دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای تاثیرگذار برای تقویت حافظه در دوران سالمندی
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تقویت حافظه در دوران سالمندی : تو یخچال چی می خواستم ؟ می خواستم از مغازه چی بخرم ؟ اسمت چی بود ؟ همه ما گاهی اوقات از این سوالات می پرسیم و به نظر می رسد وقتی پا به سن می گذاریم دفعات بیشتری این سوالات را می پرسیم. این مقاله از دلگرم شما را با...

راهکارهایی برای تقویت حافظه سالمندان

ما نمی توانیم ساعت بیولوژیک بدنمان را به عقب برگردانیم اما کارهایی هست که می توان برای کاهش فراموشی در سالمندی انجام داد.

بررسی تحقیقات در زمینه حافظه نشان می دهد که به احتمال زیاد مشکلات حافظه در سالمندی بیشتر می شود. اگر شما هم فراموشکار شده اید می توانید این راهکارهای مفید را برای تقویت حافظه در سالمندی انجام دهید.

1. مرتب و منظم تر باشید

اگر خانه تان به هم ریخته باشد و یادداشت هایتان نامرتب باشد احتمالا فراموشکاری در سالمندی را بیشتر تجربه می کنید. کارهایی را که باید انجام شود، قرار ملاقات ها و دیگر اتفاقات را در دفترچه ای، تقویمی یا یک برنامه ریز الکترونیک یادداشت کنید. حتی می توانید هر چیزی را که یادداشت می کنید بلند بخوانید تا در حافظه تان بهتر بماند. هر کاری را که انجام شد تیک بزنید.

بسیاری از چیزهایی که سعی می کنیم به یاد بیاوریم لازم نیست به یاد آورده شود اگر همیشه نظم داشته باشیم. مثلا سوئیچ ماشین باید فقط در جیب یا کیف یا جا کلیدی شما باشد. همین طور بسیاری از اشیا دیگر مثل کیف دستی، کلاه، عینک و ... . زندگی خیلی ساده تر می شود اگر هر چیزی را سر جای خودش بگذارید!

از عواملی که حواستان را پرت می کند کم کنید و چند کار را همزمان انجام ندهید. اگر روی اطلاعاتی که سعی دارید آنها را حفظ کنید تمرکز داشته باشید احتمالا بعد آنها را بهتر به یاد می آورید.

2. توجه و تمرکز کردن را تمرین کنید

تحقیقات نشان می دهد توانایی تمرکز و توجه در دوران سالمندی کاهش می یابد. این یعنی ما باید بیشتر روی توجه نکردن به عواملی که حواس را پرت می کند کار کنیم. مثلا وقتی در یخچال را باز می کنیم و فراموش می کنیم به دنبال چه می گردیم به این دلیل است که قبل از باز کردن در یخچال به چیز دیگری فکر می کردیم.

یادگیری های جدید برای تقویت حافظه در پیری باید در ذهن سالمند یکپارچه و ثابت شود و این موضوع کمی زمان می برد و به تمرین فوری پس از یادگیری نیاز دارد. افراد مسن به خصوص بیشتر مستعد فراموشکاری و اختلال در حافظه هستند.

3. تغذیه سالم و خوبی داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم ممکن است همان طور که برای مغز شما خوب باشد برای قلب شما هم خوب باشد. میوه، سبزیجات و غلات کامل را حتما بخورید. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، پروتئین های کم چرب مثل ماهی، لوبیاها و گوشت بدون پوست پرندگان را انتخاب کنید.

مطمئن شوید که تغذیه ای متعادل دارید. مکمل ها معمولا کمکی به تقویت حافظه نمی کنند مگر اینکه کمبود غذایی داشته باشید. بیشترین کمبودهای ویتامینی که می تواند با مصرف مکمل ها جبران شود شامل کمبود ویتامین های B، C و D3 هستند.

تحقیقات متعددی مشخص کرده خوردن بلوبری برای فراموشکاری سالمندان مفید است (به خصوص اگر با معده خالی خورده شود). همچنین شواهدی هست که نشان می دهد عملکرد حافظه سالمندان از مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و فولیک اسید بهبود یافته است.

افراد متخصص در زمینه داروسازی هم مشغول تحقیق و کار برای بهبود حافظه سالمندان هستند اما ممکن است قبل از اینکه تحقیقات نشان دهد کدام دارو واقعا مفید است مجبور باشید منتظر بمانید.

4. در برنامه روزانه تان ورزش و تمرین داشته باشید

توصیه می شود در هفته 150 دقیقه تمرینات متوسط ایروبیک مثل پیاده روی تند یا 75 دقیقه در هفته (ترجیحا این مدت زمان بین روزهای هفته تقسیم شود) تمرینات سخت ایروبیک مثل دویدن آهسته داشته باشید.

اگر پزشکتان اجازه دهد تمرینات سخت ایروبیک می تواند جریان و گردش خون را در مغز شما بهتر کند اما به نظر می رسد ورزش کردن جدا از بهبود جریان خون فواید دیگری هم برای تقویت حافظه سالمندان داشته باشد. اگر وقتی برای انجام تمرینات کامل ورزشی را ندارید روزی 10 دقیقه حتما پیاده روی کنید.

5. ذهن و حافظه تان را هم ورزش دهید

همان طور که فعالیت فیزیکی می تواند به حفظ تناسب اندام شما کمک کند، فعالیت های چالشی برای ذهن هم می توانند به عملکرد بهتر ذهن و حافظه به خصوص در دوران سالمندی و احتمالا به غلبه بر مشکلات حافظه در سالمندی کمک کنند.

هر چه بیشتر برای حفظ کردن تلاش کنید این کار آسان تر می شود. برای تقویت حافظه در دوران سالمندی می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • یک زبان جدید یاد بگیرید.
  • جدول کلمات متقاطع یا سودوکو حل کنید.
  • شطرنج بازی کنید.
  • نواختن یک ساز را یاد بگیرید.
  • بازی های کارتی را امتحان کنید.
  • موقع رانندگی از مسیرهای جدید بروید.
  • در یک مدرسه یا سازمان اجتماعی محلی کار داوطلبانه انجام دهید.

اگر هیچ کدام از این کارها را دوست ندارید فقط بیشتر با حافظه تان کار کنید. مثلا سعی کنید خوار و باری را که می خواهید بخرید یا کارهایی را که باید انجام دهید به یاد آورید.

با تداعی تصویری حافظه تان را تقویت کنید. بازی هایی بر اساس حافظه تصویری و تقویت حافظه در همه سنین وجود دارد. حتی می توانید به سادگی اعداد را تا شماره های بالا بشمارید و حساب کنید یا به یاد بیاورید خلاصه آنچه در مجله و کتاب خواندید چه بود.

6. ارتباطات اجتماعی را فراموش نکنید

تعاملات اجتماعی به رفع استرس و افسردگی سالمندان کمک می کند. هم استرس و هم افسردگی باعث می شوند مشکلات حافظه بیشتر شوند. حتما با عزیزان، دوستان و دیگران آشنایانتان ملاقات و دور همی داشته باشید به خصوص اگر تنها زندگی می کنید.

7. بیماری های مزمن را کنترل کنید

توصیه های درمانی پزشکتان را برای بیماری هایی مثل افسردگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی و کم شنوایی را دنبال کنید. هرچه بهتر از خودتان مراقبت کنید حافظه تان بهتر می شود. علاوه بر این داروهایتان را مرتب با پزشک بررسی و چک کنید. داروهای مختلفی می توانند حافظه را تحت تاثیر قرار دهند.

8. به اندازه کافی بخوابید

خواب نقش مهمی در کمک به تقویت حافظه افراد مسن دارد. تحقیقات بسیاری نشان می دهد زمانی که خواب هستید مغز هنگام خواب اتفاقات روز را پردازش می کند و آنها را در حافظه یکپارچه می کند. خواب کافی را اولویت قرار دهید. بیشتر پیر مرد و پیر زن ها به 7 تا 9 ساعت خواب در روز احتیاج دارند.

این تمرین خارج از کنترل فقط برای تجربه های یادگیری روزانه موقع خواب است. چرت زدن هم به تقویت حافظه سالمند کمک می کند! خبر خوبی است نه؟

چه زمانی باید برای مشکلات حافظه سالمندی به متخصص مراجعه کرد؟

اگر نگران مشکلات حافظه و فراموشکاری در پیری هستید، به خصوص مشکلاتی که توانایی شما را برای انجام و تکمیل کارهای روزانه مختل می کند با پزشک صحبت کنید. پزشک احتمالا شما را معاینه فیزیکی و مهارت های حل مشکل و حافظه ای شما را چک می کند. گاهی اوقات آزمایشات دیگری هم لازم است. درمان مشکلات حافظه سالمندان به دلیل ایجاد این مشکلات بستگی دارد.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

۱۰ نکته برای سبک زندگی سالم سالمندان

فعالیت های فیزیکی و ذهنی سرگرم کننده برای سالمندان

غذا برای تقویت حافظه : 15 خوراکی شگفت انگیز برای تقویت تمرکز ...

چند راهکار برای تقویت ذهن و تقویت حافظه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits