دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه کال کباب؛ با انار و سبزیجات معطر

طرز تهیه کال کباب غذای محبوب و اصیل شمالی

طرز تهیه کال کباب؛ با انار و سبزیجات معطر
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کال کباب یکی از غذاهای خوشمزه مربوط به استان گیلان است که به عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اصلی تشکیل دهنده این پیش غذای لذیذ، بادمجان است.

طرز تهیه کال کباب غذای اصیل گیلانی

در کنار کال کباب از سیر و سبزیجات و گردو نیز استفاده می‌شود. با توجه به ترکیباتی که در تهیه کال کباب به کار می‌رود، این پیش غذا را به یک غذای گیاهی و کاملاً سالم تبدیل کرده است به طوری که محدودیتی در خوردن‌ آن برای هیچ‌کس وجود ندارد.

در ادامه این مقاله از دلگرم قصد داریم شما را با مواد لازم و طرز تهیه کال کباب گیلانی آشنا کنیم.

طرز تهیه کال کباب خوشمزه و مجلسی یک غذای شمالی

مواد لازم برای تهیه کال کباب :

  • بادمجان: 1 کیلوگرم
  • سبزیجات معطر: 1 پیمانه ( سبزیجات معطری که در کال کباب استفاده می‌شوند عبارتند از: نعناع، خالواش و چوچاق )
  • گردو: 1 پیمانه
  • سیر: 5 عدد
  • آب انار ترش: 1 پیمانه
  • انار دانه شده: نصف پیمانه
  • نمک و گلپر: به مقدار لازم

کال کباب را همچنین به عنوان یک چاشنی در کنار غذاهای دیگری مانند باقلا قاتق و مرغ ترش می‌توانید میل کنید.

دستور تهیه کال کباب گیلانی :

نعناع، خالواش و چوچاق را پاک کنید و بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها گرفته شود و خشک شوند. سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید.

برای اینکه از دستور گیلانی تهیه کال کباب پیروی کنید، باید از ظرفی به نام نمکیار که از گِل درست شده است و مخصوص سابیدن سبزیجات، مغز گردو، برنج و گندم است، استفاده کنید.

البته برای ساییدن سبزیجات در آن به سنگ مخصوص آن که سوسنگ یا مشت سنگ نامیده می‌شود نیز احتیاج دارید.

انار، گردو، سبزیجات و سیر را در این ظرف سفالی کاملا بسابید. در صورتی که به نمکیار و سنگ مخصوص آن دسترسی ندارید، می توانید موارد بالا را توسط یک گوشت کوب، کاملاً بکوبید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد بادمجان ها را تمیز کنید و بشویید. سپس با استفاده از یک چاقو یک برش طولی در آن ایجاد کنید.

سپس یک منقل را آماده کنید و بادمجان ها را بر روی زغال کباب کنید. در صورت عدم دسترسی به منقل می‌توانید از شعله اجاق گاز یا از فر اجاق گاز کمک بگیرید.

اما توصیه می‌شود که بادمجان ها را بر روی منقل کباب کنید، چون طعم بی‌نظیر و متفاوتی به کال کباب می‌دهد.

در تهیه کال کباب بعد از اینکه بادمجان ها را کاملا کباب کردید، با استفاده از یک چاقو پوست آن‌ها را جدا کنید و سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت ساطوری یا به صورت له شده در بیاورید.

بعد از اینکه بادمجان‌ها را ساطوری یا له کردید، آن ها را به همراه یک پیمانه آب انار و نمک و گلپر به ظرف موادی که قبلا آماده کرده‌اید، اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای اینکه کال کباب بهتر جا بیفتد و مزه آن کاملا بی نظیر شود. بهتر است بر روی ظرف یک سلفون بکشید و به مدت 2 الی 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه مواد کاملاً جا بیفتد.

بعد از خارج کردن کال کباب آن را در یک ظرف زیبا بکشید و با دانه های انار آن را تزیین کنید و به عنوان یک پیش غذا یا چاشنی میل نمایید.

طرز تهیه کال کباب به روش شمالی‌ها

دقت کنید که کال کباب جز پیش غذاهای سرد محسوب می‌شود و بر خلاف اکثر پیش غذاهای ایرانیان مانند کشک بادمجان که به صورت گرم مصرف می‌شود، می‌تواند باعث تنوع در مزه در بین غذاهای سفره‌ شود.

با اینکه کال کباب غذای سردی است ولی طعم خوب ان آن را به یکی از پایه‌های ثابت سفره حتی در فصول سرد سال تبدیل کرده است.

طرز تهیه کال کباب غذای محبوب و اصیل شمالی

نکات طلایی در تهیه کال کباب گیلانی :

اگر اولین بار است که می‌خواهید کال کباب درست کنید و یا تا الان از طعم کال کباب‌های خود راضی نیستید، این بار نکات زیر را رعایت کنید و تفاوت مزه در کال کباب را احساس کنید.

سعی کنید از سبزیجات و سیر تازه در کال کباب استفاده کنید. چونکه تمام مزه این پیش غذا به سبزیجات و سیری که در آن استفاده می‌شود، ربط دارد.

اگر به سبزیجات محلی مانند خالواش و چوچاق دسترسی ندارید، فقط از نعنا استفاده کنید. دقت کنید که خیلی زیاد از نعناع استفاده نکنید زیرا این کار ممکن است باعث تلخ شدن غذا بشود.

اگر مزه سیر را خیلی دوست ندارید می‌توانید تعداد سیرهایی که استفاده می‌شود را کم کنید. اما آن را از غذا حذف نکنید، چون یکی از طعم دهنده‌های اصلی کال کباب است.

اگر به انار دسترسی ندارید و یا فصل انار نیست. می‌توانید از استفاده از دانه‌های آن در کال کباب صرف نظر کنید.

همچنین اگر شما هم جز افرادی هستید که هسته های انار معده شما را اذیت می‌کند، بهتر است از خوردن انار در این غذا صرف نظر کنید و از آن فقط برای تزئین کال کباب استفاده کنید.

یکی از زیبایی‌های کال کباب علاوه بر مزه آن رنگ بسیار زیبا و صورتی کمرنگ آن است که به خاطر استفاده از آب انار در آن است، در صورتی که به آب انار دسترسی ندارید، می توانید از رب انار در کال کباب استفاده کنید.

هر چند که کمی رنگ غذا را تیره خواهد کرد، اما مزه‌ی آن بسیار خوب خواهد شد.

در صورت نبود آب انار می توان مقداری آبغوره به کال کباب اضافه کرد.

کال کباب به عنوان یک غذای اشتها آور در شمال ایران شناخته می‌شود که آن را در کنار غذاهایی مانند ماهی شور یا ماهی شکم پر سرو می‌کنند.

اگر نمی‌خواهید این غذا را فقط به عنوان پیش غذا مصرف کنید می‌توانید آن را در کنار برنج نیز مصرف کنید. در گیلان هم گاهی کال کباب را با برنج نیز سرو می‌کنند.

طرز تهیه کال کباب و مقدار مواد لازم که به شما آموزش داده شد برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید. این نسبت را می‌توانید بر اساس ذائقه هم تغییر دهید.

امیدواریم که از میل کردن این غذا لذت ببرید. نوش جان

بیشتر بخوانید :

آموزش روش پخت خورش باقالا ( باقالا قاتق) غذای سنتی شمالی

دستور تهیه پنیر برشته شمالی مرحله به مرحله

طرز تهیه اکبر جوجه مجلسی : اکبر جوجه اصل شمالی

آموزش طبخ خورش ملاقورمه شمالی مرحله به مرحله



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits