دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری دیابت با بلوبری

خواص بی نظیر بلوبری برای درمان دیابت

درمان بیماری دیابت با بلوبری
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بلوبری را یک غذای عالی برای دیابت می نامند و همچنین بلوبری مملو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که باعث تقویت سلامتی میشود و میتواند حساسیت به انسولین کاهش دهد و باعث کاهش وزن شود.

خواص میوه بلوبری و درمان دیابت با این میوه خوشمزه

بلوبری سرشار از انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله فیبر ، ویتامین سی ، ویتامین E ، ویتامین کا ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، فولات میباشد. یک فنجان بلوبری تازه حاوی 84 کالری ، 22 گرم کربوهیدرات ، 4 گرم فیبر و 0 گرم چربی میباشد.

بلوبری را یک غذای عالی برای دیابت می نامند.بلوبری مملو از ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی و فیبر است که باعث تقویت سلامتی میشود. همچنین میتواند به جلوگیری از بیماری کمک می کند.بلوبری برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، در پردازش گلوکز ، کاهش وزن و حساسیت به انسولین کمک کند.

شاخص گلیسمی بلوبری

شاخص گلیسمی GI اثرات غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر میزان قند خون شما ، که به آن سطح قند خون نیز گفته میشود اندازه گیری میکند.

شاخص GI ،غذاها را در مقیاس 0 تا 100 رتبه بندی میکند. مواد غذایی با تعداد GI بالا میزان قند خون را سریعتر از غذاهایی که با شاخص GI متوسط یا پایین هستند بالا می برند. رتبه بندی GI به شرح زیر است:

  • کم: 55 یا کمتر
  • متوسط:56-69
  • بالا: 70 یا بیشتر

شاخص گلیسمی بلوبری 53 است و با توجه به مواردی که در مورد GI ذکر شد این شاخص در رده کم GI قرار دارد. این مقدار تقریبا مانند کیوی ، موز ، آناناس و انبه است. دانستن شاخص گلیسمی غذا ها و میوه ها میتواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنند.

خواص میوه بلوبری

بار گلیسمی بلوبری

بار قند خون با ضرب شاخص قند خون در مقدار کربوهیدرات مواد غذایی و تقسیم آن بر 100 (Gi = Gl * کربوهیدرات / 100) محاسبه می شود.

اگر چه شاخص قند خون از صفر تا 100 قرار گرفته است بار قند خون در رتبه کمی متفاوت است. یک بار گلیسمی پایین به عنوان طبقه بندی بین صفر و 10 است. بار گلایسمی متوسط 11 تا 19 و یک بار قند خون بالا بیش از 20 است.یک فنجان بلوبری یا 150 گرم دارای 9.6 GL است و یک وعده کوچکتر 100 گرم دارای 6.4 GL میباشد.

آنتوسیانین ها در بلوبری خاصیت ضد دیابتی دارند بلوبری در مقایسه با دیگر میوه ها مقدار متعادلی قند دارد. یک فنجان بلوبری ( 148 گرم ) دارای 15 گرم قند است که برابر با یک سیب کوچک یا یک پرتقال بزرگ است.

با این حال ترکیبات زیست فعال موجود در بلوبری تمام تاثیرات منفی قند را از بین می برند. پژوهش ها نشان دادند آنتوسیاتین های بلوبری تاثیر مفیدی روی حساسیت به انسولین و سوخت و ساز گلوکز دارند. این تاثیر آنتی دیابتی در آب بلوبری و عصاره آن نیز وجود دارد.

بهبود حساسیت به انسولین باید خطر سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 که در حال حاضر بزرگترین مشکلات سلامت جهان هستند کاهش دهد.

بلوبری و حساسیت به انسولین

در یک مطالعه مشخص شد که مصرف یک اسموتی بلوبری در افراد بزرگسال چاق مبتلا به پیش دیابت میتواند حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. این مطالعه نشان میدهد که بلوبری میتواند بدن را نسبت به انسلین پاسخگوتر کند که این میتواند به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند.

بلوبری و کاهش وزن

بلوبری بسیار کم کالری است، برای کاهش وزن عالیست که یکی از عوامل مبارزه با دیابت نوع دوم است.یک فنجان بلوبری تنها ۸۳ کالری دارد.با جایگزین کردن بلوبری با خوردنی های پر کالری مثل چیپس، برنامه رژیم غذایی خود را به سوی سلامتی تغییر دهید.

بطور مثال می توانید بلوبری را با ماست مخلوط کنید و به عنوان دسر میل کنید.در تحقیقات دانشگاه میشیگان نیز چربی سوزی و کاهش وزن مصرف کنندگان بلوبری کاملاً مشهود بوده است.

از بلوبری برای زیبایی پوستتان بهره مند شوید!

بلوبری از انواع توت ها است که در راس لیست جهانی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان قرار دارد حتی مقدار آنتی اکسیدان آن بیشتر از چای سبز است.

کاربرد بلوبری و درمان دیابت

رنگ بنفش تا آبی رنگی که آن را منحصر به فرد ساخته، در واقع نتیجه گروهی از عوامل آنتی اکسیدانی قوی به نام "آنتوسیانین" است که اثرات مضر رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند.

بلوبری غنی از فیبر است و از یبوست، سرطان روده بزرگ و کندی هضم جلوگیری می کند. همچنین قند کمی دارد، بنابراین به میزان قابل توجهی در جلوگیری از دیابت موثر است. بلوبری طعم فوق العاده ای دارد، و هنگام افزوده شدن به ماست، کلوچه، بلغور جو دوسر و ... عالی می شود.

آنتوسیانین های موجود در بلوبری آنتی اکسیدان های قوی هستند که از بیماری جلوگیری می کنند و باعث کاهش آسیب اکسیداتیو در بدن می شوند، با مصرف روزانه آن، از سفید شدن مو و ایجاد چین و چروک ها و پیری پوست جلوگیری خواهد شد.

بلوبری و مبارزه با آکنه

بلوبری یکی از بهترین غذاهای ضد آکنه برای کسانی است که دچار جوش، آکنه ثابت و همیشگی هستند. این توت های کوچک دارای خواص متعادل کننده هورمون هستند که به حذف آکنه های هورمونی کمک می کنند.بلوبری غنی از فیبر است که در پاکسازی روده بزرگ موثر است و در نتیجه منجر به پوستی تمیز تر و صاف تر می شود!

بلوبری مغذی برای پوست!

بلوبری غنی از ویتامین A و ویتامین C است و پوست را تغذیه می کند! مصرف آن کمک می کند که پوست آسیب دیده در مقابل نور آفتاب درمان شود و لکه های تیره و پف کردگی پوست را کاهش می دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی می باشد.

بلوبری برای جلوگیری از موهای سفید

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در بلوبری، می توان به راحتی با مصرف روزانه آن از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری کرد. موی سر در زیبایی ظاهر و جوانی بسیار موثر است. با مصرف روزانه آن شگفتی هایی در زیبایی ظاهرتان خلق کنید.

بلوبری برای افزایش رشد مو

به منظور داشتن موهای پر پشت ،بلند و ضخیم، شما باید بدنتان را با مواد مغذی لازم تامین کنید. این مواد مغذی از طریق خون و به طور مستقیم به ریشه های مو تغذیه می شود و به رشد مو کمک می کند. بلوبری حاوی مواد مغذی است که می تواند فولیکول های مو را تغذیه کرده و باعث بهبود رشد سریع مو می شود.

بلوبری برای کمک به کاهش وزن

در خصوص غذاهای کاهش وزن، می توانید بر روی بلوبری حساب کنید. یک پیمانه بلوبری می تواند شما را برای ساعت ها سیر نگه دارد و مقادیر زیادی مواد مغذی برای بدنتان فراهم می کند، بلوبری 84 کالری دارد! همچنین احتباس آب و ورم بدن را کاهش می دهد و باعث می شود شما در عرض چند روز احساس کنید که لاغر اندام تر به نظر می رسید.

بلوبری برای داشتن چشمان زیبا!

چشمانتان دریچه ای به سوی روح شماست، درخشش چشم هایتان باعث می شود جوان تر و جذاب تر به نظر برسید. آیا افرادی را دیده اید که بیش از اندازه رگه های قرمز در چشمشان دارند یا حتی چشمانشان زردرنگ به نظر می رسد؟ این حالت می تواند با استفاده از بلوبری به عنوان یک درمان جبران شود.

بلوبری دارای خواص ضدعفونی کننده قدرتمند است و اثر سم زدایی دارد. با مصرف آن چشمانتان کمتر زرد رنگ به نظر می رسد. فلاونوئیدهای موجود در بلوبری کمک می کنند تا بینایی شما بهبود یابد.

همچنین به تنظیم رگ های خونی در چشم کمک می کند، تا رگ های قرمز قابل مشاهده در چشم کاهش یافته و گردش خون در چشم ها بهبود یابد.

نحوه استفاده از بلوبری

نحوه استفاده از بلوبری برای بهبود زیبایی پوست و مو :

1. دستور العمل اسموتی بلوبری :

در مخلوط کن، نصف فنجان ماست نارگیلی، ½ فنجان بلوبری، ½ فنجان شیر بادام و 1 موز قرار دهید. سپس مواد را با هم مخلوط کنید تا صاف و یکنواخت شود.

یکی دیگر از اسموتی های ساده و مغذی شامل ½ فنجان بلوبری، 2 قاشق چای خوری از گیاه ماکا(Maca) و مقداری یخ خرد شده است. این مواد را به مدت 2 دقیقه مخلوط کنید و بنوشید. به نظر می رسد بیش از حد ساده است، اما طعم خوشمزه و ظاهری کف دار دارد.

2. بلوبری جو دوسر:

شما 1 فنجان جودوسر و 2 فنجان آب نیاز دارید. آب را جوشانده و جو را به داخل تابه اضافه کنید، برای جلوگیری از تشکیل توده مدام هم بزنید تا زمانی که بلغور جو دوسر شبیه فرنی شود. سپس ½ قاشق چایخوری از ادویه های انتخابی خود را مانند پودر دارچین، 2 قاشق غذا خوری شکر نارگیل و مقدار کمی بلوبری اضافه کنید. مخلوط کنید و قبل از مصرف به مدت 10دقیقه روی آن را بپوشانید.

3. پودر مغذی بلوبری

آیا می دانید می توانید پودر بلوبری خشک و یخ زده ای که تمام مواد مغذی سالم را داراست خریداری کنید؟ من پودر آن را می پسندم، زیرا بلوبری اغلب سریع کپک می زند. مصرف پودر آن خیلی راحت و همچنین بسیار متنوع است و می توان آن را به هر دستور غذایی اضافه کرد! همچنین می توان به عنوان ماسک های صورت ضد پیری استفاده کرد!

4. ماسک صورت بلوبری :

اگر شما پودر بلوبری دارید، فقط یک قاشق چای خوری از آن را با 1 قاشق چای خوری عسل مانوکا برای تهیه ماسک صورت، ضد آکنه و ضد پیری استفاده کنید!

برای ماسک صورت بلوبری تازه، به راحتی 2 بلوبری را در یک کاسه همراه با 1 قاشق چای خوری از ماست یونانی مخلوط کنید. مواد را با استفاده از چنگال برای حدود یک دقیقه به شکل خمیر درآورید تا کاملا صاف شود. اکنون این مخلوط را روی صورت تمیز خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا 10 دقیقه روی صورتتان بماند. این ماسک باعث می شود پوست شما تازه، درخشان و هیدراته شود.

حتماً بخوانید:
۸ خاصیت معجزه آسای مصرف بلوبری برای کودکان

۸ خاصیت معجزه آسای مصرف بلوبری برای کودکان

یک دنیا خاصیت برای بلوبری : بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد مغذی است اما بلوبری یخ‌زده سالم‌تر و مغذی‌تر است زیرا طی فرآیند فریز شدن…

5. ماسک مو بلوبری:

بلوبری را می توان برای سلامت موهای خود استفاده کنید، شاید باور نکنید! برای تهیه ماسک مو، یک چهارم فنجان بلوبری با 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب، 2 قاشق غذاخوری عصاره گل رز و 5 قطره اسانس رزماری را مخلوط کنید.

این ماسک را روی مو و پوست سر خود قرار دهید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا این ماسک جادویی اثر کند. حالا با دقت موهایتان ر با آب گرم و با شامپو (ترجیحا با شامپو بدون سولفات) شستشو دهید. این ماسک موهای شما را تقویت می کند، رشد مو را افزایش می دهد و باعث می شود موهای سرتان رایحه خوبی داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits