دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص اعجاب انگیز پیازچه آشنا شوید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پیازچه از انواع سبزیجاتی است که مصارف بالایی دارد. از پیازچه در سبزی خوردن نیز استفاده می شود. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درمورد کالری، ارزش غذایی و خواص پیازچه در اختیارتان قرار دهیم.

همه چیز درمورد پیازچه

خواص پیازچه بسیار زیاد است. پیازچه سرشار از ویتامین آ و ث است. قسمت سفید رنگ آن سرشار از کلسیم نیز می باشد. ترکیباتی که باعث ایجاد بوی تند پیازچه می شوند، به عنوان اصلی ترین علل خواص آن نیز تلقی می گردند.

“آلیل پروپییل دی سولفید” موجود در پیازچه به کاهش قند خون می پردازد. در ضمن ماده دیگری به نام “کوئرستین” در آن وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدانی تلقی می شود که ضد تورم و ضد حساسیت است.

تمامی پیازها حاوی ماده ای بنام «کروم» هستند. این ماده نوعی ماده معدنی است که به تنظیم گلوکز بدن می پردازد. به علاوه، پیازچه حاوی ویتامین ث نیز هست که نه تنها برای سیستم ایمنی سودمند است، بلکه مانع بیماری های قلبی عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک پوست می شود.

مواد موجود دیگر در پیاز شامل فیبر، منگنز، ویتامین ب۶، پتاسیم و مس است. اغلب افراد پیازچه را به وعده های غذایی و سالاد خود اضافه می کنند. از آنجایی که این نوع پیاز به کاهش کلسترول و فشار خون می پردازد، از ابتلا به گرفتگی شاهرگ قلب جلوگیری می کند. همچنین حاوی ماده ای است که از تشکیل لخته های خونی ممانعت می نماید.

کالری و ارزش غذایی پیازچه

هر 100 گرم پیازچه حاوی 27 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری27
کربوهیدرات5.74 گرم
پروتئین0.97 گرم
چربی0.47 گرم
آب92.32 گرم
فیبر1.80 گرم
قند4.95 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

پیازچه/کالری پیازچه/ارزش غذایی پیازچه/خواص پیازچه/سبزیجات/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن

پیازچه/کالری پیازچه/ارزش غذایی پیازچه/خواص پیازچه/سبزیجات/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن

خواص پیازچه

1. خواص پیازچه در بهبود و سلامت قلب

یکی از خواص پیازچه کاهش خطر ابتلا به بیماری ­های قلبی عروقی و افزایش سلامتی قلب و عروق می ­باشد. فلاونوئیدهایی که پیازچه ­ها دارد، به تنظیم فشار خون و متعادل شدن سطح کلسترول بدن کمک می­ کنند.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی پیاز و پیازچه برای بیماری های قلبی:

افزون بر این ­ها، به بازشدن عروق بسته و برگشت مجدد جریان طبیعی خون کمک شایانی می­ کنند. پیازچه­ ها هم­چنین، دارای فولیک اسید هستند که نقش مهمی در کاهش حمله و سکته قلبی ایفا می ­کند.

2. پیازچه از مادرهای باردار و نوزادان محافظت می ­کند

به­ دلیل حضور مقادیر شایان توجه فولیک اسید در این ماده­ ارزشمند، اخذ آن، یک حاملگی صحیح و سلامتی را برای مادران باردار به ارمغان می ­آورد. فولیک اسید باعث جلوگیری از نقص­ های مادرزادی و هم­چنین پیش­برد درست روند رشد جنین خواهد شد.

پیازچه هم­چنین سبب پیش­برد حرکت ­های دستگاه گوارش و بنابراین باعث جلوگیری از یبوست، چه در نوزادان و چه در بزرگسالان خواهد شد.

3. پیازچه مقدار کلسترول خون را تنظیم می­ کند

از دیگر خواص پیازچه، تنظیم کردن میزان کلسترول خون است. پیازچه حاوی ماده ­ای به نام الیسین می­ باشد. این ماده، آنزیمی را که در کبد مسئول ساخت کلسترول است، مهار می­ کند. همچنین باعث پایین آوردن سطح کلسترول بد خون خواهد شد.

4. خواص پیازچه برای تقویت سوخت ­و ساز بدن

کالری پیازچه کم است و به طور طبیعی متابولیسم را افزایش می ­دهد. پیازچه این عمل را با بالا بردن سطح سوخت­ کالری، و در نتیجه در اختیار قرار دادن مقدار کافی انرژی برای بدن، انجام می ­دهد. اینولین موجود در آن به عنوان پروبیوتیک، با متعادل کردن جمعیت باکتری های مفید غشای مخاطی روده، سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی می ­شود.

5. خواص پیازچه برای بهبود وضعیت روده

از خواص این ماده ارزشمند، بهبود سلامتی روده می ­باشد. پروبیوتیک ­های موجود در پیازچه، باعث جذب مرتب و متناسب مواد غذایی خواهند شد. آن­ ها هم­چنین مواد زائد را پاکسازی می ­کنند که متعاقب آن خطر التهاب روده کاهش می ­یابد. با ارتقای سطح سلامت روده، خطر ابتلا به سندرم Leaky Gut را کم می­ کند.

6. پیازچه و مبارزه با عفونت

این سبزی ارزشمند هم­چنین دارای توانایی مقابله با عفونت ­هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی است. پیازچه به عنوان یک ضدعفونی کننده­ طبیعی جهت مبارزه با انواع عفونت­ ها در بدن محسوب می ­شود.

7. خواص پیازچه در تقویت سیستم ایمنی

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که پیازچه با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. مواد موجود در پیازچه در درجهٔ اول میزان سلول‌های خاص سیستم ایمنی را که برای از بین‌ بردن بیماری‌ ها و مبارزه با مهاجمان خارجی مهم هستند، افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ بر روی موش‌ها انجام شد، نشان می‌ دهد در موش‌ هایی که از رژیم غذایی حاوی پیازچه استفاده کرده بودند، عملکرد سیستم ایمنی با افزایش فعالیت سلول‌های ایمنیِ مهم بیشتر شد.

در مطالعه‌ای دیگر که نتایج آن در یکی از مجلات منتشر شد، ترکیب خاص موجود در پیازچه را جدا کردند و نشان دادند که ترکیب موجود در پیازچه سبب افزایش تولید آنتی‌بادی لازم برای مبارزه با آنفولانزا می‌شود.

همچنین پیازچه دارای میزان بالایی از ویتامین سی (C) است. غذاهای مانند پیازچه که حاوی بسته‌ های آنتی‌اکسیدانیِ ویتامین C هستند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و از عفونت جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ارتقا سیستم ایمنی با تغذیه

پیازچه/کالری پیازچه/ارزش غذایی پیازچه/خواص پیازچه/سبزیجات/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن

خواص دارویی پیازچه

  1. پیازچه کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
  2. پیازچه مجرای تنفسی را تحریک و خلط را دفع می کند.
  3. روغن طبیعی آن غده عرق را تحریک می کند و باعث تعریق می شود. فشار خون را تنظیم می کند.
  4. از اسهال پیشگیری می کند و برای از بین بردن عفونت های قارچی عالی است
  5. ویتامین c موجود در آن از چروک شدن پوست پیشگیری می کند.
  6. از رشد سلول های سرطانی به خصوص سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.

پیازچه/کالری پیازچه/ارزش غذایی پیازچه/خواص پیازچه/سبزیجات/کالری سبزیجات/کالری سبزی خوردن

بیشتر بخوانید:

خواص بی نظیر مصرف پیازچه

خواص پیازچه و فواید خوردن پیازچه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits