دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ خوراکی که فشار خون را پایین می آورد
91
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورند: .برای داشتن یه وعده غنی شده از خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورند و دارای پتاسیم یک موز را برش داده و به غلات یا جو دوسر اضافه میکنیم

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورند آشنا شوید

۱۳ خوراکی مناسب که فشار خون را پایین می آورد

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا (Hypertension) به فشار خون در برابر دیواره های شریانی شما اشاره دارد. با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به رگهای خونی آسیب ایجاد کند که منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و مشکلات دیگر می شود. بیماری فشار خون بالا را گاهی اوقات به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود؛ زیرا گاهی هیچ نشانه و علائمی ندارد و برای سال ها می تواند بدون توجه و درمان بیماری در بدن پیش روی کند.

بسیاری از عوامل خطر برای فشار خون بالا از کنترل شما خارج است از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید کنترل کنید مانند ورزش و رژیم غذایی. یک رژیم غذایی یا خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورند می تواند فشار خون را کنترل کند و همچنین میزان استفاده از سدیم میتواند فشار خون را به پایین ترین حد مجاز برسد.

با ما در دلگرم همراه باشید تا بدانید کدام غذاها می توانند به شما در مبارزه با پرفشاری خون کمک کنند.

divider

۱۳ خوراکی که فشار خون را پایین می آورد

1. سبزیجات

سبزیجات دارای پتاسیم به کلیه های شما کمک می کند تا سدیم بیشتری را از طریق ادرار دفع نمایید . این به نوبه خود فشار خون شما را کاهش می دهد.

سبزیجاتی که دارای پتاسیم بالایی هستند عبارتند از :

  1. کاهو
  2. کلم بروکلی
  3. شلغم
  4. چای سبز
  5. اسفناج
  6. چغندر

در سبزیجات کنسرو شده اغلب سدیم اضافه کرده اند که میتواند منجر به فشار خون بالا شود . اما سبزیجات یخ زده حاوی مقدار زیادی مواد مغزی و تازه هستند. شما همچنین می توانید برای درست کردن یک نوشیدنی لذیذ و پر خواصیت این سبزیجات را با موز و شیر بادام ترکیب و سپس نوش جان کنید. هرچند این نوشیدنی لذیذ و به ظاهر لذت بخش نیست ولی کمک شایانی به پایین آوردن فشار خون میکند

2. انواع توت ها

توتها (توت سفید.قرمز. سیاه) و خانواده توتها مثل بلوبری حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها است. مطالعات نشان داده که استفاده از این ترکیبات به پیشگیری از فشار خون بالا و همچنین کاهش فشار خون بالا کمک کند.

بلوبری ، تمشک و توت فرنگی را آسان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید آنها را در غلات میکس و برای صبحانه میل نمایید.

3. چغندر (لبو)

چغندر یا لبو حاوی مقادیر زیادی از نیتریک اکسید است، که می تواند کمک شایانی به باز کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون شما بکند. محققان همچنین دریافته اند که نیترات موجود در آب لبو میتواند فشار خون را تا 24 ساعت پایین نگه دارد.

4. شیر و ماست

شیر یک منبع عالی از کلسیم است که این عنصر مهمی در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون هستند. اگر شیر را دوست ندارید، می توانید ماست را انتخاب کنید. طبق گفته انجمن قلب آمریکا ، زنانی که از ماست پنج وعده یا بیشتر در هفته در وعده های غذایی خود استفاده کرده اند 20 درصد کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا را تجربه کردند.

5. بلغور جو دوسر

جو دوسر به دلیل دارا بودن فیبر غذایی بالا ، چربی پایین و سدیم پایین برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه یک راه عالی برای مصرف روزانه است.

6. موز

خوردن خوراکی های غنی از پتاسیم بهتر از مصرف مکمل ها است.برای داشتن یه وعده غنی شده از خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورند و دارای پتاسیم یک موز را برش داده و به غلات یا جو دوسر اضافه میکنیم

7. ماهی قزل آلا

ماهی منبع خوبی از پروتئین است. ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند فشار خون را کاهش دهند، التهاب و تری گلیسیرید را کاهش دهند. علاوه بر این منابع ماهی، همچون ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است که غذاها به ندرت حاوی ویتامین D میباشند و این ویتامین مانند هورمون دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

8. آجیل ها

مغزهای بدون نمک دارای پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. شما میتوانید ¼ فنجان تخمه آفتابگردان، تخمه کدو تنبل و یا دانه های خرد شده را به عنوان یک میان وعده بین وعده های غذایی میل نمایید.

9. سیر

یک بررسی نشان می دهد که سیر می تواند باعث کاهش فشار خون بالا با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن شود. نیتریک اکسید در بدن منجر به اتساع عروق میشود که این امر باعث کاهش فشار خون میگردد.

10. شکلات تلخ

مطالعات نشان داده که خوردن شکلات تلخ با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) همراه است. خوردن تا 100 گرم شکلات تلخ روزانه منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی میگردد . شکلات تیره حاوی بیش از 60 درصد مواد جامد کاکائو است که میزان شکر در آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می توانید را با میوه ها مانند توت فرنگی، زغال اخته یا تمشک به عنوان یک دسر سالم میل نمایید.

11. پسته

خوردن پسته یک راه سالم برای کاهش فشار خون با کاهش مقاومت عروقی محیطی، تنگی عروق خونی و ضربان قلب است. شما می توانید پسته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با اضافه کردن آنها به کلوچه، و سالاد، و یا خوردن آنها به عنوان یک میان وعده ساده.

12. روغن زیتون

روغن زیتون نمونه ای از روغن های سالم است. که شامل پلی فنولها است که دارای ترکیبات ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون می تواند به شما کمک کند که دو تا سه بار در روز از چربی به عنوان بخشی از رژیم غذای استفاده کنید . که یک جایگزین عالی به جای روغنهای جامد و مایع ، کره، و ....... است.

13. انار

انار یک میوه سالم است که می توانید از میوه یا آب آن لذت ببرید. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف یک فنجان آب انار یک بار در روز به مدت چهار هفته باعث کاهش فشار خون در کوتاه مدت می شود.

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

احمد روشن زاده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (91 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits