دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص حیرت انگیز روغن زیتون آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن زیتون یکی از انواع روغن های پرکاربرد است. این نوع روغن در زمینه سلامت، زیبایی، پوست و مو مؤثر است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این روغن پرخاصیت آشنا نماییم.

همه چیز درمورد روغن زیتون

کالری روغن زیتون و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. روغن زیتون چربی به دست آمده از میوه درخت زیتون از گونه Olea europaea می باشد محصول درخت های سنتی منطقه مدیترانه است که در آنجا تمام زیتون ها، برای تولید روغن زیتون، فشرده شده اند.

روغن های زیتون بر اساس استخراج و بر روی اسیدیته روغن درجه بندی شده است روغن زیتون فوق العاده خالص واقعی (EVOO) تنها با استفاده از فشار بر زیتون استخراج می شود روغن زیتون فوق العاده خالص تنها 1٪ اسید دارد.

این روغن است که با اولین فشار از زیتون بوجود می آید و بهترین و تازه ترین، عطر، طعم را دارد روغن زیتون فوق العاده نیز از اولین فشار بوجود می آید و حدود 3٪ اسید دارد.

روغن در محصولات آرایشی، پزشکی، پخت و پز و صابون استفاده می شود و همچنین به عنوان سوخت چراغ های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است اگر چه منشاء آن در کشورهای مدیترانه ای است اما امروز از آن است در سراسر جهان استفاده می شود.

یونان دارای بالاترین روغن زیتونی است که افراد در جهان می خورند یونانیان به طور متوسط 24 لیتر در هر فرد در هر سال مصرف می کنند روغن زیتون در اسپانیایی ها و ایتالیایی ها در حدود 15 و 13 لیتر به ازای هر نفر در هر سال مصرف می کنند.

کالری و ارزش غذایی روغن زیتون

هر 100 گرم روغن زیتون حاوی 885 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری885
کربوهیدرات0 گرم
چربی100 گرم
چربی تک اشباع شده14 گرم
چربی چند اشباع شده 73 گرم
اشباع نشده11 گرم
چربی امگا 31.5 گرم
چربی امگا 6بین 3.5 - 21 گرم
پروتئین0 گرم
ویتامین E14 میلی گرم
ویتامین k62 میکرو گرم

روغن زیتون/کالری روغن زیتون/ارزش غذایی روغن زیتون/خواص روغن زیتون/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

روغن زیتون/کالری روغن زیتون/ارزش غذایی روغن زیتون/خواص روغن زیتون/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

خواص روغن زیتون

1. خواص روغن زیتون در کاهش وزن

در بسیاری از جوامع چاقی مشکل بزرگ سلامت مردم است، زیرا میزان کالری دریافتی از طریق غذاهای مختلف افزایش یافته، ولی میزان فعالیت روز به روز کاهش می ‌یابد، در نتیجه چاقی اتفاق می ‌افتد. روغن زیتون مانند سایر چربی‌ها، ۹ کیلو کالری انرژی دارد و به نظر می‌ رسد که مصرف آن باعث چاقی می ‌شود.

ولی ثابت شده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بیشتر از غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می‌ کند. پس یکی دیگر از خواص روغن زیتون درمان چاقی می باشد. در واقع آنچه در بروز چاقی مؤثر است، نوع چربی مصرف شده است، نه مقدار چربی موجود در غذا.

از دیگر خواص روغن زیتون می توان به کاهش کشش ماهیچه‌های حلقوی در پایین معده اشاره کرد که در حرکت توده غذا به سمت روده تأخیر ایجاد می‌ کند، در نتیجه محتویات معده به آهستگی و به تدریج وارد دوازده می ‌شود و احساس سیری مدت بیشتری طول می ‌کشد و با کاهش اشتها فرد می‌ تواند غذای کمتری مصرف کند.

بیشتر بخوانید: کاهش سریع وزن با زیتون

2. خواص روغن زیتون برای درمان التهاب روماتیسمی

التهاب روماتیسمی از بیماری‌های عفونی مزمن است که در مفاصل ایجاد می‌ شود. عوامل عفونی، ژن‌ها، هورمون‌ها و رژیم غذایی در بروز آن نقش دارند. از خواص روغن زیتون این است که مصرف منظم آن باعث تسکین علائم این بیماری می ‌شود.

افرادی که میزان کمی روغن زیتون مصرف می ‌کنند، ۲.۵ برابر افرادی که رژیم غذایی سرشار از این روغن را دارند به التهابات روماتیسمی مبتلا می ‌شوند. مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است، ولی این اثر احتمالاً به آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون مربوط می ‌شود.

3. خواص روغن زیتون در حفظ سلامت دستگاه گوارش

روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود. در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند.

این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می‌کند در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه صفرا و تولید نمک‌ های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌ های صفراوی جلوگیری می ‌کند.

روغن زیتون به علت داشتن سیتواسترول‌ها مانع جذب کلسترول در روده کوچک می‌ شود و جذب عناصر معدنی مثل کلسیم، منیزیم و آهن را افزایش می‌‌ دهد. روغن زیتون ملین است و از یبوست جلوگیری می‌ کند. همچنین از خواص روغن زیتون این است که انگل‌ها و کرم‌های روده را از بین می ‌برد.

4. فواید روغن زیتون در کاهش احساس درد

ماده‌ ای به نام اوله آکانتال در روغن زیتون وجود دارد که اثری مشابه قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد دارد. آنزیم‌ مخصوصی در بدن وجود دارد که سبب آغاز درد می ‌شود و ماده اوله آکانتال جلوی فعالیت این آنزیم را می ‌گیرد، در نتیجه فرآیند احساس درد متوقف می‌ شود.

با مصرف روزانه ۵۰ گرم روغن زیتون، حدود ۹ میلی ‌گرم اوله آکانتال به بدن می ‌رسد، این مقدار یک دهم میزان داروی ایبوپروفنی است که برای کاهش درد یک فرد بزرگسال تجویز می‌ شود.

5. خواص روغن زیتون در مقابله با پیری

روغن زیتون پیری سلول‌ها به ویژه سلول‌ های پوستی را به تعویق می‌اندازد، زیرا این روغن سرشار از پولیفنول‌ها است. علاوه بر این روغن زیتون حاوی امگا ۹ ها نیز است که فعالیت سلول‌ها را بالا می‌برد و از پیری آن‌ها جلوگیری می‌کند.

لازم است که به همراه روغن زیتون مواد غذایی دیگری مثل روغن گردو و یا ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، تن) که سرشار از امگا ۳ ها هستند میل کنید. در این صورت خواص ضد پیری آن چند برابر می‌شود.

6. خواص روغن زیتون در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

پولیفنول‌های موجود در روغن زیتون مانند هورمون‌های واقعی عمل می‌کنند برای همین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. در واقع در جریان هضم غذا پولیفنول های روغن زیتون، کلسیم و ویتامین D را جذب می‌کنند و سپس آن‌ها را به استخوان‌ های ما می‌رسانند.

برای همین توصیه می‌کنیم زنان بالای ۴۵ سال که بیشتر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند حتماً از این روغن استفاده کنند. روی برنج و غذاهای دیگر و سالادهایتان روغن زیتون بریزید و تا جایی که می‌توانید از خواص آن بهره‌ مند شوید.

بیشتر بخوانید: پوکی استخوان : بهترین و سریع ترین راه درمان پوکی استخوان

روغن زیتون/کالری روغن زیتون/ارزش غذایی روغن زیتون/خواص روغن زیتون/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

بیشتر بخوانید:

تاثیر بی نظیر روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون + کاملترین مرجع

آشنایی با تاثیر شگفت انگیر مصرف روغن زیتون در بارداری

۱۵ مورد از مضرات روغن زیتون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits