دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای خانگی و گیاهی برای درمان تپش قلب
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شاید دلیل ایجاد تپش قلب مشکلات قلبی مانند اختلال ریتم قلبی و یا مشکلات دریچه قلب باشد. در ادامه این مطلب داروهای گیاهی برای درمان تپش قلب و روش های درمان تپش قلب را بررسی می کنیم.

درمان تپش قلب

داروی گیاهی برای درمان تپش قلب

تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است.

برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود ۴۰ داشته باشد.

علت اصلی ایجاد تپش قلب

تپش قلب ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود.

تپش قلب می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود.

بیشتر اوقات این موضوع به علت استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.

درمان تپش قلب با داروهای گیاهی و خانگی

1.اسطوخودوس مصرف کنید

حمام گیاهی با چند قطره روغن اسطوخودوس سیستم عصبی را آرام می کند. با آرام ماندن سیستم عصبی، احتمال مضطرب و وحشت زده شدن نیز کاهش می یابد.

این گیاه تاثیر قابل توجهی بر فشار خون و ضربان قلب بالا دارد. گفته می شود روغن اسطوخودوس سطح فشار خون و ضربان قلب را تنظیم می کند.

بیشتر بخوانید : ۱۰ خاصیت جادویی روغن اسطوخودوس برای سلامتی

درمان تپش قلب با اسطوخودوس
درمان تپش قلب با اسطوخودوس

2. بنشینید و نفس عمیق بکشید

اگر احساس می کنید که بدون انجام فعالیت بدنی خاصی، قلب تان تند می زند و اگر سابقه ی بیماری قلبی ندارید، اولین کاری که برای غلبه بر این وضعیت باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. در حالت کلی افراد آرام کمتر دچار تپش قلب می شوند.

  • ابتدا چهار زانو و در وضعیتی راحت بنشینید.
  • سپس به آرامی و از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید، طوری که با هر دم شکم تان برآمده شود.
  • حالا هوا را بیرون بدهید.
  • چندلحظه این فرآیند را ادامه دهید تا ضربان قلب به وضعیت عادی برگردد.

3.از نوشیدن قهوه خودداری کنید

در بین برخی افراد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و کولاها و حتی شکلات سیاه باعث بروز تپش قلب می شود و یا آن را تشدید می کند.

بیشتر بخوانید : قهوه سبز / ۲۰ عارضه جبران ناپذیر قهوه سبز

نوشیدن قهوه برای درمان تپش قلب

4. برای درمان خانگی تپش قلب ملاس مصرف کنید

کم خونی یکی از بزرگ ترین دلایل تپش قلب است که با ملاس قابل درمان است. 1 قاشق غذاخوری ملاس را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بنوشید.

که 2 قاشق چایخوری ملاس و سرکه ی سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید. یکی از این دو روش را به صورت روزانه دنبال کنید تا تپش قلب تان درمان شود.

بیشتر بخوانید : ملاس و فواید دارویی درمانی ملاس

ملاس برای درمان تپش قلب
ملاس برای درمان تپش قلب

5. آب سرد بنوشید

محققان کشف کردند افرادی که قبل از ورزش آب سرد نوشیدند، ضربان قلب پایین تری داشتند. بلعیدن آب باعث می شود مری به قلب فشار وارد کند و کمک می کند ریتمش را بازگرداند.

در مورد تپش قلب بالا، پاشیدن آب سرد روی خود می تواند سریع ضربان قلب را کاهش دهد، زیرا سیستم عصبی را شوکه کرده و ضربان قلب را منظم می سازد.

خوردن آب سرد برای درمان تپش قلب
خوردن آب سرد برای درمان تپش قلب

6. سیر یکی از درمان های خانگی تپش قلب

سیر فواید بسیاری برای سلامتی دارد. سطح فشار خون و کلسترول را پایین می آورد و عروق مسدود شده را پاک می کند.

لخته ی خونی شریان را مسدود می کند و با کاهش خون سرشار از اکسیژن باعث آسیب زدن به ماهیچه ی قلب می شود. باید هر روز یک حبه سیر خام را همراه با یک قاشق روغن زیتون و کمی نمک بخورید تا قلب تان را سالم نگهدارد.

بیشتر بخوانید : خواص خوردن سیر و عسل ناشتا و تاثیر آن بر لاغری

سیر برای درمان تپش قلب.
سیر برای درمان تپش قلب

7. سنبل الطیب

ریشه ی این گیاه در درمان تپش قلب موثر است. سنبل الطیب اعصاب را آرام ساخته و خواب را بهبود می دهد. در برخی موارد، نامنظمی ضربان قلب به دلیل عدم ارتباط بین مغز و قلب رخ می دهد.

این گیاه محرک، اعصاب قلب تان را آرام ساخته و ضربان آن را به حالت طبیعی برمی گرداند. می توان آن را به صورت کپسول، تنتور، یا چای مصرف کرد. چای حاصل از جوشاندن ریشه ی سنبل الطیب در آب به مدت 10 -15 دقیقه می تواند ضربان قلب را پایین بیاورد.

بیشتر بخوانید : سنبل الطیب و ۱۱ خاصیت شگفت انگیز آن

سنبل الطیب برای درمان تپش قلب
سنبل الطیب برای درمان تپش قلب

8. دارچین برای درمان تپش قلب

یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یک قاشق چایخوری عسل را با هم ترکیب کنید. طی چند روز، روزی یک بار از این ترکیب استفاده کنید.

یا می توانید پودر دارچین را به چایی که هر روز می نوشید اضافه کنید و علاوه بر خوش طعم کردن آن به سلامت قلب تان کمک کنید

دارچین برای درمان تپش قلب
دارچین برای درمان تپش قلب

چگونه تپش قلب شدید را درمان کنیم ؟

کاهش استرس و نگرانی ها

تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید.

دوری از محرک ها

محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند.

خم شدن و آب سرد

خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از تپش قلب شما را می کاهد.

درمان خانگی تپش قلب

عوارض تپش قلب

تپش قلب به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

غش کردن : اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است.

ایست قلبی : ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. تپش قلب می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود.

سکته ی مغزی : تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود.

نارسایی قلبی : این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد.

بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

بیشتر بخوانید :

چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟

آیا خواص انگور بر سلامت قلب را میدانید؟

جدول ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف

راهنمای سریع تفسیر نوار قلب

معرفی کامل داروی آسبوتولول داروی فشار خون و ضربان نامنظم قلب

تشخیص جنسیت جنین از روی ضربان قلب

درمان گرفتگی رگ قلب با بهترین داروهای گیاهی و خانگی

آب آوردن قلب / راههای درمان آب آوردن قلب چیست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits