دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر فردی احساس کند که ضربان قلبش را متوجه می شود و این آزارش می دهد به آن تپش قلب می گویند

با مجله دلگرم همراه باشید


قلب عضوی است که تپشش را از هفته چهارم حاملگی شروع می کند و تا پایان زندگی با ما هست. راجع به قلب همه مردم اطلاعات خوبی دارند. هم از نظر عاطفی، هم از نظر احساسی، هم از نظر آناتومی اما شاید اطلاعاتی که ما می دهیم هم به آن ها اضافه شود. قلب عضوی است که با همه کوچکی که دارد (وزن کم تر از نیم کیلو) نقش فوق العاده حیاتی دارد.


بدون قلب هیچ عضوی نمی تواند حیاتش را ادامه دهد و در همه جای دنیا هنوز هم توقف قلب مساوی با مرگ است. قلب به طور طبیعی در هر کمتر از یک ثانیه یک تپش دارد، بنابراین بدن در هر کسری از ثانیه یک تپش قلب را تجربه می کند. حال اگر یکی از این تپش ها حذف شود ممکن است فرد احساس کند که چیزی در قفسه سینه اش خالی می شود و اگر دو تا ضربانش قطع شود ممکن است که احساس سرگیجه کند و اگر سه چهار تا ضربانش قطع شود ممکن است که سنکوب کند و هوشیاری اش را از دست بدهد و اگر بیش از این باشد، مرگ تلقی می شود.

تپش قلب چیست

تعریف تپش قلب این است که اگر فردی احساس کند که ضربان قلبش را متوجه می شود و این آزارش می دهد به آن تپش قلب می گویند. فقط تپش قلب است که از این ویژگی خاص برخوردار است، ممکن است افراد با کمی هیجان احساس تپش قلب کنند، ممکن است از این احساسشان هم راضی و خشنود باشند، یا افرادی در ورزش دچار تپش قلب می شوند، این افراد دچار بیماری تپش قلب نیستند.

انسان زمانی صدای قلب خود را می شنود که قلبش دچار مشکل شده باشد و این ریتم به هم ریخته باشد.


تپش قلب چیزی است که غیر قابل انتظار باشد یعنی فرد انتظار نداشته باشد که تپش قلبش را احساس کند، در این صورت لازم است که مراجعه به پزشک انجام شود و این می تواند نشانه ای از یک بیماری بسیار ساده یا بسیار جدی باشد.


تشخیص تپش قلب چگونه است؟


معمولا کسی که تپش قلب دارد، پس از اینکه پزشک شرح حال می گیرد و نحوه تپش، زمان بروز، علائمی که برای شخص ایجاد می کند،

نوار قلب

پزشک از بیمار نوار قلب می گیرد. ممکن است که در نوار قلب تشخیص داده بشود که چه چیزی اتفاق افتاد

اگر نوار قلب، در لحظه ای که شخص مراجعه کرده است تپش قلب را نشان ندهد، پزشکان مجبور می شوند از دستگاهی به نام هولتر استفاده کنند، چراکه فرد ممکن است به صورت هفته ای یکبار یا روزی یکبار دچار تپش قلب شود.

هولتر


دستگاه هولتر معمولا 24 ساعت به بدن شخص وصل می شوند و در طول 24 ساعت ضربان قلب را دائم ثبت می کنند. بعد آن دستگاه را به کامپیوتر وصل می کنند تمام این ضربان های قلب را در طول شبانه روز چک می کنند تا ببینند فرد در کجا دچار مشکل شده است.


علل تپش قلب چیست؟


مشکلات ایجاد کننده ضربان قلب، طیف گسترده ای دارند، گاهی اوقات یک ضربان تند در قلب است که می بینیم قلب از ضربان عادی اش ناگهان بیرون می آید و بیشتر از 100 تا رفته است.

تا صد تا در یک فرد بالغ ضربان طبیعی تلفی می شود، اگر این ضربان زیاد باشد، باید درمان ضربان های بالای قلب روی بیمار انجام شود.


گاهی اوقات مشکل کم بودن ضربان قلب است، یعنی ضربان قلب فرد کمتر از 60 است، که این موضوع سبب احساس تپش قلب در فرد می شود زیرا قلب توقف می کند و هر دو ثانیه یک بار می زند. در این زمان می تواند حجم زیادی از خون را از خود خارج کند. این مورد با گذاشتن باتری حل می شود.


اگر هر بی نظمی در ریتم و تپش های قلبتان احساس کردید اولین گام این است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits