دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گاز سوز کردن خودرو برای رهایی از بنزین ۳۰۰۰ تومانی
1
با اعلام بنزین 3000 تومانی بسیاری از دارندگان خودرو به این فکر افتادند که خودروی خود را گازسوز کنند چرا که هزینه های پایین تری را شامل می شود.

شرایط گازسوز کردن خودرو

دلگرم : هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تقاضا برای گاز سوز کردن خودرو‌ها افزایش یافته به‌طوری که روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای این مساله ثبت می‌شود، افراد متقاضی نیز می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه https://www.irngv.ir مراجعه کنند و آنطور که مسوولان اعلام کرده اند حداکثر ظرف مدت دو ماه آینده به همه درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

متقاضیان برای گازسوز کردن خودرو‌ها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودرو‌های دوگانه‌سوز https://www.irngv.ir مراجعه کنند و از طریق گزینه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند. در مدت یک هفته از طرف اتحادیه سوخت‌های جایگزین پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند.

چگونه ماشین خود را دوگانه سوز کنیم

محمودیان رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در این باره با اشاره به دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودرو‌ها هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: اولویت تبدیل خودرو‌ها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه زودتر درخواست خود را ثبت کنند و حداکثر ظرف دو ماه آینده خدمات‌رسانی به همه متقاضیان گازسوز کردن خودرو‌ها انجام خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی هزینه تبدیل خودرو‌ها به دوگانه‌سوز را بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن به‌صورت میانگین ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد و اطمینان خاطر داد: این رقم ثابت است و به هیچ وجه در روز‌های آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.

مردم فقط به مراکز مجاز مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به لزوم گازسوز کردن خودرو‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودرو‌های دوگانه‌سوز (NGVI.IR) و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد: مردم به‌منظور دریافت خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاه‌های غیرمجاز تبدیل خودرو‌ها خودداری کنند.

محمودیان افزود: خوشبختانه قطعات و تجهیزات موردنیاز این صنعت کاملا بومی‌سازی شده و با توجه به افزایش تعداد تقاضاها، هم‌اکنون کارخانجات تولید تجهیزات موردنیاز این صنعت ظرفیت تولید خود را افزایش داده است و به‌صورت شبانه‌روزی و دو شیفته کار می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تبدیل خودرو‌ها به گازسوز تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان استاندارد انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون ۲۵۰ واحد کارگاهی مجاز در کشور آماده خدمات‌رسانی به هم‌وطنان هستند که با احتساب ۱۳۰ واحد در حال ساخت، تا یک ماه آینده این تعداد به ۳۸۰ واحد افزایش می‌یابد.

محمودیان تصریح کرد: امکان افزایش تعداد واحد‌های کارگاهی تبدیل خودرو‌ها تا یک هزار واحد در کشور نیز وجود دارد.

گازسوز کردن خودرو چقدر هزینه دارد؟

حمید قاسمی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشستی خبری، با اشاره به این‌که سهم گاز از سبد انرژی ما در حال حاضر ۱۳ درصد است، تصریح کرد: در برنامه اولیه قرار بود این سهم معادل ۷۶ درصد باشد که نشان می‌دهد کم‌کاری‌هایی در این بخش انجام شده است.

وی با اشاره به این‌که ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان است، گفت: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان جی در حال بهره‌برداری است و ۱۲۰ جایگاه تا پایان سال به آن اضافه خواهد شد.

از نصف ظرفیت سی‌ان جی‌مان استفاده می‌کنیم.

مدیر سی‌ان‌جی گفت: در حال حاضر ظرفیت جایگزینی بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین با سی‌ان‌جی در خودرو‌ها وجود دارد، اما تاکنون ۲۱ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شده است.

قاسمی با اشاره به این‌که در بخش تولید تجهیزات این صنعت ۹۰ درصد خودکفا هستیم، اظهار کرد: شش کارخانه بزرگ مخزن‌سازی و چهار شرکت بزرگ کمپرسورسازی در کشور فعال هستند.

وام برای دوگانه سوز کردن خودرو

وی در ادامه اعلام کرد که برای استقبال خودرو‌ها از سوخت سی ان جی، وام ۲.۵ میلیون تومانی برای خودرو‌های کار در نظر گرفته شده که پیگیری این وام از طریق ورود به سامانه مربوطه و دریافت کد رهگیری صورت می‌گیرد.

به گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف CNG طی سه ماه گذشته یک‌میلیون مترمکعب اضافه شده که هر یک مترمکعب استفاده از گاز به میزان ۶،۰۰۰ تومان صرفه‌جویی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر این‌که در گذشته اخباری از انفجار خودرو‌های گازسوز شنیده شده بود، تصریح کرد: بیش از ۹۰۰ هزار خودرو توسط وزارت نفت دوگانه‌سوز شد که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها دچار حادثه نشده‌اند و تنها ۸۳ مورد از خودرو‌ها در بخش‌های زیرپله‌ای دوگانه‌سوز شدند.

قیمت سی‌ان‌جی از اول خرداد ۱،۳۹۲ ریال افزایش می‌یابد

در ادامه این نشست خبری، اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی اعلام کرد که طبق مصوبه هیأت وزیران، قیمت سی‌ان‌جی از اول خرداد سال جاری ۱،۳۹۲ ریال افزایش پیدا می‌کند که برای توسعه صنعت سی ان جی، الزامات ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌ها استفاده خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴.۵ میلیون خودروی گازسوز در سطح کشور داریم که در حدود ۲۱ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که این رقم جایگزین ۲۱ میلیون لیتر بنزین در کشور می‌شود.

دادرس با بیان این‌که طرح کارت اعتباری سوخت ۱۸۰ هزار تومانی به‌جای یارانه را پیشنهاد کرده‌ایم، گفت: این طرح ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود که برای دولت توجیه اقتصادی دارد و برای تاکسی‌ها هزینه یک میلیون تومانی برای خرید بنزین جایگزین می‌شود.

گازسوز کردن خودرو چقدر هزینه دارد؟

در حال حاضر در بازار‌های جهانی فقط خودرو‌های هیبریدی یا بنزینی عرضه می‌شوند. در کشورمان نیز فقط تعدادی از خودرو‌های درجه ۲ و ۳ دوگانه سوز می‌شوند و هیچ‌یک از خودرو‌های درجه یک از سوخت CNG استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از مردم در خصوص هزینه گازسوز کردن خودرو سوال می‌پرسند که بر اساس اعلام مدیر طرح CNG هزینه گازسوز کردن خودرو به مدل وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت بستگی دارد، اما به طور کلی برای گاز سوز کردن یک خودرو می‌بایست ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

خودرو بنزینی یا CNG؟

البته به طور کلی تعمیرکاران خودرو به مردم توصیه می‌کنند که خودرو‌های دوگانه سوز را انتخاب نکنند، اما فعالان صنعت خودرو بر این باورند که اگر گازسوز کردن خودرو طبق استاندار‌های ضروری انجام شود، خودرو از لحاظ ایمنی مشکلی نخواهد داشت.

علیرضا نیک آیین‏ رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها در گفتگو با شهروند در این خصوص عنوان می‌کند:

سوخت‎ CNG ‎نسبت به سایر سوخت‌های هیدروکربنی پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ ‏اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) را دارد. از این رو سوختن گاز CNG کربن کمتری را تولید می‌کند و در خودرو‌های ‏گازسوز به دلیل کاهش چشمگیر این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیار‌های ‏رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

از سویی روغن موتور و فیلتر آن هم به دلیل کاهش رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی تمیز باقی می‌ماند و زمان تعویض آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد شد. از این رو هزینه عملیاتی موتور گازسوز برای مالکان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین عمر مفید خودرو در زمان استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزینی و LPG بیشتر خواهد بود.

آیا موتور خودرو‌های گازسوز خشک کار می‌کند؟

بسیاری از مردم معتقدند که خودرو‌های گازسوز خشک کار می‌کنند. علیرضا نیک آیین در این خصوص عنوان می‌کند دقیقا اطلاع ندارم این ادعا به چه میزان حقیقت دارد، اما در یک وضعیت یکسان، موتور خودرو گازسوز نسبت به خودرو بنزینی دو برابر بیشتر به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند. هرچند در خودرو‌هایی که از کارخانه دوگانه سوز هستند، سیستم گاز خودرو از کامپیوتر بهره می‌برد و هوشمند است و به همین دلیل آسیب کمتری به موتور می‌رساند؛ زیرا‎ ‎گاز ECU بر اساس شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن‌تر است.

‏رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها در ادامه افزود:

گاز‎ LPG ‎برای هیچ‌یک از خودرو‌های انژکتوری مناسب نخواهد بود؛ زیرا علاوه بر اینکه به موتور آسیب می‌رساند، به سنسور‌ها نیز صدمه خواهد زد. از سویی وقتی خودرو را گازسوز می‌کنید، به دلیل اینکه خودرو شما از قبل تک‌سوز بوده است به سرسیلندر آن فشار وارد می‌شود. در نتیجه این فشار‌ها به سیستم برق، سنسور خودرو و حتی سوزن‌های انژکتور نیز آسیب می‌رساند.

به طور کلی خودرو‌های دوگانه سوز کارخانه‌ای بهتر هستند، اما هنگام سرد بودن، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت ‏بالا و شتاب‌گیری استفاده از گاز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ‏

خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا این ادعا‌ها را قبول ندارند و عنوان می‌کنند هنگامی که موتور خودرو سرد است، بنزین بر روی ‏دیواره سیلندر‌ها تقطیر شده و به پایین یا همان به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود. این میزان هرچند بسیار اندک و غیرقابل ‏اندازه‌گیری است، اما در طولانی‌مدت باعث می‌شود روغن خراب شود و خاصیت روانکاری روغن را از بین می‌برد.

این در شرایطی است که گاز ‏طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نخواهد شد و حتی اگر در مجاورت روغن قرار بگیرد نیز باعث خراب شدن آن نمی‌شود؛ بنابراین توضیح خودروسازان نشان می‌دهد که خشک کار کردن خودرو‌های گازسوز واقعیت ندارد؛ زیرا بر اساس این دیدگاه روغن موتور خودرو‌های گازسوز دیرتر خراب می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits