دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ درمان خانگی بی نظیر درد عضلانی
16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درد عضلات اغلب به علت تنش، استفاده بیش از حد از عضله یا آسیب عضلانی ناشی از تمرین ورزشی شدید یا کار فیزیکی رخ می دهد و سطوح مختلفی دارد و درمان های خانگی درد عضلانی راهکار این عارضه میباشد.

درمان خانگی درد عضلات

درد عضلات عارضه ای شایع است که تقریبا هر کسی آن را تجربه می کند. درد عضلات در غالب اوقات به علت استفاده بیش از حد از عضله در حین کار یا ورزش و یا بدنبال ضربه به عضله و یا کشیدگی آن بوجود می آید. این درد ممکن است در حین فعالیت شروع شود و یا بعد از مدتی به وجود آید. درد عضلات معمولا در عرض چند روز خوب می شود ولی گاهی اوقات ممکن است ماه ها طول بکشد و در هر جایی از بدن از گردن تا کمر، ران، پا و بازو و یا حتی دست را درگیر می کند. اگر چه درد عضلات معمولا به علت استفاده بیش از حد از عضله یا انجام فعالیت یا ورزش شدید رخ می دهد اما علل دیگری هم دارد. برای آشنایی با علل و علائم درد عضلات و راهکارهای خانگی درمان درد عضلات با مجله دلگرم همراه باشید.

علل و علائم درد عضلات

درد عضله مشکل رایجی است که می تواند بیش از یک عضله را درگیر کند. سایر قسمت های بدن نیز می توانند در وخیم تر شدن مشکل تاثیر داشته باشند و ممکن است شامل کشیدگی یا پارگی رباط ها، تاندون ها و بافت های نرمی باشند که عضلات، استخوان ها و سایر اندام ها را به یکدیگر وصل می کنند. درد عضلات اغلب به علت تنش، استفاده بیش از حد از عضله یا آسیب عضلانی ناشی از تمرین ورزشی شدید یا کار فیزیکی رخ می دهد و سطوح مختلفی دارد.

عضلات دردناک همچنین می توانند نشان دهنده مشکلات سلامتی مانند عفونت، لوپوس و آنفولانزا باشند. همچنین در برخی بیماری ها و عفونت ها به طور خاص عضلات درگیر می شوند ، مانند بیماری فیبرومیالژیا، این بیماری اختلالی است که با درد اسکلتی عضلانی شدید همراه با خستگی، مشکلات خواب و حافظه و بدخلقی همراه است

سایر علل شایع درد عضلات عبارتند از:

  • مهارکننده های ACE برای کاهش فشار خون
  • عدم تعادل در الکترولیتها (پتاسیم یا کلسیم خیلی کم)
  • داروهای استاتین برای کاهش کلسترول
  • بیماری لایم
  • مالاریا
  • فلج اطفال
  • مصرف کوکائین

divider

راهکارهای خانگی درد عضلانی در منزل

با تمرین سخت روی تردمیل یا فشار بیش از حد روی هر بخش بدن، ممکن است با درد شدید عضلات روبرو شوید. درد می تواند پس از پایان فعالیت هایتان شروع شود و یا هنگام صبح درد عضلات با احساس سنگینی چند تن آجر روی بدنتان همراه می شود. درمان های خانگی درد عضلانی مناسب افرادی است که از دارو استفاده نمی کنند. چند راهکار خانگی موثر شامل موارد زیر است:

1. دوش آب سرد

عضلاتی که بیش از حد کار کرده باشند به خوبی به دوش یا حمام سرد واکنش نشان می دهند در نتیجه آسیب ها و دردهای ناشی از استفاده بیش از حد کاهش می یابد. پس از دویدن شدید و سخت، خنک کردن عضلات ممکن است در جلوگیری از درد و سفتی موثر باشد. توصیه می شود که در 24 تا 72 ساعت بعد از تمرین ورزشی به مدت 30 دقیقه هر ساعت کمپرس سرد استفاده نمایید.

2. رزماری درمان خانگی درد عضلانی

برای کاهش تورم عضلات تحت فشار، برگ های رزماری می توانند موثر باشند. برگ های تازه و خشک شده رزماری شامل چهار ویژگی ضد التهابی است که می تواند بافت عضلانی ملتهب و متورم را تسکین دهد و روند بهبودی را سرعت ببخشد. یک پارچه را در محلول رزماری فرو برید، که به راحتی به داخل پوست جذب شود، شما می توانید مقداری از برگ های رزماری را در یک کاسه ی کوچک بریزید. آب جوشیده را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. از این محلول دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

3. عدم استفاده از دوش آب گرم

بلافاصله بعد از ورزش از کمپرس گرم استفاده نکنید. کمپرس گرم و دوش آب گرم می توانند درد عضلات را بدتر کنند ، زیرا گرما عروق خونی را گشاد و متسع می کند و گردش خون را به ناحیه آسیب دیده افزایش می دهند. برای روزهای اول گرما روش خوبی نیست، چون باعث افزایش تورم و التهاب می شود. در این شرایط دوش آب سرد برخلاف آب گرم، می‌تواند سرعت گردش خون در بدن‌تان را پایین بیاورد و باعث کاهش گرفتگی‌هاو دردهای عضلانی‌تان شود. پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می‌توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید

4. حرکات کششی

پس از تمرینات ورزشی سخت با کمک حرکات کششی درد عضلات را متوقف کنید. برای گرم کردن و سرد کردن صحیح عضلات یک پیاده روی 20 دقیقه ای داشته باشید.

5. لوبیای خشک

یک مشت لوبیای خشک را در یک جوراب بریزید و انتهای جوراب را گره بزنید. سپس به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه آن را داخل مایکروویو با حرارت بالا قرار دهید. سپس اجازه دهید محتویات داخل جوراب به مدت یک دقیقه خنک شود. لوبیا را کوبیده و خمیری درست کرده و روی عضلات دردناک قرار دهید.

6. سوپ یا آبگوشت رقیق

سوپ گرم را قبل از شروع فعالیت ها برای جلوگیری از درد و گرفتگی عضلانی میل کنید. توصیه می شود که یک کاسه سوپ جوجه یا گوشت گاو میل کنید، این سوپ کمک می کند که سدیم از دست رفته در اثر عرق بدن مجددا بازگردانده شود و جبران شود. سوپ بویون(Bouillon) برای این کار مناسب است برای تهیه سوپ بویون آب مرغ صاف کرده خوشمزه را به نسبت احتیاج در سوپخوری یا فنجانهای مخصوص می ریزیم و روی آن را کمی جعفری خرد کرده می پاشیم.

7. نمک اپسوم

حمام نمک هم از راه‌های دیگری است که می‌تواند درد عضلات‌تان را کمتر کند. دو فنجان نمک اپسوم را در وان آب گرم بریزید . نمک اپسوم به دلیل داشتن محتوای بالای منیزیم که به راحتی از طریق پوست جذب می شود، می تواند درد عضلات را التیام بخشد، همچنین تورم دردناک را کاهش می دهد. توصیه می شود حداقل 24 ساعت قبل از شروع این درمان خانگی صبر کنید.

8. استفاده از کمپرس سرد

بهترین درمان فوری برای آسیب دیدگی های عضلانی، استفاده از کمپرس سرد یا یخ است. این کار ورم و درد را کاهش می دهد. برای 24 تا 72 ساعت اول شروع درد عضلات از یخ استفاده کنیدکه می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. کمپرس سرد، درد و ورم ماهیچه گرفته شده را کم می کند و با بی‌حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می‌کند. پس از اعمال این روش در روزهای اول ، برای تسکین درد روش کمپرس گرم می تواند در مراحل بعدی موثر واقع شود. بعد از سه روز از شروع درد، می توانید از روش کمپرس گرم استفاده کنید. کمپرس گرم باعث می شود که عضلات منقبض شده شل شوند و جریان خون در آن ها افزایش پیدا کند. دلیل استفاده از کمپرس گرم بعد از سه روز این است که می بایست التهاب ماهیچه فروکش کند.

9. سرکه سیب

در وان پر از آب گرم دو فنجان سرکه سیب بریزید، در وان حمام به مدت20 دقیقه دراز بکشید و سپس استحمام کنید این روش برای تسکین درد عضلات موثر و آرام بخش است.

10. به میزان کافی خوابیدن

با خواب کافی می توانید درد عضلات را سریعتر درمان کنید. اگر به علت درد عضلات نمی توانید بخوابید، از تکنیک های آرامش بخش مانند مراقبه یا یوگا برای داشتن شبی آرام و خوابی راحت استفاده کنید.

11. شنا در درمان خانگی درد عضلانی

اگر استخر خصوصی دارید، باید بدانید که یکی از بهترین راه حل های خانگی برای درد عضلات غوطه ور شدن در آب سرد است. با شنا کردن می توانید التهاب را کاهش دهید. شنا نیز موجب کشش عضلات و کاهش درد می شود.

12. ماساژ

ماساژ ملایم می تواند درد عضله را تسکین دهد.

13. موز در درمان خانگی درد عضلانی

اگر از درد عضلانی ناشی از گرفتگی عضلانی رنج می برید، روزانه یک تا دو موز مصرف کنید. موز دوز سالمی از پتاسیم را فراهم می کند. طبق گزارش انجمن تغذیه آمریکا، بزرگسالان باید حدود 2000 میلی گرم پتاسیم در روز دریافت کنند. یک موز حاوی 450 میلی گرم است.

14. شیر

برای مبارزه و جلوگیری از درد عضلانی با کمک کلسیم به یاد داشته باشید که نوشیدن سه لیوان شیر در روز، نیازهای کلسیم اکثر بزرگسالان را برآورده می کند.

15. آب درمان خانگی درد عضلانی

کم آبی باعث گرفتگی عضلات بدن و تشدید درد می شود، بنابراین مایعات کافی بنوشید. برای اجتناب از درد عضلانی آب از دست رفته در طی ورزش را جبران کنید. هنگامی که عضلاتتان در حین تمرینات ورزشی مایع حیاتی دریافت نمی کنند، نتیجه آن عضلات دردناکی است که معمولا به شکل گرفتگی عضلات بروز می کند. قبل از ورزش ، در طول ورزش و بعد از فعالیت های ورزشی که بدن عرق می کند، مقدار زیادی آب بنوشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits