دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ خوراکی و مواد غذایی دلپذیر حاوی پروبیوتیک
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آن‌ها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.

این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگهداری، و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است.

دوز پروبیوتیم مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد.

پروبیوتیک‏‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوتای روده، پس از درمان آنتی‌‏بیوتیکی را به حداقل برسانند.

چه غذاهایی پروبیوتیک هستند

پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به‌کار می‌رود. پروبیوتیک‌ها نه فقط در غذای انسان بلکه امروزه در غذای طیور صنعتی نیز به فراوانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

1. ماست حاوی پروبیوتیک

حتما تبلیغات تجاری را دیده‌اید که از مزایای ماست پروبیوتیک می‌گویند. چیزی که شما ممکن است متوجه نشوید این است که مجبور نیستید پول اضافی بابت ماست با برچسب پروبیوتیک بپردازید.

در‌حقیقت مصرف هر نوع ماستی سطح پروبیوتیک شما را بالا می‌برد.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

2. کلم ترش تسریع کننده هضم غذا

بهتر است انواع غیر پاستوریزه کلم ترش ( کلم رنده شده و آب پز با سرکه ) را انتخاب کنید چون پاستوریزاسیون باکتریهای خوب فعال را میکشد.

این خوراکی شور و ترش و مشابه کره ای تند آن، کیمچی kimchi سرشار ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن که ممکن است به دفع عفونت کمک کنند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

3. سوپ میسو

سوپ میسو که از لوبیای سویا تخمیر شده درست می‌شود، منبع مهمی از پروبیوتیک است.

در حقیقت، کاسه متوسطی از این سوپ حاوی بیش از ۱۵۰ نوع مختلف باکتری است. به علاوه سوپ میسو کالری نسبتا کمی دارد که شما می‌توانید بدون نگرانی در مصرفش زیاده روی کنید

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

4. پنیر نرم حاوی پروبیوتیک

با این که میتواند برای هضم شما مفید باشد ولی همه پروبیوتیک های پنیر نمیتوانند از سفری که در طول معده و روده شما طی میکنند، جان سالم به در ببرند.

ولی تحقیقات نشان داده نوع خاصی از پنیر نرم تخمیر شده، مثل گودا، به اندازه کافی برای زنده نگه داشتن پروبیوتیک ها قوی هستند.

همچنین پنیرمیتواند به عنوان حاملی برای پروبیوتیک ها عمل نماید که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

5. کلم آب پز حاوی پروبیوتیک

کلم آب‌پز غذایی مرسوم در آلمان است که از کلم تخمیر شده درست می‌شود. این غذا در اثر فرایند تخمیر سرشار از پروبیوتیک است که به دستگاه گوارش کمک می‌کند

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

6. نان های تهیه شده ازخمیر ترش

دفعه بعدی که ساندویچ درست میکنید حواستان باشد چه نانی، پنیر و سبزیجات شما را در بر گرفته است. نان خمیر ترش معروف سان فرانسیسکو سرشار از پروبیوتیک هایی است که میتواند در هضم غذا موثر باشند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

7. خیار شور دارای پروبیوتیک

زمانی که به دنبال خرید خیارشور برای پروبیوتیک هستید، نوعی را که به صورت طبیعی تخمیر شده انتخاب کنید که سرکه در فرآیند تولید آن استفاده نشده باشد.

محلول نمک دریا و آب تغذیه مناسبی برای رشد باکتری خوب هستند که منجر به داشتن مزایای گوارشی در خیارشور میشوند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

8. کفیر یکی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

کفیر محصول شیری تخمیر شده است که پروبیوتیک بیشتری نسبت به ماست دارد به این دلیل که با استفاده از باکتری‌های بیشتر مثل مخمر، تخمیر شده است

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

9. کامبوجا حاوی پروبیوتیک

کامبوجا چای تخمیر شده است. این چای، راهی سریع و آسان برای نوشیدن پروبیوتیک است و ۲۰۰۰ سال است که در دسترس بوده است.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

10. تمپه یکی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

تمپه یکی از فرآورده‌های سنتی سویا است که بیشتر در اندونزی تولید می‌شود. این محصول با کشت طبیعی و فرایند تخمیر کنترل شده سویا در ظاهری شبیه به کیک تولید می‌شود و سرشار از پروتئین است.

این فرآورده سنتی اندونزیایی یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی میسازد که با باکتری خاصی مقابله میکند.

مردم اغلب طعم آن را دودی، فندقی و مشابه قارچ تشریح میکنند. شما میتوانید تمپه را مرینیت کرده marinate (خیساندن موادی مانند گوشت در آب نمک و سرکه) و به جای گوشت در غذا استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

11. ریز جلبک (میکروآلگا)

ریز جلبک که به عنوان مکمل غذایی فروخته می‌شود، نوع آبی و سبزش منبع عالی پروبیوتیک است که می‌تواند به روش های مختلفی با رژیم غذاییتان ترکیب شود.

اضافه کردن این مکمل به یک اسموتی شیرین یا یک سوپ خوش طعم را امتحان کنید.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

12. ترشی ها

ترشی های شور منبع عالی پروبیوتیک‌اند که به طور طبیعی تخمیر‌شده هستند. برای اطمینان از این که ترشی های شما منبع غنی پروبیوتیک هستند.

برچسب روی شیشه را چک کنید تا در فرایند درست کردن ترشی از سرکه استفاده نشده باشد (محلول آب و نمک بهترین ترکیب پروبیوتیک است).

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

13. poi

پوی غذای سنتی جزایر پولینزی است که از ریشه گیاه تارو درست می‌شود و یکی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک غیر لبنی است که تاثیر مهم آن روی باکتری‌های دستگاه گوارش ثابت شده است.

پروبیوتیک‌ها بهترین افزودنی به ر‌ژیم غذایی همه افراد هستند اما در مورد کسانی که در گذشته با مشکلات گوارشی مثل اسهال، گاز و درد معده درگیر بوده اند، بهتر نیز هستند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

فواید مکمل های پروبیوتیک

در افراد سالم، مصرف محصولات پروبیوتیک حاوی باکتری‏های مفید، مانند بیفیدوباکتر‏ها و لاکتوباسیلوس ها، می‏تواند اثرات مثبتی بر سلامت انسان به همراه داشته باشد.

پروبیوتیک‏ها در حفظ تعادل و ثبات میکروبیوتای روده نقشی کلیدی دارند؛ میکروبیوتا به عملکردهای گوارشی از جمله تنظیم زمان انتقال مواد غذایی، عادات روده‏ایی، کنترل فراهمی ‏زیستی (Bioavailability) مواد مغذی و تنظیم کارکرد سیستم ایمنی دستگاه گوارش کمک می‏ کنند.

بیفیدو باکتریوم انیمالیس لاکتیس‏ - (BB-12) نیز که نوعی باکتری گرم مثبت است با صفرا، اسید معده و هیدرولاز نمک صفرا سازگاری داشته و میزان چسبندگی بالایی به مخاط روده دارد .

از این رو در قیاس با سایر گونه های بیفیدوباکترها در مقابل اسید معده و صفرا مقاومت بالایی نشان داده و می تواند به صورت زنده به روده ها رسیده و در بهبود سلامتی میزبان، ایفای نقش کند.

پروبیوتیک‏ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوتای روده، پس از درمان آنتی‏بیوتیکی را به حداقل برسانند.

از طرفی بهبود میکروبیوتای روده را می‏توان از طریق سطوح افزایش‌ یافته بیفیدوباکتر‏ها نسبت به لاکتوباسیل‏ها توصیف کرد که نتیجه این امر برقراری تعادل به سمت باکتری‏های مفید خواهد بود.

مکمل های پروبیوتیک بر کارکرد سیستم ایمنی، بهبود سرطان، اسهال ناشی از آنتیبیوتیک، اسهال مسافرتی، آلرژی ها، عدم تحمل لاکتوز، بهبود فشار خون، کلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین در بدن، اثر مثبت می گذارند.


بیشتر بخوانید :

خواص شگفت انگیز پروبیوتیک ها

عوارض پروبیوتیکها : 6 عارضه ی خطر آفرین ناشی از مصرف بی اندازه ...

کیدی لاکت چیست ؟ خواص کیدی لاکت در سلامت کودکان

از آنجایی که مواد غذایی حاوی پروبیوتیک، باکتری زنده دارند، پس آنها(مواد غذایی پروبیوتیک) خوراک باکتریهای خوبی هستند که در حال حاضر در روده شما زندگی می کنند.

شما میتوانید پروبیوتیک ها را در مواردی از قبیل مارچوبه، سیب زمینی ترشی، موز، جو دوسر،عسل، شیره درخت افرا و حبوبات پیدا کنید.

سعی کنید مواد پروبیوتیک طبیعی که به خودی خود حاصل می شوند یا توسط پروبیوتیک ها به صورت تصادفی مهیا می شوند را بیشتر مصرف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits