دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آب آوردن قلب / راههای درمان آب آوردن قلب چیست ؟
72
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آب آوردن قلب (افیوژن پریکارد) همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب است. علایمی که در فرد ایجاد می‌شود تا حدی به علت ایجاد تجمع مایع است و به سرعت تشکیل مایع بستگی دارد.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با آب آوردن قلب و درمان این عارضه آشنایی کامل پیدا کنید

علل آب آوردن قلب

آب آوردن قلب همان تجمع مایع در فضای اطراف قلب می باشد . علایمی که در فرد ایجاد می شود تا حدی به علت ایجاد تجمع مایع اطراف قلب و نیز به سرعت تشکیل مایع بستگی دارد . علل مختلفی می تواند سبب بروز این حالت شوند : عوامل ویروسی ، باکتریایی و قارچی ، انفارکتوس حاد قلبی ، اشعه ، بدخیمی ، بالا رفتن اوره خون ؛ بیماریهای سیستم ایمنی ( مانند لوپوس ، آرتریت روماتوئید ، اسکلرودرمی ) ، واکنش های دارویی و میکسدم .

در حالت معمول میزان مایع اطراف قلب کمتر از ۵۰ میلی لیتر خواهد بود. اگر تجمع مایع به صورت آهسته صورت گیرد ، پرده پریکارد در اطراف قلب به تدریج کشیده می شود و به این ترتیب می توان تا ۲ لیتر مایع را در خود جای دهد ، بدون اینکه علامت خاصی برای فرد ایجاد نماید. بعضی از بیماران ممکن است احساس وجود یک فشار ثابت را درون قفسه سینه خود احساس کنند ، یا علایم ناشی از وارد آمدن فشار بر احشای مجاور در فرد خود را نشان دهد ، مانند وارد آمدن فشار بر نای و لوله تراشه .

تخلیه مایع اطراف قلب زمانی صورت می گیرد که دچار علایم شده اند ، بیش از ۲ هفته باقی بماند، احتمال چرکی بودن مایع وجود داشته باشد و یا سبب تامپوناد قلبی شده باشد .

علایم آب آوردن قلب

ممکن است مقدار زیادی مایع در پریکارد موجود باشد و بیمار شناسه و نشانه ای تجربه نکند به خصوص اگر مایع به آهستگی افزایش یافته باشد.

در صورت بروز نشانه های افیوژن پریکارد، این نشانه ها به صورت زیر خواهند بود:

  • کوتاه شدن نفس یا دشواری در نفس کشیدن ( تنگی نفس)
  • ناراحتی در وقت نفس کشیدن در حالت دراز کش (ارتوپنه orthopnea)
  • درد قفسه سینه ، معمولاَ پشت استخوان جناغ یا در سمت چپ قفسه سینه که وقتی نفس کشیده می شودغالباَ بدتر می شود و وقتی بیمار می نشیند ،به جای دراز کشیدن ، بهتر می شود.
  • سرفه
  • تب خفیف
  • تندی تپش قلب

در مواردی که سرعت تجمع مایع اطراف قلب زیاد باشد ، می تواند سبب ایجاد تامپوناد قلبی در فرد شود. در این حالت مایع جمع شده در اطراف قلب باعث وارد آمدن فشار بر قلب شده ، بنابراین ورود خون به داخل قلب مختل می شود . به همین خاطر پر شدن بطن ها هم با مشکل روبرو خواهد شد. در نتیجه برون ده قلبی کاهش می یابد ، فشار درون سیاهرگها افزایش می یابد و فرد دچار افت فشار خون می شود. پس در مواردی که تامپوناد قلبی سریع رخ دهد فرد دچار علایم شوک می شود. در مورادی که سرعت ایجاد تامپوناد کم می باشد فرد علایمی مانند تنگی نفس و ضعف خواهد داشت .

درمان آب آوردن قلب

درمانی که برای آب آوردن قلب در نظر گرفته می شود، به شدت علایم و علل تجمع مایع اطراف قلب بستگی خواهد داشت . درمان دارویی و تخلیه مایع اطراف قلب برای این منظور انجام می شود.

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

روش درمان افیوژن پریکارد به مقدار مایع انباشته شده، علت آب آوردن قلب و کاهش عملکرد قلب به علت وارد آمدن فشار بر قلب( تامپوناد قلبی) وابسته است . با درمان علت زمینه ای افیوژن پریکارد غالباَ مشکل موجود اصلاح خواهد شد.

آب آوردن قلب

داروهای کاهنده التهاب ناشی از آب آوردن قلب

در صورتی که تامپوناد موجود نباشد یا تهدید فوری ناشی از تامپوناد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان التهاب پریکارد ناشی از آب آوردن قلب تجویز کند. تا التهاب به وجود آورنده افیوژن پریکارد از بین برود:

  1. آسپیرین
  2. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین یا ایبوپروفن
  3. کلیشیسین (Colcrys)
  4. اگر بیمار به این داروها عکس العمل نشان ندهد یا پس از درمان موفق به افیوژن راجعه پریکارد مبتلا شود، ممکن است پزشک یک کورتیکوستروئید مانند پردنیزون تجویز نماید.

اگر استفاده از داروهای ضد التهاب سبب اصلاح مشکل نشد، اگر تامپوناد ایجاد شد یا اگر احتمال ایجاد تامپوناد موجود بود، احتمالاَ کاردیولوژیست برای زهکشی مایع یا پیشگیری از انبار شدن مایع ، یکی از روش های زیر را توصیه خواهد کرد:

زهکشی مایع اطراف قلب

در این روش ، یک سوزن را وارد فضای پریکارد کرده و سر دیگر سوزن را به لوله ای (کاتتر)متصل می سازند تا مایع از پریکارد زهکشی شود. این رویه را پریکاردیوسنتز pericardiocentesis می نامند. به عنوان راهنمای این کار، پزشک از وسیله های تصویر سازی (اکو کاردیو گرافی یا نوعی تکنولوژی رادیوگرافی موسوم به فلوروسکوپی fluroscopy) استفاده می کند. در طول انجام این رویه ، قلب را با نوار قلب پایش می کنند. در بسیاری موارد برای کمک به پیشگیری از تجمع مجدد مایع در اطراف قلب، چند روزی سوزن و کاتتر را در فضای پریکارد قرار می دهند تا این فضا کاملاَ زهکشی شود.

جراحی قلب باز برای درمان آب آوردن قلب

در صورت وجود خونروی در پریکارد، به ویژه اگر به علت جراحی قلب اخیرَ یا سایر عوامل ایجاد کننده عارضه باشد، برای زهکشی پریکارد و ترمیم صدمه مربوط به آن، ممکن است جراحی قلب باز انجام شود. گاهی ، جراح ممکن است پریکارد را زهکشی نموده و گذرگاهی ایجاد کند تا در صورت لزوم مایع به حفره شکم زهکشی شده و در آن محل جذب شود.

درمان آب آوردن قلب با چسباندن لایه ها

با استفاده از رویه ای با نام اسکلروز بین پریکاردی intra pericardial sclerosis محلولی درون فضای میان دو لایه پریکارد تزریق می شود که اساساَ لایه ها را به هم می چسباند. در صورتی که بیمار دچار افیوژن راجعه پریکارد باشد یا در صورتی که افیوژن به علت سرطان ایجاد شده باشد از این رویه استفاده می شود.

درمان آب آوردن قلب با برداشتن پریکارد

پریکاردیکتومی pericardiectomy عبارت از برداشتن تمام یا یک بخش از پریکارد است. این رویه معمولاَ در درمان افیوژن راجع به پریکارد به رغم زهکشی با کاتتر انجام می شود. بدون پریکارد قلب می تواند به خوبی انجام وظیفه نماید.


بیشتر بخوانید:

علت افزایش ضربان و تپش قلب در خواب و بهترین راه درمان این عارضه

چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (72 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سحرناز | ۴ سال پیش
دکتر احتمال داده دخترم قلبش آب آورده باشه آیا امان پذیره ؟
0
18

hits