دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 خاصیت جادویی روغن اسطوخودوس برای سلامتی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن اسطوخودوس تقریبا مورد علاقه تمام افرادیست که آروما تراپی می شوند. بوی خوش این روغن بسیار محبوب است، بطوریکه عصاره آن بیشتر استفاده می شود.

فواید روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس برای مو

1- روغن اسطوخودوس آرامش دهنده است

روغن اسطوخودوس را می توانید هر زمانی که نیاز به آرامش جسمانی و روانی داشتید، استفاده کنید. این روغن بر جسم و روان شما تأثیر گذارست. چندین مطالعه نشان داده است که اسطوخودوس ممکنست برای درمان بی خوابی خفیف، اضطراب و افسردگی مفید باشد. از لحاظ تاریخی ثابت شده است که استفاده از اسطوخودوس یک محیط آرامش بخش برای شما فراهم می آورد.

طریقه استفاده از روغن اسطوخودوس

1- قبل از بخواب رفتن، روغن اسطوخودوس را بر پوست خویش بچکانید.

2- چند قطره بر روی یک بافتی از پوست خویش بچکانید و ماساژ دهید.

3- چند قطره بر روی کف دست بچکانید و سپس استنشاق کنید.

4- 2 تا 4 قطره از آن را به یک لوسیون مخصوص بدن اضافه کرده و قبل از خواب به خود بمالید.

5- چند قطره از آن را به یک اسپری خوشبو کننده اضافه کرده و در اطراف محیط خویش، اسپری کنید.

روغن اسطوخودوس برای سلامتی پوست

نام اسطوخودوس از کلمه لاتین (Lavender) گرفته شده که به معنای (شستن) می باشد. روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کننده و بهترین حمایتگر از پوست می باشد. ایده استفاده از روغن اسطوخودوس در حمام به تاریخ ایران، یونان و روم باستان بر میگردد که از اسطوخودوس بعنوان مکملی محبوب در آبگرم ها استفاده می کردند.

طریقه استفاده:

1- 2 تا 4 قطره از اسطوخودوس را با روغنی همچون لوسیون مخلوط کرده و در قسمت های متفاوتی از پوست خود بچکانید و ماساژ دهید تا پوست شما سلامت بماند.

2- اگر پوستی خشک دارید، از مخلوط این روغن با روغن مخصوص پوست های خشک استفاده کنید.

3- چند قطره روغن اسطوخودوس را در حمام خود اضافه کنید و لذت ببرید.

3-کاهش دهنده درد عضلات بدن

خواص روغن اسطوخودوس
روغن آرگان برای ماساژ دادن

اسطوخودوس بعنوان یک گیاه آرامشبخش می تواند درد های عضلانی را تسکین دهد. نه تنها بوی خوش اسطوخودوس باعث آرامش روان شما می شود، بلکه بطور مستقیم بر عضلات تأثیر می گذارد و گردش خون را متعادل می سازد.

طریقه استفاده:

1- 2 تا 4 قطره از روغن اسطوخودوس را با یک روغن همچون لوسیون مخلوط کرده و بر روی ناحیه زخم شده، مالش دهید.

2- یک حوله رادر آب گرم خیس کرده و با کمی چکاندن روغن یا اسانس اسطوخودوس بر روی آن، بصورت کمپرس بر روی محل آسیب دیده استفاده کنید.

4.ضد عفونی کننده محل زخم، کبودی و خراشیدگی

مزایای روغن و اسانس اسطوخودوس شامل: آرامش دهندگی، سلامتی پوست، خواص ضد التهابی و درمان محل زخم، کبودی و سوزش و خراشیدگی می باشد.خواص ضد التهابی اسطوخودوس بسیار جالب است و از ورود باکتری ها و هرگونه عوامل خارجی جلوگیری می کند.

حتی پس از استفاده ممکنست شاهد بهبودی هر چه سریع تر محل زخم خود باشد.حتما دقت داشته باشید که برای استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی زخم باز باید آنرا با یک روغن دیگر همچون روغن نارگیل یا (جوجوبا) مخلوط کنید و سپس استفاده کنید، مخصوصاً اگر حساسیت های پوستی دارید.همچنین می توانید روغن اسطوخودوس را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.

5.دفع حشرات و تسکین محل نیش حشرات

خواص ضد عفونی کننده روغن اسطوخودوس می تواند برای تسکین مکان نیش حشرات بر روی پوست نیز مورد استفاده قرار بگیرد. بوی قوی اسطوخودوس با اینکه برای ما آرامش دهنده است، برای بسیاری از حشرات آزار دهنده است.

طریقه استفاده:

1- یک قطره روغن اسطوخودوس را با یک مقدار آب مخلوط کرده و بر روی محل نیش حشرات مالش دهید.

2- چند قطره از روغن را داخل یک شمع روشن اضافه کنید و جلوی در اتاق خویش بگذارید، مطمعناً هیچ حشره ای مخصوصاً پشه، وارد اتاق نخواهد شد.

6- روغن اسطوخودوس یک پاک کننده طبیعی است

روغن اسطوخودوس خواص ضد باکتری دارد. می توانید از این روغن بعنوان ضد عفونی کننده طبیعی نیز استفاده کنید.

7- رفع اختلالات تنفسی با روغن اسوطوخودوس

روغن اسطوخودوس می تواند به رفع علائم برخی از اختلالات تنفسی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه و یا احتقان سینوسی کمک کند.

طریقه استفاده:

1- روغن اسطوخودوس را با یک روغن دیگر مخلوط کرده و بر روی گردن، سینه و پشت خود بمالید.

2- بصورت (بخور) استفاده کنید.

8- اسطوخودوس بعنوان یک عطر

خواص روغن اسطوخودوس
روغن آرگان به عنوان عطر

اسطوخودوس گیاهی بومی منطقه مدیترانه در اروپا می باشد و از آن بعنوان عطر نیز استفاده می شود، مخصوصاً عطر اسطوخودوس را می توانید در میان عطر های اصیل و گرانقیت فرانسوی پیدا کنید، عطری خوشبو و تسکین دهنده که هر کسی می تواند استفاده کند.

9-جلوگیری از ریزش مو با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می تواند به از بین بردن شپش های سر کمک کند و امروزه پزشکان خبر از فواید روغن اسطوخودوس در جلوگیری از ریزش مو می دهند.تنها یک قطره از روغن اسطوخودوس را با شامپو خویش مخلوط کرده و استفاده کنید.

10- روغن اسطوخودوس و قاعدگی

با وجود اینکه علائم هیجانی قبل از قاعدگی (PMS) در میان خاتمها شایع است، اما درمان قطعی وجود ندارد. بدین منظور بسیاری از خانم ها به آروماتراپی و استفاده از روغنی اسطوخودوس رجوع می کنند زیرا علائم را کاهش می دهد.

طریقه استفاده:

روغن اسطوخودوس را بمدت 1 روز کامل در فریزر قرار بدهید، سپس چند قطره از آن را بر روی مچ دست یا گردن خویش بمالید تا عطر و بوی آن شما را احاطه کند. بهترین روش اینست که از یک ماساژور حرفه ای بخواهید تا شما را با روغن اسطوخودوس ماساژ دهد.


طرز تهیه روغن اسطوخودوس



امیدوارم از این عنوان رضایت داشته باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits