دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مصرف الکل از بیماری کرونا پیشگیری می کند؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیماری کرونا تا کنون باعث شده که افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. بیماری کرونا بیشترین میزان فراگیری ویروس در چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر از جمله ایران دیده شده است.


آیا مصرف الکل خوراکی بر بیماری کرونا موثر است؟

بیماری کرونا تا کنون باعث شده که افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند. بیماری کرونا بیشترین میزان فراگیری ویروس در چین مشاهده شده اما موارد بسیار زیادی هم در کشورهای دیگر از جمله ایران دیده شده است. با شناخت علائم بیماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می توان از سلامت خود و دیگران محافظت کنید.

برخی از افراد در گیر و دارد شیوع بالای بیماری کرونا و اهمیت الکل و محصولات حاوی در ضدعفونی سطوح و دست ها برای پیشگیری از این بیماری اقدام به مصرف خوراکی الکل کرده و با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه می کنند. در ادامه مقاله اطلاعاتی در رابطه با این تصور غلط و عدم تاثیر مصرف خوراکی الکل و راهکارهایی موثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ارائه شده است.

دستان خود را به طور مرتب بشویید

برای پیشگیری از بیماری کرونا به طور منظم و با دقت دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید. شستن دست‌ها با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با دیگران را رعایت کنید

برای پیشگیری از بیماری کرونا با کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید. هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود.

اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد دیگر مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس COVID-19 هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

برای پیشگیری از بیماری کرونا از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان بپرهیزید. دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

برای پیشگیری از بیماری کرونا مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال به سرعت است.

قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی ما خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید COVID-19 محافظت کنید.

اگر علائم کرونا را دارید در خانه بمانید

در صورتی که احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید. اگر علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه کنید، مراجع مربوط را مطلع کنید و از توصیه‌های متخصصین سلامت مربوطه پیروی کنید.

متخصصین ملی و محلی شما به روزترین اطلاعات در مورد شرایط منطقه شما را دارند. اطلاع دادن به کمک رسان‌ها کمک می‌کند که شما را فورا به مراکز درمانی مناسب ارسال کنند. این کار هم برای خودتان بهتر است و هم از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر جلوگیری کرده‌اید.

در مورد جدیدترین اطلاعات و اقدامات در مورد ویروس COVID-19 مطلع باشید و توصیه‌های مراکز بهداشت یا محل کار خود را در مورد اینکه چطور از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنید، جدی بگیرید.

مراکز بهداشت هر منطقه به روزترین اخبار در مورد انتشار ویروس کرونا در منطقه را دارند و می‌توانند بهترین منبع برای راهنمایی مردم آن منطقه جهت محافظت از خودشان باشند.

تاثیر الکل بر بیماری کرونا

تاثیر مصرف الکل بر بیماری کرونا

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم گفت: مصرف هرگونه مواد الکلی به صورت خوراکی تاثیری در پیشگیری از بیماری کرونا ندارد.

شاهین شادنیا، با اشاره به اینکه در روزهای اخیر و به طور ناگهانی موارد مسمومیت با الکل متانول افزایش یافته است، اظهار داشت: بیمارانی که مراجعه می‌کنند دارای علائم چشمی شامل کاهش دید، تاری دید، نابینایی، کاهش سطح هوشیاری و حتی در مواردی شاهد مرگ برخی مراجعان بوده ایم.

استاد گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: در عمده مراجعان باور غلطی ایجاد شده که در واقع مصرف الکل می‌تواند نقش پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا ویروس داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف هرگونه مواد الکلی به صورت خوراکی تأثیری در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا ندارد، گفت: ویروس‌ها به ترکیبات الکلی حاوی ۷۰ درجه صرفاً بر روی سطوح و دست‌ها حساسند و مصرف خوراکی الکل نه تنها تأثیری در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد بلکه حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

به گفته این استاد دانشگاه، تمامی باورهای غلط درباره مصرف مواد الکلی باهدف پیشگیری از بیماری کرونا را مردود دانست و خاطرنشان کرد: مصرف الکل خصوصاً ترکیباتی که بر پایه متیلیک هستند در بدن ایجاد سمیت می‌کنند که بسیار خطرناک و دارای عوارض است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم، یادآور شد: فردی که الکل سمی مصرف می‌کند خود را بدون دلیل در معرض خطر قرار می‌دهد.

شادنیا در پایان، گفت: با توجه به همه گیری بیماری کرونا حتی ممکن است فردی برای درمان مسمومیت ناشی از الکل به مراکز درمانی مراجعه کند و در مسیر منزل تا بیمارستان و مراکز درمانی بیماری ویروسی دیگری نیز گریبان گیر شخص و یا خانواده فرد شود.

مسمومیت با الکل برای پیشگیری از بیماری کرونا

مسمومیت با الکل برای پیشگیری از بیماری کرونا

با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا ویروس یا کووید ۱۹ در کشور بسیاری از مردم برای ضدعفونی کردن سطوح و دست از فرآورده‌های بر پایه اتانول (الکل اتیلیک) استفاده می‌کنند.

در این میان افرادی در اثر نادانی و یا دریافت اطلاعات اشتباه اقدام به خوردن و یا غرغره کردن محلول اتانول و متانول (الکل متیلیک) با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس کرده‌اند که باعث مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هم‌وطنان شده است.

متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول است به علت سمی بودن بالا، مصرف خوراکی آن باعث مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ می‌شود.

برخلاف اتانول که از پوست سالم بدن جذب نمی‌شود، میزان جذب پوستی متانول به‌ویژه در پوست‌های آسیب‌دیده بالا بوده است و می‌تواند سبب بروز مسمومیت و حساسیت‌های شدید پوستی شود.

با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ‌گونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از آن برای ضدعفونی کردن دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوحی مانند دستگیره در، میز کار، کف و غیره نکرده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید می کند: به‌هیچ‌وجه از الکل متانول و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول و متانول است، برای ضدعفونی کردن دست استفاده نشود و یا تنها از محلول‌های آبی اتانول و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی آن با غلظت مناسب ۶۲ تا ۷۰ درصد با رعایت اصول توصیه شده استفاده شود.

به گزارش مهر، بر اساس آخرین آمار تا ظهر دیروز یکشنبه ۱۰ نفر مبتلابه کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول بستری شده‌اند که چهار نفر از آنها از شهرستان دزفول، یک نفر از گتوند و ۲ نفر از شوش هستند. همچنین سه نفر از این بیماران مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیستند.


با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچگونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از آن جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مانند، دستگیره در، میزکار، کف و... وجود ندارد.


وی ضمن توصیه به هموطنان گفت:به هیچ وجه از الکل متانول و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول و متانول می‌باشد برای ضدعفونی دست استفاده نشود و یا تنها از محلول‌های آبی اتانول و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی آن با غلظت مناسب 62 تا 70 درصد با رعایت اصول توصیه شده استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از بیماری کرونا با مصرف خوراکیهای مفید

علت بیماری کرونا چیست؟ آیا این بیماری قابل درمان است؟

بیماری کرونا و شیوع آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits