دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صندوق امانات بانکی چیست و چه شرایطی دارد ؟
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
با استفاده از صندوق‌های امانات می‌توان اطمینان داشت که اشیای گران‌بهایی که شاید نگهداری‌شان در منزل چندان امن به نظر نیاید در بانک‌ها و با خیال راحت برای هر زمان‌ که بخواهیم نگهداری شوند.

صندوق امانات بانکی چیست ؟

صندوق امانات بانکی جایی امن برای نگهداری اموال، اشیاء قیمتی و اسناد با ارزش می‌باشد.

اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ارائه دهنده این خدمت اقدام به اجاره‌ی یک ساله‌ی این صندوق‌ها نمایند.

با استفاده از این صندوق‌ها می‌توان اطمینان داشت که اشیای گران‌بهایی که شاید نگهداری‌شان در منزل چندان امن به نظر نیاید در بانک‌ها و با خیال راحت برای هر زمان‌ که بخواهیم نگهداری شوند.

با این حال اگر چه اکثر بانک‌های موجود در سطح شهر در قبال دریافت هزینه‌ای به‌صورت سالیانه یا ماهیانه به ارائه چنین خدماتی می‌پردازند، اما تعداد افرادی که حاضر به گرفتن به چنین خدماتی هستند، بسیار اندک است.

بر اساس گفته‌های چندی از مدیران و کارکنان بانک‌های پایتخت از هر 200 نفر مراجعه‌کننده در روز تنها 2 نفر خواهان اخذ چنین صندوقی هستند.

علت هم این است که برخی افراد اشیای خود را آن‌قدر گران‌بها ندانسته که حاضر باشند برای نگهداری‌شان در صندوق بانک‌ها مبلغی خرج کنند؛ استدلال این افراد و بهتر است بگوییم که اکثر افراد جامعه این است که صندوق امانات برای کسانی به‌ درد بخور است که مجموع دارایی‌هایشان سر به فلک می‌زند.

از سوی دیگر برخی دیگر خرید یک گاوصندوق سیستم پیچیده و نگهداری آن در محلی که نزدیک به خودشان باشد بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

پلیس مبارزه با سرقت نیز در این رابطه به فرهنگ‌سازی استفاده از صندوق امانات و همچنین گسترش آن‌ها توسط بانک‌ها جهت کاهش سرقت از منازل تأکید نموده‌ است.

تا چندی پیش تنها بانک‌های دولتی ملزم به ارائه چنین خدمتی بودند؛ اما در حال حاضر اکثر بانک‌ های دولتی و خصوصی با دریافت مبلغی به اجاره صندوق می‌پردازند.

ملت، کارآفرین، کارگشایی، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات، سامان، شهر و بانک ملی از جمله بانک‌های فعال در این زمینه هستند که هر کدام شرایط خاصی برای متقاضیان دریافت صندوق در نظر گرفته‌اند.

برای ترغیب مردم به استفاده از این صندوق امانات، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن‌ها باید درن ظر گرفته‌شود، همچنین متقاضیان باید به امنیت این صندوق ها اطمینان داشته باشند.

تدابیر امنیتی صندوق امانت

از جمله تدابیر امنیتی که بانک‌ها برای صندوق امانتشان در نظر گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درب ورودی سالن صندوق امانات مجهز به سیستم کارتخوان است و از طریق سیستم رایانه‌ای نیز قابل نظارت و کنترل می‌باشد.
  • هر صندوق امانت بانک دارای قفل اختصاصی است. قفل هر صندوق دو کلید مخصوص دارد، که هر دو کلید در زمان واگذاری صندوق به دارنده صندوق تحویل می‌شود.
  • صندوق‌های امانت بانک در سالنی مخصوص و در محل امنی قرار داد که با بستن درب محوطه محوطه خزانه، دسترسی به آنها مقدور نیست و هنگام مراجعه دارنده صندوق، درب ورودی محوطه خزانه باز و پس از ورود و یا خاتمه کار مجددا بسته می‌شود.
  • دو کلید نزد دارنده صندوق می‌باشد وچنان‌چه یکی از دو کلید مفقود شود، دارنده صندوق می‌بایست بانک را سریعا آگاه سازد تا بلافاصله اقدامات لازم انجام شود.
  • چنانچه در نتیجه عدم مراقبت دارنده صندوق، هر دو کلید صندوق واگذار شده مفقود شود و بانک ناچار به شکستن قفل صندوق گردد، دارنده صندوق می‌بایست خسارت شکستن و تعویض قفل و بهای کلید و تعمیر صندوق را به میزانی که از طرف بانک تعیین می‌شود، بپردازد.

به تازگی نیز برخی بانک‌ها به واگذاری صندوق امانات الکترونیکی در شعب خود اقدام نموده‌اند.

مدیر امور شعب بانک سامان گفت:« این بانک یکی از نخستین بانک‌های خصوصی کشور است که صندوق امانات الکترونیکی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؛ این صندوق‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند و در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.»

وی افزود برای باز شدن صندوق‌های جدید، علاوه بر کلید صندوق، به اثر انگشت صاحب صندوق نیاز است. همچنین مشتریان می‌توانند به‌صورت اختیاری برای صندوق امانات خود رمز عبور نیز تعیین کنند.

شرایط دریافت صندوق امانات بانک ملی چیست ؟ /صندوق امانات بانکی چیست ؟/

شرایط دریافت صندوق امانات بانک ملی چیست ؟

بانک ملی ایران صندوق اجاره‌ای با خصوصیات و شرایط مذکور در آیین‌نامه به مشتریان خود به اجاره واگذار می‌کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که مطابق قانون، اهلیت معامله داشته باشد می‌تواند با رعایت مقررات مربوطه مبادرت به اجاره صندوق کند.

اجاره صندوق اجاره‌ای کاملاً شخصی و اسمی است یعنی فقط اجاره‌کننده می‌تواند از آن استفاده کند.

صندوق‌های اجاره‌ای در ابعاد و اندازه‌های مختلف بوده و هر یک‌به‌دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی است. هر دو کلید قفل مشتری، در موقع اجاره به او تحویل خواهد شد.

اگر کلید صندوق امانت مفقود شد !

صندوق اجاره‌ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری بازنخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر درنتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهاء قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه‌های تعمیر و رنگ وب‌های کلیدها و قفل صندوق است.

در صورتی‌ که یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فوراً بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک است.

مشتری می‌تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به‌شرط آنکه اشیائی نباشد که درنتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به‌هرحال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود.

مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می‌توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره‌ای مراجعه و پس از تکمیل و امضاء پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی کنند.

مشتری می‌تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد. بانک وکالت‌نامه را از مشتری اخذ و در حساب‌های مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره‌ای مراتب وکالت را در برگ درخواست اجاره صندوق و کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل را تنظیم خواهد کرد.

اجاره صندوق اجاره‌ای قابل‌انتقال نیست و مباشرت خود مشتری شرط است.

افتتاح حساب برای متقاضی خدمات صندوق اجاره‌ای الزامی است.

عملیات صدور سند اجاره (اجاره‌بها سالانه، ودیعه)

اجاره به ازای هر سانتی‌متر مکعب حجم ۱۰۰ ریال(حداقل ۵۰۰۰۰۰ ریال)
ودیعه اجاره‌بها ۸ برابر مبلغ اجاره‌بها حداقل مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال

هر بار استفاده از صندوقبدون کارمزد
مفقودی کلیدهاتمامی هزینه‌های مربوط به قفل‌ها و کلیدها + ۱۰۰۰۰۰ ریال
تخلیه و تحویل صندوقبدون کارمزد

مراحل انجام کار

  1. تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره‌ای و کارت نمونه امضاء عکس‌دار توسط متقاضی
  2. اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
  3. تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم‌ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان حق‌دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند. بر همین اساس همواره سعی می‌شود تا شفاف‌ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits