دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مدت و میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد؟

مدت و میزان خون قاعدگی تا چند روز طبیعی است؟

مدت و میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مدت و میزان خون قاعدگی مانند سایر خصوصیات قاعدگی می تواند در بین زنان متفاوت باشد اما برای این که بتوانید مقیاس سنجشی به دست آوریم در این مطلب معیارهایی برای طبیعی و یاغیر طبیعی بودن مدت و میزان خون قاعدگی بیان خواهیم کرد.

مدت قاعدگی تا چند روز طبیعی است؟

مدت عادت ماهیانه به طور متوسط ۴ الی ۵ روز می باشد. که در حدود ۳ روز آن خونریزی شدید و پس از آن به تدریج کم شده و در ساعات پایانی تبدیل به لکه می شود.

بنا به شرایط، برخی خانم ها قاعدگی هایی بین ۲ الی ۷ روز را نیز تجربه می کنند. ولی کمتر و یا بیشتر بودن این مدت نشان دهنده اختلال در تخمدان ها و رحم می باشد و باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.

عده ای از خانم ها نیز خصوصیات منحصر به فرد خود را در این دوران دارند مثلا در برخی، خونریزی ابتدا کند سپس شدت می گیرد و برخی نیز از همان ابتدا خونریزی شدیدی دارند و یا حتی برخی معترض هستند که دوران قاعدگی آنها ۲ سیکل به هم پیوسته است

یعنی خونریزی آغاز و پس از ۱ الی ۲ روز کاملا قطع شده و سپس مجددا خونریزی شدت می گیرد. این عادات همان طور که ذکر شده کاملا شخصی است و نمی تواند نشان دهنده بیماری و یا اختلال خاصی باشد.

میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد؟

مقدار کلی خونی که از بدن خانم ها در هر دوره قاعدگی خارج می شود بین ۶۰ الی ۲۳۰ گرم می باشد. اگر بخواهیم متوسط این مقدار را در نظر بگیریم به طور طبیعی در هر دوره عادت ماهانه ۱۵۰ گرم خون از بدن خارج می شود که در طول یک سال جمعا ۲ لیتر می شود.

این میزان خون اگر به طور یک باره از بدن فردی خارج شود می تواند به مرگ وی نیز منجر شود اما فاصله بین دورهای پریود خانم ها زمانی مناسبی است که بدن خون از دست رفته را جایگزین کند به همین خاطر نیز پزشکان توصیه می کنند در این فاصله باید از مواد غذایی خون ساز استفاده کرد.

شکل خون خارج شده از رحم معمولا به شکل لخته های نرم است. رحم به طور طبیعی در ماهیت خون بدن تغییر ایجاد کرده و همین تغییر موجب می شود خون پس از خروج از رحم اصطلاحا ببندد و تبدیل به لخته خون شود.

همانطور که گفته شد این لخته ها معمولا کوچک هستند در صورتی که لخته های خون بزرگ در خونریزی قاعدگی دیده شد، نشان دهنده خونریزی شدید بوده و رحم فرصت کافی برای ایجاد تغییر بر روی خون را پیدا نکرده است.


علت دوره قاعدگی طولانی مدت

اگر خونریزی غیرطبیعی شدید داشته باشید که کمتر از یک هفته طول می کشد نیز ممکن است با منوراژی تشخیص داده شوید.

پنج درصد زنان مبتلا به منوراژی هستند. یک دوره طولانی ممکن است نشانه ای از وضعیت سلامتی در معرض خطر جدی باشد مانند:

  • بی نظمی هورمون
  • ناهنجاری های رحمی
  • سرطان

مهم است که پزشک خود را ببینید اگر دوره ای طولانی یا شدید داشته باشید تا بتوانید علت اصلی را شناسایی کرده یا علل احتمالی جدی تری را بیابید.

منوراژی می تواند در طول دوره شما ناراحتی ایجاد کند و همچنین روال معمول شما را مختل کند. ممکن است متوجه شوید که خونریزی روی فعالیت شما یا خواب شما تاثیر می گذارد. اگر به طور منظم دوره های قاعدگی طولانی را تجربه می کنید به ویژه اگر آنها سنگین هستند شما ممکن است کم خونی فقر آهن را تجربه کنید.

قاعدگی یک روند فیزیولوژیکی طبیعی در دختران نوجوان و زنان در سن باروری است. با این حال، می تواند در میان زنان متفاوت باشد. همه قاعدگی ها مدت مشابه ندارند. حتی اندازه قاعدگی (دوره خون) متفاوت است. با این حال، مدت زمان متوسط قاعدگی و مقدار متوسط خونریزی قاعدگی که در محدوده طبیعی در نظر گرفته می شود وجود دارد.


چه مدت زمان، قاعدگی طولانی مدت نامیده می شود؟

همانطور که اشاره شد اصطلاح منوراژی به دوره های طولانی و سنگین اشاره می کند. از لحاظ مقدار، دوره های سنگین به معنی عبور بیش از 80 میلی لیتر (2.7 میلی لیتر) می باشد.

دوره های طولانی مدت به بیش از 8 تا 10 روز به خونریزی قاعدگی اشاره دارند. بنابراین منوراژی به عنوان hypermenorrhea شناخته می شود که به ندرت به "قاعدگی بیش از حد" تبدیل می شود.

مهم است که به یاد داشته باشید که دوره های طولانی یا سنگین نباید با سایر اختلالات قاعدگی، مانند قاعدگی نامنظم، اشتباه گرفته شود. یک زن ممکن است دوره های طولانی یا سنگین را تجربه کند اما هنوز هم قاعدگی منظم داشته باشد.

سایر انواع دوره های غیرعادی قاعدگی

منوراژی باید از سایر شرایط مشابه اختلاف داده شود از قبیل:

  • منوراژی یا خونریزی میان قاعدگی یا خونریزی که هر زمان در میان دوره ها رخ می دهد و یاخونریزی واژینال غیر طبیعی.
  • منومترروراژی یا دوره های نامنظم است خونریزی در فواصل نامنظم، با تغییرات در مقدار و مدت رخ می دهد. شرایطی که خونریزی داخل قاعدگی را ایجاد می کنند ممکن است منجر به منومترروراژی شود.
  • پلی منوره قاعدگی بیش از حد مکرر است در کمتر از 21 روز اتفاق افتد. این نیز به عنوان چرخه قاعدگی بسیار کوتاه شناخته می شود.

علل خونریزی طولانی مدت قاعدگی

شایعترین علل منوراژی عبارتند از:

  • فیبروئید های رحم، رشد غیر سرطانی (خوش خیم) غیر طبیعی در داخل رحم یا روی رحم می باشد. از انواع مختلف فیبروئیدهای رحم، فیبروئیدهای زیرمخاطی احتمالاً باعث ایجاد منوراژی می شوند.
  • پولیپ های رحم رشد های غیر عادی دارد که در پوشش داخلی رحم پیش می آید. اکثر این پولیپ ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.
  • سرطان رحم یکی دیگر از انواع رشد غیر طبیعی است که در آن سلول های رحم معیوب و سریع رشد می کنند. این رشدها بدخیم هستند (سرطانی).
  • هیپرپلازی اندومتر، رشد بیش از حد سلول های آندومتر است. این یک وضعیت خوش خیم است اما در بعضی موارد ممکن است به سرطان رحم منجر شود.

عوارض بارداری مانند سقط جنین

  • آدنومایوز ضخیم شدن رحم ناشی از اندومتریوز (جدار رحم) است که در دیواره عضلانی رحم رشد می کند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، جایی است که سطح هورمون مردانه در بدن یک زن غیر طبیعی بالا است و کیست هایی در تخمدان ها رخ می دهد. این باعث اختلالات مختلف در قاعدگی و باروری می شود.
  • سایر ناهماهنگی هورمونی نیز ممکن است منوراژی را به دنبال داشته باشد مثلا در زنان که به یائسگی نزدیک می شوند (perimenopause).
  • خونریزی رحم ناکارآمد (DUB) خونریزی غیرطبیعی رحمی بدون هیچ گونه آسیب شناختی است. ممکن است خونریزی سنگین و یا نامنظم داشته باشد. هنگامی که تمام علل دیگر خونریزی غیرطبیعی رحم حذف شده و معاینه هیچگونه آسیب شناختی را نشان نمی دهد معمولاً تشخیص DUB به دست می آید.
  • اندومتریوز جایی است که پوشش داخلی رحم (اندومتریوم) خارج از رحم رشد می کند.
  • دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کنترل زایمان همچنین می تواند منوراژی را ایجاد کند.
  • اختلالات غدد درون ریز مانند اختلالات تیروئید یا هیپوفیز.
  • داروهای ضد انعقاد و داروهای ضد درد مثل آسپرین. داروهای هورمون، از جمله داروهای ضد بارداریخوراکی، زمانی که دکتر توصیه نمی کند.
  • اختلالات خونریزی مانند بیماری فون ویلبراند.
  • بیماری التهابی لگن (PID) التهاب اندام های زنانه تولید مثل است که معمولاً به علت عفونت است.

خطرات منوراژی چیست؟

منوراژی خودش معمولاً خطرناک نیست. بندرت ممکن است خونریزی طولانی و یا بیش از حد به نقطه ای برسد که بتواند تهدید کننده زندگی باشد. با این حال، این احتمال است و اگر خونریزی ناگهانی و شدید باشد آن را باید به عنوان یک اورژانس پزشکی درمان کرد.

در عوض عوارض شایع تر در دوره های سنگین یا طولانی، کم خونی است. این به این معنی است که ظرفیت حمل اکسیژن خون پایین تر از حد نرمال است. یکی دیگر از عوارض نسبتاً معمولی مونوراژیا، کرامپ های قاعدگی است که همراه با بروز لخته های خون است.

تشخیص مونوراژی

ارزیابی هر خونریزی غیر طبیعی رحم، از جمله منوراژی، ممکن است توسط:

  1. تاریخچه معاینه کامل شامل مقدار و مدت جریان قاعدگی، آخرین دوره قاعدگی، سن قاعدگی و سایر علائم مرتبط است. حاملگی باید حذف شود.
  2. معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن، که ممکن است یک فیبرئید رحم، پولیپ رحم یا سایر شرایط را تشخیص دهد.
  3. آزمایش خون برای بررسی کم خونی یا سایر شرایط پزشکی مانند ناهنجاری های تیروئید.
  4. نمونه برداری از سلول های دهانه رحم
  5. بیوپسی آندومتر
  6. سونوگرافی
  7. هیستروسالپینگوگرافی
  8. هیستروسکوپی
  9. سان هیستروسکوپی
  10. لاپاروسکوپی
  11. دیلاتاسیون و کورتاژ (D & C) "استاندارد طلایی" برای تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم مانند منوراژی است.

درمان مونوراژی

درمان های پزشکی اغلب موثر است و ممکن است در زنان که مایل به داشتن فرزند هستند ترجیح داده شود.

دارو

اصول کلی مدیریت شامل مکمل های آهن برای کم خونی و استفاده از NSAID ها مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و همچنین کاهش جریان خون می باشد.

درمان هورمون شامل داروهای ضد بارداری خوراکی مانند قرص های ترکیبی استروژن و پروژسترون است.

استفاده از یک IUD هورمونی که لوونورژسترل را آزاد می کند ممکن است به کنترل خونریزی بیش از حد کمک کند. درمان بیماری های زمینه ای منوراژی بسیار مهم است.

عمل جراحی برای درمان مونوراژی یا دوره قاعدگی طولانی مدت

دیلاتاسیون و کورتاژ (D & C)

برداشتن آندومتر که در آن ضخامت اندومتری چند میلی متر با استفاده از تکنیک های مختلف مانند لیزر یا گرما حذف می شود. حاملگی های آینده ممکن است تحت این روش درمان شوند.

برداشتن آندومتر جایی است که یک حلقه سیم الکترو جراحی برای حذف اندومتری استفاده می شود.

روشهای جراحی بسته به علت منوراژی، از قبیل میکومکتومی برای فیبروئید رحم یا پلیپکتومی برای حذف پولیپ رحمی است.

هیسترکتومی یک درمان قطعی برای منوراژی می باشد اما ممکن است از طرف زنانی که تمایل به داشتن فرزند دارند مورد توجه قرار نگیرند.

همچنین بخوانید:

دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!

عوارض و حکم رابطه جنسی در زمان قاعدگی از دیدگاه اسلام

قاعدگی شدید نشانه چیست؟

بهترین خوراکی ها در دوران قاعدگی

توصیه های مفید برای دوران قاعدگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits