دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی بهترین سبزی های معطر با عطر و طعمی شگفت انگیز
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بکار بردن سبزی های معطر در غذاها و ترشی ها موجب خوش عطر و خوش طعم شدن آن ها می شود. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با انواع سبزی های معطر آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی سبزی های معطر

سبزی های معطر انواع مختلفی دارند و در مناطق مختلف رشد می کنند. مثلا نواحی شمالی کشور دارای سبزی های معطر خاص خود هستند. اما سبزی های معطر دیگری نیز وجود دارند که می توان گفت در تمامی نواحی و مناطق یافت می شود. این سبزی ها عبارتند از:

1. سبزی معطر: آویشن

آویشن (به انگلیسی thyme plant)یک گیاه متعلق به خانواده نعناع است که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می شد، در یونان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می شد و آن را به آب حمام اضافه می کردند.

آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد میکروبی بوده و به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند. برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.

خاصیت دیورتیک آویشن به دفع سموم بدن کمک کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

اگرچه در طول بارداری مصرف مقدار کم آویشن به عنوان چاشنی غذا مفید است اما مقادیر بالای آن محرک رحمی بوده و بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

معلوم نیست که آیا ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می شوند یا نه با این حال، لازم به ذکر است که آویشن برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می شود و ممکن است در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش دهد.

خواص و فواید دارویی و درمانی آویشن

انواع سبزی معطر/معرفی سبزی معطر

2. سبزی معطر: نعناع

نعنا گیاهی است از رده دولپه ای های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی های خوراکی است. این گیاه تمام اسانس ها و خواص پونه را دارد؛ ولی برگ هایش کرک کم تری دارند و بریدگی های کنار برگ های آن بیش تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم تر است.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و ... محسوب می شود. سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضد عفونت، ضد التهابی و ضد ویروسی دارد.

ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است. برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.

خاصیت خوردن نعنا تازه

خواص سبزی معطر/خواص آویشن

3. سبزی معطر: ریحان

یکی دیگر از سبزی های معطر ریحان است. ریحان مانند سایر گیاهان هم خانواده خود دارای ماده موثره اسانس بوده که در کرک های ترشحی یا حجره های مخصوص در برگ وساقه و گل ها ساخته و ذخیره می شوند و در اندام های مختلف آن ها نیز موسیلاژوتانن و مواد تلخ نیز وجود دارد.

ریحان آرامش­ دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید افسردگی را برطرف می‌ کند.

خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن‌ های فرار (روغن‌ های ضروری) موجود در آن مانند استراگول، لینالول، سینئول، اوژنول، سابینن، میرسن و لیمونن می‌شود.

پژوهشگران ثابت کرده ­اند که روغن‌های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ ها مانند گونه‌ های مختلفی که در برابر آنتی بیوتیک‌ های معمولی مقاومت نشان داده ­اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌ اند.

خواص نعنا/خواص ریحان

4. سبزی معطر: پونه

نام علمی آن mentha pulegim و از خانواده ی labiatae است. در مناطق مرطوب رشد کرده و بومی اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقاست. به نام های دیگری مثل گیاه پشه و گیاه برج شناخته می شود. زمانی که خرد می شود بویی بسیار معطر ساطع می شود که یادآور بوی نعناع است.

به دلیل مقدار زیاد متانول در آن و خاصیت خلط آوری که دارد، سال ها به عنوان تسکین دهنده علائم سرماخوردگی وآنفلوانزا استفاده می شده است. پونه به تنفس کمک کرده و نقش یک داروی ضد انعقاد را برای سیستم تنفسی و ریه بازی می کند.

پونه ممکن است خواص آرام بخش داشته باشد. در گذشته برای مقابله با تشنج مورد استفاده قرار گرفته است و ممکن است به آرام کردن اعصاب و کمک به افراد در غلبه بر عادات بد خوابیدنشان کمک کند.

با این حال، هیچ شواهد و مدارکی راجب این موضوع موجود نیست و راه های طبیعی امن تر و بهتری برای مقابله استرس و بیخوابی وجود دارد.

روغن پونه دارای طبعی گرم و ملایم است و در ماساژ درمانی برای کمک به درمان درد مفاصل و عضلات استفاده می شود. همچنین به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی آن، درمان مناسبی برای آرتروز است. چرا که باعث از بین رفتن اسید اوریک می شود.

۵ خاصیت اسرار آمیز پونه

خواص سبزی معطر/خواص پونه

5. سبزی معطر: جعفری

جعفری یکی از سبزی‌ های معطر پر استفاده به خصوص در آشپزی است. از این سبزی هم به صورت خشک‌ شده و هم به صورت تازه در طبخ غذاها استفاده می‌شود. این سبزی به خاطر وجود آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن به شیوه‌ های مختلف به حفظ سلامتی کمک می‌کند.

به‌ طور سنتی، جعفری به‌ عنوان داروی برای درمان بیماری دیابت در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. به‌ منظور اعتبار علمی این ادعا، تحقیقاتی در دانشگاه مارماری در استانبول ترکیه انجام شد.

جعفری در خالص‌ سازی خون کمک کرده و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود.

خواص جعفری در درمان بیماری پوکی استخوان مؤثر است و برای حفظ سلامت استخوان مفید است. پوکی استخوان به علت کمبود کلسیم در استخوان‌ها و همچنین عدم وجود اسیدآمینه به نام هموسیستئین اتفاق می‌افتد.

کالری جعفری : 100 گرم جعفری پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

خواص جعفری/بهترین سبزی معطر

6. سبزی معطر: گشنیز

یکی از انواع سبزی معطر گشنیز است. گشنیز گیاهی است که به‌ طور گسترده در جهان به‌ عنوان ادویه و چاشنی یا برای تزئین بشقاب غذا از آن استفاده می‌ شود. نام علمی آن، کوریاندروم ساتیوُم ال (Coriandrum sativum L) است. برگ‌ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به‌ صورت خام یا خشک‌ شده در آشپزی استفاده می‌ شوند.

خواص گشنیز برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌ های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.

علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌ های گشنیز تازه، پیش‌ غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ ی غذایی حسابی است.

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌ طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌ های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ ی عصبی در دستگاه‌ های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند.

گشنیز اثر متقابل این یون‌ ها را بهبود می‌ بخشد و فشار را در رگ‌ های خونی کاهش می‌ دهد، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌ یابد.

کالری تخم گشنیز : 100 گرم گشنیز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

خواص گشنیز/سبزی معطر خوب

7. سبزی معطر: کرفس

کرفس گیاهی با نام علمی Apium graveolens است. کرفس که عموماً اندازه گیاه آن می‌ تواند تا یک متر هم افزایش یابد. این گیاه در کتاب‌های تاریخی نیز به عنوان یک گیاه خوراکی نام برده شده است.

خوردن کرفس به اشکال گوناگون می‌تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند.

فتالاید ماده اصلی در کرفس است که باعث می‌شود دیواره شریانی که خود در آن جریان پیدا می‌کند، کمی آسوده‌ تر از قبل خود را از خود عبور دهد به این ترتیب فشار وارد شده بر عروق شما کاهش پیدا می‌کند و قلب شما برای مدت طولانی‌ تری سالم خواهد ماند.

خواص کرفس باعث می‌شود که فیبرها بدن شما را به سمت کاهش کلسترول مضر هدایت کنند.

از آنجا که کرفس به کاهش اسید اوریک کمک می‌ کند و باعث تولید ادرار می‌شود، برای مبارزه با عفونت‌ های اداری مفید بوده و به درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می‌کند.

کرفس یکی از مواد مغذی کم کالری و کالری منفی است که پزشکان خوردن آن را در دوران رژیم توصیه می‌کنند، بنابراین خوردن کرفس شما را نه تنها چاق نمی‌کند بلکه می‌تواند لاغرتر هم کند. از طرف دیگر کرفس دارای مقادیر زیادی فیبر است.

کالری کرفس : 100 گرم کرفس خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

خواص کرفس/بهترین سبزی های معطر

8. سبزی معطر: پیازچه

خواص پیازچه بسیار زیاد است. پیازچه سرشار از ویتامین آ و ث است. قسمت سفید رنگ آن سرشار از کلسیم نیز می باشد. ترکیباتی که باعث ایجاد بوی تند پیازچه می شوند، به عنوان اصلی ترین علل خواص آن نیز تلقی می گردند.

“آلیل پروپییل دی سولفید” موجود در پیازچه به کاهش قند خون می پردازد. در ضمن ماده دیگری به نام “کوئرستین” در آن وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدانی تلقی می شود که ضد تورم و ضد حساسیت است.

تمامی پیازها حاوی ماده ای بنام «کروم» هستند. این ماده نوعی ماده معدنی است که به تنظیم گلوکز بدن می پردازد. به علاوه، پیازچه حاوی ویتامین ث نیز هست که نه تنها برای سیستم ایمنی سودمند است، بلکه مانع بیماری های قلبی عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک پوست می شود.

کالری پیازچه : 100 گرم پیازچه چقدر کالری دارد ؟

خواص پیازچه/سبزی معطر چیست

امیدواریم که از این مطلب کمال استفاده را کرده باشید و با این سبزی های معطر غذاها و ترشی های خوشمزه درست کنید.

خواص خیارشور : سبزی مخصوص خیارشور چیست ؟

آشنایی با سبزی های خوش عطر مخصوص ترشی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits