دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 با این مواد خوراکی به کم خونی خود پایان دهید

درمان کم خونی با ۱۰ غذای خون ساز

با این مواد خوراکی به کم خونی خود پایان دهید
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مواد غذایی خون ساز برای بدن کدامند؟ کم خونی یکی از مواردی است که به راحتی می توانید با خوردن یک سری مواد غذایی آن را درمان کنید. در این مطلب با این خوراکی‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

درمان کم خونی با مواد غذایی

در طب سنتی غذاهای خونساز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و روش‌ها و خوراکی‌های در دسترس بسیار زیادی برای درمان کم‌خونی وجود دارند.

10 ماده غذایی خون ساز مناسب برای درمان کم‌خونی

کم‌خونی (آنمی) به حالتی اطلاق می‌شود که بدن‌ قادر به ساختن گلبول قرمز کمی است یا مقدار هموگلوبین موجود در این سلول‌ها بسیار کم باشد. متداول‌ترین نوع کم‌خونی، کم‌خونی فقر آهن نام دارد و معمولا ناشی از مصرف ناکافی آهن در رژیم غذایی است.

به مردان بالغ و زنان یائسه توصیه می‌شود روزانه حداقل ۸ میلی‌گرم آهن مصرف کنند. این مقدار در زنان بالغ غیر یائسه به ۱۸ میلی‌گرم در روز می‌رسد. همچنین صرف غذاهای سرشار از ویتامین C به جذب بهتر آهن از مواد غذایی کمک می‌کند. زنان حداقل به روزی ۷۵ میلی‌گرم و مردان به ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند.


معمولا خانم ها، به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص، بیشتر در معرض کم خونی قراردارند و از آن جا که در سال های مفید زندگی هر ماه مقدار زیادی خون از دست می دهند، باید همیشه مراقب تغذیه خود باشند تا در شروع دفع مجدد بتوانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند. در غیر این صورت و به مرور زمان دچار مشکلات متعدد از جمله بد خلقی ، ریزش مو، دردهای بدنی و ... می شوند .

مصرف ترکیبات خاصی می‌تواند در درمان کم‌خونی به‌ ویژه در زنان بسیار مفید باشد. اما آن چه در طب سنتی به آن توجه می شود تنها مواد خوراکی نیست بلکه اصول شش گانه ای است که در حفظ سلامت و شادابی افراد موثر است. در طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که هر غذایی با طبع گرم و تری مناسب می‌تواند بالقوه خون ساز باشد.

درمان کم خونی با هوای پاک

در طب ایرانی به غذاهای خون ساز ،غذاهای دم ساز نیز گفته می‌شود؛ از جمله غذاهای دم ساز می‌توان «هوا» را نام برد؛ هر چه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد و به عبارتی اکسیژن بیشتری داشته باشد، خون لطیف‌تری تولید می‌کند و هوای آلوده (حاوی آلاینده‌ها) خون آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند.

1. درمان کم خونی با عسل

این ماده غذایی به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود.

2. درمان کم خونی با کنجد

شما می توانید شب ها همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملا بجوید و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان ها و بیضه‌ها‌، بسیار مفید است‌. هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد، برای چشم نیز مفید است. چون این دو اندام، لطیف‌ترین بخش غذاهای مصرفی روزانه را به سمت خود جذب می‌کنند.

3. درمان کم خونی با قوتوی کرمان

قوتوی کرمان یا اردبیل ترکیبی از تخم گشنیز، زنجبیل، میخک، هل باد، شاه‌دانه ،گندم ،کنجد ،عدس و ... است. توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط و میل کنید.

4. درمان کم خونی با آبگوشت با نخود

توصیه می‌شود این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود تا کاملا هضم شود.

5. درمان کم خونی با گوشت بلدرچین

این گوشت از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است.

6. درمان کم خونی با 21 عدد مویز صبح ناشتا

برای کاهش بلغم مغزو افزایش حافظه، خوردن آن را فراموش نکنید.

7. درمان کم خونی با آلو و انجیر

برای دریافت غذاهای خون ساز ، خوردن هفت عدد انجیر خشک همراه صبحانه و 9 تا 12 عدد آلو‌ بخارا همراه وعده ناهار توصیه می شود.

مواد غذایی سرشار از آهن

درمان کم خونی با پیاده روی

دکتر حمزه سام دلیری؛ محقق و مدرس طب سنتی در این باره به خبرگزاری دانشجو می گوید: پیاده‌روی با پای برهنه روی سنگ‌ریزه‌ها یا قلوه‌سنگ ها روزانه به مدت 30 دقیقه، قرار دادن تکه آهنی که نه رنگ و نه زنگ داشته باشد در داخل خورشت‌ها (توصیه می‌شود این کار را در 10 دقیقه پایانی طبخ غذاهای خورشتی انجام دهید.)

8. غذاهای سرشار از اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین ب۹ در تولید گلبول‌های قرمز تازه به بدن کمک می‌کند. مصرف ناکافی اسید فولیک می‌تواند باعث ابتلا به کم‌خونی شود. با مصرف مجدد اسید فولیک می‌توان دوباره میزان گلبول‌های قرمز را افرایش داد. نان‌ها و غلات غنی‌شده، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، نخود، حبوبات و مغزها سرشار از اسید فولیک هستند.

9. درمان کم خونی با گیاهان و میوه های خون ساز

  • از جمله گیاهان و میوه هایی که خاصیت خون ساز ی دارد می‌توان به یونجه‌، گزنه‌، شبدر‌، عناب‌، زرشک‌، آلبالو‌، انار و سیب اشاره کرد. به این صورت که یونجه یا شبدر را با سالاد فصل مخلوط و میل کنید.
  • یک استکان عرق گزنه را با دو قاشق غذاخوری شیره انگور مخلوط و میل کنید.
  • در یک استکان جوشانده گل بابونه، دو قاشق غذاخوری آب آلبالو بریزید و میل کنید.
  • یک قاشق غذاخوری آویشن و 7عدد عناب را با 3 لیوان آب مخلوط کنید و آن را بجوشانید، صاف و میل کنید.
  • در یک لیوان جوشانده گل ختمی، سه قاشق غذاخوری آب‌زرشک مخلوط و میل کنید.

10. درمان کم خونی با مصرف آجیل

  • آجیل‌های خون ساز از منابع مورد علاقه و تغذیه‌ای افراد است. آجیل دارای مزایای متعددی سلامتی از جمله کاهش کلسترول، سلامت قلب، کنترل وزن و حتی کاهش خطر سرطان است.
  • آجیل همچنین منبع غنی آهن است که سطح هموگلوبین را بهبود می‌بخشد.

به منظور خون رسانی و تنظیم سطح آهن بدن، توصیه می‌شود انواع آجیل به میزان مناسب مصرف کنید. آجیل‌های خون ساز عبارتند از:

  • بادام زمینی، یکی از آجیل‌های غنی از پروتئین است جزو خون سازترین مواد غذایی است. بادام زمینی، همچنین دارای کلسیم و آهن است. همچنین حاوی مس، ویتامین B۱، B۲ و E. و روی است. هضم بادام زمینی کمی مشکل است بنابراین، آن را به مدت یک شب در آب بگذارید، تا هضم آن آسان‌تر شود.

غذاهای سرشاز از ویتامین ب۱۲

  • این ویتامین در ساختن دی‌ان‌ای و تولید گلبول قرمز در مغز استخوان نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین ب۱۲ موجب تقسیمِ سلولی غیرطبیعی در مغز استخوان می‌شود. در نتیجه‌ی این اتفاق گلبول‌های قرمز بزرگ و نابالغی تولید می‌شوند که اصطلاحا «مگالوبلاست» نام دارند.
  • بیمارانی که در بدن خود این سلول‌های نابالغ را داشته باشند، از کم‌خونی مگالوبلاستیک رنج خواهند برد. به دنبال این بیماری گلبول‌های قرمز فرد توانایی نگهداری اکسیژن و رساندن آن به بافت‌های بدن را نخواهند داشت.
  • ویتامین ب۱۲ به طور گسترده‌ای در غذاهای حیوانی و غذاهای غنی شده با این ویتامین یافت می‌شود. گوشت قرمز، ماهی، جگر، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، غلات صبحانه‌ی غنی شده و مخمرهای خوراکی سرشار از ویتامین ب۱۲ هستند.

همچنین بخوانید:

بهترین و سریع ترین راه درمان کم خونی در کودکان

کم خونی ودرمان آن/علائم کم خونی

درمان کم خونی در زمان بارداری

چطور کم خونی را درمان کنیم؟

درمان کمبود گلبول قرمزخون

درمان کم خونی با این خوراکی ها

همه آنچه که باید در مورد سرم آهن بدانید !



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits