دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با موارد مصرف قرص کاپتوپریل بیشتر آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 14 دقیقه
کاپتوپریل متعلق به دسته داروهای مهار کننده ی آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ۱ به ۲ می باشد که برای مشکلات متعددی تجویز می شود.

معرفی قرص کاپتوپریل


قرص کاپتوپریل (Captopril) یکی از داروهایی است که برای درمان فشار خون بالا (پرفشاری خون)، نارسایی احتقانی قلب، مشکلات کلیوی ایجاد شده بوسیله دیابت و برای بهبود زنده مانی پس از حمله قلبی استفاده می‌شود. کاپتوپریل همچنین ممکن است برای مقاصد دیگری نیز بکار رود. این دارو جزو داروهای تجویزی است که مصرف آن بدون نسخه پزشک ممنوع و خطرناک است.


کاپتوپریل متعلق به دسته داروهای مهار کننده ی آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ۱ به ۲ می باشد که برای مشکلات متعددی تجویز می شود. ACEI (مهار کننده ی آنزیم آنژیوتانسین) مانند کاپتوپریل با مهار ساخت آنژیوتانسین ۲، باعث گشاد. شدن عروق و همچنین کاهش بازگشت مقدار آب به خون می شود و در مجموع ‎اثرات این دارو منجر به کاهش فشار خون در بدن می شود. ‎


‎این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر جهت بهبود شرایط شما تجویز شود. کاپتوپریل در ترکیب با داروهای دیگر نیز تولید می شود . بطور مثال قرص با نام تجاری capozide ترکیبی از کاپتوپریل و هیدروکلروتیازید می باشد . این داروهای ترکیبی با کاهش تعداد قرص مصرفی در روز ،موجب تسهیل دارو درمانی برای بیمار می شوند.


این دارو در انواع ۲۵ و ۵۰ میلی گرمی ساخته می شود. داروی کاپتوپریل، مصارف دیگری هم دارد که نارسایی قلب یکی از آن هاست. قرصی که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود تا خون در آن بهتر جریان پیدا کند. قرص کاپتوپریل به سرعت فشار خون را کاهش می دهد. همچنین این دارو گرفتگی ماهیچه های عروق خونی را باز می کند. در این مقاله با مجله دلگرم همراه باَشید تا به بررسی اطلاعات دارویی کاپتوپریل بپردازیم.


موارد مصرف قرص کاپتوپریل


برای کنترل فشارخون می توان قرص کاپتوپریل را همراه با یک داروی ادرارآور استفاده کرد, این دارو همچنین به بهبود افزایش شدید فشارخون کمک زیادی می کند. از مصارف دیگر آن در درمان نارسایی قلب و آسیب کلیه ها است که در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر قرص کاپتوپریل



الف) اثر کاهنده فشار خون:کاپتوپریل با مهار ACE، از تبدیل آنژیوتانسین I به آنژیوتانسین II، که یک تنگ کننده قوی عروق است، جلوگیری می کند. کاهش تشکیل آنژیوتانسین II مقاومت شریان محیطی را کاهش داده و به کاهش ترشح آلدوسترون منجر شده و احتباس آب و نمک را کم کرده و فشار خون را پایین می آورد.


ب) اثر کاهش بار قلب:کاپتوپریل مقاومت عروق سیستمیک (پس بار ) و فشار گوه ای مویرگ ریوی (پیش بار) را کاهش داده و بنابراین، برونده قلبی را در بیماران مبتلا به CHF افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک قرص کاپتوپریل


جذب: مقدار 75-69 درصد از دستگاه گوارش جذب می شود؛ غذا ممکن است جذب دارو را تا 40 درصد کاهش دهد. اثر کاهنده فشار خون دارو طی 15 دقیقه شروع می شود. اوج غلظت خونی دارو طی یک ساعت حاصل می شود؛ حداکثر اثر درمانی دارو ممکن است بعد از چند هفته بروز کند.


پخش:به درون اکثر بافتهای بدن، بجز CNS انتشار می یابد؛ تقریباً 30-25 درصد به پروتئین پیوند می یابد.


متابولیسم:حدود 50 درصد در کبد متابولیزه می شود.


دفع:کاپتوپریل و متابولیتهای آن عمدتاً از طریق ادرار دفع می شوند. مقادیر کم دارو از طریق مدفوع دفع می شود. طول مدت اثر دارو معمولاً 6-2 ساعت است؛ این اثر با مقادیر زیادتر بیشتر است. نیمه عمر دفع دارو کمتر از سه ساعت است. طول مدت اثر ممکن است در بیماران دچار اختلال عملکرد کلیوی افزایش می یابد.

کاپتوپریل

‎پیش از مصرف قرص کاپتوپریل

  • در صورت بارداری، ‎اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه مشکل کلیوی ، چربی خون و کلسترول بالا، مشکلات مربوط به عضلات قلب و یا بیماری های قلبی مادرزادی به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورتی که بدن شما در وضیعت کم آبی قرار گرفته است(اسهال یا بیماری اخیر)به پزشک خود بگویید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری لوپوس می باشید به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه ورم صورت ، زبان یا گلو(آنژیوادم) به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورتی که تحت حساسیت زدایی نسبت به گزیدگی زنبور قرار گرفته اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که تحت دیالیز قرار می گیرید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ‎
  • در صورت سابقه حساسیت دارویی (خصوصاًسایر داروهای ACEI مانند لیزینوپریل، لوزارتان، والسارتان و...)به پزشک خود اطلاع دهید.

‎نحوه و مقدار مصرف قرص کاپتوپریل

الف) زیادی فشار خون خفیف تا شدید ، ادم ایدیوپاتیک ، پدیده رینود بزرگسالان

ابتدا 25 میلی گرم دو یا سه بار در روز مصرف می شود، در صورت لزوم بعد از 2 -1 هفته می توان مقدار مصرف را تا 50 میلی گرم دو یا سه بار در روز افزایش داد. اگر بعد از 2 -1 هفته کنترل مناسب حاصل نشد، می توان یک مدر به آن اضافه کرد. می توان مقدار مصرف را تا حداکثر 150 میلی گرم سه بار در روز (همزمان با مصرف مدر) رساند. مقدار مصرف روزانه را می توان دو بار در روز تجویز کرد

ب) نارسایی قلب (HF)

بزرگسالان :ابتدا مقدار 25میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود، مقدار مصرف را می توان تا 50 میلی گرم سه بار در روز افزایش داد. در بیمارانی که داروی مدر مصرف می کنند. مقدار اولیه 5/12 – 25/6 میلی گرم سه بار در روز است. دوز نگهدارنده mg100-50 سه بار در روز است. بیش از mg 450 در روز استفاده نشود.

پ) پیشگیری از نفروپاتی دیابتی


بزرگسالان :مقدار 25 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.


ت) اختلال عملکرد بطن چپ بعد از انفارکتوس میوکارد


بزرگسالان :مقدار 25/6 میلی گرم به صورت مقدار واحد سه روز بعد از انفارکتوس میوکارد مصرف می شود. سپس مقدار 5/12 میلی گرم سه بار در روز تجویز می شود. مقدار مصرف را می توان به 25 میلی گرم سه بار در روز رساند. مقدار نهایی 50 میلی گرم سه بار در روز است.

تنظیم دوز :در بیماران سالمند و در نارسایی کلیه یا دوزهای پایین تر شروع شود.

  • دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.
  • کاپتوپریل ممکن است به صورت ۱،۲ یا ۳ بار در روز برای شما تجویز شود.
  • بهتر است اولین مصرف دارو را شب پیش از خواب مصرف نمایید زیرا امکان سرگیجه در اولین نوبت مصرف وجود دارد.
  • ‎پس از اولین نوبت، دارو را در هر زمان در روز که راحت تر هستید می توانید مصرف کنید. اکثرا مصرف این دارو صبح ها بهتر است و احتمال فراموش کردن آن کمتر است. در صورت تجویز بیش از یک قرص در روز قرص ها را با فاصله مناسب و یک اندازه (هر ۱۲ ساعت یا هر ۸ ساعت) طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.
  • در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.‎

مصرف قرص کاپتوپریل در دوران بارداری و شیردهی


کاپتوپریل یک داروی بارداری طبقه بندی D است. این دو چیز را معنی می‌دهد:

  • تحقیق در انسان نشان دهنده اثرات نامناسب بر روی جنین به هنگام مصرف این دارو توسط مادر است.
  • این دارو فقط در دوران بارداری در موارد جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیازمند درمان شرایط خطرناک مادر است.
  • اگر باردار هستید یا در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید با پزشکتان صحبت کنید. از پزشکتان بخواهید تا به شما در مورد خطرات خاصی که ممکن است برای بارداری شما داشته باشد، به شما بگوید.
  • این دارو باید فقط در صورتی استفاده شود که ریسک بالقوه استفاده از دارو نسبت به فایده دارو قابل قبول باشد.
  • اگر در حال استفاده از این دارو باردار شدید با پزشکتان تماس بگیرید.

برای زنانی که در حال شیر دادن هستند کاپتوپریل ممکن است از شیر مادر عبور کند و عوارض جانبی بر بچه شیرخوار داشته باشد. در صورتی که بچه شیر خوار دارید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است نیاز باشد که یا شیر دادن را کنار بگذارید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

مصرف قرص کاپتوپریل در افراد سالخورده و کودکان


بیماران کهنسال به علت کاهش کلیرانس کاپتوپریل، باید مقدار کمتری از این دارو را دریافت کنند. همچنین احتمال به وجود آمدن حساسیت به اثرات کاهنده فشار خون این دارو در افراد سالمند بیشتر است.


عده ایی بر این باور هستند که قرص کاپتوپریل برای مصارف کودکان مفید و بی خطر است. اما با توجه به عدم اثبات این ادعاها، باید از مصرف بی رویه آن در کودکان جلوگیری شود.

قرص کاپتوپریل

‎عوارض جانبی شایع قرص کاپتوپریل

  • احساس سبکی سر و سرگیجه هنگام تغییر وضعیت در زمان مصرف این دارو بسیار شایع می باشد. برای جلوگیری از آن به آرامی از حالت درازکش به نشسته تغییر وضعیت دهید و پس از چند دقیقه به آرامی بلند شوید. همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها احتیاط کنید و تا زمانی که اثر دارو باقی است از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند، خودداری کنید.
  • سرفه‌های خشک ممکن است در اثر مصرف این دارو ایجاد شود. در صورت بروز و ادامه دار شدن سرفه ها با پزشک خود صحبت کنید تا داروی جایگزین مناسب برای شما تجویز شود.
  • احساس تهوع، سوءهاضمه، دل درد و اسهال نیز از عوارض گوارشی این دارو می باشد که با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پر ادویه و مصرف مایعات به مقدار کافی می توان آن ها را کاهش داد.
  • در صورت بروز یبوست، یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و مصرف مایعات و آب کافی توصیه می شود.
  • در صورت بروز علائمی مانند خارش و قرمزی پوست، نازک شدن تار مو ها، مشکل در خوابیدن، احساس طعم بد دهان یا مشکل دهان با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت بروز علائم حساسیت دارویی در نفس کشیدن، ورم صورت، دهان، زبان یا گلو فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت زردی پوست یا چشم که نشانه ی آسیب کبدی می باشد و لکه های قرمز و شدید پوستی به پزشک مراجعه کنید.

اثر کاپتوپریل بر آزمایشهای تشخیصی

کاپتوپریل ممکن است موجب حصول نتایج مثبت کاذب برای استون ادرار شود. این دارو ممکن است سبب افزایش پتاسیم خون و افزایش گذرای غلظت آنزیمهای کبدی شود.

مسمومیت با قرص کاپتوپریل و درمان

تظاهرات بالینی :افت شدید فشار خون.
درمان: تخلیه معده با واداشتن بیمار به استفراغ یا لاواژ معده و سپس تجویز ذغال فعال برای کاهش جذب دارو باید انجام شود . درمانهای بعدی معمولاً علامتی و حمایت است. در موارد شدید ، همودیالیز ممکن است در نظر گرفته شود.

تداخلات دارویی قرص کاپتوپریل


قرص خوراکی کاپتوپریل می‌تواند با داروهای دیگر، ویتامین‌ها یا داروهایی گیاهی که در حال مصرف هستید، تداخل داشته باشد. تداخل وقتی صورت می‌گیرد که یک ماده روشی را که دارو عمل می‌کند، تغییر دهد. این می‌تواند مضر باشد یا از عملکرد مناسب دارو جلوگیری کند. برای کمک به جلوگیری از تداخلات دارویی، پزشک شما باید همه داروها را به دقت کنترل کند.

حواستان باشد که در مورد همه داروها، ویتامین‌ها یا داروهایی گیاهی که مصرف می‌کنید با پزشکتان صحبت کنید. برای اینکه متوجه شوید که آیا این دارو با چیز دیگری که در حال مصرف هستید تداخل دارد یا نه با پزشک خود یا داروساز صحبت کنید. نمونه‌هایی از داروهایی که می‌توانند با کاپتوپریل تداخل داشته باشند در زیر لیست شده‌اند.

مصرف کاپتوپریل همزمان با ساکوبیتریل که همراه با والزارتان برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود، خطر آنژیوادم (تورم ناگهانی) را بالا می‌برد. تا ۳۶ ساعت پس از مصرف ساکوبیتریل نباید از کاپتوپریل استفاده کنید.

وقتی در حال مصرف کاپتوپریل هستید، داروهای فشار خون ممکن است باعث افزایش خطر فشار خون پایین، بالا رفتن پتاسیم خون و مشکلات جدی کلیه شوند. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

مسدود کننده‌‌های گیرنده آنژیوتنسین همچون:

  • کاندیزارتان
  • اپروزارتان
  • ایبزارتان
  • لوزارتان
  • اولمزارتان
  • تلمیزارتان
  • والزارتان
  • آزیلزارتان

بازدارنده‌های آنزیم تبدیل آنژیوتنسین (ACE) همچون:

  • بنازوپریل
  • انالاپریل
  • فوزینوپریل
  • لیزینوپریل
  • موئکسی پریل
  • پریندوپریل
  • کوئیناپریل
  • رامیپریل
  • تراندولاپریل

آلیسکیرن یک داروی فشار خون است که ممکن است خطر فشار خون پایین، بالا رفتن سطح پتاسیم و مشکلات کلیه را در صورت مصرف همزمان با کاپتوپریل بوجود آورد. در صورتی که دیابت یا مشکلات کلیه دارید نباید آن را همزمان با کاپتوپریل مصرف کنید.

مصرف دیورتیک‌ها همزمان با کاپتوپریل فشار خون شما را خیلی پایین می‌آورد. وقتی دیورتیک‌های کاهنده پتاسیم را با کاپتوپریل مصرف کنید می‌تواند موجب پتاسیم بالای خون در بدن شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

وقتی که همرمان با کاپتوپریل، مکمل‌های پتاسیم و نمکهای بر پایه پتاسیم را مصرف کنید می‌توانند باعث بالا رفتن پتاسیم خون در بدن شوند.


مصرف کاپتوپریل با داروهای خاص تثبیت کننده خلق می‌تواند اثر تثبیت خلق را افزایش دهد. این بدان معنی است که شما ممکن است عوارض جانبی بیشتری را داشته باشید. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

  • لیتیوم
  • داروهای ضد درد

مصرف کاپتوپریل با داروهای ضد درد می‌تواند عملکرد کلیه را افزایش دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:
داروهای ضد التهاب همچون

مصرف همزمان کاپتوپریل با داروهایی که برای جلوگیری از رد پیوند عضوی استفاده می شوند خطر آنژیوادم (تورم) که یک واکنش شدید آلرژیک است افزایش دهد. نمونه‌هایی از این دارو عبارتند از:

  • تمسیرولیموس
  • سیرولیموس
  • اورولیموس

استفاده از طلای تزریقی (سدیم اروتیومالات) با کاپتوپریل ممکن است خطر واکنش نیتریتوئید را افزایش دهد. علائم این بیماری می‌تواند شامل برافروختگی (گرم شدن و قرمزی صورت و گونه‌ها)، تهوع، استفراغ و کاهش فشار خون باشد.

هشدارهای مربوط به قرص کاپتوپریل


هشدار آلرژی

کاپتوپریل می‌تواند موجب یک واکنش شدید تهدید کننده زندگی شود. علائم آن عبارتند از:

اگر این علائم را دارید، مصرف این دارو را کاهش متوقف کنید و با اورژانس تماس بگیرید و یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. اگر حتی یکی از این علائم آلرژی را داشتید دوباره این دارو را مصرف نکنید. مصرف دوباره این دارو می‌تواند کشنده باشد.

هشدارهایی برای افرادی با مشکلات کلیه

این دارو بوسیله کلیه‌ها پردازش می‌شود. اگر کلیه‌ها شما به خوبی کار نکنند این دارو ممکن است در بدن شما تجمع پیدا کند. این بدان معنی است که ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشید. پزشک شما ممکن است دوز مصرف کاپتوپریل را تنظیم کند.

توصیه های دارویی قرص کاپتوپریل

  • معمولا درمان با این دارو طولانی مدت می باشد، لذا در مدت درمان، تحت نظر پزشک خود باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را بطور منظم انجام دهید تا روند درمانی شما بررسی شود.
  • به توصیه های پزشک خود درباره رعایت رژیم غذایی سالم و کم نمک، ترک سیگار و الکل و داشتن فعالیت بدنی مناسب، عمل نمایید.
  • جهت کنترل فشار خون و اثر مناسب تر این دارو، بسیار مهم است که در مدت درمان از یک رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب که توسط پزشک به شما توصیه می شود پیروی کنید.
  • از مصرف نمک های حاوی پتاسیم در مدت درمان با این دارو خودداری نمایید.‎
  • مصرف الکل همراه با این دارو می تواند عوارضی در پی داشته باشد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.‎
  • در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید، کاپتوپریل می تواند موجب افزایش اثر دارو های ضد دیابت گردد لذا افراد دیابتی باید نسبت به علائم افت قند خون بیشتر هشیار باشند.
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا برخی دارو های بیهوشی یا بی حسی ممکن است موجب افت فشارخون شما شوند.

هنگام مصرف قرص کاپتوپریل نباید

  • بدون مشورت با پزشکتان دارو را قطع کنید.
  • تا مشخص شدن واکنش بدنتان نسبت به دارو رانندگی کنید یا با وسایل خطرناک کار کنید. اگر سرگیجه تداوم یافت با پزشکتان مشورت کنید.
  • داروهای دیگر را بدون تأیید پزشکتان مصرف کنید؛ به ویژه داروهای سرماخوردگی و سرفه و داروهای محرک بدون نیاز به نسخه

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد میوکاردیت یا التهاب عضله قلب

اگر به نارسایی دریچه های قلب مشکوک هستید حتما بخوانید!

آریتمی قلب و درمان های گیاهی آن

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits