دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ خاصیت اثبات شده کنار در درمان بیماریها
74
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کنار فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص میوه کنار را برای سلامتی و لاغری، بارداری، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم. با دلگرم همراه باشید.

خواص کنار

کنار یا سدر درختی از تیره مخروطیان که شباهت زیادی با کاج دارد، ولی از کاج بسیار تنومند تر وبلند تر می‌شود، و تا بیش از سه هزار سال عمر می‌کند.شاخه‌های درخت سدر کشیده و دور یگدیگر است.

برگش مانند کاج سوزنی و میوه اش هم شبیه کاج است، چوب این درخت سفید و ضخیم ومحکم است و در برخی گونه‌های چوب کمی سرخ رنگ می‌شود.

میوه درخت کنار

میوه این گیاه تخم مرغی شکل ، زرد و گاها قهوه ای رنگ و خوراکی است.این درخت دارای جثه‌ای بزرگ ومیوه اش کوچک وقرمز رنگ وخوراکی باطعم‌های ترش مطبوع وشیرین می‌باشد.

در مناطق مختلف جنوب ایران به کنار مرسوم است و در کتابها به نامهای کنار ، سدر ، سدره، منبل داوود، سنجد گرجی ، نیم ، ضال ، ببر و شجره النبق خوانده شده‌است.

قدیم از برگ سائیده درخت کنار به‌عنوان ماده پاک کننده موی سر و بدن استفاده شده و هنوز هم استفاده از آن متداول است.

برگ سائیده کنار «سدر» یا « کنا ر» نام دارد.این درخت معمولاً در تمام مناطق استان هرمزگان به خوبی یافت می‌شود.

خواص کنار

خواص کنار چیست ؟

1. درمان زخم از فواید کنار

میوه و برگ کنار برای درمان زخم مفید هستند. به این منظور برگ های درخت کنار را خشک کنید و پودر آن را بر روی زخم ها بپاشید، به زودی زخم شما درمان می شود.

2. بهبود خواب از خواص کنار

می‌توان برای بهبود و پیشگیری از بی‌خوابی از عصاره‌ی دانه‌ی کنار استفاده کرد. ترکیبات مختلف موجود در دانه‌ی کنار خواص تسکین‌دهنده دارد که باعث می‌شود جسم و ذهن‌تان آرام شود و خواب عمیق داشته‌باشید.

هم‌چنین برای پیشگیری از بی‌خوابی می‌توانید دمنوش دانه‌ی کنار را بنوشید.

3. کنار مرطوب کننده طبیعی پوست

میوه کنار آب رسان قوی بوده و به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی برای پوست خشک استفاده می شود.

4. تقویت استخوان از دیگر خواص کنار

شما برای تقویت استخوان باید خوراکی‌هایی را مصرف کنید که حاوی کلسیم، فسفر و آهن است. میوه‌ی کنار نیز حاوی کلسیم، فسفر، و آهن است. این مواد معدنی نیز استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند.

با بالا رفتن سن استخوان‌های ما شکننده‌تر می‌شود در نتیجه بیش‌تر مستعد پوکی استخوان هستیم. با مصرف کنار پوکی استخوان آّهسته‌تر رخ می‌دهد

5. افزایش رشد مو از مهم ترین خواص کنار

میوه و برگ درخت کنار برای تقویت و افزایش رشد مو و همچنین درمان شوره سر مفید می باشند.

برگ های کنار را در آب جوش بیندازید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید سپس موها را با این آب شستشو دهید.

6. کنترل وزن بدن با میوه کنار

افزایش مصرف خوراکی‌هایی مانند میوه و سبزیجات که سرشار از فیبر است، رایج‌ترین روش برای کنترل وزن است. کنار یکی از انواع میوه‌هایی است که کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین و فیبر است. شما با مصرف کنار مدت بیش‌تری احساس سیری می‌کنید. برای همین پرخوری نمی‌کنید و به این طریق از افزایش وزن پیشگیری می‌کنید.

7. خواص کنار در دوران بارداری

مقادیر بالای ویتامین A و C موجود در میوه کنار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار شده و به درمان عفونت، التهاب، سرماخوردگی و سرفه کمک می کند.

میوه کنار و آب میوه کنار برای آرامش اعصاب در زنان باردار مفید بوده و به درمان بی خوابی، استرس، اضطراب و افسردگی در دوران بارداری کمک می کند.

8. کنار مفید برای گوارش

میوه‌ی کنار سرشار از فیبر است که برای گوارش مفید است. به علاوه کنار نیز حاوی ساپونین و تری‌ترپنوئید است که در بهینه‌سازی جذب مواد مغذی و بهبود حرکت پریستالتیک روده نقش دارد. بنابراین مصرف کنار از وقوع یبوست، انقباض شکمی، نفخ شکم و حتی ابتلا به سرطان روده پیشگیری کند.

9. دیابت و قند خون

مقادیر بالای ویتامین A موجود در برگ های کنار باعث کاهش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود. در واقع ویتامین A از طریق فعال کردن گیرنده انسولین و پروتئین تیروزین فسفاتاز B1 حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

10. درمان کمر درد

آیا کمر درد دارید؟ یک داروی گیاهی برای درمان کمر درد وجود دارد. بله ماده‌ی اصلی این دارو میوه‌ی کنار است. برای تسکین کمر درد، ۱۰ عدد کنار، ۲۵ گرم زنجبیل قرمز، و ۱۵ گرم ریشه‌ی پیاز را در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید و بجوشانید. صبر کنید تا حجم آب به ۲۵۰ میلی‌لیتر برسد. مخلوط را صاف کنید و مواد زاید را جدا کنید. این نوشیدنی را وقتی هنوز گرم است به‌طور مرتب صبح یا عصر بنوشید.

11. سم زدایی خون و بدن

میوه کنار به عنوان یکی از بهترین میوه ها برای سم زدایی خون و بدن عمل کرده و میکروب های بیماری زای موجود در بدن را از بین می برد.

12. معده، روده و دستگاه گوارش

میوه کنار معده را تقویت می کند و باعث بهبود وضعیت دستگاه گوارش می شود. همچنین میوه رسیده و خشک شده ی کنار باعث بهبود حرکات روده شده و برای درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

13. درمان شکستگی استخوان

کنار برای درمان عضلات آسیب دیده و شکستگی استخوان مفید می باشد. میوه و هسته ی کنار را در آب جوش بریزید و بگذارید بجوشد تا مایع غلیظی حاصل شود، این مایع را بر روی عضله آسیب دیده و شکستگی استخوان بمالید.

14. لاغری و کاهش وزن

کنار دارای فیبر بوده و چون کالری کمی دارد می تواند با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند.

15. سرطان

دانه های میوه کنار غنی از آنتی اکسیدان هستند که برای پیشگیری و درمان انواع سرطان مفید می باشند.

16. سرشار از ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی آن ایفا می کند. دریافت ویتامین K به طور ویژه برای بانوان یائسه که در معرض خطر پوسیدگی استخوان قرار دارند، مهم است.

17. ویتامین D3

دی ۳ به عنوان منبع با کیفیت ویتامین دی شناخته می‌شود و برای سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد.

18. محتوی کلسیم، فسفر و آهن و منگنز و روی و پتاسیم

این مواد غنی و مغذی به رشد بیشتر و سریعتر مو، وقد کمک میکند.

19. کالری و ویتامین C

کنار سرشار از کالری و ویتامین C میباشد. که کمک شایانی به پوست و تعادل وزنی ویکند.

20. ملین‌ بودن از خواص کنار است

کنار ملین‌ بوده و برای جلوگیری و درمان یبوست موثر است.

خواص کنار

خواص برگ کنار

برگ‌های کنار را می‌توان خشک و پودر کرده و برای شست و شوی بدن، پوست صورت و مو استفاده کرد.

برگ کنار برای تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

برگ درخت کنار

برگهای کنار را خشک کرده و پودر نموده و جهت شستشوی بدن و مو بکار می‌برند.برگ کنار (سدر) حاوی تانن ، استرولهای گیاهی مانند بتاسیتوسترول ، بتاسیتوسترول گلوکزید و ساپونین ابلین لاکتون می‌باشد.

ساپونین موجود در سدر عامل کف کنندگی در برگ کنار می‌باشد.ابلین لاکتون از دسته ساپونینهای استروئیدی است و به عنوان ماده اولیه برای تهیه هورمونهای استروئیدی می‌توان بکار برد.

کنار با نام علمی Zizyphus درختی است به ارتفاع قریب به ۱۰ متر با شاخه‌های سفید تا خاکستری و برگهای قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ برجسته که گوشوارک آن به خار تبدیل شده‌است.

عوارض و مضرات میوه درخت کنار

میوه کنار نفاخ است و ممکن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراین افرادی که سابقه تشنج یا فلج دارند، قبل از استفاده از میوه کنار باید با پزشک مشورت کنند.

لازم است بدانید مصلح سدر سکنجبین است و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود، ضررهای آن کمتر می‌شود.

ارزش غذایی میوه کنار (100 گرم)

  1. کالری : 25
  2. پروتئین : 0.8 گرم
  3. قند : 7 گرم
  4. کربوهیدرات : 17 گرم
  5. فیبر : 0.6 گرم


بیشتر بخوانید :

عسل کنار : ۴۰ خاصیت بی نظیر عسل کنار (سدر)

خواص سدر و خاصیت درمانی کنار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (74 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ایران | ۲ سال پیش
کنا را باهسته پودر کردم و هر روز یک قاشق غذاخوری در اب جوش ریخته وبا یک قاشق عسل مخلوط میکنم برای درد کمرم میخورم .اما نمیدانم عوارضی هم دارد یانه .اگر کسی اطلاعی دارد جواب دهد ممنون میشم.
2
12
سمین | ۲ سال پیش
سلام ممنون بابت مطلبی که آماده کردید.
3
4

hits