دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۳ خاصیت معجزه آسای روغن گردو
35
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن گردو خواص بی نظیری دارد. فواید روغن گردو میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. در ادامه 23 مورد از خاصیت های دارویی و درمانی روغن گردو آمده است

مجله دلگرم | روغن گردو خواص بسیاری دارد. برخی از فواید روغن گردو عبارت است از: جلوگیری از تصلب شرایین، جلوگیری از ریزش مو، کنترل قند خون، کنترل پسوریازیس، افزایش قدرت باروری در مردان، ارتقاء عملکرد مغزی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود کیفیت خواب و درمان بیخوابی، حفظ سلامت استخوان ها و کاهش حملات میگرنی تنها چندی از خواص شگفت انگیز روغن گردو است.

در ادامه 23 مورد از فواید روغن گردو را برای شما آورده ایم.

1. مبارزه با عفونت های قارچی

روغن گردو میتواند بسیاری از عفونت های قارچی را درمان کند. میتوانید روغن گردو را به تنهایی و یا با مواد طبیعی ضد قارچ دیگر مثل سیر ترکیب کرده و بصورت موضعی بر روی ناحیه آلوده شده قرار دهید. پس از درمان شدن عفونت، برای پیشگیری از بازگشت آن باید تا زمان بهبودی کامل، بصورت مرتب از روغن گردو استفاده کنید. خواص ضد قارچ روغن گردو در درمان آکنه نیز موثر است.

2. پیشگیری از پیری زودرس

روغن گردو با کاهش دادن چین و چروک و خطوط صورت و همچنین داشتن ویتامین ب از پیری زودرس جلوگیری میکند. ویتامین ب در کاهش استرس موثر است و استرس کمتر یعنی رادیکال های آزاد کمتر. رادیکال های آزاد از عوامل اصلی بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان ها میباشند. از دیگر محتویات گردو ویتامین ای میباشد. این ویتامین بدلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد به جوانسازی پوست شما کمک بسیاری میکند.

3. درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه هایی بر روی سطح پوست میشود. پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است که میتواند بر اثر عواملی همچون سرماخوردگی، عفونت و یا استرس بوجود آید. این بیماری را میتوان از طریق جوش و لکه هایی که بر روی پوست سر (جمجمه) و یا ناخن ها ایجاد میکند تشخیص داد. برای بهبود این بیماری میتوانید روغن گردو را بصورت مستقیم بر روی نواحی آلوده شده بمالید و یا اینکه هنگام استحمام روغن را درون وان بریزید.

4. کاهش سیاهی زیر چشم

اختلالات خواب، استرس و اگزما باعث ایجاد سیاهی زیر چشم میشود. روغن گردو گرم میتواند در کاهش این سیاهی ها بسیار تاثیر گذار باشد. برای این سیاهی ها میتوانید چند قطره روغن گردو گرم را به آرامی بر روی نواحی لکه دار (سیاه شده) ماساژ دهید تا به مرور پوست این قسمت از صورت تان روشن تر بشود. با استفاده از روغن گردو علاوه بر از بین بردن حلقه های سیاه زیر چشم میتوانید باد چشم ها را نیز کاهش دهید.

5. درمان بیماری های التهابی و مشکلات گوارشی

بیماری هایی همچون آسم، اگزما و آرتروز میتواند با استفاده از روغن گردو درمان شود. دلیل این امر نیز مقادیر بالای اسید های چرب موجود در این روغن است. از طرفی مقادیر بالای فیبر خوراکی موجود در روغن گردو باعث میشود تا گزینه ای عالی برای درمان مشکلات گوارشی از جمله اسهال و یبوست باشد.

6. پیشگیری از تصلب شرایین

تصلب شرایین بر اثر کلسترول بد بالا، چربی بالا، عملکرد نا مناسب هورمون انسولین و التهابات بوجود میاید. روغن گردو میتواند در درمان تمامی این شرایط موثر باشد چراکه این روغن سرشار از اسید های چرب مفید و غیر اشباع میباشد. مصرف اسید های چرب غیر مضر میتواند احتمال رسوب چربی ها به دیواره رگ ها را کاهش داده و بدین ترتیب خطر ابتلا به بیماری تصلب شرایین را پایین میاورد.

7. پیشگیری از ریزش مو

روغن گردو حاوی مقدار زیادی پتاسیم میباشد. به همین دلیل ماساژ دادن پوست سر با این روغن میتواند مواد پتاسیم مورد نیاز فولیکول های مو را تامین کند. در بسیاری از مواقع ریزش مو بدلیل کمبود مواد معدنی و یا عدم رسیدن اکسیژن کافی به فولیکول های مو ها میباشد. ویتامین ای و چربی های موجود در روغن گردو دارای خواص مرطوب کننده نیز میباشند و به همین علت میتواند به پیشگیری از سایر مشکلات و بیماری های مو (مثل شوره سر) نیز کمک شایانی داشته باشد.

8. کنترل قند خون

روغن گردو میتواند هم به بیماران دیابتی که از کاهش قند خون رنج میبرند و هم به آن هایی که مشکل افزایش قند خون دارند کمک کند. مواد غذایی که دارای چربی های مفید هستند، سرعت جذب قند به خون را کاهش میدهند و به همین دلیل از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری میشود. روغن گردو دارای خواص محرک نیز میباشد و میتواند برای افرادی که تولید انسولین در بدن آن ها بطور منظم انجام نمیشود بسیار مفید باشد چراکه محتویات این روغن شگفت انگیز میتواند پانکراس را برای تولید و ترشح منظم انسولین در جریان خون تحریک کند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، اگر اندکی آشنایی با بیماری دیابت داشته باشید، متوجه شده اید که خواص روغن گردو بیشتر مناسب افرادی است که دیابت نوع 2 دارند اما توجه داشته باشید که این روغن برای کسانی که دیابت نوع 1 دارند نیز مناسب است. بطور کلی مصرف روغن گردو میتواند مشکلات بیماران دیابتی را کاهش دهد.

9. افزایش قدرت باروری آقایان

روغن گردو تعداد اسپرم را افزایش میدهد اما در عین حال به بهبود شکل و قدرت تحرک اسپرم ها نیز کمک میکند. روغن گردو همچنین جریان خون را به نواحی تناسلی افزایش داده و باعث نعوظ قوی تر میشود. مجموع این عوامل باعث شده است تا روغن گردو قدرت زیادی در افزایش توانایی باروری در آقایان داشته باشد.

10. تقویت عملکرد های مغزی

روغن گردو در افزایش توانایی های شناختی مغز و همچنین به تعویق انداختن و حتی پیشگیری بیماری های عصبی مغزی بسیار موثر است. از آنجایی که بسیاری از اینگونه بیماری ها بدلیل التهابات و تشکیل پروتئین های غیرعادی در مغز میباشد، روغن گردو بدلیل خواص ضد التهابی بسیار قوی که دارد میتواند به درمان آن ها کمک کند.

11. کاهش خطر ابتلا به سرطان

درحالیکه چربی های غیر اشباع بطور طبیعی خواص آنتی اکسیدانی داشته و با عوامل محرک بیماری سرطان مبارزه میکنند، روغن گردو به شکل دیگری نیز میتواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. گفته میشود که گردو میتواند ژن هایی که ممکن است باعث بروز سرطان بشوند را بازنویسی کند. این عملکرد گردو به همراه خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی که دارد موجب شده است تا گزینه ای ایده آل برای پیشگیری و حتی درمان بیماری سرطان باشد.

12. افزایش کیفیت خواب و کمک به درمان بیخوابی

گردو بطور طبیعی منبعی غنی از ملاتونین میباشد. ملاتونین به هورمون خواب معروف است و نقش بسیار مهمی در تنظیم چرخه خواب دارد. بسیاری از اختلالات خواب بدلیل تنظیم نبودن سطوح ملاتونین در بدن میباشد. ملاتونین بر اثر تابش نور خورشید از بین میرود به همین دلیل بهتر است بطری روغن گردو را در محیطی تاریک قرار دهید. ملاتونین همچنین میتواند اثرات مخرب هورمون کورتیزول که باعث بیخوابی میشود را از بین ببرد.

13. تقویت استخوان ها

روغن گردو یک منبع غنی از ویتامین کا میباشد. این ویتامین یک ماده بسیار مهم و حیاتی برای حفظ سلامت استخوان ها است. ویتامین کا همچنین از به جذب کلسیم در استخوان ها کمک کرده و از بیماری هایی همچون پوکی استخوان جلوگیری میکند.

14. کاهش حملات میگرنی

روغن گردو دارای مقدار زیادی منیزیم میباشد. موجود بودن مقدار کافی منیزیم بدن در درمان حملات میگرنی بسیار مهم و ضروری است. منیزیم علاوه بر فوایدی که برای بهبود بیماری میگرن دارد، در حفظ سلامت استخوان ها و رگ های خونی نیز نقش مهم ایفا میکند.

15. بهبود سلامت کبد

روغن گردو به درمان کبد چرب کمک میکند. این روغن از تجمع و اشباع چربی در سلول های کبد جلوگیری کرده و به همین دلیل میتواند برای درمان بیماری کبد چرب بسیار مفید باشد. البته افرادی که بیماری های کبدی جدی مثل هپاتیت دارند، بطور کلی نباید روغن گردو را بصورت خوراکی مصرف کنند.

16. روغن گردو برای ماساژ

یک ماساژ ساده با روغن گردو میتواند انواع درد های آرتروزی و درد های ماهیچه ای را درمان کرده و بطور کلی باعث آرامش میشود. روغن گردو بطور ذاتی یک ضد درد (مسکن) است و اگر از آن بصورت موضعی استفاده بشود میتواند در تسکین درد ها بسیار موثر باشد.

17. کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون

بسیاری از روغن های طبیعی در کاهش کلسترول خون موثر هستند اما در تحقیقات علمی مشخص شده است که روغن گردو از جمله روغن هایی است که علاوه بر کاهش کلسترول در کاهش تری گلیسیرید نیز بسیار موثر است. میتوانید از روغن گردو در سالاد و یا مواد غذایی که در مراحل تهیه آن حرارت وجود ندارد استفاده کنید. اگر روغن گردو حرارت ببیند بسیاری از خواص و مواد مغزی خود را از دست میدهد.

18. سرشار از آنتی اکسیدان ها

همانطور که به اختصار در موارد قبلی ذکر کردیم، روغن گردو سرشار از آنتی اکسیدان ها است و همین امر باعث شده است تا این روغن در مبارزه با آسیب های اکسیداتیو عملکردی بسیار عالی داشته باشد.

19. سرشار از امگا3

گردو و همینطور روغن آن حاوی مقدار زیادی امگا3 میباشد. مصرف کافی امگا3 میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

20. تقویت روده

مصرف روغن گردو نه تنها باعث تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن میشود بلکه باکتری های مفید روده را نیز تقویت میکند. تقویت باکتری های روده از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی جلوگیری میکند.

21. کمک به کاهش وزن

اگرچه گردو بسیار چرب و پر کالری است اما بدن همه چربیهای موجود در گردو را جذب نمیکند. روغن گردو بدلیل داشتن فیبر غذایی زیاد میتواند به کنترل اشتها و کمتر گرسنه شدن و در نهایت کاهش وزن کمک شایانی داشته باشد.

22. کاهش فشار خون

همانطور که در موارد قبلی اشاره کردیم، گردو پتاسیم زیادی دارد. پتاسیم نقش مهمی در کاهش فشار خون و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها دارد. محققان میگویند مصرف روزانه 28 گرم مغزیجات باعث میشود تا خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی و فشار خون به میزان زیادی کاهش یابد.

23. بهبود حافظه

گردو یکی از بهترین مواد غذایی برای مغز است. روغن گردو نیز بدلیل موادی مقوی بسیاری که دارد به بهبود حافظه و پیشگیری از بیماری های مغزی که با افزایش سن بوجود میایند (مثل آلزایمر و زوال عقل) کمک بسیاری میکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (35 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits