دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تهیه چیکن کرایی غذای خوشمزه پاکستانی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کرایی مرغ یکی از غذاهای خوشمزه پاکستانی است که می توان در مهمانی ها و دورهمی ها آن را طبخ نمود. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه چیکن کرایی یا کرایی مرغ آشنا کنیم.

روش تهیه کرایی مرغ

طرز تهیه کرایی مرغ موضوع مورد بحث ماست. پاکستان یکی از کشورهای شبه قاره هند است و به همین دلیل اشتراکات فرهنگی _ غذایی زیادی با کشور هند و کشورهای همسایه دارد. جالب است بدانید که گوشت در آشپزی پاکستانی نقش بسیار پررنگی دارد.

تقریبا در تمام غذاها، حتی غذاهایی که بیشتر با سبزیجات تهیه شده اند، گوشت قرمز و مرغ دیده می شود. چیکن کرایی یک غذای بلوچی افغانی نیز است.

چیکن کرایی در شمال هند نیز از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. از ویژگی های غذاهای پاکستانی ادویه جات مصرف شده در آن است، طعم تند و ادویه ی استفاده شده در آن غالب است.

کرایی در واقع نام ماهی تابه ای گود است، نام این خوراک نیز از نام ماهیتابه گرفته شده است.

طرز تهیه کرایی مرغ/طرز تهیه خورش کرایی مرغ

طرز تهیه چیکن کرایی

مواد لازم جهت تهیه کرایی مرغ برای پنج نفر:

  • ران و سینه ی مرغ: چهار عدد
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • روغن زیتون: چهار قاشق غذاخوری
  • زنجبیل له شده: یک قاشق غذاخوری
  • سیر له شده: چهار حبه
  • رب گوجه فرنگی خرد شده: دو عدد متوسط
  • ادویه جات (تخم گشنیز، برگ کاری، زردچوبه، فلفل قرمز و نمک): به میزان لازم

مراحل تهیه کرایی مرغ:

پیاز را نگینی خرد کرده و با روغن زیتون در ماهیتابه ی گود تفت دهید. وقتی پیازها مقداری سبک شد تکه های مرغ را به آن بیفزایید و تفت دهید.

در این مرحله از طرز تهیه کرایی مرغ درب ماهیتابه را بسته، شعله را کم نموده تا زمانی که مرغ تغییر رنگ دهد مرتب هم بزنید تا نسوزد. ادویه جات را به میزان دلخواه افزوده و هم بزنید تا همه جای گوشت آغشته به ادویه جات شود.

بهتر است در مصرف ادویه کاری و فلفل قرمز کمی دست و دلباز باشید، زیرا این غذا طعمی تند دارد. زنجبیل و سیر را نیز بیفزایید و گوجه فرنگی های خرد شده را نیز بیفزایید و هم بزنید.

آب گوجه فرنگی ها که کم شد رب را افزوده، فلفل سبز را نیز خرد کرده و درون تابه بریزید. کاری را نیز به آن افزوده و دو الی سه پیمانه آب ریخته و درب آن را ببندید.

در پایان پخت هنگامی که آب خوراک کم شد برگ های کاری را خارج کنید (اگر برگ کاری نداشتید می توانید از چند برگ گشنیز استفاده نمایید)

این خوراک با پلو سفید سرو می شود. نوش جان


خواص کرایی مرغ

1. خواص مرغ در چیکن کرایی

کنترل فشار خون می تواند یکی از خواص مرغ محسوب شود. این مساله در افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش شده است که البته این رژیم غذایی مرغ باید در کنار مصرف آجیل، میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب باشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد در حالی که گوشت هایی مثل گوشت مرغ و ماهی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد.

ارزش غذایی مرغ : 100 گرم مرغ چقدر کالری دارد ؟

2. خواص پیاز در چیکن کرایی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که پیاز ممکن است از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. بر طبق مطالعات محققان سوئیسی، یک ترکیب در پیاز سفید (GPCS) وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به استخوان ها را کاهش دهد.

پیاز خواص ضد باکتری دارد. همانطور که مطالعات متعدد نشان داده اند، عصاره پیاز در برابر استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوکوس سوبرینوس، باکتری عامل پوسیدگی دندان و سایر آلرژی ها به خوبی عمل می کند. پیاز همچنین دارای اثرات آنتی بیوتیکی است که می تواند باعث بهبود زخم ها شود.

بر طبق یک مطالعه آمریکایی، بیماران مبتلا به مسائل تنفسی مثل آسم و رینیت آلرژیک می توانند برای رفع مشکل خود از میوه ها و سبزیجات خاصی استفاده کنند و پیاز یکی از آن ها است.

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

3. خواص روغن زیتون در کرایی مرغ

التهاب روماتیسمی از بیماری‌ های عفونی مزمن است که در مفاصل ایجاد می‌ شود. عوامل عفونی، ژن‌ها، هورمون‌ها و رژیم غذایی در بروز آن نقش دارند. از خواص روغن زیتون این است که مصرف منظم آن باعث تسکین علائم این بیماری می ‌شود.

روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود. در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند.

روغن زیتون پیری سلول‌ ها به ویژه سلول‌ های پوستی را به تعویق می‌اندازد، زیرا این روغن سرشار از پولیفنول‌ ها است. علاوه بر این روغن زیتون حاوی امگا ۹ ها نیز است که فعالیت سلول‌ ها را بالا می‌ برد و از پیری آن‌ ها جلوگیری می‌ کند.

کالری روغن زیتون : 100 گرم روغن زیتون چقدر کالری دارد ؟

4. خواص سیر در کرایی مرغ

در حال حاضر از سیر در بسیاری از شرایط مربوط به سیستم خونی و قلب از جمله، تصلب شرایین، کلسترول بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

به نظر می رسد که مقادیر زیاد سیر باعث کنترل فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است. بیماری های قلبی عروقی مانند سکته های قلبی و سکته های مغزی بزرگترین قاتلان جهان می باشند، و یکی از مهم ترین عوامل این بیماری ها فشار خون بالا می باشند.

کالری سیر : 100 گرم سیر خام و سرخ شده چقدر کالری دارد ؟

امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه حلیم افغانی به زبان فارسی دری

آشک گوشتی افغانی : آموزش کامل پخت آشک افغانی + فیلم

طرز تهیه منتو افغانی به زبان فارسی دری

دستور پخت پانی پوری میان وعده فوق العاده هندی

طرز تهیه سمبوسه پنیر یک غذای هندی لذیذ + فیلم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits