دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص لنالیدومید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
لناليدوميد (Lenalidomide) از دسته داروهاي آنتي آنژيوژنيك است و يك تنظيم كننده ی سیستم ایمنی می باشد.این دارو در درمان تومورهای بدخیم مانند مالتیپل میلوما،لنفوم سلول های منتل و در مبتلایان به بیماری سندرم میلو دیس پلاستیک(MDS) تجویز می گردد.

موارد مصرف و عوارض لنالیدومید

لنالیدومید (Lenalidomide) از دسته داروهای آنتی آنژیوژنیک است و یک تنظیم کننده سیستم ایمنی می باشد.این دارو در درمان تومورهای بدخیم مانند مالتیپل میلوما، لنفوم سلول های منتل و در مبتلایان به بیماری سندرم میلو دیس پلاستیک (MDS) تجویز می گردد.

فرم دارویی موجود لنالیدومید به صورت کپسول خوراکی در دوزهای ۲/۵ ، ۵، ۱۰، ۱۵ ،۲۰ و ۲۵میلی گرم تولید می گردد و به نام تجاری Revlimid معروف می باشد.

نام های تجاری:

  • Lenalid
  • Lenoflag
  • Revlimid

مکانیسم اثر لنالیدومید

لنالیدومید یک داروی ایمونومدولاتور، آنتی آنژیوژنیک و آنتی نئوپلاستیک با چند مکانیسم متفاوت می باشد که بوسیله ی آنها می تواند منجربه آپوپتوز سلول های بدخیم گردد.

این دارو با مهار انتخابی ترشح سایتوکاینهای التهابی،تنظیم سیستم ایمنی با تحریک تکثیر سلول های لنفوسیت تی، مهار سیگنال های تغذیه ای از سمت سلول هاییکه فاکتورهای آنژیوژنیک مخابره می نمایند و مهار رشد سلول های میلوما موجب القای مرگ سلولی می شود.

فارماکوکینتیک لنالیدومید

نیمه عمر این دارو در بدن در حدود ۳تا۵ ساعت می باشد.پیک اثر آن در مبتلایان به میلوما و MDS بین نیم تا شش ساعت می باشد. متابولیسم لنالیدومید در بدن انسان محدود و نامشخص می باشد و بخش عمده ای از دارو (حدود ۸۴درصد) بصورت کامل از ادرار دفع می گردد.

دارو

مقدار مصرف لنالیدومید

  • مولتیپل میلوما: 25 میلی گرم در روز برای 21 روز متوالی از دوره های 28 روزه.
  • سندرم میلودیسپلاستیک: 10 میلی گرم در روز برای 21 روز متوالی از دوره های 28 روزه.

مصرف لنالیدومید در دوران بارداری و شیردهی

  • مطالعات در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد ناهنجاریهای جنینی بوده است. به دلیل این خطرات مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع است.
  • مشخص نیست لنالیدوماید درشیر ترشح می شود یا خیر بنابراین در طول دوره مصرف دارو از شیردهی به نوزاد خودداری کنید

عوارض جانبی لنالیدومید

عوارض جدی:

آنمی، ترمبوسیتوپنی، نوتروپنی و فبریل نوتروپنی، پنومونی، آمبولی وریدی و شریانی، سکته قلبی و مغزی، نارسایی قلبی، حساسیت دارویی، سندرم استیونس جانسون، آنژیوادم، toxic epidermal necrolysis، سمیت کبدی، عود مجدد برخی بدخیمی ها، افزایش احتمال مرگ و میر در مبتلایان به CLL و افزایش مرگ و میر زودرس در مبتلایان MCL

عوارض شایع:

خستگی ،نوتروپنی، یبوست، اسهال، درد عضلانی، آنمی، تب، ادم محیطی، تهوع، استفراغ، عفونت ادراری، دیس پنه، سرگیجه، آرترالژی، ترومبوسیتوپنی، لرزش، راش، سرفه، سردرد، تاری دید، کاهش اشتها، تشنج، خشکی دهان ، درد در ناحیه شکم و پهلو ،عفونت، خون دماغ، اختلال الکترولیت ها، ادم، بی خوابی، لکوپنی، نوروپاتی محیطی، لنفوپنی، عطش، تعریق بیش از حد، خارش، عود مجدد تومور، کم کاری یا پرکاری تیروئید و...

تداخلات دارویی لنالیدومید

این دارو با داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی، سرکوب گر مغز استخوان و داروهایی که اثر ترمبوژنیک دارند تداخل دارد.

داروهایی که منع مصرف همزمان با لنالیدومید دارند:

  • واکسن های زنده (مانند آدنو ویروس، سه گانه، آنفولانزا، روتاویروس، آبله مرغان و...)

مصرف همزمان با احتیاط زیاد و ترجیحاً مصرف داروی جایگزین:

  • ‏Deferiprone ,palifermin ,vedalizumab, ناتالی زومب، پریماکین، رادیوم۲۲۳، تالیدوماید

مصرف همزمان همراه با پیگیری و تنظیم دوز:

  • آزاتیوپرین، سیدوفوویر، کلوزاپین، دیگوکسین، واکسن کزاز دیفتری، فیلگراستیم، فلوسیتوزین، گان سیکلوویر، هیدروکسی اوره، اینترفرون بتا، میوفنولیک اسید، پگ فیلگراستیم، پری متامین، ولگان سیکلوویر، واکسن نوترکیب زوستر، benznidazole ,alemtuzumab ,mycophenolate mofetil ,sargramostim ,sarilumab ,tbo-filgrastim ولگان سیکلوویر، زیدووودین، واکسن نوترکیب زوستر

قرص

هشدار ها در مورد لنالیدومید

  • از باز کردن کپسول خودداری گردد و در صورتی که به صورت تصادفی کپسول باز شد و محتویات آن با دست یا چشم ها یا دهان تماس پیدا کرد فوراً با آب فراوان محل تماس شسته شود و سپس دست ها با آب و صابون شستشو شود.
  • به دلیل خطرات جدی که مصرف این دارو برای جنین دارد(نقص جنینی و مرگ جنین)، بیمار پیش از شروع مصرف این دارو باید دو مرتبه تست بارداری بدهد و جواب منفی تاییدگردد.
  • این دارو طبق دستور مصرف دقیق و طبق قوانین REVLIMID REMS تجویز می گردد.لذا تمامی قوانین و اطلاعات مربوطه باید به درستی درک شوند.

موارد منع مصرف و احتیاط در رابطه با لنالیدومید

  • منع مصرف: سابقه ی حساسیت به این دارو، بارداری، مبتلایان به CLL
  • احتیاط: افراد مسن، افراد دارای نقص کلیوی، مبتلایان به بیماری های کبدی، افراد با سطح بالای آنزیم های کبدی، در بیمارانی که احتمال بروز ترومبوز بالا باشد، در تومورهای بزرگ و وسیع

توصیه های دارویی لنالیدومید

  1. در مدت درمان با این دارو و حداقل تا ۴هفته پس از قطع کامل آن لازم است از اهدای خون یا تخمک و اسپرم خودداری گردد.
  2. معاینات و آزمایشات بالینی دوره ای و منظم جهت بررسی پیشرفت درمان ضروری می باشد.
  3. در مدت درمان با این دارو به زنان در سن باروری توصیه گردد تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از بارداری صورت گیرد و ترجیحاً از دو روش قابل اعتماد جهت جلوگیری از بارداری از ۴ هفته قبل از شروع داروی لینالیدومید،در طول درمان و تا ۴هفته پس از قطع این دارو استفاده نمایند.
  4. همچنین در مدت درمان با این دارو به صورت منظم تست بارداری انجام شود و در صورت بارداری یا شک به بارداری سریعاً به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایند.
  5. آقایان مصرف کننده ی این دارو حداقل به مدت ۴هفته پس از قطع این دارو حتماً باید از اقدام به بچه دار شدن خودداری نمایند و در صورت بارداری یا شک به بارداری شریک جنسی خود فوراً به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایند .
  6. از آنجا که مصرف این دارو باعث کاهش تعداد سلول های خونی در بدن می شود احتمال خونریزی یا عفونت در مصرف کنندگان افزایش می یابد لذا توصیه های لازم در این موارد به بیمار ارائه گردد.
  7. این دارو احتمال تشکیل لخته های خونی را افزایش می دهد لذا به بیمار تاکید شود که در صورت بروز علائم ترمبوز مانند درد قفسه ی سینه، تنگی نفس و سرفه های مزمن، ضربان قلب بالا، درد در ناحیه ی پا یا کشیدن پا هنگام راه رفتن و...به پزشک مراجعه نمایند .
  8. بررسی سلامت کبدی در مدت درمان با این دارو به علت احتمال وقوع عوارض کبدی ، ضروری می باشد و به بیمار تاکید شود که در صورت مشاهده علائم مشکلات کبدی مانند تیرگی ادرار، مدفوع کم رنگ تهوع استفراغ خارش شدید بدن، کاهش اشتها، زرد شدن پوست یا چشم ها حتماً به پزشک مراجعه نمایند.
  9. به بیمار توصیه شود در صورت مشاهده ی هرگونه مشکل پوستی مانند تاول، ضایعات قرمز رنگ و پوسته دهنده، زخم و...به پزشک خود اطلاع دهد.
  10. مصرف این دارو در موارد نادر ممکن است موجب بروز سندرم لیز تومور گردد.(tumor lysis syndrome) لذا به بیمار اعلام شود که در صورت مشاهده ی کاهش یا تغییر حجم ادرار، درد، سفتی یا تورم مفاصل، کمردرد یا درد در ناحیه ی شکم و پهلوها، افزایش ناگهانی وزن، ورم پا، خستگی و ضعف بیش از حد حتماً به پزشک مراجعه نماید.
  11. در طول مدت درمان با این دارو بیمار از مصرف هرگونه دارو،مکمل یا فرآورده ی گیاهی بدون تجویز پزشک خود خودداری نماید.

شرایط نگهداری از داروی لنالیدومید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد سرطان : معرفی بهترین قرص های ضد سرطان

معرفی کامل داروی ضد سرطان ایفوسفامید

معرفی داروی ضد سرطان کربوپلاتین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits