دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص عالی چای زعفران برای سلامتی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چای زعفران : زعفران یا زرپران گیاهی گلدار کوچک و چند ساله است که به عنوان یکی از ارزشمندترین و گران ترین ادویه های جهان شناخته می شود.با دلگرم همراه باشید تا با خواص چای زعفران آشنا شوید.

آشنایی با خواص چای زعفران

زعفران گیاهی است بومی اروپا و آسیا که اغلب به صورت خشک شده به عنوان ادویه و دم کرده استفاده می شود. همان طور که همه ی شما خوب می دانید این ادویه خیلی هم گران است. دلیل آن هم این است که حدود 400 هزار کلاله ی گیاه زعفران، تنها یک کیلوگرم از این ادویه را در اختیار ما قرار می دهد.

اگر چه زعفران اخیراً به دلیل گران بودن و آگاهی و شناخت مردم از دیگر گیاهان دارویی که علاوه بر این که خواص خوبی دارند و به اندازه ی زعفران هم گران نیستند، محبوبیت قبلی خود را از دست داده اما به هر حال این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنم.

ارزش غذایی زعفران

  • کالری : 310
  • چربی : 6 گرم
  • کربوهیدرات : 65 گرم
  • پروتئین : 11 گرم
  • فیبر : 3.9 گرم

چای زعفران

خواص زعفران برای پوست و مو


1. روشن شدن پوست

  • زعفران برای درمان لک های صورت و روشن شدن پوست صورت مفید می باشد.
  • مقداری پودر زعفران را با 3 قاشق چایخوری شیر ترکیب کنید و آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
  • در روشی دیگر پودر زعفران را 2-3 ساعت در آب خیس کنید، آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 5 دقیقه بشویید.

2. درمان جوش صورت

زعفران برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و جای جوش مفید می باشد.

ماسک زعفران برای جوش و جای جوش

  • مقداری پودر زعفران را با 6-7 برگ ریحان خوب بکوبید، خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
  • زعفران را با عسل مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، چند دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

3. از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی

اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه کرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

4. جلوگیری از ریزش مو

زعفران برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی مفید بوده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

ماسک زعفران برای مو

مقداری پودر زعفران و شیر را ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

چند نکته

  • زعفران چاشنی گران قیمتی است، برای پوست درست و به جا از آن استفاده کنید.
  • میزان مصرف مجاز زعفران در روز 3 گرم است. اگر در غذایتان از زعفران استفاده کرده‌اید، آن روز از زعفران برای درمان‌های پوستی استفاده نکنید. برای مصرف بیشتر این گیاه حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.
  • افرادی که با مشکل تعریق کف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز کنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق کف دست این افراد را بیشتر می‌کند.

کاهش درد قاعدگی

در سال‌های گذشته، زعفران به عنوان یک محرک برای تحریک قاعدگی در زنانی که عادت ماهیانه ی منظمی نداشتند، استفاده می‌شد. دم کرده‌ی گیاه زعفران هم چنین برای کاهش خونریزی رحم، تسهیل خونریزی و کاهش درد ناشی از قاعدگی به کار برده می‌شود.البته این چای نباید توسط زنان باردار مصرف شود چرا که در تعدادی از تحقیقات دیده شده است که موجب سقط خود به خودی جنین می‌شود.

ضد افسردگی

چای زعفران برای درمان افسردگی نیز استفاده می شود. گزارش شده است که دریافت مقدار زیادی از دم کرده و یا ادویه‌ی زعفران موجب احساس شادی و خوشحالی می‌شود.

پیشگیری از سرطان

زعفران حاوی کاروتنوئیدها است و بر طبق یافته‌های علمی، این کاروتنوئیدها ایجاد واکنش‌های مختلفی در برابر کارسینومای سرطانی، توده‌های بدخیم سرطانی (سارکوما) و لوکمی در انسان‌ها می‌کنند.

سلامت قلب

بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و به این ترتیب از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

تسکین دردهای شکمی

دم کرده‌ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. همچنین دردهای غشای روده‌ی بزرگ را نیز آرام می‌کند.

کاهش فشار خون

دم کرده‌ی زعفران حاوی موادی است که به آن کروستین می‌گویند که فشار خون را پایین می‌آورد. به همین دلیل زعفران به پیشگیری از افزایش فشار خون کمک می‌کند.

خلط آور

دم کرده‌ی زعفران موجب تحریک استفراغ و سرفه به منظور تسکین درد سینه، گلو و معده می‌شود.

چای زعفران

طرز تهیه چای و دمنوش زعفران

مقداری پودر زعفران را به آب جوش (70-80 درجه) اضافه کنید و بگذارید 5 تا 8 دقیقه بماند تا دم بکشد، چای شما آماده است می توانید آن را با لیمو ترش تازه و عسل ترکیب کرده و استفاده کنید.

عوارض و مضرات زعفران

  1. مصرف مقادیر بالای زعفران برای زنان باردار خطرناک بوده و می تواند باعث سقط جنین شود.
  2. زعفران در بعضی افراد می تواند باعث ایجاد آلرژی شود که با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، اضطراب، خستگی و تغییر اشتها مشخص می شود.
  3. زعفران ممکن است با برخی از داروها مانند وارفارین یا دارو های فشار خون تداخل داشته باشد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits