دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد شیاف اندومترین
17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اندومترین باعث تغییر در ضخامت دیواره رحم میشود و موجب تسهیل قرار گیری تخم لقاح یافته در دیواره رحم درابتدای بارداری می شود.

موارد مصرف و عوارض شیاف اندومترین

اندومترین ترکیب واژینال حاوی پروژسترون است. پروژسترون یک هورمون زنانه مهم برای تخمک گذاری و قاعدگی است . پروژسترون باعث تغییر در ضخامت دیواره رحم می شود و موجب تسهیل قرار گیری تخم لقاح یافته در دیواره رحم درابتدای بارداری می شود. پروژسترون پس از آن کمک به ادامه و حفظ بارداری می کند.

پروژسترون به عنوان بخشی از تکنولوژی کمکی تولید مثل (ART) در درمان باروری در زنان بارداری که دچار کمبود پروژسترون طبیعی در بدن می باشند به کار می رود.

همانطور که می دانید وجود هورمون پروژسترون در بدن زنان، در اوایل دوران بارداری به رشد رحم کمک کرده و آن را در برابر بروز انقباضات شدید محافظت می کند. اگر زنی در طول روزهای اولیه از دوران بارداری خود دچار انقباضات تکراری در رحم شود، این حالت در اغلب موارد می تواند منجر به سقط جنین او گردد. در مراحل بعدی حاملگی نیز وجود هورمون پروژسترون در تولید شیر مادر بسیار موثر بوده و سلامت ریه های مادر و فرزند او را تضمین می کند. لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده از درمان های هورمون پروژسترون را فقط پزشکان متخصص زنان و زایمان مشخص می کنند.

وقتی مادری یک نوزاد را در رحم خود حمل می کند، وجود پروژسترون واژینالی خطر ابتلا به زایمان زودرس را در بدن او به شدت کاهش می دهد. پزشکان متخصص زنان و زایمان در این حالت از هورمون پروژسترون در دهانه رحم مادر باردار استفاده نموده و به فرد کمک می کنند تا زمان زایمان، نوزاد خود را سالم نگه دارد. همچنین، اگر شما به عنوان یک زن باردار، سابقه سقط جنین یا انجام زایمان زودرس را داشته باشید، پزشک معالج ممکن است به شما مصرف پروزسترون را پیشنهاد کند. این روش به کم کردن خطر ابتلا به زایمان زودرس در زنان باردار کمک زیادی می کند.

مکانیسم اثر اندومترین

پروژسترون یک استروئید طبیعی است که از تخمدان، جفت و غدد آدرنال ترشح می شود. در حضور مقادیر کافی از استروژن، پروژسترون اندومتر تکثیر یافته را به اندومتر ترشحی تبدیل می کند. پروژسترون جهت افزایش پذیرش لانه گزینی جنین توسط اندومتر، ضروری است. وقتی که جنین لانه گزینی کرد، پروژسترون در جهت حفظ بارداری عمل می کند.

موارد مصرف شیاف اندومترین

اندومترین (پروژسترون) جهت حمایت از تخمک گذاری جنین و زایمان زودرس به وسیله حفظ جسم زرد در فاز لوتئال به عنوان بخشی از برنامه درمان با تکنولوژی باروری (ART) مورد استفاده قرار می گیرد.

اندومترین

مقدار مصرف شیاف اندومترین

دوز مصرفی پروژسترون: شیاف 100 میلی گرمی واژینال 2 یا 3 بار در روز از روز بعد از تخمک گذاری شروع شده و برای 10 هفته ادامه می یابد.

مطالعات کافی جهت بررسی اثرگذاری دارو در خانم های بالای 35 سال انجام نشده است.دوز مصرفی مناسب در این سنین بررسی نشده است.

مصرف شیاف اندومترین در دوران بارداری و شیردهی

  • شیاف اندومترین فقط باید در سه ماهه اول بارداری استفاده شود.
  • پروژسترون در شیر مادر ترشح می شود. با توجه به اینکه اثرات آن در نوزاد مطالعه نشده است در این دوران باید بااحتیاط مصرف شود.

هشدارها در رابطه با شیاف اندومترین

مرتبط با ناراحتی های عروق قلبی و مغزی

پزشک باید در ارتباط با علائم اولیه انفارکتوس قلبی، اختلالات عروق مغزی، ترومبوآمبولی سرخرگی و سیاهرگی (ترومبوآمبولی وریدی و آمبولی ریوی)، وجود لخته در رگها (ترومبوفلبیت) و شبکیه اطلاعات کامل داشته باشد. در صورتی که به هر کدام از این موارد مشکوک بود ادامه درمان با اندومترین باید قطع شود.

افسردگی

بیماران دارای سابقه افسردگی باید حتما تحت نظر باشند. اگر علائم آن ها بدتر شد، دارو درمانی با اندومترین باید پایان یابد.

سایر فرآورده های واژینال

اندومترین همزمان با سایر فرآورده ای واژینال ( مانند داروهای ضد قارچ) نباید استفاده شود؛ زیرا ممکن است آزادسازی و جذب پروژسترون از شیاف دچار تغییر شود.

راههای طبیعی برای جلوگیری از بروز زایمان زودرس در زنان باردار


همه زنان حامله می توانند با پیروی از نکات بسیار ساده در دوران بارداری خود، از بروز زایمان زودرس پیشگیری کرده و این دوران را با سلامت کامل به پایان برسانند. این نکات عبارتند از:

1. فعال بودن زنان در دوران بارداری

همه زنان حامله باید در طول دوران بارداری سعی کنند تا با انجام فعالیت های سبک ورزشی، قدرت عضلات خود را حفظ نموده و این دوران را با به دنیا آوردن نوزاد سالم و انجام زایمان طبیعی به پایان برسانند. اگربه عنوان یک زن حامله، تمرینات ورزشی را به طور منظم انجام می دهید، سعی کنید در هنگام انجام آن ها در معرض نور خورشید و در فضای آزاد قرار گیرید. همچنین، از انجام فعالیت های فیزیکی شدید مانند وزنه برداری یا شنا در طول سه ماهه آخر دوران بارداری خود به شدت اجتناب کنید. در نهایت، یادتان باشد که زنان باید تمرینات ورزشی را در دوران بارداری خود انجام دهند که فشار کمتری بر روی شکم آن ها وارد کند.

2. زنان حامله باید نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنند

در مراحل پیشرفته دوران حاملگی، ممکن است نیاز فرد به دفع ادرار افزایش یابد. بنابراین، به این زنان تاکید می شود تا دقت بیشتری بر سلامتی خود در حین دفع ادرار داشته باشند، زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی در چنین مواردی می تواند سبب بروز عفونت های دستگاه ادراری شود. مبتلا شدن زنان به عفونت های مضر دوران بارداری هم می تواند سبب پاره شدن ناگهانی کیسه آب شده و سقط جنین را با انجام زایمان زودرس به دنبال داشته باشد. بنابراین زنان برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع عفونت ها در دوران بارداری خود می توانید شورت های پنبه ای پوشیده، هر بار بعد از دفع ادرار مهبل خود را با دستمال خشک نموده و دست های خود را با صابون ضد باکتریایی بشویند.

3. مصرف انواع ویتامین های قبل از تولد نوزاد

برخی از زنان حامله ممکن است مجبور شوند تا از کپسول های مولتی ویتامین برای تامین نیازهای بدن خود و حفظ شرایط بهداشتی فرزند داخل رحمشان استفاده کرده و بر خطر انجام زایمان زودرس غلبه کنند.

4. استفاده از رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری

همانطور که می دانید بدن زنان باردار برای رشد مطلوب جنین داخل رحم خود نیاز به یک منبع ثابت از مواد مغذی و سالم دارد. بنابراین، همه کارشناسان پزشکی به زنان حامله توصیه می کنند تا وعده های غذایی خود را در اندازه کوچک و در فواصل زمانی منظم مصرف کنند. این افراد باید تا پایان دوران بارداری خود به جای مصرف سه وعده غذایی بزرگ، 5 وعده غذایی را در طی روز، به صورت منظم مصرف کنند، زیرا مصرف وعده های غذایی کوچک در دوران حاملگی می تواند در رفع ویار صبحگاهی و خطر انجام زایمان زودرس کمک زیادی به زنان بکند.

5. زنان حامله باید در صورت نیاز، منظم و به موقع دفع ادرار کنند

به عنوان یک زن باردار یادتان باشد هنگامی که احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، دریغ نکنید! فورا به توالت رفته و رفع حاجت کنید، زیرا تامل کردن در این کار ممکن است منجر به بروز مشکل سيستيت در بدن شما شود. همچنین، اگر مثانه زن حامله بر اثر نگهداری بیش از حد ادرار در دوران بارداری ملتهب شود، می تواند انقباضات ناگهانی رحم را به دنبال داشته و منجر به انجام زایمان زودرس شود.

بارداری

عوارض جانبی شیاف اندومترین

افسردگی , اسهال , یبوست , سردرد , سرفه , تهوع , درد قفسه سینه , درد سینه , سرگیجه , خواب آلودگی , درد و کرامپ شکمی , خستگی , دردهای شکمی , اختلالات خواب , تحریک پذیری , درد اسکلتی عضلانی , اختلالات دستگاه ادراری , بزرگ شدن سینه , تغییرات خلقی , سفتی سینه ها , نگرانی

تداخلات دارویی شیاف اندومترین

در مطالعات هیچگونه تداخل دارویی به طور رسمی برای اندومترین گزارش نشده است. داروهایی که القا کننده سیتوکروم P450-3A4 کبدی هستند (مانند فنی توئین و کاربامازپین) ممکن است حذف پروژسترون را افزایش دهند. توصیه می شود که بیمار از مصرف همزمان پروژسترون واژینال با داروهای واژینال دیگر (مانند داروهای ضد قارچ) خودداری کند.

موارد منع مصرف شیاف اندومترین

اختلال یا بیماری کبدی , حساسیت به این دارو یا هر یک اجزای فرمولاسیون , خونریزی واژینال تشخیص داده نشده , سقط جنین و باروری نابجای شناخته شده , بدخیمی شناخته شده یا مشکوک در سینه یا اندام های تناسلی , سابقه آمبولی سرخرگی یا وریدی فعال , لخته شدگی شدید در رگها

شرایط نگهداری شیاف اندومترین

دارو در جای خشک و پایین تر از 25 درجه سانتی گراد و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری گردد.

divider

بیشتر بخوانید:

عوارض نشستن پشت میز کار در بارداری

۱۰ نوشیدنی آرام بخش در زمان حاملگی

خوردن قهوه در بارداری ضرر دارد؟

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits