرد شده را داخل تابه بریزید، تفت دهید و به آن مقدار کمی آب اضافه کنید تا نرم و سبک شوند.

صبر کنید تا آب آن تبخیر شود سپس کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه روی کلم‌ها بپاشید و مجددا تفت دهید تا طعم ادویه به خورد همه کلم‌ها برود.

اگر مزه ترش دوست دارید، می‌ توانید در این مرحله کمی آبلیمو یا آبغوره به کلم‌ ها اضافه کنید. پس از تفت دادن و سرخ شدن کلم‌ ها، تابه را کنار بگذارید.

آماده سازی گوشت برای کلم پلو شیرازی:

پیاز را بعد از پوست کندن رنده کنید و با فشار دست آب آن را بگیرید و به گوشت اضافه کنید. سپس آرد نخودچی و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت بپاشید و خوب ورز دهید تا مایه گوشت یکدست و منسجم شود و حالت چسبندگی پیدا کند. بعد کمی از مایه را به اندازه یک گردو کوچک برداشته و با کف دست آن را به شکل دایره در آورید.

تمامی مایه گوشت را به شکل دایره حالت دهید و در سینی بگذارید. سپس تابه‌ ای را روی حرارت کم قرار دهید و کمی روغن داخل آن بریزید و صبر کنید تا کمی داغ شود و بعد گوشت‌ های فرم داده شده، مثل کوفته قلقلی را داخل روغن بچینید و صبر کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و سرخ شوند. سپس زیر شعله را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

آماده سازی برنج کلم پلو شیرازی:

در مرحله بعد برنج را آماده کنید و در قابلمه‌ ای متناسب با مقدار برنج آب بریزید، کمی نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب زودتر به جوش بیاید.

زمانی که آب به جوش آمد برنج را بشویید و آب داخل آن را که از قبل به مدت دو ساعت درون آن خیسانده شده، بیرون بریزید و به آب در حال جوش اضافه کنید، هم بزنید و به مدت ۵ دقیقه برنج را به حال خود بگذارید و به آن دست نزنید.

پس از ۵ دقیقه با ملاقه کمی از برنج را بیرون بیاورید و با دندان تست کنید. اگر اطراف برنج کاملا پخته و مغز آن کمی سفت بود، برنج را آبکش کنید. برنج را در آبکش بریزید و سبزی پلویی که از قبل آن را خرد کرده‌ اید روی برنج بریزید و با قاشق مخلوط کنید تا برنج کاملا با سبزی آغشته شود.

ترکیب کردن مواد کلم پلو شیرازی:

در این مرحله از طرز تهیه کلم پلو شیرازی قابلمه‌ ای را برای پخت کلم پلو آماده کنید، کف آن روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید و ته‌ دیگ نان یا سیب‌زمینی را کف قابلمه بچینید. البته اگر ماهر باشید، می‌توانید از برگه‌های کلم نیز برای ته‌ دیگ کلم پلو استفاده کنید. روی ته دیگ با کفگیر، کمی از برنج را اضافه کنید.

در لایه بعدی کمی از کلم تفت داده شده و مجددا برنج بریزید، این کار را ادامه دهید تا برنج و کلم تفت داده شده تمام شود. کوفته‌ها را روی برنج در آخر بچینید و درب قابلمه را بگذارید.

روی حرارت متوسط رو به زیاد اجازه دهید تا برنج ۵ دقیقه خوب بخار کند. بعد حرارت را کم کنید و صبر کنید تا برنج بپزد. سپس کلم پلو را در دیس بکشید و روی آن را با کوفته قلقلی‌ ها تزئین کنید.

آموزش تهیه کلم پلو شیرازی


فوت و فن های پخت کلم پلو شیرازی

در تهیه این غذا می‌ توانید از هر نوع گوشتی استفاده کنید. اگر از گوشت چرخ شده استفاده می‌کنید می‌ توانید آن را گرد کنید یا به شکل معمول استفاده کنید. اگر هم از گوشت گوساله استفاده می‌کنید آن را به صورت تکه‌ های ریز درآورید.

چنانچه می‌ خواهید، کلم پلو مقدار کمتری کلم و گوشت داشته باشد، می‌ توانید مایه این غذا را با مقدار بیشتری برنج مخلوط کنید.

اگر می‌ خواهید غذایی لذیذتر داشته باشید، می‌ توانید از کره و زعفران استفاده کنید، حتما به کلم پلو، ادویه پلویی و دارچین را اضافه کنید.

کلم پلو را تازه، گرم و با سالاد شیرازی، سبزی خوردن تازه، انواع ترشی‌ها و ماست سرو کنید.

در تهیه کلم پلو، می‌ توانید به جای سبزی‌ های تازه از سبزی خشک، استفاده کنید و برای جلوگیری از تلخ شدن غذا باید میزان ترخون، کمتر از سایر سبزیجات باشد.

با اضافه کردن یک قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی به مخلوط سبزی و کلم، می‌توانید کلم پلوی خوشمزه‌ تری داشته باشید.

برای تزیین غذا، می‌توانید از پیاز سرخ‌ شده استفاده کنید. اگر قبل از سرخ کردن پیاز مقداری نمک به آن بزنید و سپس پیاز را سرخ کنید، پیاز تردتر و خوشمزه‌ تر می‌شود.

تهیه این غذا بسیار ساده است و مواد اولیه آن به راحتی پیدا می‌شود. شما می‌توانید این غذا را برای مهمانی‌ها یا دورهمی‌ هایتان بپزید.

طرز تهیه سبزی پلو با گوشت مجلسی و فوت و فن های مربوط به آن

سبزیِ سبزی پلو : طرز تهیه سبزی پلو با مرغ، ماهی سوخاری و میگو

سبزی مخصوص دلمه کلم : طرز تهیه دلمه کلم مجلسی

سبزی مخصوص باقالی پلو : باقالی پلو چه خواصی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (25 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    میهمان شیراز | ۴ ماه پیش
    سبزی کلم پلو شیرازی ریحان سبز وبنفش ترخون مرزه وشوید است که بصورت خشک استفاده میشود
    1
    1
    زهرا | ۵ ماه پیش
    مهم ترین سبزی کلم پلو شیرازی ترخون است و شوید هم استفاده نمیشود
    1
    0
    
    hits