دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مواد غذایی که دشمن روماتیسم هستند
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
10 مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی : مواد غذایی و تغذیه مناسب نقش مهمی در مقابله با بیماری روماتیسم و برخی از بیماری‌های ناشی از آن مانند روماتوئید پلی آرتریت دارند.

مواد غذایی مضر برای روماتیسم

نتایج تحقیقات آنها نشان داد کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و آماده طبخ مثل گوشت های سرخ شده و غذاهای یخ زده آماده طبخ می تواند التهاب و درد روماتیسم را کم کرده و در واقع به باز گرداندن دفاع طبیعی بدن کمک کند.

پیشنهاد ما: مصرف غذاهای سرخ شده و آماده طبخ را کم کرده و سبزیجات و میوه بیشتری در برنامه غذایی تان قرار دهید.

1 . غذاهای طبخ شده در حرارت بالا

غذاهای کبابی، سرخ شده و یا پاستوریزه، مولکول خطرناک، پروتئین های خاصی را در بدن تخریب می کند و بدن تلاش می کند این مولکول های سمی را به کمک سیتوکین ها از هم جدا کند و این فرآیندها پیام آور التهاب در بدن هستند.

2 . غذاهای دارای روغن ذرت

بسیاری از غذاها و اسنک های پخته شده دارای روغن ذرت و دیگر روغن هایی هستند که سرشار از اسید چرب امگا-۶ می باشند. اگرچه این غذاها طعم خوبی دارند اما ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهند.

در مطالعات صورت گرفته بر روی اثرات ضد درد امگا-۳ بخصوص در مبتلایان به روماتیسم مشخص شد که روغن ماهی که دارای مقادیر بالایی اسید چرب امگا-۳ است ممکن است در برخی افراد به تسکین درد کمک کند. مصرف غذاهایی که دارای امگا-۶ هستند را با غذاهای حاوی اسید چرب امگا-۳ سالم و ضد التهاب مثل روغن زیتون، آجیل ها، بذر کتان و تخم کدو تنبل جایگزین کنید.

3 . سیگار کشیدن

الکل و سیگار مشکلات بسیاری برای سلامت بدن ایجاد می کنند از جمله مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند. در افراد سیگاری خطر بروز روماتیسم بیشتر است، در حالیکه در کسانی که الکل مصرف می کنند خطر ابتلا به نقرس افزایش می یابد.

برای داشتن مفاصل سالم و کاهش درد روماتیسم باید تعادلی از رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و مقدار کافی استراحت در بدن وجود داشته باشد که همه این موارد می تواند با مصرف الکل و سیگار به خطر بیفتد. پس تا دیر نشده سیگار و الکل را ترک کنید. سعی کنید خود را به خوردن غذاهای سالم، ورزش منظم و خواب با کیفیت عادت دهید.

تغذیه مضر در افراد مبتلا به روماتیسم

4 . مصرف لبنیات

محصولات لبنی از آنجا که دارای نوعی پروتئین هستند، ممکن است در درد روماتیسم نقش داشته باشند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در برخی افراد این پروتئین ممکن است بافت اطراف مفاصل را تحریک کند. برخی از مبتلایان به روماتیسم که از دردهای روماتیسمی رنج می برند، رژیم غذایی پیروی می کنند که فاقد محصولات حیوانی و البته لبنیات است.

پس اگر با رماتیسم درگیر هستید، برای درد روماتیسم بیشتر از آنکه پروتئین مورد نیاز بدن را از از منبع حیوانی و لبنی تامین کنید، به منابع گیاهی و سبزیجات مثل اسفناج، کره مغزها، سویا، لوبیا، عدس و بذر گنه گنه مراجعه کنید.

5 . غذاهای پر نمک

بسیار مهم است که بدانید در غذایی که می خورید چه موادی است. بسیاری از غذاها بیش از حد نمک دارند و گروهی دیگر برای افزایش مدت زمان مصرف، مقدار زیادی مواد نگهدارنده. در برخی افراد مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است باعث بروز التهاب در مفاصل شود.

پس ارزش این را دارد که تلاش کنید نمک کمتری بخورید. لازم است، برچسب مواد غذایی را بخوانید و تا حد ممکن از خوردن مواد نگهدارنده و افزودنی بپرهیزید. نمک کمتر به مدیریت درد روماتیسم کمک می کند، بنابراین از مصرف غذاهای آماده بپرهیزید. اگرچه مصرف غذاهای آماده طبخ در ماکروویو راحت است، اما این غذاها اغلب سدیم بسیار بالایی دارند.

6 . انواع رژیم های غذایی روماتیسمی

انواع رژیم های غذایی روماتیسمی هیچ برنامه غذایی مشخصی برای مبتلایان به روماتیسم وجود ندراد. برنامه ای که برای یک شخص مفید است ممکن است برای شخص دیگری کارگر نباشد. با تجربه و خطا می توانید دقیقا تشخیص دهید چه غذایی با وجود روماتیسم برایتان بهتر است و چه غذاهایی را نباید بخورید. بطور کلی محققان توصیه می کنند بیماران روماتیسمی، وزن متعادل را حفظ کرده و از رژیم متعادل غذایی پیروی کنند.

تغذیه مضر در افراد مبتلا به روماتیسم

7 . کاهش محصول نهایی گلیکاسیون در خون

کاهش محصول نهایی گلیکاسیون در خون محصول نهایی گلیکاسیون پیشرفته که طی فرآیند گلیکاسیون ایجاد می شود از جمله مولکول های مضر و سمی است که بنظر می رسد در غذاهای طبخ شده در حرارت بالا، کبابی، سرخ شده و یا پاستوریزه دیده می شود.

این مولکول خطرناک، پروتئین های خاصی را در بدن تخریب می کند و بدن تلاش می کند این مولکولهای سمی را به کمک سیتوکین ها از هم جدا کند و این فرآیندها پیام آور التهاب در بدن هستند. بسته به اینکه محصول نهایی گلیکاسیون کجا اتفاق می افتد، ممکن است باعث روماتیسم یا دیگر اشکال التهاب در بدن شود.

پیشنهاد ما: در مطالعه ای که در سال 2009 صورت گرفت مشخص شد که کاهش مقدار غذاهای طبخ شده در دمای بالا در رژیم غذایی به کاهش سطح محصول نهایی گلیکاسیون در خون کمک می کند.

8 . ادویه‌ها

ادویه‌ها و سبزیجات معطر را منبع واقعی و باارزش آنتی اکسیدآن‌ها بدانید. درست است که مصرف این ادویه‌ها در حین طبخ غذا زیاد نیست، اما ترکیب شدن آن‌ها با آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی بسیار کمک‌کننده است. واقعیت شگفت انگیز این است که یک قاشق چایخوری دارچین معادل یک لیوان آب انگور آنتی اکسیدان دارد.

از بین ادویه‌های مناسب برای روماتیسمی‌ها یا آرتروزی‌ها می‌توان به صمغ مر Myrrh اشاره کرد. بر اساس طب سنتی هند این صمغ آسیایی حاوی ترکیبات فوق‌العاده‌ای است که به مقابله با آرتریت و روماتیسم کمک می‌کنند. زردچوبه نیز یکی دیگر از ادویه‌های پرخاصیت است که از خواص و قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است.

9 . سبزیجات

کاسنی فرنگی، تره فرنگی، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای، خیار، بادمجان، آرتیشو، کدو، هویج، تربچه؛ گوجه فرنگی، انواع کلم‌ها و ... حاوی خواص آنتی اکسیدانی بالایی هستند که برای مقابله با روماتیسم لازم و ضروری هستند.

توجه داشته باشید که در شروع مصرف بهتر است با گوجه فرنگی آغاز کنید، چون حاوی میزان زیادی لیکوپن، فلاوونوئید‌ها و برخی رنگدانه‌های کاروتنوئیدی است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارند. بعد از گوجه فرنگی کلم‌ها از ارزش بالایی برخوردار هستند.

چون سرشار از آنتی اکسیدآن‌هاو همچنین ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات»‌ها هستند که با مسدود کردن روند التهابی در مفاصل مانع از تخریب سلول‌های غضروف‌ها می‌شود. در حالت کلی زمانی که پای روماتیسم به میان می‌آید ارزش مصرف سبزیجات پررنگ‌تر می‌شود، چون این موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدآن‌ها و در عین حال کم کالری هستند.

10 . برخی ماهی‌ها و غذاهای دریایی

ماهی‌های حاوی امگا ۳ مانند قزل آلا و ... برخلاف مواد غذایی حاوی امگا ۶ خواص ضدالتهابی و مسکنی دارد. متاسفانه مواد غذایی حاوی امگا ۶‌ها پیش ساز التهاب در بدن هستند. در اوایل سال ۱۹۸۰ محققان دانمارکی به این نتیجه رسیدند که اسکیمو‌ها به ندرت از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند.

این محققان بعد از بررسی برنامه غذایی آن‌ها دریافتند که اسکیمو‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به میزان زیادی در ماهی‌ها و گوشت فوک هستند. محققان بررسی‌های بیشتری روی تاثیر امگا ۳‌ها انجام داده و به این نتیجه رسیدند که مصرف امگا ۳‌ها باعث بهبود حرکت مفاصل و سلامت آنهامی‌شود.

همچنین بخوانید:

نشانه ها و علائم مهم بیماری روماتیسم مفصلی چیست؟

درمان روماتیسم شدید مفصلی + کاهش درد آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی(Rheumatoid arthritis) چیست؟ و درمان روماتیسم آن به ...

همه چیز در مورد بیماری آتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی)

علائم و درمان آرتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits