دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آرام‌ بخش ترین دمنوش‌های گیاهی برای آرامش اعصاب در زمان حاملگی

۱۰ نوشیدنی آرام بخش در زمان حاملگی

آرام‌ بخش ترین دمنوش‌های گیاهی برای آرامش اعصاب در زمان حاملگی
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نوشیدنی‌‌ و دمنوش های مفید در دوران بارداری - معرفی 10 نوشیدنی آرام بخش ، دمنوش های گیاهی مثل گل سرخ، آویشن، عناب از آرامش بخش های اعصاب و روان در دروان بارداری هستند که در طب سنتی نیز به آن ها برای بهبود سلامت روان اشاره شده است.

نوشیدنی‌‌های مفید در دوران بارداری

دمنوش های گیاهی، سال های زیادی است که در خانه تقریبا همه ما ایرانی ها وجود دارند و از خواص زیاد آنها استفاده می کنیم. حالا این برچسب دمنوش چیزی است که در سال های اخیر به آن زده شده و شکلی مدرن به آن داده است. همان جوشانده های مادربزرگ ها که هر کدام برای یک درد یا مرضی خوب هستند، امروز در بسته بندی ها و فرم های کیسه ای یا باز در فروشگاه ها عرضه می شوند.صرف‌نظر از شکل و نامشان، باید گفت دمنوش ها لذت بی‌مانندی دارند که روح آدم را تازه می کنند. پس برای آشنایی با روش تهیه انواع مختلف آنها، با دلگرم همراه باشید.

قوی ترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب

برخی از مردم فکر و خیال و دغدغه زیادی دارند و این فکر‌ها اجازه خواب آرام را به آن‌ها نمی‌دهد به همین دلیل دمنوش‌های آویشن، گل سرخ، و عناب برای چنین افرادی که دچار افسردگی و بی خوابی می‌شوند نیز توصیه می‌شود.

چای سبز

این نوشیدنی حاوی ترکیبی آرام بخش به نام theanine است که اضطراب را کاهش می دهد.

سنبل الطیب

این گیاه دارویی که سبب کاهش عصبانیت، اضطراب و بی خوابی می شود را پیش از خواب با چای دم کرده و می نوشند.

آب آلبالو

نتیجه مطالعه پژوهشگران دانشگاه توکیو نشان داد، نوشیدن روزانه نیم لیتر آب آلبالو کیفیت خواب شبانه را افزایش می دهد و سبب کاهش استرس و فشارهای عصبی می شود.

چای سیاه

نتیجه مطالعه دانشمندان بریتانیایی در سال 2007 میلادی نشان داد، نوشیدن چای سیاه در طول شش هفته سبب کاهش میزان هورمون کورتیزول و استرس در مردان می شود.

شیر

شیر حاوی ماده ای به نام سروتونین است که سبب بهبود خلق و خو و آرامش می شود. علاوه بر این، کلسیم و منیزیم موجود در این نوشیدنی به کاهش فشار خون کمک می کند. نوشیدن شیر گرم آرام بخش است.

آب سبزیجات تازه

نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات - کرفس، کلم پیچ و اسفناج - که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می کند.

دم نوش آویشن

اگر طعم آویشن را دوست داشته باشید، خوردن دمنوش این گیاه می‌تواند لذت بخش باشد. روش تهیه کردن آن هم بسیار ساده و سریع است.اگر به برگ آویشن دسترسی ندارید، می‌توانید از پودر آویشن استفاده کنید هم چنین از نظر طب سنتی این گیاه دارای طبیعت گرم است.

از جمله خواص این دمنوش می‌توان به تقویت اعصاب، بینایی، تسهیل در هاضمه، معده، کبد و کلیه، بالا برنده فشار خون، باز کننده انسداد، خشک کننده، تحلیل باد‌ها و بلغم، لطیف کننده‌ی غذاهای غلیظ، اشت‌ها آور، ادرارآور،تنقیه کننده‌ی ریه، معده، روده ها، افزایش شیر مادر، ضد افسردگی، آرام کردنم اعصاب، باز کننده گرفتگی‌های روده، ضد انگل، ضد تنگی نفس و میکروب کشی (معادل شش برابر آنتی بیوتیک ها) اشاره کرد.

دمنوش گل سرخ

گل سرخ درختچه‌ای کوچک است که ساقه‌های جوان این گیاه دارای خار‌های ریز و فراوان و ساقه‌های پیرتر آن خار ندارد.برگ‌های این گیاه غالبا دارای پنج برگچه دندانه دار و سبز تیره است و گل هایش درشت و متمایل به رنگ سرخ ارغوانی است که لازمن به ذکر است این گل در اواخر فصب بهار تا اواسط تابستان باز می‌شوند.

دمنوش گل سرخ موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها شده و ریه را تقویت می‌کند؛ از این رو برای افرادی که بدنی ضعیف دارند و از مصونیت کمی برخوردار هستند می‌تواند مفید واقع شود.این دمنوش به عنوان ضد افسردگی و آرام بخش اعصاب برای افراد تجویز می‌شود و به عنوان طرف کننده‌ی نفخ معده، بر طرف کننده ناراحتی‌های ریه، کلیه و تپش قلب شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش عناب

عناب درخچه‌ای است متوسط که بومیم ناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبز رنگ، بدون کرک و تخم مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد.میوه‌ی زیتونی شکل عناب که دراای خواص دارویی بسیار زیادی است، در ابتدا به رنگ سبز دیده می‌شود و پس از رسیدن به رنگ قرمز در می‌آید.عناب را "خرمای چینی" و "خرمای قرمز" هم می‌نامند.

  • این گیاه برای رفع استرس و اضطراب بسیار مفید است و به علت مقادیر بالای آنتی اکسیدا روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.
  • عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده‌ی گلو سینه است و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.
  • این گیاه گرفتگی صدا را بر طرف و باعث تقویت دستگاه گوارشی می‌شود.
  • عصاره عناب مهار کننده‌ی سلول‌های سرطان خون است؛ زیرا به علت داشتم ویتامین c. و آنتی اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلولو‌های سرطانی می‌شود.

آب گازدار

اگر عادت به مصرف نوشابه‌‌های گازدار دارید و قصد ترک این عادت را دارید، می‌‌توانید از آب‌‌های گازدار استفاده کنید. می‌‌توانید برای بهبود طعم این آب‌‌ها، کمی آب پرتقال یا لیمو نیز به آن اضافه کنید. آب گازدار هم بخشی از مایعات مورد نیاز بدن شما را تامین می‌‌کند، و هم شما را از طعم تکراری آب خلاص می‌‌کند. این آب‌‌ها در مورد برخی خانم‌‌ها حتی منجر به کاهش حالت تهوع می‌‌شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits