دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بیماری پسوریازیس
19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پسوریازیس بیماری است که خود را در سطح پوست نشان میدهد. درمان پسوریازیس روش های مختلفی دارد. شناخت انواع پسوریازیس بسیار مهم است. پسوریازیس کودکان هم وجود دارد. در ادامه همه آنچه باید درباره پسوریازیس بدانید را به شما خواهیم گفتبیماری است که خود را...

مجله دلگرم | پسوریازیس یک بیماری مرتبط با سیستم ایمنی است که باعث ایجاد ناهمواری های برآمده و قرمز بر روی پوست میشود.

پسوریازیس معمولا قسمت بیرونی آرنج، زانو و یا جمجمه را آلوده میکند اما در عین حال ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود. برخی افراد گفته اند که پسوریازیس باعث خارش و سوزش پوست میشود. این بیماری با برخی بیماری های جدی دیگر همچون دیابت، مشکلات قلبی و افسردگی در ارتباط است.

توجه کنید که اگر پوست شما دچار التهاب، قرمزی، ورم و یا دانه دانه شد و با دارو های معمول بهبود پیدا نکرد، حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کنید.

ابتلا به پسوریازیس چگونه است؟

در عین حالیکه دانشمندان هنوز دقیقا نمیدانند چه چیزی باعث ایجاد پسوریازیس میشود، میتوان گفت که سیستم ایمنی و مسائل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در پیشرفت این بیماری ایفا میکنند. معمولا پسوریازیس نیاز به یک محرک دارد تا خود را نشان دهد. سلول های پوستی در افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند با سرعتی بسیار بالا رشد میکند که همین منجر به تشکیل ضایعات پسوریازیس میشود.

نرخ ابتلا به پسوریازیس در آقایان و خانم ها یکسان است. این بیماری در تمامی نژاد ها نیز مشاهده میشود اما میزان آن متفاوت است. حدود 1.9 درصد سیاه پوستان مبتلا به این بیماری هستند درحالیکه این نرخ در میان افراد سفید پوست 3.6 درصد است.

پسوریازیس معمولا در سنین 15 تا 35 سال بوجود میاید اما در هر سن دیگری نیز امکان ابتلا به آن وجود دارد. حدود 10 تا 15 درصد افرادی که به پسوریازیس دچار هستند، این بیماری آن ها را قبل از سن 10 سالگی مبتلا میکند. همچنین برخی از نوزادان نیز پسوریازیس دارند اما شیوع این بیماری در این رده سنی بسیار نادر است.

پسوریازیس واگیر دارد نیست و امکان ندارد که شما این بیماری را از کسی بگیرید و یا آن را به کسی سرایت بدهید. همچنین ضایعات پسوریازیس هم عفونی نمیباشد.

پسوریازیس چگونه تشخیص داده میشود؟

هیچگونه آزمایش خون و یا ابزار خاصی برای تشخیص پسوریازیس وجود ندارد. پزشک متخصص پوست معمولا با آزمایش بافت پوست محل آلوده شده نتیجه گیری میکند که آیا فرد به پسوریازیس دچار شده یا نه.

پزشک ممکن است تکه ای از پوست آلوده شده را به عنوان نمونه برداشته و با استفاده از میکروسکوپ به بررسی آن بپردازد. (به این روش بیوپسی میگویند) در روش بیوپسی پوستی که به بیماری پسوریازیس مبتلا باشد نسبت به پوستی که دچار اگزما شده، ضخیم تر است.

یکی دیگر از روش های تشخیص پسوریازیس بررسی های خانوادگی است چراکه طبق آمار، تقریبا یک سوم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، یکی از افراد خانواده آن ها نیز به این بیماری دچار بوده.

پسوریازیس چند نوع دارد؟

5 نوع پسوریازیس وجود دارد. اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید حتما نوع آن را هم بدانید. در ادامه انواع بیماری پسوریازیس برای شما توضیح داده شده است.

پلاک پسوریازیس

پلاک پسوریازیس شایع ترین نوع پسوریازیس است و به شکل برآمدگی های پوستی قرمز که با لایه ای از سلول های مرده نقره ای رنگ پوشیده است میباشد. این برآمدگی ها یا پلاک ها معمولا بر روی جمجمه، زانو، آرنج و یا قسمت پایینی کمر مشاهده میشود. این پلاک ها خارش داشته و دردناک هستند و در عین حال میتوانند بشکنند و خونریزی کنند.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار گونه ای از این بیماری است که به شکل ضایعات کوچک و نقطه نقطه پدیدار میشود. پسوریازیس خالدار معمولا در کودکی و یا در اوایل جوانی بوجود میاید و میتواند بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی تحریک شود. اینگونه از پسوریازیس دومین نوع شایع این بیماری میباشد. تقریبا 10 درصد افرادی که به پسوریازیس مبتلا میشوند دچار پسوریازیس خالدار هستند.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس به شکل ضایعات قرمز رنگ در چین و چروک های بدن مثل پشت زانو ها، زیر بازو ها و یا در کشاله ران بوجود میاید. پسوریازیس معکوس نرم و درخشان است. معمولا افرادی که این نوع پسوریازیس را دارند، همزمان (در قسمت دیگری از بدن خود) به گونه ی دیگری از پسوریازیس نیز مبتلا هستند.

پسوریازیس عفونی

پسوریازیس عفونی به شکل دانه های سفید رنگ عفونی است که با پوست قرمز رنگ احاطه شده است. پسوریازیس عفونی در واقع از تجمع گلبول های سفید خون بوجود میاید و در واقع عفونی و واگیردار نیست. پسوریازیس عفونی میتواند در هر نقطه ای از بدن بوجود آید اما معمولا در کف پا ها و دست ها دیده میشود.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک نوع شدیدی از پسوریازیس است که بطور گسترده پخش میشود و باعث قرمز شدن پوست در سراسر بدن میگردد. اینگونه از پسوریازیس باعث خارش و درد شدید شده و منجر به کنده شدن پوست میگردد. البته پسوریازیس اریترودرمیک خیلی نادر است و تنها در 3 درصد از افرادی که پسوریازیس داشته اند رخ داده است.

توجه! پسوریازیس اریترودرمیک بسیار خطرناک است و میتواند منجر به مرگ شود. بنابراین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

پسوریازیس در کدام قسمت های بدن بوجود میاید؟

پسوریازیس میتواند در هر قسمتی از بدن تشکیل شود؛ بر روی پلک ها، گوش ها، دهان، لب ها، چروکیدگی های پوست، دست ها، پا ها و حتی ناخن ها. پوست بدن در هر کدام از این نواحی با قسمت های دیگر متفاوت است و به همین دلیل روش های درمانی نیز متفاوت میباشند.

نور درمانی و یا درمان موضعی معمولا زمانی تجویز میشود که پسوریازیس تنها در بخش محدودی از بدن وجود داشته باشد. اگر پسوریازیس گستردگی زیادی داشته و یا زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده باشد، پزشک معمولا دارو های خوردنی و یا تزریقی تجویز میکند.

صرف نظر از محل وقوع پسوریازیس، برای این بیماری درمان های قطعی و موثری وجود دارد.

در ادامه قسمت هایی از بدن که پسوریازیس بیشتر در آن ها دیده میشود معرفی شده است.

جمجمه

پسوریازیس جمجمه معمولا خیلی خفیف است اما در برخی شرایط نیز میتواند خیلی شدید باشد و تمامی سطح پوست جمجمه را بپوشاند. پسوریازیس جمجمه میتواند گسترش پیدا کرده و به پیشانی، قسمت پایینی گردن و کنار گوش ها سرایت کند.

صورت

پسوریازیس صورت بیشتر ابرو ها، پوست بین بینی و لب بالایی، قسمت بالایی پیشانی و خط رویش مو را تحت تاثیر قرار میدهد. پسوریازیس روی صورت و اطراف آن باید به آرامی و با دقت و ملاحظه زیادی درمان شود چراکه پوست این ناحیه بسیار حساس است.

دست ها، پا ها و ناخن ها

پسوریازیس دست ها و پا ها باید به آرامی درمان شود چراکه ممکن است در برخی مواقع تاول، شکسته شدن و ورم پوست رخ دهد. پسوریازیس ناخن نیز در بیش از 50 درصد افرادی که به این بیماری دچار هستند دیده میشود.

ناحیه تناسلی

شایع ترین نوع پسوریازیس در ناحیه تناسلی، پسوریازیس معکوس است اما انواع دیگر پسوریازیس نیز میتواند در ناحیه تناسلی بوجود آید. پسوریازیس تناسلی بطور کلی در مردان شایع تر است. پسوریازیس تناسلی نیز به دلیل محل بوجود آمدن آن، باید به آرامی و با ملاحظه درمان شود.

چین و چروک های پوست

پسوریازیس معکوس میتواند در محل چین و چروک های پوستی مثل زیر بغل و زیر سینه ها بوجود بیاید. این نوع پسوریازیس به دلیل تعریق و اصطکاک زیاد در نواحی چین و چروک ها، آزار دهنده تر است.

پسوریازیس شدید، پسوریازیس متوسط و پسوریازیس خفیف

پسوریازیس میتواند شدید، خفیف و یا متوسط باشد. روش درمانی هر فرد با توجه به میزان شدت بیماری او میتواند متفاوت باشد. شدت پسوریازیس با توجه به میزان سطح آلوده بدن سنجیده میشود.

روش دیگری محاسبه شدت پسوریازیس، میزان تداخل این بیماری با زندگی فرد مبتلا است. بطور مثال اگر پسوریازیس در ناحیه ای مثل کف دست ها و یا کف پا ها ایجاد شود، میتواند فعالیت های روزمره بیمار را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. در حالیکه اگر بیماری در ناحیه دیگری ایجاد شود (مثلا شکم) ممکن است تاثیر چندانی در زندگی روزمره بیمار نداشته باشد.

پسوریازیس خفیف
پسوریازیس خفیف کمتر از 3 درصد سطح بدن را آلوده میکند.
پسوریازیس متوسط
پسوریازیس متوسط 3 تا 10 درصد سطح بدن را آلوده میکند.
پسوریازیس شدید
پسوریازیس شدید بیش از 10 درصد سطح بدن را آلوده میکند.

برای درمان پسوریازیس خفیف معمولا از روش های موضعی همچون کرم های مرطوب کننده و شامپو های مخصوص استفاده میشود.

درمان پسوریازیس متوسط و شدید معمولا شامل استفاده همزمان از چندین روش است. علاوه بر درمان های موضعی، پزشک ممکن است نور درمانی را نیز تجویز کند. همچنین میتوان از دارو های بیولوژیک نیز استفاده نمود. تجویز این دارو ها بیشتر برای افرادی انجام میشود که بیماری پسوریازیس زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده و مختل نموده است.

خطر ابتلا به پسوریازیس آرتریت

حدود 11 درصد افرادی که پسوریازیس دارند، به پسوریازیس آرتریت نیز دچار میشوند.

پسوریازیس آرتریت اغلب تشخیص داده نمیشود، مخصوصا اگر خفیف باشد. درمان هرچه سریعتر این بیماری جهت جلوگیری از آسیب مفصلی دائمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

پسوریازیس در کودکان

هر ساله حدود 20 هزار کودک زیر 10 سال به پسوریازیس مبتلا میشوند. البته برخی اوقات تشخیص درست نیست و دیگر بیماری های پوستی با پسوریازیس اشتباه گرفته میشود. برخی علائم پسوریازیس عبارتند از ایجاد حفره در پوست، کمرنگ یا بیرنگ شدن ناخن ها، پوسته پوسته شدن شدید پوست سر، بثورات ناشی از بستن پوشک و یا ایجاد پلاک هایی شبیه به بیماری پسوریازیس بزرگسالان. پسوریازیس در نوزادان نادر بوده اما ممکن است اتفاق بیافتد. تشخیص پسوریازیس در نوزادان بسیار حساس بوده و باید با دقت زیادی انجام شود.

اگر یک کدام از والدین پسوریازیس داشته باشد، 10 درصد احتمال دارد که بچه نیز به این بیماری دچار شود و اگر هم پدر و هم مادر مبتلا باشند خطر سرایت بیماری به کودک به 50 درصد میرسد. نمیتوان پیش بینی کرد که فردی پسوریازیس میگیرد یا نه اما دانشمندان معتقدند 10 درصد جمعیت کلی جوامع ژنی که میتواند باعث بروز پسوریازیس شود را به ارث میبرند. از بین این 10 درصد هم تنها 2 تا 3 درصد افراد مبتلا به این بیماری میشوند.

برخی از افراد جوان گزارش داده اند که پسوریازیس به دنبال یک عفونت بوجود آمده است، مخصوصا عفونت گلو. 30 تا 50 درصد افراد جوانی که پسوریازیس دارند در صورت ابتلا به بیماری هایی همچون گوش درد، گلودرد، برونشیت، ورم لوزه و عفونت تنفسی ممکن است به مدت 2 تا 6 هفته، بیماری (پسوریازیس) آن ها عود کند.

قسمت های زخم شده و یا آسیب دیده پوست معمولا محلی است که پسوریازیس بوجود میاید اما نمیتوان گفت که همه افراد مبتلا به پسوریازیس بدلیل زخم و یا آسیب های پوستی دچار این بیماری شده اند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits